Friday, December 7, 2012

POP KUIZ Jumaat..... Budaya Samseng Ini Siapa Ajar...??

Mursyidul Am PAS, Nik Abdul Aziz Nik Mat ketika mengulas isu kekecohan yang berlaku di Gombak menyifatkan kejadian tersebut sebagai bukti adanya pihak yang akan menimbulkan kekecohan sekiranya PRU 13 dimenangi oleh Pakatan Rakyat(PR).

Maksud Nik Aziz, sekiranya PR berjaya memenangi PRU 13 maka pihak lawan seperti UMNO dan BN akan menimbulkan huru hara.

Nampak sangat Menteri Besar Kelantan itu tidak memahami hujung pangkal isu yang timbul di Gombak semasa siri Jelajah Merdeka Rakyat yang disertai Ketua Umum PKR, Anwar Ibrahim beberapa malam lepas.

Jika Nik Aziz yang terkenal dengan gelaran Mulut Berus itu tahu bahawa punca kekalutan dimulakan oleh puak penyokong PR yang membaling batu, botol air dan lain-lain objek keras ke arah penyokong UMNO dan orang ramai, tentunya dia akan malu sendiri dengan kenyataan gopohnya itu.

Seandainya Nik Aziz tahu kedatangan Anwar dibantah oleh ramai penduduk tempatan kerana majlis anjuran PKR itu diadakan berhampiran kediaman mereka pastinya Nik Aziz tidak berani buka mulut mempertahankan budaya samseng yang dirintis oleh gerombolan penyangak PR.

Namun kita faham, salah satu kelebihan utama Nik Aziz terletak pada keupayaan lidahnya yang pandai memutar belitkan cerita dan memusingkan fakta supaya yang jahat dari PR dapat ditukar supaya kelihatan baik manakala kebaikan dari UMNO pula digambarkan sebagai buruk dan jahat.

Hakikatnya sejarah tidak boleh dibohongi, sudah terlampau banyak peristiwa genting dan kekecohan yang mengganggu ketenteraman awam seringkali dimulakan oleh penyangak-penyangkak dari pembangkang.

Lihat sajalah kejadian di Memali, Baling yang pernah kecoh suatu ketika dulu. Disebabkan sikap taksub penyokong PAS berpegang pada hasutan pemimpinnya, mereka sanggup melancarkan kempen keganasan dengan menentang pihak berkuasa konon atas alasan untuk menegakkan negara Islam ala PAS.

Berbulan-bulan sebelum itu telah berlaku peristiwa tragis Lubuk Merbau yang menyaksikan keganasan penyokong-penyokong PAS yang datang dari luar kawasan atas nama Pemuda Jihad dengan bersenjatakan berpuluh bilah parang sengaja memulakan kekecohan sehingga akhirnya beberapa nyawa melayang.

Sebetulnya, baik ketika UMNO dan BN menang mahupun ketika tewas di Kelantan, Kedah, Terengganu, Selangor ataupun Perak tidak timbul pun sebarang isu huru hara, keganasan atau kekecohan.

Orang UMNO dan majoriti rakyat jarang sangat terjerut dengan emosi menggila, jauh berbeza dengan tingkah laku liar yang sudah sinonim dengan penyokong pembangkang.

Yang meroyan sakan termasuklah baring atas jalan sewaktu kejatuhan Kerajaan DAP PAS di Perak bukannya orang UMNO, tapi orang PAS yang akalnya terencat. Yang sibuk menghasut penyokong berhimpun di tengah bandaraya KL bukannya penyokong BN tapi penyokong PKR, DAP dan PKR.

Hatta yang memulakan kekecohan sehingga menimbulkan kemarahan penduduk setempat semasa pilihanraya kecil di Bagan Pinang kemudian berlakon cedera parah ditetak dengan pedang samurai pun bukan penyokong BN sebaliknya adalah penyokong PR.

Namun seperti mana biasa, bila kekecohan berlaku dan ada yang cedera atau jiwa melayang, maka pihak PAS akan segera menuding jari mengatakan semua itu salah UMNO atau Kerajaan. Tak cukup dengan tipu daya itu, diusung pula penyokong atau ahlinya yang terlibat dalam sesuatu kejadian untuk berceramah sambil mengutip derma untuk poket parti dan pemimpin.

