MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

Wednesday, November 7, 2012

Isu Selangor: Kisah Nurul Izzah Sokong Murtad...., Tuanku Sultan Selangor MURKA...!

Sultan Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah melahirkan rasa terkejut dan kesal dengan kenyataan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah Anwar pada Sabtu lepas, bahawa orang Melayu Islam bebas memilih agama di bawah faktor kebebasan beragama.

Pengerusi Majlis Agama Islam Selangor (MAIS) Datuk Setia Mohamad Adzib Mohd Isa berkata baginda juga menolak sama sekali sebarang pandangan daripada mana-mana pihak bahawa orang Melayu beragama Islam mempunyai kebebasan untuk memilih agama lain dan keluar agama Islam.

"Sebagai Penasihat kepada Sultan Selangor, Mais akan terus bertegas dalam membantu baginda untuk bersikap waspada, peka dan tegas terhadap mana-mana pihak yang sama ada secara langsung atau tidak langsung mencabar kemurnian agama Islam baik dari segi fahaman mahupun amalan, khususnya di Selangor," katanya dalam satu kenyataan lewat petang tadi.

Beliau berkata demikian bagi mengulas laporan portal berita pro pembangkang yang memetik Nurul Izzah pada forum 'Negara Islam: Versi Mana; Siapa Bertanggungjawab' di Subang Jaya, Sabtu lepas, berkata setiap rakyat di negara ini tidak seharusnya dipaksa mengamalkan agama-agama tertentu.

Bagaimanapun semalam, selepas dikritik pelbagai pihak, Nurul Izzah mengeluarkan kenyataan di dalam laman sosial 'facebook'nya menafikan bahawa beliau menyokong gejala murtad.

Mohamad Adzib berkata pihaknya khuatir kenyataan seperti itu boleh mengelirukan dan mempengaruhi orang Melayu beragama Islam dalam negeri Selangor berikutan ia dikeluarkan oleh seorang pemimpin kanan parti komponen pakatan pembangkang yang mentadbir negeri itu.

Beliau menegaskan bahawa berdasarkan ajaran Islam, kebebasan beragama hanya terpakai kepada orang bukan Islam yang mana mereka bebas untuk memeluk agama Islam atas kesedaran dan kemahuan diri mereka sendiri serta tanpa sebarang paksaan.

"Bagaimanapun, setelah memeluk agama Islam, mereka tidak boleh dengan bebas memilih agama lain dan keluar dari agama Islam. 

Perkara sama terpakai kepada orang Melayu yang beragama Islam di mana orang Melayu juga tidak boleh dengan bebas memilih agama lain dan keluar dari agama Islam kerana mereka semua perlu mematuhi semua ajaran agama Islam yang dibawa oleh Nabi Muhammad s.a.w" katanya.

Mohamad Adzib berkata Islam juga adalah syarat yang menentukan status sebagai seorang Melayu seperti yang diperuntuk dalam Perkara 160(2) Perlembagaan Persekutuan.

Justeru, beliau berkata pemikiran liberalisme atau pluralisme amat bahaya kerana akan menghakis hak kedudukan dan keistimewaan orang Melayu yang sedia termaktub dalam Perlembagaan dan undang-undang sedia ada.

"Duli Yang Maha Mulia Sultan Selangor juga menitahkan soal-soal berkaitan agama Islam jangan dipolemikkan dan dijadikan modal politik untuk kepentingan pihak tertentu kerana boleh mengelirukan dan memesongkan fahaman umat Islam berkaitan agama Islam.

"MAIS bertegas bahawa apa-apa pun agenda mahupun tindakan berorientasi politik tidak boleh sekali-kali menggadai kedudukan, kefahaman dan pelaksanaan Islam di negeri Selangor khususnya dan Malaysia amnya. 

Walau apapun, Mais mengarahkan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) membuat siasatan untuk tindakan sewajarnya," katanya.

7 comments:

kakbedah said...

Nurul cakap tak pikiaq..pasai biji dia ada goyang..itu gunung ada kluar nanah

pas dajjal said...

Mungkin Islam bukan lagi agama pilihan keluarga Pak Anwar yang halang orang nak liwat dan berzina di tempat tertutup. Kita syorkan Nurul dan ibunya tanggalkan penutup kepala mereka kerana Islam tak paksa orang nak tutup kepala....Kalau tutup kepala pun kalau dah tak percaya kepada Islam lagi nak buat apa. Jadi tipu orang dengan bentuk luaran kita. Hari ini kita dah tahu Nurul sokong LBGT. Jika anaknya jadi pondan sebab kena liwat harap dia tak kisah lah.Nurul dah bagi lampu hijau. Tak boleh ambil tindakan jika liwat dalam bilik tertutup. Harap Syeikh Anwar bagi orang liwat dan zina cucu dia satu masa nanti.

maria lando said...

