Thursday, October 18, 2012

JAHANAM..! Menteri Pengangkutan Ajak Rakyat Tukar Kerajaan...? Tindakan BODOH Untuk Beri Peluang Anwar Tawan Putrajaya

Nampak gayanya salah seorang pimpinan kanan Barisan Nasional yang memegang jawatan sebagai Menteri Pengangkutan Yb Dato' Seri Kong Cho Ha sudah tidak dapat berfikir dengan bijak....!

Tindakan bodoh dan bangangnya membuka ruang yang sangat luas untuk menyaksikan BN tewas pada Pilihanraya ke 13 nanti dan berpeluang untuk Pakatan Pembangkang menzahirkan impian menawan Putrajaya.

Dalam kemelut membicarakan isu kamera AES, Kong Cho Ha masih mahu menegakkan benang yang basah. Beliau tidak mahu "give in" langsung dengan keluhan rakyat secara keseluruhan...

Malam tadi tersiar di berita TV3 Menteri Pengangkutan mencabar rakyat agar tidak melakukan kesalahan jalan raya supaya syarikat yang memasang dan mengendalikan kamera AES tidak mendapat untung.

Tak sangka bodoh juga pemikiran seorang yang bertaraf Menteri... Jangan cuba mencabar rakyat! Apakah beliau lupa "kuasa rakyat" menyaksikan BN tewas 5 negeri pada PRU 2008, dan BN juga hilang majoriti 2/3.

Ketika itu rakyat marah dengan kenaikan harga barang, lebih lebih lagi harga petrol yang melonjak naik beberapa hari sebelum Parlimen dibubarkan.....

Kupasan seterusnya, klik SINI

35 comments:

Afiq KLtown said...

seorang menteri seharunya tidak mengeluarkan statement sebegitu sehingga boleh memakan dirinya sendiri dan parti, beliau seharusnya berfikir dahulu sebelum mengeluarkan statement yg beliau ingin keluarkan.

Anonymous said...

Apahalnya? Belum apa2 dah nak komplin sistem AES. Sistem tu baik utk mendidik pemandu kita yg kebanyakkannya kurang ajar bila memandu. Hanya sistem serupa itu saja yg boleh ajar dan didk cara memandu rakyat Malaysia. Usah pertikaikan benda yg baik. Saban tahun banyak nyawa terkorban.Jadi, fikir2kan lah. Jangan nak ikut rasa hati dan mahu orang ikut selera kita. Jika tak sesuai dengan selera kita, kita bantah melulu. MIK, dlm bab ini gua tak sokong sama lu. gua syg nyawa rakyat Malaysia.

Anonymous said...

Apa kena mengena AES dgn undi PRU13? Nampak sangat kebodohan MIK dalam mengupas isu ini. Janggal rasanya.Selama ini gua baca posting lu gua respect. tapi ini kali gua tak boleh sekongkol dengan lu lagi.

MELAYUJATI said...

Entah apa kaitan dengan AES dengan PRU13, AES ada pasang kat semua kampung atau pun daerah ke? Rasanya kat semua bandar2 besar je, lagipun kat bandar2 besar kecendrongan pengundi adalah kearah pembangkang terutama bangsa Cina, jadi apa masalahnye, takkan marahkan nyamuk kelambu dibakar, bodoh punya bingai....

SOLOMON KING said...

Thursday, 18 October, 2012

lolol anon nie psl 1 artikel truz emo wakakak
lek la nie pandangan je nme pun blog duhh

Pelajar UMT said...

AES O.o 1 bnd yg bgus since asian drives dont know what road ethics are....saman smua!!

Anonymous said...

aku sokong menteri pengangkutan...drpd nak bg syarikat tu kaya...baik aku bawak keta pelan2..(kat belah kamera la...lps kamera pecut balik!)

lg pun kamera ni dipasang di kwsn kemalangan maut...walaupun jln tu nampak lurus mungkin ada sesuatu cth:angin lintang ke, binatang melintas ke, driver mengantuk ke...mana tau...

harap kerajaan letak signboard
DI DEPAN ADA KAMERA AES, SILA PERLAHANKAN KENDERAAN ANDA SEBANYAK BLA BLA km/j.

