Friday, November 23, 2012

KANTOI Lagi..! Malam Tadi Mesyuarat SULIT Di Eastin Hotel PJ Bincang Halang Haji Hadi Sebagai Calon PM

Sepertimana yang dijangka oleh para pemerhati politik, semakin dekat dengan PRU, semakin kelam kabut Pakatan Rakyat jadinya.   Sebelum ini semua pihak di dalam PR menerima baik Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri serta mengiakan saja apabila Buku Jingga mengambil-alih hudud atau Negara Kebajikan menggantikan Negara Islam.

Berbagai-bagai kenyataan dibuat oleh pemimpin-pemimpin PR untuk menjustifikasikan keputusan yang diambil secara ‘sepakat’ ini. Malangnya, PR bukan sebuah parti yang wujud atas satu pendirian yang
sama.  Setiap dari parti sekutu PR berdiri atas pentasnya sendiri, dengan setiap pemimpin tertingginya mengimpikan singgahsana masing-masing.  Penyokong masing-masing pula berpegang kepada keyakinan bahawa parti merekalah yang lebih kuat, yakni mendominasi Pakatan Rakyat.

Pengundi Cina percaya bahawa DAP menguasai PAS dan hanya kerana itu mereka berani memberi sokongan kepada DAP.

Penyokong PAS pula berusaha memaksa diri untuk percaya yang DAP tidak akan menguasai PAS dan PAS juga tidak mudah dikuasai kerana itu mereka terus menyokong PAS.  Lagipun, mereka gusar tidak dapat masuk syurga jika tidak menyokong PAS.....

Manakala, penyokong PKR pula percaya yang kedua-dua DAP dan PAS pasti tunduk kepada Manusia Hebat Luarbiasa Anugerah Tuhan, iaitu Anwar Ibrahim dan kerana itu mereka terus mengabdikan diri kepadanya dengan harapan agar mendapat satu dua projek atau sebijik dua Ferrari bila beliau menjadi PM nanti.

Justeru, untuk sementara, PR berada dalam tenang dan stabil bersandarkan senario di atas.  Namun, segala-galanya kini berubah selepas Muktamar ke-58 PAS.

Muktamar tersebut mendedahkan bahawa penyokong-penyokong  PAS telah tersedar yang DAP menguasai pemimpin mereka dari luar dan PKR pula telah menguasai mereka dengan cara menyelinap terus ke atas.  Lalu, pemberontakan dalaman dan tekanan untuk melihat PAS menguasai diri dan juga PR, mula terserlah.  Ini diterjemahkan dengan melonjakkan nama Hadi Awang sebagai PM sekali gus menolak Anwar Ibrahim.

Kesemua pemimpin PR cuba meremehkan tindakan akar umbi PAS sebagai sebuah impian atau harapan semata-mata dan tidak semestinya diambil-kira.  Maka, berguraulah Mat Sabu konon sekiranya kedua-dua
Hadi dan Anwar kalah maka beliau juga boleh jadi PM.

Tidak mustahil Mahfudz Omar juga ada memasang angan-angan untuk menjadi PM berdasarkan senyum simpulnya ketika kelu ditanya pemberita mengenai siapa yang disokongnya sebagai PM.




Malah, saranan Tun Mahathir bahawa Karpal Singh yang paling layak juga tidak wajar diketepikan begitu saja.  Karpal sudah lama berjuang dan cukup konsisten dalam menyatakan pandangan terutama dalam menolak hudud dan Negara Islam.   Cuma satu saja yang Karpal tidak konsisten iaitu dahulunya beliau menghentam Anwar tetapi kini beliau pula yang membela dan menjulang Anwar.

Namun, jangan lupa, jika Karpal dianggap layak, maka apa kurangnya Lim Kit Siang...?   Bukankah beliau lebih layak sebagai PM di negara bermasyarakat majmuk ini kerana beliau telah berpengalaman secara
langsung dalam ‘menangani’ masalah perkauman ketika tragedi 13 Mei.

Jangan kita lupa juga pada Nik Aziz yang dianggap wali keramat serta berhak menghukum manusia lain dengan hukum Allah SWT.   Lagipun, bukankah hanya Ulama saja yang layak memerintah, bak kata orang PAS....?... err.., suatu ketika dahululah..

Rata-rata pemimpin PR nampaknya mengelak untuk mengecam saranan akar umbi PAS untuk melantik Hadi Awang sebagai PM.  Malah, Anwar sendiri mengelak untuk memperbesarkannya.  Mungkin Anwar yakin yang tidak mungkin PAS mampu mengenepikannya bagi jawatan tersebut.  Mungkin juga DAP yakin yang siapapun menjadi PM, mereka tetap akan menjadi dalang di belakangnya.  Justeru, masing-masing hanya memberi komen umum tanpa kepastian yang tuntas tentang siapakah bakal PM jika PR menang PRU.

Dengan mengambil sikap mengelak dan membisu atau memberi respon umum, maka PR meletakkan penyokong-penyokong mereka dalam keadaan berharap sementara pengundi atas pagar pula dibiarkan dalam keadaan keliru dan kabur.  Seolah-olah jawatan PM bukan sesuatu yang penting dan boleh dibincangkan semula selepas menang nanti....

