MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

Sunday, May 13, 2012

Antara Hak Untuk Berdemonstrasi, Privasi Dan Mencari Rezeki

Kita tidak tahu sama ada S.Ambiga adalah seorang yang keliru, dungu atau semata-mata hipokrit. Beliau yang menganggap diri sendiri sebagai juara hak asasi manusia kini terjerit-jerit menafikan hak manusia lain untuk mencari rezeki dan berhimpun di depan rumahnya.

Seolah-olah hilang pertimbangan Ambiga benar-benar berang apabila 20 peniaga Pertubuhan Ikatan Usahawan Kecil dan Sederhana Malaysia (Ikhlas) yang kerugian akibat BERSIH 3.0 menuntut pampasan darinya dan bertindak berniaga di hadapan rumahnya.

Alasan Ambiga ialah mereka telah menceroboh privasinya. Malah beliau juga menempelak mereka sebagai penyangak.

Benar, Ambiga ada hak privasi, tetapi beliau perlu ingat bahawa peniaga-peniaga juga ada hak berhimpun dan mencari rezeki di mana saja mereka suka. Lagipun, bukankah Ambiga juga yang menunjukkan contoh bahawa manusia boleh berhimpun di mana saja termasuk di kawasan perniagaan, walaupun ia akan menggugat hak manusia lain untuk mencari rezeki.

Dan Ambiga jugalah yang menunjukkan contoh bahawa manusia ada hak untuk menceroboh ke kawasan larangan dan mengingkari perintah pihak berkuasa jika mereka suka.

Adalah pelik apabila peniaga yang berhimpun dan berniaga dengan aman dipanggil penyangak sedangkan mereka langsung tidak merosakkan harta benda Ambiga sepertimana perusuh ternakan Ambiga dalam BERSIH 3.0 merosakkan kereta polis termasuk mencederakan anggota polis.

Ambiga juga tidak boleh marah jika peniaga mengotorkan kawasan rumahnya kerana itu adalah hak mereka, sepertimana pihak BERSIH 3.0 berhak mengotorkan Kuala Lumpur dengan sampah sarap dan darah pada 28 April lalu.

Dalam kes ini, Ambiga perlu ingat bahawa sekurang-kurangnya beliau dan jiran-jiran langsung tidak mengalami apa-apa kerugian dari segi kewangan. Kesan kepada Ambiga dan jiran-jiran hanyalah dari segi perasaan terganggu atau rimas.

Tetapi, apa yang dialami oleh peniaga-peniaga tersebut ketika BERSIH 3.0, ialah kerugian yang bukan sedikit. Itupun belum lagi dikira dengan kerugian dalam BERSIH 2.0 yang belum dilunaskan oleh Ambiga.

Sedarkah Ambiga, bahawa peniaga-peniaga inilah rakyat marhaen yang konon dibela oleh Ambiga melalui BERSIH.

Justeru, kenapakah rakyat marhaen yang hanya berniaga kecil-kecilan ini perlu dipanggil penyangak hanya kerana ingin menuntut hak mereka yang telah dirampas oleh Ambiga dalam BERSIH yang lalu?

Maka, tidak salahlah jika kita berkata bahawa Ambiga dan BERSIH tidak pernah mewakili suara rakyat marhaen tetapi hanya segelintir rakyat yang menyokong pembangkang sahaja.

Jika Ambiga benar-benar berniat baik dan seorang pejuang hak rakyat yang ikhlas, beliau tidak akan sekali-kali menempelak atau naik berang dengan peniaga-peniaga ini.

Sebaliknya beliau akan turun bersemuka dengan mereka, meminta maaf dan mendengar keluhan mereka dan berjanji akan melakukan sebaiknya untuk membantu dengan apa jua cara yang termampu.

Tetapi, Ambiga sememangnya berniat jahat dan tidak ikhlas. Ini telah pun terbukti apabila beliau dengan selamba mencuci tangan enggan bertanggungjawab apabila perusuh ternakannya ditangkap ataupun cedera.

Sedikit pun beliau tidak peduli dengan nasib mereka jauh sekali menjenguk mereka yang hospital, sedangkan mereka juga mewakili rakyat marhaen yang konon diperjuangkannya.

Maka terbuktilah sudah buat kesekian kalinya, siapa Ambiga, iaitu seorang hipokrit dan pengkhianat negara. Apapun, terima kasih diucapkan kepada para peniaga Ikhlas yang berjaya membuat seekor iblis keluar dari penyamarannya....!

6 comments:

Anonymous said...

Baru dia tahu langit tu tinggi ke rendah. Dia boleh buat, kita juga boleh. Jgn mengalah. Teruskan berhimpun di depan rumah. Biar dia merasa tekanannya akibat daripada perbuatan dia sendiri.

Anonymous said...

BODOH OTAk UMNO ! ORG BERNIAGA TMPAT RMAI ORG. MUTIARA KATA : dimana melayu merempat D C2 umno BERKUASA !KUA KUA KUA .

Robin Hood said...

Orang macam ni mana ada tanggung jawab. Asal nenek moyang keturunan paria. Duduk di Tanah Melayu dapat hidup aman boleh pi belajar jadi peguam dah jadi Kadok Naik Junjung.

Lagi tongeklah dia yang dok sokong pun jenis manusia Arab pun tidak Melayu pun tidak.

Seorang lagi tu dah confirm Mamak pedukang.

20 mana cukup turun lagi ramailah tiap2 hari buat Pasar Malam.

Manusia tak sedar ke diri. Kenapa buat burger. Lagi cantik kalau jual ikan atau potong ayam.

Biar longok sisa ayamikan depan pintu rumah dia. Kita tengok macam mana pulak Majlis nak clear sampah depan rumah dia.

Anonymous said...

Di mana ada Melayu yang memperjuangkan agenda Melayu, di situ ada parasit seperti ANON 13 May
(komen nombor 2).

Anonymous said...

Setuju dengan Robin Hood.

Anonymous said...

Kesian kepada yang komen kata "Bodoh Otak UMNO" bila peniaga2 itu berkumpul dan berniaga depan umah Ambiga!!
Seorang yang bukan orang politik berseloroh bila dia bercerita " Dua orang berbasikal didalam gua niah sarawak, tiba2 tayar basikal bocor... Mereka tidak dapat hubungi kawan2 kerana
Liputan telekomunikasi tiada dalam gua niah...salah seorang daripada mereka dengan marahnya berkata ini semua salah UMNO pasal tayar basikal dia bocor, tetapi kawannya berkata...memang KERAMAT parti UMNO ni... Sampaikan tayar basikal bocor pun UMNO disalahkan !!!