Dulu aku kondem,sekarang sokong. Klu taknak kena saman,sila lah bwk keta perlahan-lahan. Rancang perjalanan anda.

Jgn la ugut pakai PRU13 nti...melayujati kat atas ni betul.

LOTR

Anonymous said...

memang tak ada kena mengena AES tu dgn PR13.Bagus la nak didik pemandu Malaysia yang kebanyakan nya tak ikut peraturan.

Anonymous said...

aEs = bebengapan otak2 di jpj

CheWal said...

sebenarnya... penulis blog ini yang tak dapat berfikir dgn bijak.

sistem AES ini adalah utk pemandu memperlahankan kenderaan (iaitu utk mendidik supaya ikut peraturan) dan bukannya utk menyaman.

krn itulah lokasi nya diberitahu siap dengan koordinat sekali. nak masukkan dalam GPS supaya ada warning pun boleh. Kamera pula terpampang dgn jelas. Papantanda amaran pun diletakkan.... Ini maknanya utk suruh pemandu bawak perlahan.

kalau pasal nak saman atau nak kaut keuntungan, lagi baik polis menyorok dan tangkap gambar. CONFIRM berpuluh juta boleh dikutip dlm masa yang singkat.

cubalah berfikir sikit. sistem ini bukannya baru. ianya digunakan di kebanyakkan negara maju.

di UK misalnya, di lebuhraya diletakkan kamera di kawasan 60 mph, lepas tu diletakkan juga di jalan 40mph. Di jalan 30 mph pun ada. Tapi, rakyat mereka tak bantah sebab meraka faham apa tujuan sistem itu dan mereka suka ikut peraturan.

malangnya, rakyat malaysia bukan sahaja suka langgar peraturan tapi lagi digalakkan pulak suruh langgar peraturan. Bila di buat sistem spt ini, nak bantah sebabnya apa ? hanya untuk membiarkan dan merelakan orang langgar peraturan.

Tolonglah berfikir sikit. Kalau pembangkang yang kata, biasalah sebab mereka memang tak mahu berfikir dan mereka takde kerja sebab kerja mereka membangkang aje apa yang kerajaan buat walaupun untuk kebaikan.

tapi...penyokong kerajaan pun tak mahu nak berfikir..dah kira berat dah ni.

http://chewal.blogspot.com/2012/10/sistem-aes-pun-nak-dipolitikkan.html

Anonymous said...

bergoyang dunia jika anuwar tawan putrajaya nnti....

Anonymous said...

Kebanyakan orang kita tidak memahami atau buat buat pekakkan telinga.AES BAIK? aPA yang baiknya??? Lepas lewati AES pemandu terus memecut... Macam kat putrajaya... Kawasan tu tak penah orang mati rasanya. dipasang baik.. laluan orang luar masuk putrajaya. kepada mereka first time masuk area situ. kompem bagi duit saman kepada JPJ a.k.a kerajaan la.Lepas bagi BR1M kepada rakyat kena kembalikan pulak... tinggal 200 ratus. hehehe.

Ingat tak korang DS Samy Vellu mencabar rakyat isu MRR2? hah, nah lingkup pada PRU12. yang mengibarat jasanya sebagai tahi membajai rakyat di Sg Siput. Ini bukan politik.

Rakyat di negera maju patuhi AES bukan macam rakyat di Malaysia mematuhi AES. Kesedaran tu dari awal. kena wujudkan masyarakat berfikiran kelas satu.

Bak pepatah, marahkan nyamuk lelambu dibakar. Pengalaman sy, ditangkap AES cuma memandu lebih 2 Km/jam daripada 70 km/j. Ade ke patut.

Pelik pulak, kereta mewah bw lebih 170 km/j tidak pula ditangkap. Atas alasan kelemahan AES. Entah benar spekulasi ini. Saya bukan nak menghasut jauh sekali pembangkang.

Cuma keluhan resah rakyat yang menjadi penyokong kerajaan sedia ada.

Alahai AES. Geramnya aku.

MIRA EDORA said...

