Thursday, May 17, 2012

Manifesto PRU 13 Pakatan Yang GILA BABI...!! Nak Hapuskan MARA .., HAPUS Kuota Asrama Penuh, Macam Macam Ada..!

Dari Blog Gelagat Anwar....

Setakat ini, berdasarkan info yang diperoleh, masih banyak pihak yang tidak berpuas hati dengan Draf Pertama – ‘Manifesto Rakyat’ yang bakal diangkat sebagai manifesto PR dalam PRU yang akan datang....

Kalangan pimpinan dan Ketua Cabang masih merasakan manifesto tersebut belum cukup untuk memenangi hati rakyat. Masih longgar. Banyak perkara yang disebut dalam Buku Jingga sudah ditukar semula. Belum menang lagi dah kencing. Buku Jingga kata, gaji minimum RM1,500. Manifesto Rakyat setuju dengan angka RM1,100. Maknanya apa...?

Maknanya, Buku Jingga tidak menurut kepada keadaan ekonomi. Perlu diperbetulkan. Usaha Rafizi, Tony Pua dan Dr Mansor akhirnya masuk ke dalam longkang. Anwar lebih mendengar cadangan pihak lain.

Apa antara cadangan Manifesto Rakyat?
  • Mewujudkan Caruman Wanita Nasional. Suami perlu memperuntukkan sejumlah gaji kepada tabung baru yang akan diwujudkan jika menang PRU akan datang.
  • Skim Bonus Warga Emas (RM1,000 setiap tahun untuk mereka berusian 60 tahun ke atas);
  • Royalti 20 % Sabah dan Sarawak;
  • Suruhanjaya PATI
  • Suruhanjaya Tanah Adat
  • Pendapatan minimum RM4k untuk setiap keluarga;
  • Suruhanjaya DiRaja Pendidikan
  • Cukai Mahakaya
  • Penglebaran jalur pendapatan (pendapatan atas RM400k baru layak dikenakan cukai);
  • Jaringan Lebuh Raya Borneo
  • Turunkan harga minyak dan diesel sebanyak 50 sen
  • Hapus Tol
  • 500,000 rumah mampu milik
  • Menghentikan FGVH
Manifesto ini masih lagi dalam peringkat perbincangan. DAP masih belum gembira kerana banyak cadangan yang dikemukakan belum menepati kehendak DAP. Antara yang dasar tambahan yang dimahukan DAP:-
  • Penutupan MARA – dan digantikan dengan sebuah badan yang bersifat SAMARATA. Menjanjikan undi Cina yang maksimum.
  • Semua institusi pendidikan MARA sedia ada diganti dengan konsep MERIT;
  • Keterbukaan akaun PETRONAS kepada semua bagi menjanjikan ketelusan. PETRONAS diletakkan secara langsung di bawah Parlimen dan bukan lagi Perdana Menteri/MoF;
  • Sekolah asrama penuh – penghapusan kuota. Pengwujudan Sekolah Malaysia Berasrama Penuh (SMBP) yang berasaskan MERIT.
  • Audit menyeluruh kepada semua GLCs (PNB, Bank Rakyat dll.)
  • Menjanjikan jawatan Timbalan Perdana Menteri dan Menteri Kewangan kepada DAP;
  • Penyelesaian jangka panjang isu tanah orang Cina dalam bandar;
  • Pilihanraya tempatan – termasuk pemillihan Datuk Bandar Kuala Lumpur akan dilakukan secara pemilihan terbuka;
Anwar masih lagi struggle untuk memastikan DAP tidak terlalu rasis di dalam pendekatan manifesto. Apa yang boleh dilakukan, DAP akan mempunyai manifesto berasingan di peringkat bawah – supaya menjawab keinginan pengundi Cina. Maknanya – agenda 1 manifesto untuk Pakatan Rakyat mungkin tidak akan berlaku.

Itu belum lagi masuk isu Hudud dan selainnya....!!

3 comments:

Anonymous said...

OOO..NAK HAPUSKAN MARA YE?
PATUT LE TAMRIN GHAFAR BERJINAK DENGAN PEMBANGKANG.

anti bohmau said...

mik, TANYA LIM KIT SIANG, APA HAL PLAK DGN INSTITUSI2 SWASTA CINA YG BANYAK BERSELERAK DI NEGARA NI? BUKA KA UTK MELAYU MASUK? KOLEJ UNIVERSITI STAR ADA MELAYU KA????????????????

kerajaan bagi peluang sekolah & institusi cina & tamil terus berdiri pun dah cukup baik! adakah negara2 maju di barat benarkan sekolah2 vernacular mcm di negara kita wujud dgn bebas dlm setiap daerah? kalu itupun kaum cina & india tak nampak kebaikan yg kerajaan bagi, tak tahula mcm mana lagi mrk nak! pergila duduk tengok negara mana lagi yg mrk rasa lebih demokratik??? memang bangsa kufur nikmat..pas yg menyokong pr pun sama totok krn tdk bersyukur sekolah2 agama rakyat yg kerajaan pusat bagi bantuan...meluat ambo dgn puak2 tak tahu berterima kasih ni!! patutla pas tak diberi berkat utk jadi kerajaan negara ni! kufur nikmat sokmo!!

Anonymous said...

After application the hair is simply dried, either naturally or using a drier.
Likewise, using imported shampoos and conditioners from a tropical country
when your climate is cold and temperate is not such a good
idea. When one thinks of fungus, they don't generally associate it with the head or scalp, but the itching, burning scalp, rash or pimples on the scalp could very well be caused by a fungus, requiring antifungal shampoo to provide well needed relief to the symptoms.

Take a look at my webpage :: hair products