Friday, February 11, 2011

Kisah Panas MESIR…! Pelajar Malaysia Yang Baru Pulang, Arfah Mawaddah Ucap Terima Kasih Kepada PMRAM, Bukan Kerajaan Malaysia….

Secara terus terang untuk dikongsi bersama, sewaktu kami dalam perjalanan menaiki pesawat Air Asia Airbus A340 yang akan berangkat pada bila bila masa meninggalkan Lapangan Antarabangsa Cairo, ada sahabat sahabat Blogger yang sedang berhubung melalui sms pesan “ kalau student2 tu masih tak nak appreciate you all dengan kerja kuat kerajaan selamatkan dierang.., campak ajer keluar dari flight tu bro…”

Tetapi kita yang berpegang kepada prinsip menyertai misi khas menyelamatkan dan membawa keluar pelajar pelajar Malaysia dari Mesir faham akan tanggungjawab serta tugas, nawaitu kita mahu anak anak warga negara kita selamat tanpa mengambil kira apa pun fahaman politik mereka….

Berada disana selama 5 hari, tidak dapat dinafikan keadaan huru hara sesebuah negara itu memang menyulitkan kehidupan harian kita. Apatah lagi buat mereka yang berada di perantauan…

Malah sewaktu menyambut kepulangan kami kumpulan pertama yang menjejakkan kaki di bumi bertuah Malaysia, YAB Perdana Menteri dalam ucapannya menyebut.. “ tiada fahaman politik…, kena selamatkan semua…, kita bawa balik semua atas tanggungan kerajaan 1 Malaysia…! “

Kini setelah selamat pulang berada disisi keluarga tercinta…, ada seorang pelajar yang berjaya diselamatkan dalam misi khas Ops Pyramid ini, namanya Arfah Mawaddah dari Gombak Selangor.

Anak muda ini menulis surat mengucapkan jutaan terima kasih kepada beberapa nama dan pertubuhan…., TERMASUKLAH kepada PMRAM yang sebenarnya beberapa kali mengganggu tugas sukarelawan Kelab Putera 1 Malaysia di khemah khas perpindahan pelajar di Lapangan Terbang Antarabangsa Cairo.

Arfah tidak sedikit pun menyampaikan rasa terima kasihnya kepada YAB Perdana Menteri kita dan pihak yang sebenarnya terlibat terutamanya yang sanggup bersengkang mata dan bersusah payah menggadai nyawa berulang laik dari DMAK Malaysian House di Abbasiah ke Cairo Airport menguruskan makan minum mereka serta urusan keberangkatan pelajar pelajar Malaysia ke Jeddah….

Sebuah kisah untuk dikongsi bersama…. Sewaktu berada dalam pesawat Air Asia yang membawa kami pulang dan ketika itu kami sudah hampir 4 jam diatas ruang udara. Seorang sahabat wartawan bersembang sembang dengan pelajar pelajar yang pulang bersama kami. Apabila diajukan soalan, “setujukah saudara bahawa kerajaan telah memainkan peranan yang sangat penting untuk mempastikan semua pelajar pelajar dapat diselamatkan..? Pelbagai usaha melibatkan banyak pihak dan perbelanjaan yang besar untuk pastikan semuanya selamat dibawa keluar dari Mesir…”

Ini jawapan dari seorang anak muda yang memakai jaket hitam PMRAM;

“ dah tugas kerajaan…, kenalah selamatkan rakyat dia..! tak payah ucap terima kasih…” angkuhnya jawapan yang diungkapkan.

Pada pandangan Blogmaster Medan Info Kita, sekiranya itulah pendirian dangkal anak muda tersebut, sebaik baiknya dia juga TAK perlu ucapkan terima kasih kepada ibu bapanya kerana membesarkannya, memberi makan minum…, menyediakan pakaian dan kemudahan…, memberikan peluang mendapat ilmu pengajian dan persekolohan sehingga ke menara gading…!!

Untuk membaca surat kiriman Arfah Mawaddah, sila klik sini

29 comments:

Anonymous said...

PUKI MAK PUNYA ORANG!!!!

reez said...

bodo betol budak ni..

mmg tak kenang jasa langsung..
dh org bersusah payah tolong ko, bole lg nk angkuh.. stupid~

Anonymous said...

Besabarlah wahai sahabat ku sakalian, memang begitu sifat mereka, di asuh dari kecil untuk tidak bersyukur menyebabkan hati-hati mereka keras. Buatlah kerja saudara seiklas yang munkin, di sana ada balasanya. Besabar... dari 100 barisan hanya 2 barisan yang selamat ke syurga. Ke mana 98 lagi kita fikr-fikirkan.