INILAH DIKATAN MENTERI YG TAMAK DGN DUIT DAN JAWATAN SAHAJA BKN FIKIR APA YG RAKYAT MAHU. BAHAYA GILA ADANYA MENTERI SEPERTI YG PASTI AKAN MENYUSAHKAN DAN KALAU NASIB TAK BAIK PAKATAN DAPAT PELUANG PERCUMA UTK AMBIK KESEMPATAN DHN KEBODOHAN MENTERI PENGANGKUTAN KITA NI. ANWAR TUNGGU AJE GREEN LIGHT UTK TAWAN PUTRAJAYA LAGI NAK CABAR RAKYAT BAIK UMNO JAGA SIKIT DGN YB DATO' SERI KONG CHO HA JGN SEDAP MULUT AJE DIA SURUH RAKYAT TUKAR KERAJAAN.

CheWal said...

Memang akan ada yang memecut selepas melalui kawasan kamera AES. Malah di luar negara pun pemandu membuat perkara yang sama.

tapi...yg bezanya adalah, sikap untuk memperlahankan kenderaan telah ada. dan Untuk memperlahankan kenderaan di kawasan kamera, kenderaan tersebut perlu berada dalam kelajuan yg munasabah, kalau tak, tak sempat nak capai speed yg dikehendaki, so, sekurang-kurangnya, pemandu ini tidak akan memandu dgn terlampau laju sebelum sampai ke kawasan kamera.

kemudian, sikap ini akan berterusan dan lama kelamaan menjadi rutin hidup. Apabila kawasan berkamera ini agak meluas, maka masing-masing pun dah malas nak pandu dengan terlampau laju (mungkin laju sedikit sahaja di kawasan yg tiada kamera)

maka...perubahann sikap dah wujud dan mungkin pemandu di Malaysia boleh menjadi spt pemandu di UK

dan... jadilah masyarakat kelas 1.

selepas diberitahu,diletakkan papantanda, terpampang kamera dgn jelas...kalau masih nak pandu laju jugak itu namanya ...B*D*H.

jangan takut... kamera ini boleh menangkap walaupun pakai kerea mewah yang dipandu terlampauuuu laju.

kawan saya di tangkap kamera AES apabila memandu pada kelajuan 189 km/h (merujuk kpd gambar yg diberi). Tak payahlah dengar cakap pembangkang, mereka tak mahu berfikir.

So, cuba-cubalah berfikir.

CheWal said...

ohh... kalaulah sebab ini Pakatan Rakyat menang, maknanya bukan Menteri ini yang bodoh, tapi rakyat yg bodoh dan tak bertamadun sebab sanggup memilih untuk melanggar peraturan dan bersama dengan mereka yang nak rakyat langgar peraturan.

Sebab itulah Tun Dr. Mahathir kata "Perjuangan belum selesai". Perjuanganyang dimaksudkan adalah perjuangan untuk menukar mentaliti masyarakat supaya menjadi masyarakat yg sentiasa berfikir,matang,berhemah dan mematuhi peraturan.

Kalaulah inilah mentaliti majoriti yang tak suka kpd AES.... memanglah 'Perjuangan Belum Selesai'

dol.mat said...

apalah Yb Dato' Seri Kong Cho Ha nama aje menteri pengankutan tapi ckp langsung tak guna otaklah. belum apa2 dah nak complain sistem AES. bagus apa kan ramai pemandu yg kurang ajar semasa memandu bolehlah krg sikit kalau asyik kena saman nanti mungkin mereka akan takut sikit, jgn cepat melatah sblm cuba dulu.

Anonymous said...

Wa tak kisah kalau lu saman olang langgar tlafik light.

Wa tak kisah kalau lu mahu saman speeding TAPI lu jangan pasang itu kamela di lokasi 90 kmsj. Olang masuk PLUS lia punya mindset dliving 110 kmsj ma. Lagi pun itu kawasan mana ala eksiden.

Lu jangan naya sama lakyat. Nanti wa tak pangkah BN balu lu tau. Kalau suma olang yang kena saman di km 301.9 tak pangkah BN apa macam?

