Monday, October 22, 2012

LANTAKLAH.....!!

Jika anda diminta memilih antara bekalan air bersih dengan projek lebuhraya, mana satu menjadi pilihan anda? Tentu ramai yang memilih air, kerana ia sumber asas kehidupan.

Namun demikian, di Kelantan pelik dek kerana tatkala masalah air belum dapat diselesaikan walaupun sudah mendapat pinjaman RM609 juta dari Kerajaan Barisan Nasional, tapi lebuhraya juga yang dikejarnya sambil mengutip derma dari rakyat.

Ura-ura Kerajaan PAS Kelantan untuk membina sendiri Lebuhraya Rakyat yang kosnya mencecah RM1.8 bilion sudah kedengaran sejak Ogos tahun lepas lagi, namun hingga kini bayang lebuhraya tak juga kelihatan. Kebetulannya tika itu hangat dengan spekulasi pilihan akan berlangsung pada November 2011.

Hampir setahun berlalu, tiba-tiba muncul khabar mengatakan akan berlangsung majlis pecah tanah pada bulan Mei 2012.

Akhirnya pada 28 Mei 2012 majlis pecah tanah secara rasminya dilaksanakan oleh Menteri Besar Kelan tan, Nik Aziz Nik Mat.

Sekali lagi kebetulannya, majlis pecah tanah tersebut dilangsungkan tatkala waktu itu sedang hangat dengan spekulasi pembubaran parlimen dan pilihanraya umum yang dijangkakan akan berlangsung pada bulan Jun atau selewatnya bulan Julai 2012.

Selepas majlis pecah tanah hingga kini, duit derma yang diterima untuk pembinaan lebuhraya pilihanraya itu khabarnya dah mencecah angka sejuta ringgit, entah berapa tahun lagi nak tunggu jumlah derma mencecah angka RM1,800 juta tak tahulah.

Bulan Jun akhirnya berlalu tanpa sebarang pembubaran parlimen, masuk bulan Julai, tiba-tiba khalayak umum dikejutkan dengan pengakuan Husam Musa semasa Sidang DUN Kelantan bahawa projek lebuhraya yang diwar-warkan olehnya sebelum ini rupanya belum mendapat kelulusan Mesyuarat Exco.

Parah. Majlis pecah tanah dah buat, duit derma dah beratus ribu dikumpulkan dari orang ramai, alih-alih projek lebuhraya tersebut belumpun diluluskan oleh kerajaan negeri.

Barangkali untuk cover line, maka Husam mendesak Mesyuarat Exco segera meluluskan projek tersebut sambil memberi jaminan lebuhraya tersebut akan segera dilaksanakan sebaik saja diluluskan.

Untuk tambah perisa, Husam mendakwa sudah ada 4 jentera di dalam hutan sedang buat pengukuran. Entah apa yang diukurnya sama ada ukur lilit kayu balak dan luas kawasan konsesinya atau mungkin juga ukur luas tanah untuk siapa pula nak dipindah milik tanah tersebut. Agaknyalah.

Risau juga takut terjadi macam kes projek di Lembah Sireh, tak pasal-pasal syarikat swasta dapat tanah seluas 716.8 ekar bernilai RM318.29 juta tanpa perlu menyiapkan sepenuhnya segala projek infrastruktur yang dijanjikan.

Tanggal 4 Julai 2012 akhirnya projek lebuhraya rakyat diluluskan. Ikut pada jaminan Husam, patutnya pembinaan sudah bermula setidak-tidaknya seminggu selepas itu Malangnya semenjak tarikh tersebut, sudah terlampau jarang lagi untuk kedengaran sebarang berita berkenaannya.

Masih sedang mengukur tanah agaknya sambil mengira berapa besar jumlah komisyen yang bakal diperolehi.

Hampir 3 bulan berlalu, semasa Sidang DUN Kelantan yang berakhir Rabu lepas pula, Husam selaku exco kanan negeri tiba-tiba sahaja memberitahu umum kononnya pembinaan lebuhraya pilihanraya itu akan bermula selepas musim tengkujuh sama ada selepas bulan November atau Disember tahun ini katanya.