Anonymous said...

bodo sombong punya manusia.. aku dapat aku pijak mampusla kalau ko belajar dari mesir ke... x sedar diri... dah selamat sampai lagi nak angkuh cibai... bangsat babi... puki

Anonymous said...

Bangsa bernama pas ni memang tidak ada istilah syukur dan terima kasih kepada orang yang bukan menyokong mereka. mereka merasa mereka ahli syurga dan orang lain adalah ahli neraka. mereka merasa mereka maksum dan tidak berdosa mana kala orang lain semuanya jahat dan berdosa. itulah otak mereka yang telah dilatih sejak kecil oleh tok-tok guru mereka. siapa yang mampu mengubah mereka. jawabnya hanya Allah sahaja. ini berlaku kepada rakan saya sendiri seorang jurutera di pp. penyokong totok pas sejak matrik lagi. namun selepas pp jatuh ke tangan dap, dengan takdir Allah kilangnya ditutup. dia hilang kerja. rumah terpaksa dijual. nasibnya baik apabila dibantu seorang rakan (orang umno) mendapat kerja secara kontrak di sebuah jabatan kerajaan di pp. disitulah mulanya perubahan dia. tak sangka dia telah berubah kini menjadi penyokong umno/bn malah bernekad membantu umno/bn di kawasannya penanti dalam pru13 nanti. saya pernah kerumahnya satu ketika dulu. bayangkan setiap pintu rumah ditampal lambang pas.sekarang entahlah tapi rasanya dah berubah kot...

Anonymous said...

Kurang ajar punya budak...anak sapa lah tu... ni mesti ikut ajaran Pork Nik lah tu..ulama selipar jepun..

hangkedee said...

Puak puak haram jadah ini memang tak kenang budi.Diberi baja bercop dacing pun di ambil tapi pangkah Pas. sebiji Kita tenguk mamat mamat lalat hijau dalam Flight dengan bangga bongkak Pakai jeket PMRAM.Yang ajaib bin harian kan Pork Niky Hantar Duit 120 juta buat apa. kenapa tak sewa roket Dapig

Anonymous said...

salam bro

aku rasa ini blog budak x sedar diri ini

http://www.arfahmawaddah.blogspot.com/

hentam abis2an

JO said...

Bakal jadi barua LGE lah tu!..

Anonymous said...

Bakal jadi barua lim Guang eng le tu nanti...

Anonymous said...

Bakal jadi barua lim Guang eng le tu nanti...

Anonymous said...

Kalau begitu bila Arfah nak balek ke Cairo suroh PMRAM uruskan pulak.
Kalau ada pelajar lain fikir macam
Arfah suroh kerajaan jangan layan.
Memang dasar tidak tahu untung diri patut tinggalkan mereka2 ini jangan ditolong barulah agaknya mereka tau rasa padahnya dinegeri orang.

KAPAKTAJAM said...

KAPAK, cuma nak bagi tau kat budak2 di Mesir ni (bukan semua) jgn jadi BABI SUNDAL yg tak tau menghargai apa yg dah ditolong oleh Kerajaan.

Ingat anda masih anak dan rakyat Malaysia dan jgn sesekali hilang rasa syukur atas nikmat yg dapat. Ingat, kebanyakan anda dapat belajar dari bantuan Kerajaan yg ada.

Ingat jgn leka dgn dakyah PAS durjana yg mempaermainkan bab agama demi survival politik.

Ingat, jgn sesekali riak ttg pelajaran agama yg mungkin anda dapat diluar negara dan cuba membangkitkan perasan benci sesama mukmin.

Ingat bila anda berasa riak dan anda rasa anda sahaja yg betul, akan datang ujian Allah, dan mungkin dgn ujian itu anda menjadi manusia yang sehodoh2nya. Serupa dgn Pak Nuar yg hebat bercakap pasal agama, TETAPI suka membalun pungkok org dan bini org.... Ingat ini adalah ujian Allah....

Ingat, saya juga ramai kawan di Mesir, jgn tunjuk gelagat yg menjatuhkan maruah sendiri... ingat jgn riak pasal anada belajar disana, tiada manusia yg lebih hebat disisi Allah melainkan bila beragama tnduk tawadduk kpd Allah, tidak membangga diri macam Anda dan tidak mensyukuri rahmat Allah dan yg terbacul sekali tidak tau bersyukur dan berterima kasih diatas pertolongan yg dah diberikan.

Mmg lah ANDA DAJJAL akhir zaman... harap belajar agamanya sahaj pandai TETAPI tidak mempraktikkannnya...

Mohd said...

Kerajaan jangan tolong untuk menghantar kembali Arfah Mawaddah ini utk sambung belajar ke Mesir.
Kalau dia memegang bisiswa Kerajaan Persekutuan, tarik aje balik biasiswanya serta merta!

