Thursday, December 31, 2009

Kopiah Dan Jubah – Maki Dan Caci

Islamkah seseorang itu hanya dengan memakai kopiah dan berjubah..???

Apa pandangan masyarakat terhadap seseorang yang meletakkan kopiah dikepala dan menyalutkan badannya dengan jubah TETAPI tidak ada langsung adab susila sewaktu bercakap dikhalayak ramai..??

Bagaimana pula tafsirannya jika seseorang yang berpakaian sedemikian iaitu lengkap berkopiah dan berjubah tetapi telah MEMAKI HAMUN dengan meninggi ninggikan suara seperti diserang histeria seolah olah mahu menjatuhkan maruah sesama islam yang lain ditempat awam terbuka ..???

Bolehkah seseorang yang berkopiah dan berjubah itu menuduh kesalahan orang lain tanpa sebarang bukti dan melakukannya secara terbuka dikhalayak ramai..??? Tidakkah nanti tuduhan tanpa bukti itu sudah dikira suatu FITNAH..???

Jika seseorang yang diamanahkan untuk menjadi pentadbir sesebuah 'rumah ibadah Allah' dan diwaktu yang sama juga memikul tanggungjawab sebagai seorang 'pendidik' di pusat pengajian telah BERKELAKUAN sumbang seperti apa yang dinyatakan diatas tadi, apakah akan ada nilai nilai dan sifat mulia seorang mukimin yang dituntut dalam ajaran islam….??????
Layakkah dia diangkat sebagai pemimpin..???
Kepada yang mengangkatnya sebagai pemimpin pula apakah telah membuat keputusan yang silap ataupun sebenarnya TAKUT dengan wataknya yang "pakar" meninggi-ninggikan suara sahaja..???

Sedangkan Rasulullah s.a.w pun bercakap dengan baik kepada musuhnya….

Sesungguhnya Yang Baik Itu Datangnya Dari Allah swt

15 comments:

YANG GAMBI said...

Salam bro, kopiah, serban, jubah dan janggut sekadar pakaian untuk menarik keyakinan umat Islam bahawa seseorang itu warak, boleh dipercayai....... inilah lambang tradisi parti pemimpin-pemimpin PAS sejak ditubuhkan lagi........ apa nak kato.......

celako.... celako... celako je lah yang boleh diucapkan oleh Nik Aziz.....

C L J said...

"Ilmu tidak diamal adalah seperti pokok tidak berbuah" Bagaimana pula dengan Ilmu yang diajarkan/dilaungkan/diserukan kpd pihak lain tetapi yang mengajar itu tidak mengamalkannya. Bagaimana pula kalau yang mengajar, melaung, menyeru itu mengamalkan sebaliknya ???

suhaily said...

Tu belum campur lagi KAKI BETINA... tak kira la cara Halal berbini ramai.... atau cara Tak Halal cari pompuan dahi licin...

Pakai kopiah & jubah la nie... tak boleh percaya kuat agamanye...

Jeffry said...

SLM BRO.BTUL KATA Y.G & CLJ..ZAMAN SKRG NI DH ADA SEGLINTIR MANUSIA CUMA MENJADIKAN SERBAN DAN JANGGUT UTK DPTKAN TITLE WALI DGN JLN SINGKAT DAN PERBUATAN PUN AGAK EKSTRIM. TP KLU NIAT TU X BAIK MAKA DH TNTU ALLAH TAK KAN REDHA..WALLAHUALAM

Shah said...

Ini ahli PAS yang tiap tiap tahun menunaikan haji & umrah dan mendapat haji mabrur. Baca surah Yasin tiap tiap malam. Sembahyang hajat penuh stadium. Apabila jadi penceramah PAS dah mula membuat fitnah, mencarut, mengkafirkan & memburukan sesama sahabat Islam, membuat pembohongan, membiarkan Islam di hina semata inginkan kuasa politik. Apa kah ahli PAS akan masuk syurga walaupun dia bersama Allah?

GAP KEMBALI said...

ini akhlak syaitan, bukan akhlak islam..rasulullah saw yang MERUPAKAN KEKASIH ALLAH DAN DIJAMIN SORGA PUN tidak pernah mengherdik penduduk taif bila kepala baginda berdarah dibaling batu.

bro MIK, aku akan pastikan mereka tumpas pada pru ke 13 nanti !

inilah perangai celaka celaka celaka ..ayat nik ajis yang sebenarnya ditujukan kepada ahli pas !

dagey@bungkill said...

kalo ko ckp mcm itu mkne nya ko menghina nabi.
itu semua sunah nabi.
ko kalo ko x nk pkai
x pyh la nk hina orang yg pakai.
ini la perangai umno.
menghina nabi dan islam.
kate je umno memperjuang islam
perjuang islam pe mcm ni?
hina sunnah nabi.
nmpak sgt ko ni taksub sgt dgn melayu.
ape ko igt orng melayu ad keistimewaan di sisi ALLAH?
bwk2 lh istigfar
smpai sunah nabi pn ko sanggup nk permainkan
agama ape ko ni?
yahudi?
hindu?
keristian?
elok ko mampus je la hari 2.

