Wednesday, August 29, 2012

Lelaki Tak Bersenjata Ditembak Polis Dari Jarak Dekat...? Satu Lagi Usaha PKR Rosakkan Imej PDRM

Saksi mendakwa pihak polis menembak lelaki yang tidak bersenjata daripada jarak dekat dalam kejadian tembak menembak dekat Ampang pada 21 Ogos lalu.

Y Ilavarasen, 24, mendakwa D Dinesh, 26, yang meninggal dunia dua hari selepas kejadian di awal pagi itu tidak membawa sebarang senjata ketika keluar daripada kereta Proton Perdana putih yang ditahan dekat lampu trafik di Ampang Waterfront.

"Saya berada dalam kereta tidak jauh daripadanya dan boleh nampak daripada belakang," kata Ilavarasen dalam sidang media di ibu pejabat PKR di Petaling Jaya hari ini.

"(Polis) tembak daripada jarak dekat, atas dan bawah. Semua orang panik. Keadaan jadi kelam kabut dan tiada amaran, mereka juga tidak kenalkan diri sebagai polis. Mereka hanya menembak ke arah orang dan kereta."

Bagaimanapun, versi polis menggambarkan keadaan berbeza apabila Timbalan Ketua Polis Daerah Ampang Jaya Superintendan Md Nazri Zawawi dilapor sebagai berkata, kenderaan terbabit mengundur dan melanggar kereta peronda selepas dihampiri anggotanya.

"Selepas itu, empat lelaki daripada kenderaan suspek bersenjatakan parang keluar dan memecahkan cermin kereta peronda polis," beliau dipetik sebagai berkata oleh Kosmo! dalam sidang media di Ampang Jaya.

Malaysiakini

12 comments:

bhar zul said...

Kalau kereta peronda polis - hampir pasti lampu biru/merah atas bumbung menyala - memang sudah ada dibelakang kereta suspek bodoh lah kalau anggota keluar dari kereta dan masih ada masa untok tunjuk kad kuasa polis. Bukan senang untok buat keputusan untok tembak orang dalam keadaan 'split second' dan kelam kabut.dan terdesak mana pun, atau sepanik mana pun, anggota polis tidak akan menembak melulu dalam jarak dekat kecuali melihat bahawa suspek boleh dan akan mendatangkan ancaman kecederaan kepada anggota polis. Kemampuan saksi untok melihat semua kejadian 'drama' ini dari belakang sangat mengkagumkan. Tidak ada kah 'versi'dari saksi lain yang kelihatan lebih 'berkecuali'dan bebas?. Takziah untok keluarga mendiang Dinesh.

Anonymous said...

Drama sudah bermula.
Parti yaang tersepit akan cuba melakonkan drama mengikut skrip arahan mereka.
Ada sekor betina bertudung didalam gambar.
Bila lagi nak buat duit di samping berpolitik.
bukan semua masyarakat india yang akan terpedaya dgn mainan politik kotor parti:
Punggung Kuat Rasa.
Puki Kurang Rasa.
(PKR)
Takziah buat keluarga mangsa.
Tabah dan sabar buat PDRM.

Anonymous said...

"Keadaan jadi kelam kabut dan tiada amaran, mereka juga tidak kenalkan diri sebagai polis."
Kalau dah kereta peronda anak aku darjah satu pun tau itu polis. Apa punya alasan. Lagi satu aku heran kenapa kereta peronda polis di Malaysia tak dipasang camera mcm kat luar negara tu. Dah kena macam ni sapa susah...

Anonymous said...

Ya... benar tu. Sepatutnya dah lama kereta peronda polis pasang kamera tu. Tapi, masalahnya, Polis selalu sangat ketinggalan dan lambat dalam mempergunakan teknologi yang ada tu. LEMBAB.

Anak Lenggong said...

Pembangkang sekarang memang minta polis bertindak lepas penjenayah melanggar polis ataupun sesudah polis tergolek..pada mereka polis tidak boleh mengambil tindakan awal bagi mengelakkan sebarang keburukan. Semua penjenayah sekarang ni dah dapat lesen besar..sebarang tindakan polis terhadap penjenayah akan mendapat kecaman dan puak sial ni buat cerita saperti diaorang berada disana waktu tu..

1. Bila polis bertindak untuk mencegah jenayah dikecamnya..tapi bila berlaku kejadian jenayah disesuatu kawasan pulak kutu polis mengapa tak ambil tindakan dan baru2 siap antar memorandum lagi..

