MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

Monday, January 7, 2013

Apa Yang Shamsidar Tahu Pasal Anwar....

Salah satu aspek ego peribadi yang suka dipamerkan oleh Anwar Ibrahim ialah sifat menunjukkan-nunjuknya mengenai ekonomi.

Kononnya selama lapan tahun memegang jawatan Menteri Kewangan, ekonomi dan kedudukan kewangan negara telah melonjak maju di bawah kelolaan beliau.

Namun ramai penyokong PKR telah tertipu dengan retorik kosong Anwar dan putar belitnya untuk meletakkan dirinya sebagai penyelamat ekonomi negara.

Hasil kekuatan dan kemajuan ekonomi yanbg dicapai semasa Anwar menjadi Menteri Kewangan bukan disebabkan oleh beliau tetapi asas kukuh yang telah dibina oleh penjawat sebelumnya iaiitu Tun Daim Zainuddin dan sudah tentunya mantan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mahathir yang menjadi arkitek kepada kecemerlangan pencapaian ekonomi negara di bawah pentadbirannya.

Malah Dr Mahathir pernah mengeluarkan kenyataan bahawa Anwar tidak pandai mengurus ekonomi negara dan tidak pula faham asas-asas ekonomi dan kewangan kerana beliau hanya berlatarbelakangkan pengajian Melayu dari Universiti Malaya.

Tetapi satu hal yang menyerlah semasa Anwar menjadi Menteri Kewangan ialah kelicikan beliau menjalin hubungan akrab dengan tokoh-tokoh Bank Dunia dan Tabung Kewangan Antarabangsa (IMF).

Hasil 'public relations exercise' atau pengurusan penjenamaan imej yang mahal, Anwar dinobatkan sebagai Menteri Kewangan terbaik dunia tidak lama sebelum beliau dipecat daripada Kabinet.

Melihat bagaimana beliau menangani krisis serangan matawang negara pada 1998 sudah cukup menyakinkan rakyat bahawa Anwar hanya jurucakap atau tukang sorak IMF.

Ini kerana Anwar melaksanakan inisiatif pakej penyelamat IMF yang bukan sahaja menjahanamkan ekonomi tetapi telah mengsengsarakan rakyat dengan begitu teruk sekali.

Kini Anwar dengan segala 'kepandaian'nya sebagai bekas Menteri Kewangan menasihat kerajaan pula mengenai masalah turun naik harga pasaran dunia komoditi getah dan minyak sawit.

Fenomena turun naik harga mana-mana komoditi dunia adalah perkara biasa; sekiranya harga terus naik maka akan wujud keadaan belon yang akan meletup bila sampai ketahap maksima dan jika harga terus menurun maka industri peladangan yang bergantung kepada komoditi seperti getah dan kelapa sawit sudah lama berkubur.

Anwar mencadangkan agar Tabung Kebajikan Komoditi Negara ditubuhkan dengan suntikan asas dari kerajaan sebanyak RM100 juta setahun.

Kononnya tabung ini bagi membantu keluarga-keluarga peneroka ladang kelapa sawit dan pengusaha ladang getah sekiranya harga kedua-dua komoditi tersebut jatuh di pasaran global.

Bukan setakat RM100 juta malah kerajaan selama ini telah menyuntik berbilion ringgit untuk memastikan sektor peladangan getah dan kelapa sawit sentiasa berdaya saing di peringkat antarabangsa.

Kerajaan telah mewujudkan pelbagai agensi untuk menyelenggara kedua-dua sektor peladangan itu terutamanya agensi penyelidikan seperti PORIM bagi industri kelapa sawit dan RRI bagi industri getah.

Disebabkan visi dan pandangan jauh kerajaan yang meletakkan kegiatan penyelidikan dan pembangunan sebagai antara agenda terpenting, maka industri kelapa sawit telah mendominasi pasaran global berdekad-dekad lamanya sebagai pemain utama dunia.

Hanya sekarang Indonesia muncul sebagai pengeluar utama dunia, tidak bermakna kualiti minyak sawit mentah yang dihasilkan adalah terbaik juga.

Ketika Indonesia jauh ketinggalan ke belakang dalam industri kelapa sawit, Malaysia telah membina 'palm oil refinery' atau kilang penapisan minyak sawit mentah kepada produk minyak masak dan pelbagai produk sampingan lain.

Indonesia hanya mula membina 'palm oil refinery' sejak 2 - 3 tahun kebelakangan ini sahaja kerana berpuluh-puluh tahun negara itu hanya mampu mengeluarkan minyak sawit mentah (CPO) sahaja dan tidak mempunyai teknologi yang tinggi untuk menghasilkan produk minyak kelapa sawit yang berkualiti tinggi seperti Malaysia.

Olerh kerana Indonesia mempunyai keluasan tanah dan wilayah yang puluhan kali lebih besar daripada Malaysia, sudah tentu kawasan ladang kelapa sawitnya juga mampu mengatasi negara ini tetapi dari segi mutu tinggi pengeluarann yang menjadi buruan pasaran pengguna global.