Sedangkan, jawatan PM adalah tonggak utama bagi meletakkan keyakinan rakyat kepada PR.  Dari jawatan itu, barulah dapat dibayangkan ‘rupa paras’ kabinet PR dengan lebih jelas, serta hala tuju negara di bawah pemerintahan mereka.

Ini kerana, jika PMnya Anwar, maka Malaysia akan dibawa ke arah  liberalisme...
Jika Kit Siang atau Karpal maka Malaysian Malaysialah jadinya....
Jika Hadi Awang maka Malaysia akan menjadi negara Islamkonservatif....

Kita perlu ingat bahawa PR bukan seperti BN yang mana parti-parti komponennya berpegang kepada aspirasi yang sama, menjunjung perlembagaan dan kedaulatan Raja-raja.  Pun begitu, jawatan PM bagi BN
tetap penting, apatah lagi bagi PR yang caca-marba aspirasinya.

Dengan meremehkan isu jawatan PM, semakin terserlahlah sikap PR yang melihat politik sebagai perkara main-main iaitu sekadar satu perlumbaan merebut kuasa.  Siapa yang paling bijak mengatur langkah,
maka dialah yang berjaya......

Hala tuju negara atau nasib rakyat adalah tiada kena mengena sama sekali dengan permainan mereka.

13 comments:

Anonymous said...

patutlah mereka nak hantar HH ke Pekan...

Anonymous said...

begitu kecoh sekali politik kat malaysia sekarang dalam memperkata soal calon PM baik dari bn mahu pun pembangkan..hari2 disajikan topik ini..sehingga masa banyak membaziz dengan perkara yang tidak berfaedah. Soalnya PRU belum pun diadakan..seperti pembangkang terlalu yakin akan memerintah..hakikatnya ini tidak akan jadi realiti..InsyaAllah..biarlah pembangkang sibuk dengan siapa konon bakal calon pm mereka..BN jangan terikut2 sangat rentak mereka.

Anak Lenggong said...

Melayu PAS mana layak jadi pemimpin..mereka cuma layak jadi pacacai, barua,kuli batak dan budak suruhan serta upahan keluarga nuar brahi dan kit siang anak branak je

Anonymous said...

gol mangkuk..berbicara

Anonymous said...

Malam td diaorang ada kat Damansara damai buat ceramah merdeka rakyat... Bila masa diorg meeting nie... Habis program pun hampir Jan 12 mlm...

Anonymous said...

meeting lepas ceramah tu la kot.., nama pun sulit

Anonymous said...

Calling all PAs members, time to re-write your support. Nampak benar PKR via Anwar Ibrahim dan DAP thru May 13 blood thirsty kit siang +tokong guan eng mempermaikan sentimen dan sokongan PAS members to bring up hadi awang asthe next PM. Kalau dah sampai spt ini kena tipu or dilembukan oleh PKR dan DAP, masih pangkah DAP or PKR, maka tak lah salah to label PAS members are bodoh, dungu, bahalol, mangkok, tolol, biul, tongong, moron of the highest category. My last piece of advice, contohi pendirian dr hasan ali, ustaz nasaruddin, ustaz hasan basri, sdr norman toha dll yg telah sedar dgn tipu helah anwar dan DAP.

Anonymous said...

Fro sure DAP tak mau HAdi jadi PM sebab PAS cuma bertanding 60 kerusi , PKR 64 (24 diwakili calun China , baki nya Melayu dan India) dan DAP bertanding 90 kerusi, Jadi mereka mahu menang semua kerusi China jadi , bila kalu menang, Anuar pun tak merasa jadi PM atas alasan vote of no confident kerana banyak sebab-sebab yang boleh dipertikai kredibiliti Anuar sebagai pemimpin.
Adios , hasil nya DAP yang akan pegang tampok.

Parti gabungan cuma pak anggok ..
HAsil nya semua hak Melayu tergadai.. Untuk Melayu belajar lah dari kejadian Perak selama 11 bulan dia orang perintah. Tanah anugerah boleh jadi 999 tahun 99 semua nya diberikan kepada kaum china sedangkan Melayu ???

Anonymous said...

mcm lah umno layak sgt...puuiiihhh!! org yg buta sejarah je yg dok tatang umno ni....blah je lah...ABU!!!!

Anonymous said...

55 tahun umno/bn perintah apa yg melayu dpt? klu umno/bn perintah dan jaga martabat melayu elok2 dari dlu, xkan ada cina yg brani yg mintak mcm2, sekolah lah, apa lah...sdgkan bahasa melayu sendri pon umno x bleh pertahankan, ini kan pulak masa dpn melayu...huh!

Anonymous said...

Masa kt damansara damai mana ada lim kit siang/anwar ibrahim, yg ada mat sabu, chegu bard...i was there and ramai sgt org..xpyah ada mkn sedap2, tpt elok2 pon org dtg gak...sbbnye rakyat dh sedar..

Anonymous said...

Rakyat da sedar..tapi ko masih tak sedar2. bahalol...!

tok bak said...

semuanya kerana anwar./.bapak anwar bin ibrahim/[babi]