Tuesday, September 18, 2012

Pimpinan PAS Sedang Belajar Main Wayang...?


Sehingga ke hari ini, kita masih tidak dapat merasionalkan kerjasama antara DAP-PAS. Ini berdasarkan kedua-dua parti berpegang kepada prinsip yang bukan hanya berbeza, tetapi bertentangan atau berlawanan antara satu sama lain iaitu PAS memperjuangkan Islam dan DAP pula menentang Islam.

Walaupun telah berkali-kali bertelagah, berbincang dan berbalah lagi dan kemudian berdamai lagi, kedua-dua parti masih belum dapat mencari titik pertemuan dalam perjuangan mereka tetapi masih kekal bekerjasama atas dasar ingin sangat berkuasa.

Akibatnya, kedua-dua parti sering terperangkap dalam kata-kata sendiri yang ada kalanya bertentangan dengan perjanjian yang dimeterai mereka dan ada kalanya bertentangan dengan kehendak penyokong-penyokong sendiri dan juga sebaliknya.

Justeru, tidak salah jika dikatakan bahawa asas kerjasama DAP-PAS sebenarnya adalah sandiwara.

Akhir-akhir ini, kedua-dua parti nampaknya mula sedar bahawa akibat dari sikap dan tindakan mereka yang sering bercanggah, maka parti PAS semakin diragui di kalangan penyokong sendiri, dan begitu juga DAP yang mana pendirian dan sikap mereka mula dipersoal oleh masyarakat.

Bagi memulihkan sokongan, DAP perlu terus dilihat oleh penyokongnya sebagai tegar, tegas dan keras menentang hudud dan segala bentuk ‘pengIslaman’ oleh PAS, manakala PAS pula perlu kembali dilihat tegar, tegas dan keras ingin melaksanakan hudud dan ‘mengIslamkan’ lagi Malaysia.

Untuk itu, kedua parti perlu terus bertelagah secara lantang, cabar mencabar hatta mencemuh dan menghina sesama sendiri bagi meyakinkan penyokong masing-masing yang mereka benar-benar serius mempertahankan pendirian masing-masing serta memberi harapan bahawa parti mereka pasti akan dapat menguasai parti sekutu lain dalam PR apabila menang nanti.

Berdasarkan hakikat ini, maka kita melihat adalah tidak mustahil pertelagahan antara Nasharuddin dan Karpal Singh berkenaan hudud hanyalah satu sandiwara, begitu juga apabila Nasharuddin menyarankan agar PAS mengkaji semula kerjasama dalam PR dan Karpal pula mengugut untuk menyaman beliau.

Kerana itulah, tiada tindakan diambil ke atas Nasharuddin oleh PAS, dan Karpal juga masih belum mengemukakan saman terhadap Nasharuddin.

Benar, kumpulan Anwarinas ingin benar agar Nasharuddin dipecat atas dasar beliau mewakili golongan ulama, tetapi mereka juga tahu yang mereka memerlukan Nasharuddin untuk terus melakonkan adegan ‘pejuang Islam’ bagi pihak PAS untuk menang pilihanraya.

Oleh yang demikian, kita bolehlah menjangkakan sandiwara pertengkaran Nasha-Karpal akan berterusan seadanya sehinggalah pilihanraya tanpa ada apa-apa tindakan dari mana-mana pihak dari kedua-dua belah parti.

Sandiwara ini hanya akan berakhir jika PR benar-benar berjaya memenangi PRU kali ini. Namun, ini bukan bermakna keadaan akan menjadi lebih baik, sebaliknya bakal menjadi jauh lebih buruk kerana walaupun mereka berhenti bersandiwara, mereka tidak akan berhenti bertengkar.

Dalam ertika lain, pertengkaran mereka bukan lagi sandiwara tetapi nyata dan benar belaka dan rakyat pasti akan menanggung akibatnya.

