Thursday, September 20, 2012

Wakil Rakyat Kelulusan LCE [sekarang PMR]

Setahu rakyat Kedah, Menteri Besar Kedah dan Pesuruhjaya PAS Kedah masih lagi Dato’ Seri Azizan Razak tetapi apabila membaca akbhar Sinar Harian hari ini, terasa seolah-olah Mahfudz Omar telah pun mengambil-alih jawatan tersebut. 

Mahfudz telah membuat kenyataan bagi pihak kerajaan PAS Kedah iaitu, negeri-negeri mempunyai kebebasan mengikut peruntukan perundangan untuk mengadakan pilihan raya Dun khususnya yang membabitkan Kerajaan Negeri pimpinan Pakatan Rakyat (PR).

Dengan itu, Mahfudz membayangkan yang Kedah juga mungkin akan mengadakan pilihanraya berasingan. 

Tanpa menyebut atau merujuk kepada Dato’ Seri Azizan, Mahfudz kemudian mengeluarkan kenyataan berikut, "Pas Kedah tidak hadapi sebarang masalah jika ada calon luar yang mahu bertanding di Kedah.

Apa yang penting, calon itu mestilah lebih kredibel dan lebih baik daripada anak Kedah sendiri, barulah layak menjadi calon,"

Soalnya, di manakah kedudukan Dato’ Seri Azizan di mata Mahfudz?  Apakah benar perkara mengenai calon ini telah dibincangkan dengan beliau atau tidak? 

Yang rakyat Kedah tahu ialah, Azizan sendiri tidak pernah mengulas panjang mengenai perkara ini dan hanya memberi respon bahawa beliau hanya bertindak memberi laporan tentang kewajaran mengadakan pilihan raya serentak atau berasingan kepada Pas Pusat. 

Secara umum, Dato’ Seri Azizan nampaknya begitu berhati-hati dalam memberi jawapan mengenai pilihanraya Kedah tetapi Mahfudz tampak lebih yakin dan berkuasa untuk menentukannya.

Malah kelihatan seolah-olah Mahfudz juga lebih berkuasa untuk menentukan calon. 

Sudahlah di Wisma Darulaman kedengaran rungutan bahawa terdapat EXCO yang berlagak lebih dari MB sendiri sehinggakan isterinya juga lebih berkuasa dari To’ Puan Seri, isteri MB sendiri.

Isteri EXCO ini juga dikatakan gemar berada di pejabat suaminya dari di rumahnya, dan mengarah-arah orang sekeliling. 

Kini, Mahfudz pula dilihat sebagai lebih MB dari MB dalam membuat kenyataan di media.  

Senario ini menunjukkan dua kemungkinan iaitu kerakusan pihak yang ingin menjatuhkan Azizan atau kelemahan Azizan sendiri dalam mengawal politik PAS Kedah.

Namun, apa yang dapat dilihat ialah senario ini terjadi akibat gabungan kedua-duanya iaitu kerakusan musuh-musuh Azizan serta kelemahan dirinya sendiri. 

Sumber memberitahu bahawa Mahfudz telah pun menjalankan strateginya sendiri dengan memanipulasi dan mempengaruhi PAS Pusat untuk meletakkan calon-calon pilihannya dalam PRU nanti di Kedah.

Mungkinkah kenyataannya yang ‘mewakili’ PAS Kedah di atas bermakna yang PAS Pusat telah ‘merestui’ Mahfudz menggantikan Azizan?

Malanglah rakyat Kedah jika terus berMenteri Besarkan Azizan, tetapi lebih malang lagi jika  berMenteri Besarkan si Mahfudz, bekas porter yang tidak lulus SPM.  

Bayangkan, Mahfudz tidak tahu walaupun untuk membezakan antara ‘ketakutan’ dan ‘keberanian’. 

Dalam kenyataan di media yang sama, Mahfudz menuduh Dato’ Seri Najib sebagai ‘takut’ dengan PR.  Katanya,  "kenyataan yang dibuat Najib  iaitu Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) akan menentukan "survival" Melayu menunjukkan yang BN cukup takut untuk kehilangan kuasa dalam PRU13 nanti”.