Nurul has really been running her mouth this time and this will prove to be the final nail in the coffin for PKR!2008 ramai yang vote against BN as a protest vote bukan pasal mereka sokong sgt PR.Lepas 4 tahun dgn PR rasanya cukuplah tu!We gave them a chance but they blew it big time!I did not vote 2008 but my family apart from my dad voted for whatever party apart from BN, pakai pangkah jer asalkan bukan BN.Not this time though...no way Jose.Its time we finally bury Anwar Ibrahim and his gang.

kelly engku said...

.Isu Negara Kristian yg di bangkitkan sebelum ini bukan perkara main-main,kerana ianya merupakan satu umpan dari puak Pakatan terutamnya DAPig utk menarik sokongan dari penganut Kristian di Sabah.Manakala sokongan TM di Serawak kepada BN bukanlah sesuatu yg tidak mungkin di khianati,bila tiba masanya.al Jubori hanya perlu berjanji utk mengekalkan TM di kerusinya sehingga mati,dan tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap beliau kerana salahlaku yg mungkin dilakukannya sebelum ini, suddah cukup utk memindahkan sokongannya kepada PR.Selepas itu satu sejarah baru tercipta,Islam menjadi samarata dgn ugama lain dan orang Melayu terpaksa kembali ke kampung mengusahana sawah ladang.Tempat mereka di jabatan kerajaan dan di pusat pengajian tinggi akan semakin sempit dan utk berkerja mereka hanya akan layak menggantikan Bangla dan Indo di kilang-kilang atau di tapak-tapak benaan.Mampus. dari awal lg kita patut cegah benda nie... apa pendapat tuan2 semua.....

bang ajis said...

Semuga Allah mengkuburkan carrier politik ANWAR IBRAHIM SEKELUARGA. NIK AZIZ, ABDUL HADI DAN PARTINYA serta LIM KIT SIANG DAN KELUARGANYA JUGA KARPAL SINGH DENGAN PARTINYA. Amin.


Nurul Izzah jika kail panjang sejengkal lautan dalam jangan diduga.

Adakah kamu tahu Asbabun Nuzul ayat yang kamu petik diawalnya sahaja bahawa "Tiada Paksaan dalam Agama (Islam)".

Ayat itu Allah turunkan untuk orang orang orang kafir yang berkiblatkan TAGHUT.
Adakah kamu berkiblatkan TAGHUT?

Jelas akidah kamu telah terpesong. Tidakkah kamu takut bahawa Shirik samaada Kabir atau Saghir adalah mengundang kemurkaan Allah.

Dalam Islam jika seseorang Islam itu murtad Dia mesti dibunuh dan mayatnya tidak boleh disemadikan. Dibiarkan sahaja jadi makanan haiwan.

Kenyataan kamu itu seiras dengan kenyataan SALMAN RUSHDIE yang menghina Islam.

Saya berdoa semuga Allah menimpakan balasan yang amat pedih keatas kamu dan seluruh keluarga kamu jika kamu tidak berhenti menghina dan menginjak injak kesucian Islam.

kak semah said...

KOTA BHARU: Mursyidul Am PAS, Tuan Guru Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat (gambar) berkata, beliau tidak bercadang untuk mengulas kenyataan naib presiden PKR, Nurul Izzah Anwar kerana ia disiarkan oleh akhbar Utusan Malaysia.

"Saya ditanya tentang isu kenyataan Naib Presiden PKR, Nurul Izzah berhubung isu bebas untuk memilih agama.

"Saya lihat akhbar yang meletakkan isu ini di muka hadapan ialah akhbar yang sudah berkali kali kalah di mahkamah kerana menyiarkan laporan palsu dan tidak tepat.

"Justeru, saya kira amat tidak wajar memberikan ulasan hanya semata-mata berasaskan laporan akhbar ini," katanya.

Nik Aziz berkata demikian melalui kenyataan ringkas yang disiarkan dalam facebooknya hari ini. Dalam masa sekejap sahaja beribu-ribu pengikut facebook beliau share kenyataan beliau itu dalam facebook mereka.

Hampir 2,000 pula memberikan komen mereka mengenainya.

Utusan menjadikan berita Nurul Izzah tentang kebebasan agama di muka depannya.

Nurul dalam kenyataan balasnya menafikan laporan Utusan itu dan akan menyaman kedua-dua akhbar yang memutarbelitkan kenyataan itu.

Anonymous said...

kak semah..kenyataan pork nick adalah kenyataan amat bodoh!