Thursday, May 31, 2012

MB Tan Sri Khalid Kalau Bercakap TAK Guna Otak...!! Pendedahan EKSKLUSIF

RAMAI yang ketawa tidak ingat dunia bila membaca cadangan Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim yang bercadang untuk mengalirkan air dari Tasik Kenyir, Terengganu ke Selangor bagi mengatasi krisis air yang dijangka melanda negeri tersebut pada 2014.

Kononnya mengikut Khalid, paip air baru itu nanti akan dibina mengikut paip gas sedia ada di Banjaran Titiwangsa yang menghubungkan Terengganu dan Selangor bagi tujuan tersebut.

Tapi si pandir ini telah dimaklumkan atau tidak bahawa air dan gas tidak mempunyai berat yang sama, dengan air adalah jauh lebih berat dari gas. Ujikaji mudah, cuba tuangkan air berkabonat ke dalam gelas, apa yang ‘meletus-meletus’ di atas, dan apa yang tertinggal dibawah..? Sudah tentulah gas yang akan meletus-letus di atas dan air yang akan tinggal dibawa...!

Justeru untuk merealisasikan cadangan Khalid itu maka akan menjadi satu kerja pulak lagi untuk membina sistem pam air tekanan tinggi yang mampu menolak air dari Tasik Kenyir melalui Banjaran Titiwangsa untuk menyalurkan air ke Selangor.

Berapa kos dan tenaga manusia yang diperlukan, itu satu perkara yang Khalid tidak terfikir hingga sekarang. Sudah tentu pam ini tidak boleh gagal atau rakyat Selangor akan dilanda ‘kemarau air terawat’, waima dimusim hujan....

Kenapa Khalid memilih jalan susah sedangkan jalan mudah sudah ada, itu sedikit mengelirukan.

Yang perlu dilakukan Khalid sekarang ialah meneruskan projek penyaliran air dari Sungai Pahang ke Selangor (Loji Langat 2) seperti yang telah dimulakan kerajaan BN terdahulu, itu saja.

Projek itu pun sudah separuh jalan dan hampir siap kalau bukan kerana pelbagai masalah dan tekanan yang diberikan kerajaan pimpinan Khalid Ibrahim sehingga menyebabkan projek tersebut terhenti.

Ini menunjukkan tahap kepimpinan Khalid yang sebenarnya... Berlawanan dengan pendapat ramai penyokong Pakatan Rakyat, Khalid terbukti tidak sebijak mana dan hanya layak menguruskan estet, bukan sebuah negeri yang ada banyak masalahnya sendiri.

Memang kalau dilihat kebelakang, sejak 4 tahun lepas Khalid mengutarakan banyak cadangan, tapi dalam banyak-banyak cadangan itu, hampir tidak ada satu pun yang dilaksanakan hingga kini. Ambil contoh cadangan menggunakan air lombong sebagai sumber alternative bekalan air di Selangor.

Setakat hari ini, sudah berapa banyak lombong yang dikenal pasti mampu menjadi sumber alternatif air seperti yang dicadangkan Khalid..?

Satu hal yang lain.., sudahkah Khalid menjumpai jalan terbaik merawat air lombong yang dicemari dengan sisa logam berat (heavy metal contamination) yang biasa dikaitkan dengan kegiatan perlombongan seperti Boron dan sebagainya bagi membolehkan air tersebut selamat diminum...?

Adalah sebab kenapa tidak ada negeri-negeri di Malaysia yang menggunakan air lombong sebagai sumber minuman, kerana ia tidak selamat.

Yang sebetulnya bukan air lombong sahaja yang tidak selamat di Selangor, air sungai di Selangor juga dikenalpasti sudah tidak boleh dirawat untuk dijadikan air minuman kerana teruk tercemar oleh sisa industri yang tidak terkawal di negeri tersebut sejak Pakatan Rakyat mengambil alih.

Pendek kata, ada banyak masalah berkaitan dengan air ini di Selangor kalau nak dikisahkan. Kalau dibiarkan tanpa tindakan segera, rakyat Selangor hanya tinggal 2 pilihan – tukar kerajaan sedia ada kepada kerajaan BN semula atau menghadapi risiko penyakit yang disebabkan oleh minum air dari sumber tercemar....

6 comments:

Far Lungeng said...

Tolong khabor skit.. apa kena mengena ngang gambor perempuang nih. Ado cerita disebaliknya ker. Kami orang Tasik Kenyir nak tau gak.

Anonymous said...

GAMBAR POMPUAN YANG PALING ATAS TU GAMBAR SAPE?

Anonymous said...

tukar kerajaan lah, apa susah2, kalau yg baru pun sama kita tukar lagi sampai berpuluh2 kali. lepas tu semua penyakit mai kita jumpa doctor atau pindah ke negeri lain, hahahaha

Anak Lenggong said...

Kalau tak projek baru nanti kocek dia dan kroni dia tak masyuk sebab tu la kes langat 2 dia tak nak buat sebab tu projek dah sediada..

Anonymous said...

Apalah bodoh sangat ko orang semua...? KGagap nak pakai air lombong tu, kenalah sokong. Lombong tak cukup, dia korek tanah pasir tu gi jual, yang tinggal lombong2.. Dan air kat dalam lombong2 tu boleh jual pulak.. Serampang dua mata, macam boss dia, dua-dua jadi..

Anonymous said...

mungkin aper yang dimaksudkan adalah membina saluran yang berbeza dari gas pipe tapi ikut laluan yang sama... berapa agaknya kos buat saluran tu lak berbanding dengan infra yang dah ader? sudah masa untuk tukar kerajaan... dulu diaorang suruh bagi peluang, kita dah bagi peluang, tapi bila dah bagi peluang, tak pandai urus kerajaan negeri dengan baik...