Bodoh punya olang.

adik 80 said...

ini sah2 nampak mcm barua pakatan aje blh cabar rakyat suruh jgn sokong AES tak ke bodoh namanya ajar sesuatu yg menentang kerajaan dan sekaligus bagi peluang kat pakatan haram niambik kesempatan.

kelly eng said...

kalau seorang yg btl2 educated dia takkan keluarkan stament gila mcm tu yg blh mendatangkan bahaya pada parti. ni kan sesuatu yg bodoh lagi bangang.

bro yul said...

Tindakan bodoh dan bangangnya menteri pengangkutan membuka ruang yang sangat luas untuk menyaksikan BN tewas pada Pilihanraya ke 13 nanti dan berpeluang untuk Pakatan harami menawan putrajaya....nasihat aku kpd pak menteri nie fikir dulu sebelum buat jgn bangkit kan kemarahan rakyat.....

CheWal said...

kelakar bila ada org yg mengatakan menteri ini bodoh tapi sebenarnya mereka yang tak boleh nak berfikir.... heheh


ada pulak yg kata mindset bila masuk plus nak bawa 110km/j aje. Ini mesti tak pernah ambik lesen atau dapat lesen tipu. Tak pernah faham bagaiman hadlaju ditetapkan.

parah betul rakyat malaysia ni, benda baik pun nak dibangkang.

Anonymous said...

Cina tetap cina.kenapa orang2 pas maseh rabun?

Anonymous said...

AES berjaya di 90 negara

KUALA LUMPUR 18 Okt. - Pemasangan Sistem Penguatkuasaan Automatik (AES) di 90 negara di seluruh dunia terbukti berjaya mengurangkan kadar kemalangan di antara 40 sehingga 60 peratus.

Menteri Pengangkutan, Datuk Seri Kong Cho Ha berkata, kerajaan telah menjalankan kajian selama 10 tahun sebelum memutuskan untuk melaksanakan sistem berkenaan di negara ini.

Oleh itu katanya, kerajaan tidak berhasrat untuk mengkaji semula penggunaan sistem berkenaan walaupun mendapat tentangan daripada sesetengah pihak.

"Saya telah jelaskan dan ingin tekankan sekali lagi bahawa kerajaan tidak mempunyai sebarang rancangan untuk melakukan kajian dan menangguhkan pelaksanaan AES.

"Kami telah melakukan kajian hampir 10 tahun dan sistem ini terbukti berjaya di 90 negara luar. Selain itu, kami juga menerima reaksi positif daripada majoriti pengguna jalan raya yang mahukan AES dilaksanakan kerana tidak gembira dengan sikap buruk pengguna jalan raya lain," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.

Sebanyak 831 lokasi hitam kemalangan bakal dilengkapi (AES) termasuk 14 lokasi yang telah beroperasi sejak 23 September lalu dan lokasinya ditentukan berdasarkan data kemalangan Polis Diraja Malaysia (PDRM).

Dalam pada itu, Cho Ha turut menolak dakwaan bahawa kerajaan mengeluarkan perbelanjaan yang besar untuk memasang dan melaksanakan sistem tersebut.

Katanya, kerajaan tidak mengeluarkan satu sen pun kerana sistem berkenaan dikendalikan oleh syarikat konsesi yang diberi tanggungjawab selama lima tahun.

"Selepas habis tempoh lima tahun, syarikat tersebut akan menyerahkan semua kamera, kenderaan, termasuk peralatan di pusat operasi," jelasnya.


Artikel Penuh: http://www.utusan.com.my/utusan/Parlimen/20121019/pa_01/AES-berjaya-di-90-negara#ixzz29hDeiMZE
© Utusan Melayu (M) Bhd

kakbedah said...

ini semua taktikcina babi nak ambik untung dgn menyusahklan rakyat malaysia.... AES ni klu nak pasang, masa buat lebuhraya dulu supaya rakyat tau... ini tak klu skang nak pasang mmg ramai la rakyat malaysia yg mengamuk.... pikirlah sikit... kata dah 10 thn kaji@ 10 thn tunggu nak kaut untung??????

kakbedah said...

aq dah tgk aes ni kat highway beberapa hari lepas... mmmg menyusdahkan driver... aq tau la driver kat malaysia ni kurang sopan sikit atas jalan raya tapi AES ni aq rasa x patut dipasang waktu sekarang nie... dah lah nak dekat PRU plak tu... cina babi gampang nie saja je nak cari pasal utk menimbulkan kemarahan rakyat.. so senang la nanti bila BN dah jatuh boleh la dia lompat ke kandang babi nanti.....

org johor said...

