Monday, October 29, 2012

Isu Selangor: Kerja Gila Putar Duit..., REFINANCE Bangunan PKNS Untuk Dana PRU Pakatan Haram



MB Khalid Gagap cuba memperbodohkan Rakyat Selangor sekali lagi. Beliau cuba bermain dengan "creative accounting" dengan cuba memanupulasikan agenda tersembunyi dalam isu penjualan aset-aset PKNS yang sedang hangat diperkatakan oleh Rakyat Selangor ketika ini.

MB Khalid Gagap bukan sahaja tidak memberi penjelasan mengenai cabaran DSNoh Omar baru-baru ini tetapi cuba mengelirukan rakyat dengan pelbagai istilah korporat yang direka cipta untuk menutup isu cadangan penjualan bangunan milik PKNS yang sedang di peringkat akhir perjanjian jual beli.

Draft perjanjian jual beli yang belum ditandatagani ada di tangan kami dan akan didedahkan sedikit masa lagi. Beberapa buah bangunan milik PKNS yang bernilai RM321 juta kini di dalam proses untuk dijual ("refinance") kepada anak syarikat milik Kerjaan Negeri.

Kalau benar tujuan "pemindahan" atau penstrukturan semula adalah untuk penyusunan semula aset-aset PKNS, kenapa perlu ada transaksi kewangan berlaku....?

Kenapa perlu ada perjanjian korporat dibuat dan dibayar kepada PKNS...?

Menteri Besar dan Kerajaan Negeri Pakatan Haram Selangor semakin terdesak dan memerlukan wang untuk kegiatan politik mereka serta dana PRU13 sehingga terpaksa mengarahkan PKNS menjual bangunan milik mereka.

Rakyat Selangor mengetahui bangunan dan premis ini semua adalah simbol kejayaan PKNS dalam konteks untuk membantu usahawan dan peniaga melayu di selangor.

PKNS telah dicadangkan penubuhannya oleh Dato Haron Idris yang ketika itu menjadi Menteri Besar Selangor bertujuan untuk mempertingkatkan ekonomi peniaga Melayu di Selangor.

Apabila Kerajaan Pakatan Haram memerintah, mereka telah menimbulkan kontroversi tentang penjualan aset PKNS ini dengan sewenang-wenangnya menggunakan istilah urustadbir korporat yang mengelirukan. 

Sudah pasti yang akan menanggung kerugian daripada tindakan ini adalah peniaga dan Rakyat Selangor sendiri. Kesan mendalam yang akan dialami hasil daripada penjualan ini akan melibatkan peniaga di Kompleks PKNS dan Wisma Yakin yang 80% daripadanya adalah peniaga melayu.

Kenaikan sewa yang tinggi pasti akan berlaku dan ini secara tidak langsung akan "menghalau" peniaga-peniaga Melayu yang sudah bertahun berniaga di situ. Inikah dia yang disebut sebagai sebuah kerajaan yang perihatin dan janji sebuah Negeri Berkebajikan....?


Kenyataan Akhbar Isu Penjualan Aset Milik PKNS

Dato Sohaimi Shahadan menyelar sikap berdolak dalik dan putar belit kerajaan selangor serta menyifatkan Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim sebagai menteri besar lidah bercabang dan mempunyai agenda tersembunyi dalam isu penjualan aset-aset PKNS yang sedang hangat diperkatakan oleh rakyat selangor ketika ini.

Beliau bukan sahaja tidak memberi penjelasan mengenai cabaran Dato Seri Noh Omar baru-baru ini tetapi cuba mengelirukan rakyat dengan pelbagai istilah korporat yang direka cipta untuk menutup isu cadangan penjualan bangunan milik PKNS yang sedang di peringkat akhir perjanjian jual beli .

Beberapa buah bangunan milik PKNS yang bernilai RM321 juta kini di dalam proses untuk dijual. Kalau benar tujuannya untuk penyusunan semula aset-aset PKNS kenapa perlu ada transaksi kewangan berlaku ? 

Kenapa perlu ada perjanjian korporat dibuat dan dibayar kepada PKNS ? Dari pemerhatian, kami melihat Menteri Besar dan kerajaan negeri semakin terdesak dan memerlukan wang untuk kegiatan politik mereka sehingga terpaksa mengarahkan PKNS menjual bangunan milik mereka. Yang mana bangunan dan premis ini semua adalah simbol kejayaan PKNS dalam konteks untuk membantu usahawan dan peniaga melayu di selangor.