Sudir said...

Memang kalau dah kena sumpahan hamPAS ni payah nak buang.. Nak kata kena rasuk pun ya juga..

Tak Payah Tau said...

Saya pun penyokong kuat Kerajaan BN.

Izinkan saya katakan bahawa kita harus rasional dan tak perlulah memberi komen-komen yang mencerca, maki hamun atau mencarut kat si Arfah atau anggota PMRAM tu..., walaupun mereka enggan berterima kasih kepada usaha Kerajaan kita yang bergegas bertindak untuk menyelamatkan para pelajar kita di Mesir.

Memang menjadi tugas & tanggung-jawab kerajaan kita untuk membantu rakyat Malaysia (setakat yang termampu) yang berada dalam situasi cemas & bahaya didalam mahupun diluar negara.

Nescaya, kita tidak perlu terbawa-bawa dengan emosi tapi sebaliknya kita harus bangga dengan tindakan segera dan kecekapan pucuk-pimpinan negara kita serta para petugas yang terlibat.

Ini bukannya kali pertama Kerajaan negara kita telah berjasa kepada kepada rakyat yang berada dalam situasi cemas & berbahaya. Maka, janganlah kita paksa-paksa keadaan untuk mendapatkan sebarang terima kasih mahupun apa-apa balasan.

Asalkan pihak-pihak yang ditolong itu tidak mencerca dan mencaci Kerajaan kita, setelah diberi pertolongan, maka mana-mana pihak tidak perlu terasa tersinggung. Memadailah sekiranya semua rakyat Malaysia supaya bijak menilai akan bantuan & jasa yang dicurah oleh Kerajaan Malaysia.

Kita wajar tunjuk kewarasan dan kematangan kalau mahu diberi nilaian yang baik oleh rakyat semua.

Anonymous said...

nak buat macam mana ,perasan pasai boleh belajar kat luar negeri ,rasa macam tera sangat,10 tahun lg kita tgk lepa lepa ni jadi apa,tak barua ,paria

Anonymous said...

Teringin nak tgk mcmana rupa Org Kurang Fikiran ( OKF) yg tak sedar diri tu.

Anonymous said...

..Nama saja belajar kat Mesir..lepas ini suruh dia sedut kencing biawak Pasir..Brenset lu..Arfah Mawaddah..kalu jumpa syah kena Ludah..!!

Anonymous said...

taik sunggoh perangai budak2 skrg ni ye.
xreti2 nk berterima kasih.
hati hitam n keras. xikhlas dlm hati. buta akal & buta hati.
mengucap pnjang pak cik baca pndedahan Tuan Blogmaster ni.
ape2 pn syukur Alhamdulillah krn usaha kerajaan kt selamat.

salam.....

Pas For All said...

walau apa pun...kami tetap pilih PAS....puak2 umno ni terlalu cepat melatah... jgn cepat melatah...nanti lagi cepat tergadah.....dan terkalah....

PAS terus maju ke hadapan..bersama prinsip ISLAM..bersama pejuang Islam
...
nak comment sikit, hari tu kenapa Rosmah tak hulur tangan nak salam pelajar2 muslimin Malaysia... tapi bila salam lelaki lain laju je... agaknya Rosmah tak hormat pelajar Malaysia..tak pun sebab itu HUKUM ALLAH kan.... Sesunguhnya HUKUM ALLAH itu jelas, jgn hanya waktu ini jaga bersentuhan kulit lelaki perempuan, tetapi pada masa2 lain langgar je semua...

Macam mana bloggers2 umno? setuju x dengan ungkapan ana ini... jika tidak, kufur lah ia dengan hukum ALLAH,Hukum yang dibawa Rasulullah s.a.w....

umat akhir zaman said...

laa....nak kene approve ke? hampes betul blog ni....xde kebebasan bersuara langsung...syok sendiri je masing-masing...hihi kelakar ^^

macam ikan dalam akuarium,hanya makan waktu diberi makan, tak bebas, 'pi mai pi mai tang tu' juga..

Juga seperti Husni Mubarak, siapa yg anti dia, mulutnya ditutup dan dimasukkan penjara..langsung x beri kebebasan bersuara...

apa pun...may Allah bless you all,only and only after you accept Islam.. not only the word 'ISLAM', but put yourself in ISLAMIC ways, accept all the rule in ISLAM, not just take some of it,and left the others...

PASrael said...