Itu tabie semulajadi pembangkang khususnya PAS yang sudah sinonim dengan budaya samseng dan ganas. Lantaran itu Nik Aziz sewajarnya mencerminkan diri dahulu sebelum membuat andaian buruk pada pihak lain.

Biasa-biasakan diri melihat kain kapan sendiri yang sudah sekian lama koyak sebelum sibuk nak mempertikaikan kain orang lain.

7 comments:

akmal said...

Disebutkan dalam al-Quran, surah Yasin, yang berbunyi: "Wa man nu'ammirhu nunakkishu filkhalqi, afala ta'qilun." (Barangsiapa yang dipanjangkan umurnya, maka dia akan dikembalikan kepada keadaan asalnya (seperti kanak-kanak). Apakah kamu tidak berakal?" Firman Allah ini perlu kita renungkan, dan orang yang akan ditimpa penyakit seperti itu adalah orang yang pegangan agamanya digunakan untuk tujuan lain. Jika orang itu beragama dengan baik, pemikiran waras tidak akan ditimpa penyakit itu. Lihat saja Tun Dr. Mahathir.

MIRA EDORA said...

TAKKAN TAK TAU LAGI ANWAR IBRAHIM TU KAN BAPA SEGALA SAMDENG SUKA CETUSKAN REFORMASI. KERANA ANWAR SIALLAH TERCIPTANYA REFORMASI DI NEGARA KITA MANA ADA SAMSENG DULU DLM POLITIK KE, APA2 SAJA WALAUPUN KELING MEREKA TAK BERANI DGN POLIS MALAYSIA TETAPI DGN ADANYA ROWDY YG BERNAMA ANWAR NI TLH MENCETUS KEBERANIAN KPD SAMSENG2 JALANAN UTK TUMJUK BELANG NAK TAHU KENAPA ANWAR JOLOK DUIT BSIKIT KAT MEREKA DAN SURUH ATTACK SAMSENG JALANAN ATTACKLAH DUIT SENANG DAPAT KOT.

sulaiman Yusuf said...

Pok nik ni tak hbs2 nak salahkan Umno aje bila pakatan haram jadah buat hal kat perhimpunan gombak pada mlm tu pok nik dok kata tu samseng dari barisan Umno, sewdap mulut aje pok nik ni kan, dlm Islam kan tidak diajar keganasan kenapa pok nik tak nasihatkan anwar sial tu supaya tdk melakukan huru-hara sampai org yg tak bersalah pun jadi mangsa keadaan.

sally said...

kenapa Pas dan Pakatan nie tak hbs2 jadi gangster sgt, dlm perhimpunan drg baling batu dan air botol takkan org2 Umno nak duduk macam pondan aje serah diri utk dicederakan oleh samserng2 yg diupah oleh anwar. maka tercetuslah kekecohan pada mlm tu di gombak dahlah kawasan perumahan mereka gaduh mcm btl2 punya gangsterlah gaduh sampai biar ada pihak yg mati baru puas hati. ini semua adalah hasutan syaitan yg bertopengkan manusia siapa anda nak tahu carilah jawapannya sendiri.

kelly eng said...

aku tak paham dgn semua parti pembangkang nie kenapa krg nak buat kecoh nak mampos be professionallah dlm bertanding tak perlu main kotor cuba lawan cara sihat kan bagus tak perlulah nak jadi gangstwer jalanan org jadi benci dan hilang respect terutama sekali dgn si anwar sial ni perosak nama negara kita aje.

nazatul shima said...

budaya samseng adalah budaya anwar haram jadah punya org, nak jadi rowdy konon tapi tak kena tempat. org semua dah tahu akan kejahatan anwar sial tak perlulah anwar nie berlakon lagi dgn muka yg buat2 simpati konon takut aku tgk anwar sebab bagi anak lelaki or perempuan aku mmg bahaya kalau bertembung dgn anwar nie mesti kena kebas nanti sebab anwar nie kan gila seks punya org. sumpah takut beb krg ibu2 yg kat luar sana tak takut ke.

Anonymous said...

apsal, korang semua dah gigil ke? panaroid sebab BN dan semakin be end.


LAin kali, jangan jadi muka babi. datang ke majlis ceramah orang dengan membawa bendera dan sepanduk.

Nak dengar duduk diam diam

jangan berperangai macam orang tak bertamaddun