2. Aku nak tengok kalau kejadian tu berlaku terhadap mereka...(dirompak..dirogol ..keluargaa dibunuh adakah mereka mau polis bertindak selepas kejadian berlaku dan bukan mencegah awal..

Anonymous said...

KORANG NENGOKLAH BETAPA BANGSATNYA PEGUAM2 BERSTATUS PENYOKONG PAKATAN NEH. NAMPAK BENAR KETIDAK IKHLASAN MEREKA SELAIN HANYA MENDAPAT KREDIT DARI MENDIANG YANG KONONNYA MEMBELA RAKYAT DAN MENAGIS SIMPATI RAKYAT MARHAIN SERTA MENAIKKAN KEMARAHAM ,ASYARAKAT TERUTAMANYA MASYARAKAT INDIA.......TAK BOLEHKER DIA MINTA GAMBAR MEDIANG SEWAKTU MASIH HIDUP DARI KELUARGA MENDIANG??????? KENAPA PERLU TUNJUKKAN 3 KEPING GAMBAR SELEPAS PROSES BEDAH SIASAT???? LAHANAT TUL, MEMANG BANGSAT TAHAP MENGGILA DIA ORANG NI. TAK ADA ETIKA LANGSUNG.PEGUAM OPORTUNIS.

Anonymous said...

Benggng. Gila. Tolol. Tak payah layan la puak PKR & konco2nya tu.

Anonymous said...

Puak-puak CELAKA PR ni macam dia orang ada tempat kejadian sebenar sewaktu berlaku tembak menembak agaknya. Entah-entah jika berlaku huru hara Puak-Puak CELAKA PR ni yang lari lintang pukang dulu.
Semoga suatu hari nanti ada Kaum Keluarga CELAKA PR ni akan ditimpa musibah anak atau bini atau anak teruna mereka dirogol. Lepas tu siasat sendiri leeeeeeee tak payah panggil POLIS.
Kalau dapat perintah Malaysia di PRU 13 hapuskan aja Jabatan Polis ni nanti. Ada Berani Ke??????????

jiboi said...

..sekoq hindu atau sekoq cina kapiaq mati heboh 1 donia.. semua gara2 manusia keparat ngidam nak jadi pm msia..

Anonymous said...

KAU ORG KEN AFAHAM ERA PAK LAH MASA TU DA BERI PELURU SENAPANG UNTUK TEMBAK POLIS..SEJAK ITU POLIS DO KENA TIBAI AJA.. BILA PEGUAM MAMPOS KENA TEMBAK OLEH PENYAMUM CEPAT MEKA KATA POLIS LAMBAT DAN DESAK TANGKAP SASPEK ITRU CEPAT CEPAT..MENTERI KDN JAGA POLIS PUN TIDUR, BAPUK,,,SEMUA KINI MEMIHAK PADA PENJENAYAH, BILA JENAYAH BYK MAKA AKAN SALAHKAN POLIS POLIS POLIS..ITU LAH PEMBANGKANG...

berasiam said...

apa nak dikato, lawyer pkr memang macam tu. yang sosilawati kena bakar sampai tak tinggal kesan tu, tak ada pulak puak2 ni yang simpati. tinggal anak yatim dari 4 orang yang kena bakar tu, ada pkr ambil peduli. kejadian bakar berlaku dalam tanah seorang lawyer. standard le tu.

bila polis bertindak mencegah jenayah, dikata macam2. bila jenayah meningkat, dikutuk macam2 jugak. elok benar harapan anon2 di atas supaya mereka atau keluarga mereka menjadi mangsa jenayah. waktu itu biar polis bertindak perlahan, sama ada untuk menghulur bantuan atau siasatan. biar padan muka masing2. kalau mereka memerintah, alamat ramailah kaumnya dinaikkan pangkat dalam pasukan, dan ramailah orang Melayu yang kena tembak mati. alangkan bukan polis pun boleh bakar orang, inikan pulak dia dapat kuasa.....

Anak Lenggong said...

Tengah hari tadi saorang bapa ditembak mati oleh penjenayah dihadapan sekolah anak nya diselayang. DiKota baru pulak saorang wanita hanpir tupus tangan nya ditetak perangut...nak tanya balik mana pembela cilako ni semua...bila ada kejadian macam ni dikata polis tak bekerja tetapi pabila polis melakukan tindakan pencegahan dikata pula polis suka membunuh orang...

Nak tanya dah berapa puluh ribu ke orang yang tak bersalah ditembak oleh polis Malaysia ni..apa sipeguan sial ni ingat polis tak beretika saperti mereka kee..tiada siasat dulu main tempabak jee