Thursday, August 16, 2012

INNA LILAAH WA INNA ILAI HIROJIUUN...! Sedekahkan Al Fatihah


Aidilfitri Terakhir Untuk Kerajaan PAS Kelantan

Sudah hampir sebulan umat Islam berpuasa berlapar dahaga bagi memenuhi tuntutan Rukun Islam yang ketiga itu, kini hanya tinggal beberapa hari lagi menjelangnya 1 Syawal yang sudah tidak sabar kita semua nantikan.

Sebagaimana biasa tiap kali menjelang hariraya Aidilfitri, ramai anak Kelantan di perantauan akan bersesak-sesak pulang ke kampung halaman masing-masing dengan wajah ceria kerana berpeluang bertemu sanak saudara.

Barangkali bagi anak Kelantan yang mencari rezeki di negeri orang, ada sesetengahnya yang masih menyokong PAS belum pun menyedari bahawa inilah Aidilfitri terakhir yang dapat mereka sambut tatkala Kelantan masih lagi dikuasai PAS.

Selepas Aidilfitri 2012 ini, detik baru untuk rakyat Kelantan akan kembali bersinar sebaik sahaja visel ditiupkan menandakan bermulanya PRU 13.

Alang-alang sudah banyak kesedaran timbul di kalangan rakyatnya diikuti penghijrahan sokongan pengundi atas pagar yang semakin mendekati UMNO, disamping dukungan kuat ramai pemimpin PAS yang mahu berganding bahu membina Kelantan Baru, tidak syak lagi Aidilfitri ini amat bermakna sekali.

Lebih kurang 22 tahun Kelantan dibayangi kelemahan urus tadbir negeri gara-gara sikap tidak cakna Menteri Besarnya yang lebih banyak bercakap berbanding kerja buat, kini tibalah masanya untuk melakukan perubahan total.

Mengikut beberapa kajian, analisis dan simulasi terkini berkaitan kecenderongan para pengundi di Kelantan, kesemuanya positif meletakkan BN khususnya UMNO berada di posisi yang selesa untuk menang di 25 hingga 29 kerusi DUN.

Jumlah kerusi itu termasuk semua 7 DUN yang sedang berada dalam genggaman sekarang yang mana turut berpeluang menambah undi sokongan dan majoriti kemenangan.

Sebelum ini, kedudukan BN cuma selesa di 23 kerusi sahaja bagaimanapun beberapa perkembangan menarik akhir-akhir ini di negeri Serambi Mekah ini nampaknya telah meningkatkan lagi peluang untuk BN dalam PRU kelak.

Beberapa isu yang dekat di hati rakyat ternampak jelas semakin mengharu-birukan kepala pemimpin PAS negeri umpamanya membabitkan isu bekalan air bersih yang kerap terputus-putus di banyak kawasan termasuklah kejadian yang terbaru di KB Mall seminggu dua lepas.

Penyertaan beberapa NGO yang aktif memperjuangkan penyelesaian isu air bukan sahaja berjaya menambah kesedaran di kalangan ramai rakyat negeri ini malah kesannya kian ramai yang mula berani mempertikaikan kelemahan urus tadbir kerajaan Nik Aziz yang agak tidak efisien.

Isu royalti minyak yang sebelum ini dianggap senjata penting PAS pula semakin tumpul sebaliknya mencengkam pula leher PAS hinggakan menimbulkan desakan dalaman menuntut pemimpin kanan PAS, Husam Musa supaya lebih banyak diam untuk mengelakkan PAS teruk dihentam atas kebodohan sendiri.

Manakala isu ladang rakyat yang hingga kini masih menghantui pendudk di Selatan Kelantan pula bukan sahaja bakal menyebabkan gelombang kebangkitan rakyat menolak PAS dan Nik Aziz semakin kuat mengasak,malah tidak mustahil kekuatannya bakal melampaui rekod yang pernah dicatatkan semasa PRU 11 tahun 2004 yang menyaksikan PAS hampir mati kelemasan di negeri tersebut.

Sementelah lagi ditambah dengan bonus keaktifan bekas Naib Presiden PAS, Dr Hasan Ali yang kerap berkunjung ke negeri Cik Siti Wan Kembang melalui roadshownya yang sentiasa menarik perhatian ramai penduduk negeri itu, kesannya kini sudahpun cukup menyebabkan ramai pemimpin PAS terpaksa mula mengira hari-hari akhir sambil mencongak wang pencen persaraan.

