Thursday, December 20, 2012

Tipu Melayu...!!

Kegagalan semua 8 orang ahli DAP Melayu dalam pemilihan parti semasa Kongres Kebangsaan DAP ke-16 pada 15 Disember 2012 yang lalu lebih daripada mencukupi untuk membuktikan sememangnya parti cauvinis Cina itu agak terlalu tebal semangat perkaumannya.

Perlantikan dua orang 'pemimpin Melayu' bagi mengisi jawatan lantikan dalam Jawatankuasa Eksekutif Pusat DAP (CEC) mudah untuk difahami ramai yang tujuannya sekadar pelengkap kepada sandiwara politik sahaja untuk mengabui mata khalayak ramai.

Dr Ariffin SM Omar misalnya, walaupun pernah menjadi pensyarah di beberapa universti namun pendirian liberalnya yang condong kepada gerakan hak kebebasan ala Barat langsung tidak layak digelar sebagai pemimpin Melayu yang dekat dengan naluri orang Melayu Islam.

Orang Melayu liberal yang bebas fikirannya dan tak memperdulikan sangat soal pantang larang agama dan kepentingan bangsa sepertinya merupakan calon yang serasi dengan kehendak DAP untuk menonjolkan imej parti itu yang kononnya multiracial dan tidak rasis.

Manakala latar belakang Zairil Khir Johari yang dikatakan anak kepada bekas pemimpin UMNO, Tan Sri Mohamed Khir Johari (Pak Khir) dilihat oleh DAP sebagai satu 'kekuatan' tambahan yang diyakini mampu menarik perhatian ramai orang Melayu untuk menyokong parti itu.

Sebetulnya, kehadiran Zairil bukannya menambah kekuatan sebaliknya lebih menimbulkan prasangka ramai lebih-lebih lagi sejarah hidupnya yang kabur.

Sebagaimana kita tahu, isteri pertama Allahyarhan Pak Khir ialah Puan Sri Kalsom Abdul Rahman ataupun lebih dikenali sebagai Che Tom yang dikahwini sejak tahun 1943. Hasil perkongsian hidup mereka berdua suami isteri lahirlah 7 orang anak.

Selepas pemergian Che Tom mengadap Illahi pada September 1994, beberapa ketika kemudiannya Pak Khir mengahwini seorang wanita Cina bernama Cristine Lim Abdullah pada 1995 ataupun 1996.

Ketika Zairil dilantik sebagai Setiausaha Politik kepada Ketua Menteri Pulau Pinang, Lim Guan Eng pada Februari 2011 umurnya sudah mencecah 28 tahun. Bermakna semasa Zairil kalah di pemilihan DAP pada 15 Disember 2012 yang lepas usianya kini 29 tahun.

Congak matematik yang mudah, sepatutnya jika benar Zairil adalah anak kandung Pak Khir sepatutnya sekarang Zairil baru berusia 16 atau 17 tahun sahaja. Betul tak?

Zairil sebenarnya adalah anak kandung Christine Lim Abdullah hasil perkongsian hidup dengan seorang lelaki Cina dari Singapura. Christine dan anak-anaknya termasuk Zairil kemudiannya memeluk Islam untuk membolehkannya berkahwin dengan Pak Khir.

Justeru itu, status Zairil di sisi Pak Khir hanyalah sekadar anak tiri dan tujuannya menumpang nama bekas Setiausaha Agung UMNO itu dan dikenali sebagai 'Zairil Khir Johari' hanyalah satu bentuk propaganda sahaja.

Bak kata pepatah, sambil menyelam sambil minum air. Sambil memperalatkan nama Khir Johari untuk mencapai kepentingan diri sambil memanfaatkannya sebagai umpan dalam membantu DAP untuk menipu orang Melayu Islam.

Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.










5 comments:

Anonymous said...

ada kawan2 sekolahnya yg tahu nama cina dia sblm mak dia ni kahwin dgn pak khir yg dulu memadamkan tulisan jawi dlm pendidikan negara...apa yg nak dibanggakn..dia ni mualaf sbb emak dia kahwin melayu..tumpang semangkuk nama bapa tirinya..kalau tak guna nama yg dah dikenali tu, siapa dia ni takde kelas masuk dap yg tak boleh digunakan jd keldai. kalau guna nama cina alamat orang tak pandang pun.. jabatan pendaftaran negara mesti tahu maklumat sebenar dia..tengok je dlm surat beranak dia...melayu kena tipu..maknanya mana ada wakil melayu dlm dap yg dibanggakn lge & lks..sama je keputusan kongres dap tu..melayu 0 tiada tempat..melayu masih tak nak faham ke? yg bangga jd cendiakawan tu lg tak guna..kalau betul dia ni masih mengajar di univ. pertahanan tu, nyahkan sahaja...ni melayu liberal yg jelas kufur nikmat kesenangan yg bn usahakan...melayu yg tak sedar diri..lg pun kubur kata mari rumah kata pergi..umur pun dah lanjut tu..buatlah kebaikan kepada bangsa dan agama. tinggalkanlah perjuangan songsang tu...

mk said...

Rasanya tak perlu sampai nak menghina keturunan dan asal usul seseorang hanya semata mata berlainan fahaman politik. Ini ditarifkan sebagai mentaliti tahap politik murahan. Tak salah dia nak joint parti apapun. Kalau Redzuan Tee hari ini dilihat sebagai seorang yang pro kerajaan, adakah kita akan mengecap beliau sebagai pengkhianat bangsa cina ? Jadi tolong hentikan minda politik tahap kelas tiga ni dan nak menang pilihan raya pun biarlah dengan kebenaran dan kejayaan sebenar. Kerajaan hari ini telah melakukan apa yang terbaik jadi kalau sesetengah rakyat masih tak nak menyokong kita pun tak boleh nak buat apa apa...tepuk dada tanya Anwar Ibrahim...

Anonymous said...

MNE ADE HINA KETURUNAN DIE NIE...JUST NK BONGKAR KN YG DIE NIE BUKAN MELAYU PN...USTAZ REDHUAN YG MASUK ISLAM PN MENGAKU CINE...XPENAH PN DIE MALU YG DIE CINE...NAPE MESTI BERSEMBUNYI GUNE NAMA MELAYU SEDANG KN KAMU CINE...NGAKU JE LA YG KAMU TU MANG CINE...

Anonymous said...

mk: kalau x reti nak faham apa yg org tulis, jgn nak berbahas, budus bebenor nampaknya, org ckp dia tu x jujur, reduan tee jujur.

Anonymous said...

mk... tepok dada tanya kote bengkok.