Disebabkan Indonesia sebagai pengeluar terbesar maka negara itu boleh menjadi faktor penting dalam penentuan harga dan perkara ini adalah salah satu bentuk persaingan.

Apa yang penting, Malaysia dan Indonesia telah mewujudkan mekanisma kerjasama bagi menstabilkan harga komoditi itu atas prinsip menang-menang.

Mungkin Anwar tidak membaca laporan agensi berita Reuters yang menyatakan kedua-dua negara akan menubuhkan badan bersama bagi melaksana langkah-langkah menstabilkan harga melalui kaedah pengurangan stok dan kawalan bekalan supaya tidak ada lambakan dalam pasaran dunia.

Agak geli hati bekas Menteri Kewangan ini apabila portal berita Malaysiakini melaporkan Anwar mengatakan Malaysia adalah anggota OPEC walhal hakikatnya negara sememangnya negara pengeluar tetapi bukan menjadi anggota OPEC seperti mana Indonesia.

Bagaimana hendak urus ekonomi negara apabila tidak tahu fakta bahawa Malaysia tidak pernah menjadi ahli kumpulan pengeluar minyak dunia OPEC?

Cadangan Anwar mengangkat sahabat baiknya, Khalid Ibrahim yang pernah menerajui konglomerat peladangan Guthrie Berhad untuk merangka langkah-langkah penyelesaian kepada masalah penurunan harga minyak sawit mentah adalah lawak jenaka yang lebih hebat.

Rakyat sudah pasti tahu bahawa semasa Khalid menjadi Presiden/Ketua Pegawai Eksekutif Guthrie beliau telah menyebabkan kumpulan peladangan itu kerugian lebih satu bilion ringgit dalam urusan pembelian lebih 300,000 ekar tanah di Sumatera, Indonesia untuk tujuan penanaman pokok kelapa sawit.

Kononnya pakar rujukan ekonomi Anwar ini sungguh bijak dalam merancang pulangan tinggi kepada Guthrie dengan membuka ladang di Indonesia tetapi akhirnya ditipu dalam urusan pembelian tanah tersebut.

Tanah yang dipajak rupa-rupanya tidak sesuai sekali untuk tanaman pokok kelapa sawit kerana tahap asid yang tinggi dan akhirnya pelaburan ratusan juta Guthrie hangus begitu sahaja.

Bagaimana hendak menyelesaikan isu turun naik harga minyak sawit dunia apabila pasal tanah pun boleh kena tipu...?

Inilah 'tokoh ekonomi hebat' yang disanjung tinggi oleh Anwar sehingga Khalid sendiri menjadi lebih hebat daripada Anwar apabila melantik bekas Timbalan Perdana Menteri sebagai Penasihat Ekonomi Negeri Selangor bergaji RM1 sahaja.

Apabila bergaji RM1 maka kualiti pemikiran dan buah fikiran untuk memajukan ekonomi Selangor juga bertahap 3 keping goreng pisang...!

7 comments:

dol.mat said...

anwar tak perlulah kau beri nasihat pada kerajaan sebab kau juga pernah diberi peluang sebelum utk mentabir ekonomi negara tapi apa yg kau bagi pada negara kita, hanya malu dan menjatuhkan negara kita.

amira fatin.. said...

ANWAR SEMEMANGNYA KAU INI BIJAK TAPI SAYANG SERIBU KALI SAYANG KERANA KETAMAKAN KAU DAN SIKAP KAU YG GILA SEKS TLH MENJAHANAM KAU SELAMA INI. SEBAB ITU KAU PANDAI MENGATUR STRATEGI JAHAT UTK TABIR FITNAH PADA PM KITA DAN ISTERINYA UTK MENJATUHKAN MEREKA.

Anonymous said...

Dia tau berapa lama, berapa besar, berapa panjang, berapa keras, berapa lurus dan macam2..........

Anonymous said...

selagi sial ni tak mampos malaysia sure huru hara.

Anonymous said...

abang nuar..kau jaga kote bengkok kau sahaja cukup lah..

Anonymous said...

Macammana orang yang cuma berkelulusan UM Sastera pangkat 3 boleh jadi menteri Kewangan Malaysia, ha?

Saya ulangi, SASTERA PANGKAT 3, BUKAN JURUSAN EKONOMI PANGKAT 1!

Anonymous said...

SHAMSIDAR,
JAGA-JAGA ANAK-ANAK DARA HANG TU SEMUA. JANGAN DULU MAKAN MAK SEKARANG DOK TARGET NAK MAKAN ANAK PULAK. MANA TAHU LAH KAN? JENIS ORANG MACAM TU BUKAN KIRA APA. INI SEKADAR BERINGAT. JANGAN DARI BAPAK KE MAK DAN KE ANAK-ANAK JADI HABUAN MANUSIA ITU. AWAS LAH!