Gabungan semua isu tersebut ditambah dengan kajian data, analisis serta peranan beberapa faktor lain yang diketahui seringkali menentukan turun naik undi sesebuah parti di Kelantan, maka tidaklah keterlaluan untuk kita nasihatkan para penyokong PAS di perantauan yang masih menyokong PAS supaya raikanlah Aidilfitri ini dengan hati yang tenang dan tidaklah terlalu gundah gelana dalam jiwa.

Cukuplah 22 tahun PAS bermaharajalela menjahanamkan masa depan negeri ini seakan sengaja disia-siakan begitu sahaja dek kerana terlampau kemaruk mengejar komisyen balak dan laba untung hasil usaha alibaba gadai tanah negeri tapi hasilnya pula mengalir pada Cina DAP dan Cina Singapura.

Tak usahlah dicemari Aidilfitri ini dengan sendu tangis mengenangkan bakal perginya tak kembali sebuah parti yang selama lebih dua dekad diberi peluang mentadbir Kelantan ini, hanya air liur dan janji manis sahaja yang mampu ditaburi.

9 comments:

mat syabu said...

dah mati? bestnyerrr

QalamQabut said...

Hmmm... Raya ni boleh buat kenduri pisang kot!

Anonymous said...

PAS PUPUS DEMI KEBAIKAN ISLAM KERANA PERJUANGAN ISLAM MEREKA DAH TUMPUL. SEMUANYA KERNA KARPAL SINGH.

Anonymous said...

SEKIRANYA NIK AZIZ ADALAH ULAMAK,
APAKAH CABANG ILMU YG KAMU PELAJARI
DARI DIA?
USULUDIN,FEKAH,MUAMALAT, APA..??
KALAU TIADA APA ILMU YG KAMU
BOLEH MANAFAATKAN DARI DIA,
ITU BUKAN ULAMAK.
TAPI KAMU IKUT KERANA DIA
TERPILIH OLEH ANAK KELANTAN,
ITU ORANG PILIHAN POLITIK, BUKAN
ULAMAK NAMANYA.
KALAU KAMU SUKA LUARANNYA KERANA
DIA TIDAK BOROS,
ITU HANYA PERSEPSI MATA KAMU.
KAMU HARUS MENILAI KACA DARI
INTAN. TAPI KAMU TIADA ILMU INTAN,
BAGAIMANA KAMU MENILAI..??
KACA PUN KAMU KATAKAN INTAN.
KAMU IKUT SAJA PERSEPSI MATA KASAR
KAMU, BUKAN DENGAN ILMIAH KAMU.
ANAK KELANTAN PILIH KERANA BULU.
BUKAN KERANA ILMIAHNYA.
APAKAH HASIL DIDIKAN NIK AZIZ.
ADAKAH ISLAM BOLEH BERDIRI DGN
SENDIRI TANPA KARPAL SIGH ?
KELANTAN BOLEH MAJU TANPA KERAJAAN
PUSAT? ANAK KELANTAN TANPA KELUAR
KELANTAN BOLEH DAPAT KERJA ?
BACALAH STATISTIK DI KELANTAN DARI
SEGI EKONOMINYA,JENAYAHNYA,
KESIHATAN SOSIONYA DULU BARU CAKAP.

Anonymous said...

TAKEBEER TAKEBEER TAKEBEER 100 X

CELAKO CELAKO CELAKO 100 X

PUTRAJAYE PUTRAJAYE PUTRAJAYE 100 X

Tu zikir penganot PAS....

Anonymous said...

sokong yg di atas...
TERBAIK.....

Anonymous said...

dah xde peluang pekerjaan kat negeri sendiri, terpaksalah berhijrah ke negeri luar...setakat balik kampung sekali setahun, manakan tahu kesengsaraan rakyat kelantan? masa untuk berubah!

QalamQabut said...

"SEKIRANYA NIK AZIZ ADALAH ULAMAK,
APAKAH CABANG ILMU YG KAMU PELAJARI
DARI DIA?"

Sedap intro tu bro! Aku tokok sikit.

Sekiranya Nik Ajis adalah ulamak, apakah manfaat yang kamu dapat untuk menjadi seorang Islam yang suci dan sejati?

Bagaimana pula Nik Ajis sebagai umarak?

Gerenti tak ada totot PAS yang boleh bagi jawapan dengan ikhlas!!!

miong said...

sy takkan undi BN,itu muktamad.!