Tetapi di masa yang sama, Mahfudz juga berkata bahawa Kerajaan Pusat pimpinan Barisan Nasional (BN) sewajarnya tunggu sehingga mandat lima tahun berakhir jika ingin melihat Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) diadakan serentak.

Jelas, yang takut adalah PR dan bukan BN. 

BN telah pun bersiap sedia untuk menghadapi PRU tetapi PR yang berlengah-lengah, ingin membeli masa. Jika benar berani dan yakin yang rakyat bersama mereka, kenapa gusar untuk mengadakan pilihanraya serentak di negeri-negeri yang diperintah mereka?

 Apakah alasan untuk melambatkan lagi PRU jika bukan kerana takut masih belum dapat meraih sokongan majoriti rakyat?

Jelas, Mahfudz membuat kenyataan tanpa berfikir. 

Sekurang-kurangnya, kalau Mahfudz ingin berlagak berani sekali pun, biarlah ia berdasarkan kenyataan yang konsisten.

Dan kalau ingin bermimpi menjadi MB Kedah pun, sekurang-kurangnya berusahalah untuk lulus SPM terlebih dahulu.  Kita tidak mahu nanti Kedah malu bila berhadapan dengan pelabur-pelabur, duta-duta atau kerajaan asing dan kita juga tidak sanggup Kedah terus mundur dan akhirnya hancur

9 comments:

Anonymous said...

Umngok/BNgai dh kalut penin pala bila PR atur strategi xnak bubar DUN bila Parlimen dibubarkan...budaya umngok/BNgai budaya tabor duit beli undi...jwpnya kena tabor duit 2 kali...mana nk cekau duit cek oiiii...fenin fenin...

Anonymous said...

UMNO pening kepala?? Kah kah kah kah... yang melalut nak pilihanraya awal tu sape??? UMNO ke Pengencing Rakyat?? Makin lama PM main teka-teki, makin lama rakyat kenal sape tu Pengencing Rakyat, janji itu ini, tapi habuk pun tarak... kencing je kuat...

Kah kah kah kah kah

Anonymous said...

PASberok/PRogol lagi gila cibai...tak abis2 berangan nk wat tu nk wat ni...skali China cibai ngan Bai tua nk mampus tu sergah jer terus lunyai... dah tu ikut puak kapir harbi tu suroh... pakai serban pakai jubah simpan janggut konon islam..alim...perangai mcm cibai...guling2 atas jalan raya...bertempik...berdemo...betul cam orang giler...sekelumit pun tak melambangkan peribadi orang...tu la perangai dan budaya babi...dan orang PAS

Anonymous said...

ibarat kera mdpat bunga isteri exco terbabit...

Anonymous said...

UMNO/BN parti syaitan.....dipenuhi oleh org yg tak cerdik.....kata Tu M lah....yg cerdik dah tingglkan UMNO dan sertai PR......

Anonymous said...

sekolah sampai LCE je? mamposss. jahanam negara dibuatnya. Security guard pun ada SPM. tapi majority bingai PKR dengan pengikut mereka sekolah tak tinggi, sebab tu bahalol macam kaldai

Anonymous said...

PR banyak yang cerdik, tapi pemimpin mereka banyak yang bingai. ape sangat la nak diharapkan dari pemimpin yang bingai-bingai tu... Naib Presiden pun lulusan LCE je. Bila yang pandai diperintah oleh orang yang bodoh ape akan terjadi?? Lu pikir la sendiri.....

Anonymous said...

Cuba hangpa pi tanya Dato' Bashah Abu Hanipah (mantan exco kanan)dia pas darjah berapa, pasai apa hangpa x kata dia bodo

Anonymous said...

Dato' Bashah Abu Hanipah pernah jadi Naib Presiden UMNO ke??? Kalau dalam hamPAS dari Timb Presiden sakit otak di lutut sampai la ke Naib Presiden, lulusan ape yang mereka ade??? LCE pun tak lepas... kesian sungguh. Yang bodoh perintah manusia yang 'pandai-pandai'??? Kah kah kah.. dunia dah nak terbalik la...