Medan Info Kita said...

dagey @ bungkill said... "elok ko mampus je la hari 2"

astaghfirullaaahh...., betul la kata kawan2 kita kau nie kena makan ubat...

pelik la. kau kata kau nie jenis yg byk berzikir..

baik kau check balik ape yg kau zikirkan, takut2 kalau kau nie membaca mentera yg di bacakan oleh kafirun....

cepat2la dagey @ bungkill bertaubat

dagey @ bungkill mmg sah buta hati... langsung bodoh tahap bangang kelas paling gaban.

cubalah kau baca betul2 apa yg ditulis,
kita persoalkan ade org islam berpakaian jubah dan bekopiah kononnya nak ikut sunah nabi tapi sebenarnya perangai mcm #$*%...

inilah golongan yg "jual" agama, pakai mcm pemimpin islam tapi kelakuannya na'uzubillah...

boleh ke terjerit jerit caci maki org didepan khalayak ramai..???

rasullullah junjungan kita mcm tu ker wahai dagey @ bungkill yg bangang dan bodoh..?????

matamata said...

kalau perangai mcm setan x payah lah pakai pakaian sunnah nabi.
kalau ya pun nk pakai, akhlak kenalah baik, kalau x mcam nabi pun, sekurang2nya ikut apa yg nabi kita ajarkan.
kalau jahil, buat cara org jahil, jangan menunjuk alim...tapi jahil

jiwakita said...

salam....

Kalau perangai,tutur kata baik-baik belaka
orang tak marah nak pakai apapun....

dagey@bungkill said...

dari al Baihaqi daripada Ibnu Abbas rahuma (hadith marfu') di mana Rasulullah saw bersabda mafhumnya " Barangsiapa yg berpegang kepada sunnahku di waktu ummatku sedang rosak maka untuknya ganjaran seratus mati syahid" Juga dari riwayat at Tabrani daripada Abu Hurairah ra meriwayatkan Rasulullah saw bersabda "Maka untuknya ganjaran seratus mati syahid"

Muslim pula meriwayatkan dari Anas ra. dari Rasulullah SAW katanya: Orang yang tidak suka kepada sunnahku, bukanlah dia dari golonganku! Demikian pula yang dikeluarkan oleh Ibnu Asakir dari Ibnu Umar ra. cuma ada tambahan di permulaannya berbunyi: Barangsiapa yang berpegang kepada sunnahku, maka dia dari golonganku.

dari Anas ra. dari Nabi SAW katanya: Barangsiapa yang menghidupkan sunnahku, maka dia telah mengasihiku, dan siapa yang mengasihiku dia akan memasuki syurga bersama-sama aku!

ko phm betul2 hadis kt ats ni.

Medan Info Kita said...

dagey@bungkill,

dah.., aku dah faham dah hadis2 yg kau bg tu.

kwn2 pun dah paham dah

cuma skrg nie, kwn2 kesian kat kau tu sbb kau tu yg tak paham2 cerita dalam posting nie..

bodohnya kau, baghalnya kau, bangangnya kau nie la dagey@bungkill.... cerita dlm posting blog ialah kisahnya ada org berpakaian mcm sunah nabi tapi perangai dia macam BABI..!!!!!!!!

aku pun umat islam akhir zaman, syahadah aku pun naik saksi bhw nabi muhammad itu pesuruh allah..

bodohnya kau dagey@bungkill...,

aku tak sikitpun persoal sunah nabi, tapi apa yg aku rase sgt kecewa sbg muslimin apabila ada manusia hanya tau nak berpakaian berkopiah dan berjubah TETAPI, perangai macam &*&^%%$%&*...

kau yg buat2 tak paham cerita isi kandungan posting nie, jgn nak tegakkan benang yg basah...

dagey@bungkill, cepat pegi makan ubat kau tu, takut nanti kang masuk mental hospital..

Godisuno said...

islamnya kita bukan disebabkan oleh pakaian. Islamnya kita disebabkan oleh hati yang ikhlas beriman kepada Allah. Bila hati baik maka segala perlakuan dan tutur kata akan menjadi baik.

Abas said...

Salam:-

Di zaman Abasyyiah dulu manusia macam ini dah lama dipenggal kepalanya...

eicham said...

kalau berpakaian ikut sunah nabi tapi perangai tak ikut sunah malah mengalahkan b**i itu namanya perosak agama...org macam tulah yg menyebabakan org bukan islam mempersendekan islam..