16 comments:

BOB MALAYA said...

bukan sekadar bermain wayang tp menjadi anjing kepada DAP.ini menunjukkan kepimpinan pas nie bodoh dan sesat dengan nik ajis..mereka sangup menjilap kaki DAP untuk kepnting mereka untuk memerintah negara bodoh-bodoh..

Anonymous said...

55 tahun melayu umno dok pangkah MCA, gerakan, MIC.... apa justifikasinya...

Anonymous said...

mentri MCA pegang KPKT.... setiap bandar baru & taman perumahan dah jadi "chinatown" ... apa umno buat?

Umno kata: "Janji Komisen 10%" kihkih... umno meracau dah sekarang.....

Anonymous said...

..hehe.. 2 penzina pakatan.. yb jamban n yb kulum..

Anonymous said...

bila nk dakwa dimahkamah syariah kedua mereka tuu... kalu diabit buleh rejam kedua2nya sekali. jangan main serkap jarang saja.....

fitnah

Anonymous said...

..ada video tau.. cctv.. color ada b&w pun ada.. kena tang depa semua depa bantai fitnah.. mulut busok mat sabu berbueh2 dlm cramah depa telan idop2.. hmm typical lebai2 munapig sungguh depa ni..

Anonymous said...

KO jika dah ada bukti cukup.... dakwa la... kan mahkamah syariah ada.... biar mereka yg hukum ... bukan kita pulak pandai memandai buat tuduhan & hukuman sendiri tanpa bicara....

dalam undang2 yg bertamadun mana yg dihukum bersalah tanpa bicara?

Anonymous said...

..undang2 bertamadun peliwat tegar bebas melakukan liwat dan zina.. hmm hingga ramai sedia angkat dia jadik pm lagi..

Anonymous said...

ko ni dah ambik tugas qadhi atau hakim dah ke?

pandai2 hukum orang peliwat atau tidak?

Anonymous said...

atau ko ni pakai laws of jungle ... ala umno.... hukuman tanpa bicara --


rakyat tak setuju dgn draconian laws tuuu...

sebab tu mereka akan undi untuk perubahan pru13...

Anonymous said...

..peliwat tegar negara dulu dlm umno tak sibuk pun dgn undang2 secular.. hehe.. tup tup bila dia dah tak berkawan dgn dato nalla n dato eskay mcm2 pulak reform dia nak buat.. reforbasi dah berbueh2..

..once a munapig always a munapig la..

Anonymous said...

..liwat suka sama suka dan dlm diam2 buleh kata peliwat tegar negara dan kalau dihukum ikut undang2 lapuk zalim namanya.. hmm pergh! mmg kegemaran luar biasa yg tidak agn non nak tinggalkan..

Anonymous said...

UMNO sudah sampai zaman penghujungnya.....

Anonymous said...

walaupun politik umno asyik bermodalkan fitnah liwat terhadap Anwar.... tapi RAKYAT tidak buta hati dengan propaganda politik kotor UMNO & SBpdrm selama2nya...

Anwar mangsa konspirasi politik UBN kerana prinsip perjuangan pro-rakyatnya sejak remaja. Sejarah akan catat sejarah peranannya dalam senario & landskap politik Malaysia era merdeka.

Sekira diizinkan Allah, ketentuan tetap berlaku jika beliau ikhlas dalam perjuangannya. Atau generasi pelapis yg akan teruskan menyambung misi suci ini.

pru13.. tetap undi untuk perubahan! ABU

Anonymous said...

..hmm perjuangan maybe suci la tapi pejuang pkr penuh dgn munapig tahap dewa.. abg non kondang kondi dgn cinadol.. yb jamban dikulum dlm.. hehe.. where else?.. jamban la..

Anonymous said...

betoi bila umno kalah pru ,,akan berkubur parti nih,,kekuatan umno itu hanya adanya ongkos,,tadak duit kerja x jalan,,,x da sokongan,,makcik2 tegar umno dikampung dan desa x dak lagi peruntukan rombongan sambil shopping jadi kesetiaan pun hilang,,umno la ni x sama macam zaman pra merdeka