Monday, October 29, 2012

Anwar Ibrahim Dah Jadi BANGSAT Kelas Paling Rendah...!!

Laporan Bank Dunia Edisi 2013 yang meletakkan Malaysia di tangga ke 12 paling berdaya saing bagi perniagaan sekali gus menghumban segala tuduhan pembangkang konon negara ini akan bangkrap, ke dalam longkang. 

Kedudukan ini merupakan lonjakan enam anak tangga berbanding 2011 iaitu lonjakan yang paling tinggi setakat ini.  Pada tahun 2010, Malaysia berada di tangga 23. 

Kedudukan ini juga meletakkan Malaysia mengatasi negara seperti Sweden (ke-13), Taiwan (ke-16), Jerman (ke-20), Jepun (ke-24) dan Switzerland (ke-28). 

Laporan Bank Dunia ini adalah berdasarkan kajian ke atas 185 ekonomi merentasi kriteria daya saing seperti kemudahan memulakan perniagaan, kelulusan mendapatkan lesen, kecekapan pentadbiran cukai dan kemudahan menjalankan perdagangan rentas sempadan.

Malaysia didapati telah memperbaiki kedudukan daya saingnya dalam lima bidang menjalankan perniagaan, iaitu Kemudahan Bekalan Elektrik (dari tempat ke-59 ke tempat ke-28); Pendaftaran Hartanah (dari tempat ke-59 ke tempat ke-33); Pembayaran Cukai (dari tempat ke-41 ke tempat ke-15); Perdagangan Rentas Sempadan (dari tempat ke-29 ke tempat ke-11) dan Urusan Permit Pembinaan (dari tempat ke-113 ke tempat ke-96).

Nampaknya, segala usaha pembangkang untuk menggambarkan kepada rakyat dan dunia bahawa Malaysia mengalami masalah ekonomi serta mengalami risiko bangkrap berdasarkan Bajet dan Audit yang baru dibentangkan telah sekali lagi tidak berjaya. 

Dengan laporan Bank Dunia ini, keyakinan pelabur terhadap Malaysia juga akan melonjak tinggi dan ini bakal membantu negara mencapai sasaran pengurangan kadar defisit kepada 4.0 peratus daripada KDNK berbanding 4.5 peratus tahun ini. 

Golongan peniaga juga dijangkan memberi sokongan yang tidak berbelah bahagi kepada kerajaan dalam PRU yang akan datang berdasarkan perkembangan positif yang direkodkan ini. 

Sementara itu, pakatan pembangkang dilihat semakin buntu apabila Bajet yang dibentangkan mereka mendapat kritikan hebat kerana tidak dibuat berdasarkan realiti dan tegar meneruskan janji-janji yang tidak masuk akal.

Lebih buruk lagi bagi pembangkang apabila Laporan Audit yang dibentangkan mendedahkan kelemahan yang ketara di negeri-negeri yang diperintah mereka sehingga dalam beberapa kes terdapat desakan dari rakyat agar dilakukan siasatan oleh SPRM. 

Ketika BN berjaya membuktikan kecekapan melalui khidmat yang cemerlang, pembangkang terpaksa bermain politik dengan isu remeh iaitu kamera AES dan cukai rokok yang sebenarnya membawa kesan yang baik untuk rakyat.

Pembangkang telah bertindak menyeru rakyat menolak sesuatu yang baik untuk mereka dengan alasan ia memberi pulangan wang kepada kerajaan dan cuba menggambarkan bahawa kerajaan terdesak untuk menambah pendapatan dengan memeras rakyat. 

Namun, laporan Bank Dunia ini dengan sendirinya menafikan yang kerajaan buntu untuk menjana kewangan.  Terbukti kerajaan telah berjaya menyediakan persekitaran yang selesa untuk membolehkan perniagaan berkembang dan pelaburan meningkat bagi memastikan kewangan negara dapat dijana secara konsisten.  

Kini rakyat semakin yakin dengan kerajaan dan pembangkang semakin kehilangan modal untuk berkempen. 

9 comments:

Pikachu said...

Manusia nie satu perangai buruk die adalah die suka judge a book by its cover.....cakap la mcm mana pun kalau dh first impression seseorang terhadap die tuh baik...memang wlupon sejahat mne lah die...die ttp akan percaye die tuh baik...mcm care anwar menipu rakyat mcm tuh lah kes die....rakyat malaysia nie kebnykan msih bodoh dan hanya mengikut ckp rakan-rakan dan keluarga tnpe ingin mengakji perihal politik sendiri

Anonymous said...

Anwar kau letak jawatan cepat....kau tak tahu malu ke...

kakbedah said...

makin dekat dgn pru MAKIN BANYAK CITER yg x betul pasal fuckatan ni banyak terdedah... klu kita ni seorang yg boleh berfikir dgn logik la, kita tau nak membezakan antara berlian dgn kaca..... tp yg aq pelik ramai bangsa melayu islam yg masih menyokong pakatan haram jadah tu dgn nama meperjuangkan islam padahal kita tau anwar tu dah mcm kapiaq yg x basuh berak....

anuar aziz said...

Anwar raja putar alam...
Sapa2 yg dok cayakan anuwar neh mst ada 2 sbb jer 1. Wang hengget 2. Kuasa...

Yg kekal mnyokong anuwar ialah golongan yg xde pendirian atau mudah di beli atau pon glngn yg ada kepentingan diri..tapi golongan yg brpendirian/brprinsip dlm hidup dah lama tinggalkn anuwar...

kelly engku said...

Janji PR pilihanraya terdahulu:

1. Cukai turun (untuk yg miskin: hapus) tapi tak terhapus jugak.
2. Hari ni menang esok kilang arak Carlsberg kat Shah Alam roboh (tapi dah 4 tahun tak roboh2 jugak)
3. Arak tak boleh jual (tapi dah rampas pulang balik)
4. Air percuma untuk SEMUA (tapi dah menang meter individu je dapat, orang miskin duk rumah flat tak dpt)
5. Keutamaan kepada rakyat terutamanya miskin: tapi YBK nak bina UiTM tak boleh kerana kepentingan diri sendiri.
6. Telus dan tulus- tapi isu pasir, lori sampah dan mcm2 lagi. SELCAT macam kucing tidur, tak buat apa2.

JANJI akan datang pun mesti ada hidden cost jugak punya.Alasan: Kalau PR menang Putrajaya, baru boleh laksana.

Atau ada macam2 alasan baru bole tuntut. Atau pun tuding kerajaan terdahulu. Atau jual aset.

Tak payah PUkiSIHAT, nenek aku pun masih dara lg>>>>

maria lando said...

apa la yg ada kat anwar tu sampai pengikut dia x sanggup nak tinggalkan dia... takkan la diorang tu x tau yg anwar tu dah bt mcm2 benda yg mmg klu kita pikir dr logik akal mmg haram jad........

Anonymous said...

Aljuburi haram jadah lebih teruk lagi dari bangsat, badan dan kepalanya sudah menjadi dua bahagian, separuh najis busuk dan yg separuh lagi adalah bangkai busuk berulat...ptuuui.

Anonymous said...

Mat sabu nak jadi menteris penternakkan BABI ke?

http://www.kerismalaya.com/2012/10/jangan-halang-hak-asasi-mat-sabu-nak.html#ixzz29KZzWPqv

Anonymous said...

Instead, put grass clippings to use as mulch for your garden.

Owning a regular lawn mower does not mean you have to
give up on mulching your yard; you just have to be willing to do some work.
Sure, you had your occasional exception that stupidly borrowed from the local loan shark, but most learned to live on less.