Mmg la bodoh kalau dgn sbb AES ni org sanggup menggadaikan masa depan negara...tapi tak mustahil...sbb mmg ramai org bodoh sekarang ni..kalau tak takkan la ramai lagi yang menyokong PR tu...bukan penyokong PR jer..yg BN pon ramai gak yang bangang...so pak menteri kalau org ramai pertikaikan pasal AES ni kena la bijak menajawab jgk, bukan jawapan bodoh yang kita nak...org bukan tak menyokong AES, tapi mintak dikaji semula..itu jer..tu pon tak paham ke...
kaji semula...kaji semula...kaji semula...kaji semula...kaji semulaaaaaaa... maksud aku..kalau melibatkan langgar arahan lampu merah mmg terang2 salah..tapi bab halaju ni yang kena kaji semulaaaa..kaji semulaaa..bangang..bukan kitaorang menolak atau menentang..bukan kitaorang tknak ikut peraturan..tapi kitaorang suruh kaji semulaaaa....tolong la paham...

Anonymous said...

Beb, K'jaan dah kaji 10 thn dah. Itulah keputusan yg telah dibuat hasil dari kajian yg lama. bukan bari dua tiga hari atau bulan, atau tahun buat keputusan.
"Kami telah melakukan kajian hampir 10 tahun dan sistem ini terbukti berjaya di 90 negara luar. Selain itu, kami juga menerima reaksi positif daripada majoriti pengguna jalan raya yang mahukan AES dilaksanakan kerana tidak gembira dengan sikap buruk pengguna jalan raya lain," katanya ketika ditemui di lobi Parlimen hari ini.

Anonymous said...

Kalau tak mahu kena saman, jangan bawa kenderaan sendiri, naik pengangkutan awam.

Anonymous said...

Warggh, parah. Abis lah kerajaan. Saya harap Pak Najib kaji balik isu ini. tengah rakyat puji dan syok kat dasar dia. Kenapa pelingkup plak pasal AES. Orang kampung aku semua cakap tak puashati pada AES, jalan keluar kerajaan kumpul duit semula lepas bagi BR1M. Ingat!!, itu mentaliti orang kita.. Tak kira Melayu atau semua bangsa. Semua 1Malaysia. Orang boleh terima kalau kesalahan langgar lampu isyarat. TAPI,, kelajuan...sendiri fikir. Tak munasabah, ditangkap kurang 90km/j atau 80km/j. Aku tak kisah korang yang ditangkap lebih 140km/j. Sebab kereta mewah je leh sampai situ. Kereta orang miskin ni paling laju leh bawak 120--140km/j je.

Anonymous said...

Dah ada bukti ke yg bawa 90km ke bawah kena saman? Jgn main cakap saja.

Anonymous said...

What's Taking place i'm new to this, I stumbled upon
this I have discovered It positively helpful
and it has helped me out loads. I am hoping to give
a contribution & assist different customers like its helped me.
Great job.

my blog post insomnia period
my page: insomnia

Anonymous said...

I read this article completely regarding the difference of latest and preceding technologies, it's awesome article.

my web site :: insomnia 411 lyrics
my website :: insomnia in children

Anonymous said...

Hello, I want to subscribe for this weblog to obtain hottest updates,
thus where can i do it please assist.

My page; insomnia 411 mp3
My webpage - insomnia or the devil at large

Anonymous said...

Now I am going away to do my breakfast, later than having my breakfast coming over again to
read further news.

my weblog - insomnia electric president lyrics
Also see my site > insomnia 780.52

Anonymous said...

I used to be recommended this web site by my cousin. I am not sure whether or not this publish is written
by him as nobody else know such specified about my problem.

You are wonderful! Thank you!

Feel free to surf to my web blog: insomnia causes
Also visit my blog ; insomnia