PASrael for all.
dimanakah adab dab budaya orang melayu kita??
ucapkan lah terima kasih kepada org yang bantu kita..
susah sangata kah?

keris said...

susah sangat ke nak ucap terima kasih kat PM?
orang yang tidak berterima kasih sesama manusia sama tidak berterima kasih pada Allah.

ego tinggi bebudak PAS ni.

lepas ni kalau hang nak balik ke Mesir,hang jgn lah mintk bantu kerajaan pulok yea.. bayor sendiri.
sebab kerajaan ni x bertanggungjawab ..

tapi aku yakin dengan Allah, jika Kerajaan ikhlas, Allah akan balas keikhlasan tersebut pada masa depan..

xlarat layan said...

Pala hotak hangpa. Bahalol punya budak.

depa dok tang mana? Ajaq depa jadi umat tak bersyukur?

Banyak lagi kegunaan duit kerajaan tu kat orang len yang nak bangunkan negara nie. Buang duit ja bela depa ni..

Memang semua budak Uyang PAS bela pala otak macam nie...Sama aja kat U dalam negara kita...wat aku hangin ja dengaq depa cakap.

kalu kita tak ayan depa kata kita kalah hujah. Kalu melayan kita ni jadi mcm orang bodo lak dok layan hujah bodo depa

Tak Payah Tau said...

Kepada...., Pas For All,

Komen anda mencerminkan betapa tidak matang pemikiran anda dan betapa negatif sikap anda. Anda katakan bahawa anda berpegang kepada prinsip ISLAM dan bersama-sama dengan pejuang Islam.

Anda telah ditolong & dibantu oleh pihak Kerajaan anda sendiri apabila anda sedang berada dalam keadaan susah, cemas & bahaya. Bukankah menjadi prinsip Islam supaya kita senentiasa bersyukur kehadrat Allah SWT dan berterima kasih kepada sesiapa sahaja yang telah membantu dan menolong kita..?

Walaupun mereka yang telah menolong kita itu adalah pihak kafir, Kristian mahupun Yahudi..., nescaya kita sebagai seorang Islam wajar merakamkan terima kasih kepada sesiapa sahaja apabila mereka membantu dan menolong kita yang dalam keadaan susah, cemas dan bahaya. Kita tidak akan rugi apa-apapun sekiranya berbuat sedemikian. Itu adalah cara dan ciri seorang Muslim yang murni.

Namun tidak sedemikian. Anda yang cepat melatah dan menuduh bahawa pihak UMNO pula yang melatah dan mengaitkan Datin Seri Rosmah dengan telatah beliau.

Inikah caranya para pemuda-pemudi PAS telah dibentuk dan dicanai supaya membenci dan bermusuh dengan mereka yang seagama dan sebangsa...? Pertolongan dan bantuan diberi dan dihulurkan.., namun disambut dan dibalas pula dengan tuduhan dan cercaan...! Inikah dia bakal para pemimpin yang kononnya berpegang kepada lunas-lunas dan prinsip Islam..?

Para pemuda-pemudi seperti anda mencerminkan kebencian serta betapa angkuh dan sombong sebagaimana anda sendiri. Ciri dan sikap anda amat memalukan dan mencalar imej Islam. Apakah ini caranya PAS membentuk dan mencanai bakal pemimpin dan para 'pejuang Islam' mereka...?

Apakah anda sangka bahawa anda sudahpun beriman...?

Wassalam.

Anonymous said...

salam.apa bende punya blog la ni..istighfar byk2 weyh..empunya blog cermin dri kot..dari nak kecoh2 citer pasal 'tak terima kasih kat PM'..elok tgok balik yg ko hina orang lain ngn gambar2 xsenonoh..gmbr anwar bogel cam2..eh,semua manusia sama sahaja di sisi ALLAH..apa hak ko nak hina2 org lain..kesian2..bwk2 taubat la weyh..

Anonymous said...

" bila nafsu menguasai akal...mula lah sume mencarut.... lgsung xde adab.. bila lah ISLAM nk bersatu kalau kte sume begini... sebenarnya perkara kecil je ni,,xpayah diperbesarkan... 1je nsihat..muhasabah diri kalian masing2 sblm mencari kesalahan org lain,kerana kita ni manusia yg sntiasa berbuat dosa n kesalahan...pahala bley bertambah n berkurang... dri sudut tertentu, ucapan terima kasih ni sbnrnya dah umum..bila ada pihak yg membantu, sudah pasti ucapan terima kasih tu ad dlm diri individu...namun xperlu di hebohkn pn xmengapa... mungkin cik arfah ini, meluahkn apa yg dia rasa ucapan terima kasih itu lbih prlu kpd pihak tertentu..namun dlm mse yg sme, dia xmenafikn pn ttg usha kerajaan dlm mnjlnkn tggungjwb..... sme2 kte muhasabah diri...fikir2kan...

Anonymous said...

Inila dia...terus maki ulama...:)
ops..lupa...kiamat dh dekat..biasa la tu...