Mentang-mentang timbul spekulasi pilihanraya umum akan berlangsung pada bulan Januari 2013, terus saja Husam akan muncul memberi jaminan baru.

Memandangkan projek lebuhraya pilihanraya ini banyak sangat flip-flopnya yang bermotifkan politik untuk menarik perhatian ramai, kita sarankan pada Husam untuk manfaatkan saja duit derma yang dah dikumpul itu untuk tambah baik khidmat bekalan air bersih di Kelantan.

Kalau dibiarkan lama begitu sahaja duit derma tersebut, bimbang pula kalau-kalau nanti jadi macam duit pelaburan Kohilal yang lesap entah ke mana.

Lagipun antara bekalan air dan lebuhraya, walau kedua-duanya penting, namun khalayak umum tahu diantara kedua-duanya ada yang jauh lebih penting.

Hatta kambing jamnapari sekalipun akan mati kehausan sekiranya menghadapi masalah mendapatkan bekalan air, tambah-tambah pula setiap hari empat lima kali terpaksa pula membuang keluar air dari badannya.

Bila kita sebut kambing jamnapari, tentu Husam akan lebih mudah untuk mengetahui mana satu diantara kedua-dua projek tersebut yang memiliki prioritinya. Lagipun, bukankah Husam dan jamnapari berpisah tiada sejak dulu, Tak gitu?

5 comments:

Anonymous said...


Hakikat nya PR/PAS di kelantan tak perlu buat apa apa
hanya modal Air Liur & Peralat kan Islam SHJ. keran,

- SEkolah & Pendidikan tggjwb Kerajaan Persekutuan
- Kesihatan & Makanan Tggjwb Kerajaan persekutuan
- AIR & Lebuh Raya juga TggJwb persekutuan juga

PAS hanya menadah SHJ

nonbal said...

Kezuhudan nik azis sahaja pun sudah boleh menyejukkan hati rakyat kelantan. Walau sejahat mana exco atau orng kanan nik aziz, sekali lagi ditegaskan, kezuhudan nik azis akan melenturkan segala amarah rakyat. Kalau ada yg marah tu , mereka adalah penyokong umno atau umno yang suruh mereka marah. Kedahagaan air bersih juga tidak boleh sama sekali dinilai dgn kezuhudan tok guru.... Apalah ada pada kelaparan berbanding dgn zuhud? Zuhud adalah merupakan intipatinya.

Anonymous said...

Nonbal..
ko ni sesat dn bodoh.. mengaji xhabis. Ko ingt Zuhud tu alat atau bahan pameran ke?
Habis tu kalau pamer Zuhur xyh tunai tanggung jawab lah?

Xpayah Solat? Xpayah bg nafkah bg Suami pd Isteri? Just tunjuk pakai baju buruk..(Ajis mana pakai baju buruk pun), pamer ibadah di mata manusia, sujud bg lama2 then capailah taraf ZUHUD?

Ko tahu tk itu ape? ITULAH TIPIDAYA SYAITAN- dan akhirnya jadi RIAK-Syirik terus pada Allah.

Bodoh sungguh pencacai2 PAS.

bro yul said...

saper x kenal husam manusia yg cukup bijak bab2 penipuan....air muka husam pon menyampah aku tngok...pok nik pegang kelantan 22 tahun apa yg dia dh buat kat kelantan???????jawapan nyer senang jer pergorbanan besar pok nik d kelantan ialah naik pentas ceramah dan mengutuk pemimpin2 umno..itu jer kerja pok nik kat kelantan hbs ceramah kutip derma....x de apa yg nk d banggakan dngn pok nik merintah kelantan...

DON MELAYU said...

belum habis ngan highway tu,baru2 ni Husam Musang jnji nak buat bullet train la plak..ahahahha..ak kdang2 nak trglak ngan kerajaan kelantan pmpinan PAS ni,ckp bsr tahi dari bntut..jnji bnda yg xmgkin mereka dpat tnaikan mcm org bdoh jer..dia ingat org akn sgka dia hebat la dpat buat mcm2,walhal org smua da tahu yg itu hnya ckap ksong shj..