Tuesday, November 8, 2011

Mufti Perlis Persoal Ibadah Haji Najib Terlalu Cepat Selesai....!!

Mufti Perlis Dr Juanda Jaya melahirkan rasa agak terkejut dengan laporan berita bahawa seorang pemimpin kanan negara bersama isterinya serta orang kenamaan lain telah selesai ibadat haji.

Menurutnya, sedangkan paling awal jemaah haji akan menamatkan ibadat mereka adalah pada waktu Zohor hari ini itupun jika mereka melakukan nafar awal iaitu setelah selesai bermabit di Mina malam 11 dan 12 Zulhijjah dan melontar tiga jamrah pada dua hari berkenaan.

“Haji hanya akan selesai paling awal pada 12 Zulhijjah atau Selasa 8 nov. Bagi yang melakukan Nafar Thani dan mahu melengkapkan tempoh bermabit dan melontar di Mina mereka akan selesai haji pada 9 November bersamaan 13 Zulhijjah.

“Melainkan kalau yang berkenaan tidak mahu menyelesaikan urusan wajib haji yang dua di atas dan hanya mahu membayar dam atau denda akibat tidak selesaikan wajib haji. Itu hal lain,” kata mufti itu dalam satu kenyataan kepada Malaysiakini.

Bernama pada Ahad lalu, melaporkan Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak dan isteri Datin Seri Rosmah Mansor selesai menunaikan ibadah pada 6 November.

Laporan itu berdasarkan twitter Najib yang menulis: "Alhamdulillah urusan haji kami sudah selesai."

Menunaikan rukun Islam kelima itu bersama Perdana Menteri ialah ibu beliau, Tun Rahah Mohamad Noah dan adik Najib, Datuk Mohamed Nazim, serta Menteri Besar Perak Datuk Seri Zambry Andul Kadir.

Mengulas laporan itu, Juanda berkata pihak berkuasa perlu memberikan penjelasan supaya rakyat tidak terkeliru.

“Sesuatu perlu diperjelaskan? Kita mahukan VVIP kita mendapat nasihat agama yang benar, bukannya hanya ikut ikutan sahaja.

“Jika tidak ia akan memalukan VVIP berkenaan dan Malaysia sebagai sebuah negara Islam,” katanya lagi

11 comments:

Anonymous said...

walaupun Mufti perlis berkata benar...ada yg akan menghentam beliau kerana membodek...mampos ko lah UMNO.

V7 said...

macam lah mufti perlis tu hebat sangat...mufti perlis tu bukan maksum lah...dan najib tu bukan iblis lah...tak kan najib begitu bodoh sekali sampai haji pun dia tak faham...cuba lah bersangka baik sesama islam...tak kan lah dah level mufti pun tak boleh nak sangka baik kat pemimpin...kat anwar ibrahim yang main pelacur tu boleh pulak sangka baik...sampai ada bukti video tulen pun tak boleh nak terima, sumpah dengan nama Allah SWT pun tak boleh terima...tapi akuan bersumpah bala hindu pasal althantuya tu boleh pulak terima...

Anonymous said...

Apa kata DS Najib tu betul dan apa kata Mufti pun betul, DS Najib maksudkan selesai setakat masa tu dan sambung utk lain-lain rukun dan wajib haji. Mufti pulak betul kerana komen setakat apa yg dia faham dari twitter. Jadi sumber maklumat adalah terhad.
Seorang mufti sepatutnya mendapatkan sumber yang tepat dan jelas sebelum membuat apa-apa komen. Ni buka kira UMNO, PAS atau PKR dan juga DS Najib, Anwar atau HJ. Hadi.

Anonymous said...

Ya betul tu. jgn cepat buat tafsiran yg bukan2. Dptkan penjelasan dulu.Yg mengeringi dia pun bkn buta x tau nak buat haji.

Anonymous said...

Mufti tu tak betul sbb Mufti sebarkan fitnah untuk aibkan pemimpin negara tanpa BELIAU SENDIRI MENANYAKAN DS NAJIB!