PKNS telah dicadangkan penubuhannya oleh oleh Dato Haron Idris yang ketika itu menjadi menteri besar selangor. Tujuannya untuk mempertingkatkan ekonomi peniaga melayu di Selangor. Tetapi bila sampai ke tangan Tan Sri Khalid Ibrahim dan kuncu-kuncunya dan dianggap pula Tan Sri Khalid Ibrahim sebagai menteri besar terbaik selangor oleh Anwar Ibrahim , lain pula jadinya.

Beliau sekali lagi menimbulkan kontroversi tentang penjualan aset PKNS ini dengan sewenang-wenangnya menggunakan istilah urustadbir korporat yang mengelirukan. Sudah pasti yang akan menanggung kerugian daripada tindakan ini adalah peniaga dan rakyat Selangor sendiri.

Kesan mendalam yang akan dialami hasil daripada penjualan ini akan melibatkan peniaga di Kompleks PKNS dan Wisma Yakin yang 80% daripadanya adalah peniaga melayu. Kerajaan negeri selangor dan PKNS kini bukan lagi tempat untuk orang melayu mengadu nasib lantas berjaya dalam kehidupan terutamanya dalam bidang perniagaan yang seba serbinya mencabar.

Inikah dia yang disebut sebagai sebuah kerajaan kerajaan yang perihatin dan janji sebuah negeri berkebajikan ? Di mana pula perjuang hak asasi dan pro rakyat yang selama ini nampak jagohnya dalam memperjuangkan isu rakyat ?

Bukankah tindakan penjualan aset milik PKNS ini secara tak langsung akan memberikan kesan langsung terhadap nasib peniaga yang juga 'rakyat' di Selangor ?

Pergerakan Pemuda Umno Malaysia pada hari ini mendesak agar penjualan ini dibatalkan dengan serta merta atau kerajaan negeri akan berhadapan dengan beberapa tindakan protes secara besar-besaran oleh peniaga dan rakyat di seluruh Selangor.

Kami menuntut agar kerajaan negeri berhenti mengelirukan rakyat dengan pelbagai helah dan istilah urustadbir korporat yang memualkan. Kerajaan negeri juga didesak menghentikan stail politik yang suka mengkambing hitamkan PKNS demi memenuhi selera politik mereka yang secara keseluruhannya cukup merugikan peniaga dan rakyat Selangor.

Pengerusi Biro Ekonomi Dan Pembangunan Usahawan
Pergerakan Pemuda UMNO Malaysia

6 comments:

kakbedah said...

hai..... makin lama makin lingkup la kerajaan selangor tu dapat kat kalid gagap nie..... sikit2 harta kerajaan negeri dia gadai... tapi org yg tukang beli harta tu kebanyakkannya cina kapiaq dr singapork yg bertopengkan cina babi kat malaysia nie...... perkara mcm nie jd sejak BN kalah PRU dulu masa zaman PoRk Lah memerintah negara...

kelly engku said...

lepas habis aset PKNS nie dijual, apa lagi yg dia bakal jual?????? soalan ini akan berterusan selama mamat kalid gagap ni jd MB selangor.......

Anonymous said...

Tiap kali Khalid Keparat neh wat pc utk mnjelaskn pasai aset Melayu..mst ada betina harbi sblh dia...samada Si Cork atau pon Si Kangkang dr Bukit TeLANJANg....

Apa MB Selangor tokoh KEPARAT neh mmrlukan 'remote control' ke utk bercakap?..

Semoga Allah tunjukkn kebenaran thdp golongan yg traniaya....

Anonymous said...

betul la tu si Khalid tu Menteri Besar yang terbaik... habis semua asset selangor dijualnya then bagi duit pada 'anu war'.... tu yang sayang gila si 'anu' tu kat khalid...

Abang Iman said...

heeiii khalid nii...tgk muka dah tau muka penipu antarabangsa....nak cover macho lagi pulak tu....tak jadi lar...cuba lar pikia sikit sebelum keluar statement.....

CIFUT said...

Bang non kata khalid ni menteri besar terbaik? Wakakaakaka.....!!!