Mufji jenis Wahabi mcm Juanda dan Asri ni mereka suka 'main game' supaya rakyat celaru..jgn sokong mana2..sokong WAHABI shj!

Dan utk pengetahuan Mufti Wahabi tu, Najib belum selesai Haji, tp Wukuf dan melontar antara rukun 'berat' yang banyak ujian itu telah berlalu kdg2 kita sebut dan 'selesai Haji.

Selalunya selepas Tahalul Awwal, Haji telah Selesai, di ikuti dgn perkara lain seperti Tawaf Sunat dan Tawaf Wida' sebelum berangkat pulang

Dan jgnlah jd pemfitnah tegar semasa urusan mengerjakan Haji, DS Najib pergi buat Haji, bukan pergi ke GAY Club mcm Anu-war

DS Najib diiringn oleh rombongan lengkap termasuk Dato Jamil Khir, dan Pegawai2 Haji di Mekah. Jangan jadi DAJJAL akhir zaman buat Mufti Wahabi itu sebelum Dajjal sebenar muncul

Kepada Mufti2 dan ex-Mufti Wahabi, dosa memfitnah dan merosakkan keastuan Islam lebih berat di sisi Allah dr kecacatan Haji seseorang.

Kecacatan Haji boleh ditampung dgn bayar DAM.

ikhlas buat MUFTI WAHABI PERLIS! ini Darul Sunnah As Syafie ye..bukan Darul WAHABI!

to pencacai PR 1st, yg akan mampos ialah PAS dan PR.. krn byk menjilat org kafir!

A said...

Go fuck yourselves assholes, especially that umno/bn cocksucker mothafucka V7,

the Mufti of Perlis has got his right to say what he said since he is a Mufti therefore he's got the knowledge of the religion that's surely far higher than what Najib and his goons' got in their fucking heads, and the same goes to you V7.
It's part of his job as a Muslim to ensure things are done right, and Najib made a mistake tweeting when the Hajj is not officially over yet according to the religion's laws.
If he wanted to tweet so much he shoulda have tweet right after the last stoning of the devil on the 12th Zulhijjah.

Anonymous said...

yg tak betul malaysiakini..
kita gak yang bodoh kerana d bodohkan.. akhir nye kita yg berkelahi..

Anonymous said...

bagi aku la..
mufti perlis itu telah memberi komen tanpa bertanya lebih lanjut dengan empunya diri. sepatutnya mufti kena siasat dahulu. bukannya memberi komen hanya berdasarkan berita bernama. andaikata pemberita itu salah faham, sudah tentu mufti akan komen berdasarkan sesuatu yang memang pada asalnya sudah silap.
walaubagaimanapun, teguran seperti ini memang digalakkan jika dgn niat utk membetulkan apa yang silap.

Anonymous said...

wahai syaitan yg berbhasa inggeris di atas.. ko ni kafir ke atau dajjal?
Najib buat silap apa semasa Haji?
buktikanlah?
dan kalau betul silap ia bukan batal Haji..
jauh sekali rosak Islam nya..
yg menggila2 mencarut maki UMNO apehal?
PAS lg banyak rosakkan Islam..sedar tak??

perangai mcm anjing! puak2 PR ni..upaha segala mcm anjing utk lawan kebaikan UMNO!

Jijik lah!

Anonymous said...

Mufti ni pun satu.
Jangan lah under estimate orang. Buat haji ikut-iktan lah. mana kamu tahu. nilah masalah kalau belajar terlalu tinggi tapi tahap buruk sangka pada orang pun sama tinggi juga.
takyahlah nak tunjuk kerisauan kamu pada ibadat orang lain. jadi provokasi sebab menaburkan sangsi keatas orang buat haji. sepatutnya kau tanya anuar tu apasal tak buat haji sekali. asyik nak hukum orang saja.
walaubagaiman pun aku harap tuan mufti berpusa pada hari arafah yang lalu agar dosa-dosa yang disebabkan itu boleh diampun selama dua tahun.
wassalam.

Anonymous said...

lagi satu lu orang ada check ka itu time-zone dalam twitter tu.