Thursday, January 17, 2013

Bawani KS Mahasiswa UUM Ini Agen Tegar Parti Sosialis Malaysia...! Tahniah Timbalan Menteri Saifuddin Abdullah Yang Beria-ia Mahu Membela Minah Karan Ini...

Presiden Suara Wanita 1Malaysia (SW1M), Sharifah Zohra Jabeen Syed Shah Miskin, semestinya tidak menjangkakan bahawa jemputan yang diterima beliau untuk menjadi moderator bagi satu forum di UUM beberapa hari lalu akan mengubah hidup beliau....

Sharifah Zohra bukanlah salah seorang daripada panel bagi forum tersebut (Forum Wanita dan Politik), jadi, bukanlah menjadi tanggungjawab beliau untuk menjawab soalan-soalan yang diberikan para peserta. Namun, seorang pelajar, Bawani, bertindak mengajukan soalan kepada  Sharifah pada saat-saat akhir forum dan enggan 'berhenti bercakap'.

Tidak salah bagi sesiapa untuk mengesyaki bahawa walaupun Sharifah tidak menjangkakan perkara seperti ini akan berlaku, Bawani pula mungkin telah membuat rancangan awal terhadap insiden tersebut.

Masa yang dipilih oleh Bawani untuk mengajukan soalan adalah satu perkara. Namun, satu lagi perkara yang tidak boleh diterima adalah nada dan kelakuan Bawani terhadap Sharifah..... Budaya timur tidak boleh menerima kelakuan buruk seperti itu, terutamanya kelakuan Bawani kepada seorang yang lebih berusia darinya.

Namun, Bawani hanyalah seorang pelajar, seorang wanita yang masih lagi muda yang masih lagi mentah, penuh dengan perkara yang mahu dilepaskan. dan sama seperti mana-mana golongan muda terpelajar, Bawani percaya bahawa dia adalah lebih arif berbanding orang lain, termasuklah, terutamanya, kerajaan dan sesiapa yang mempunyai kaitan dengan kerajaan, dan dalam kes ini, Sharifah....

Sharifah bagaimanapun, gagal untuk mengawal provokasi yang dibuat oleh Bawani. Beliau mungkin mampu mengawal pelajar tersebut jika beliau lebih bersedia. Sebagai moderator, Sharifah tidak bertanggungjawab untuk menjawab soalan, beliau bertanggungjawab terhadap masa, dan ketika itu, masa bagi forum tersebut telah tamat.

Tindakan pelajar tersebut dalam melakukan provokasi adalah sesuatu yang tidak boleh diterima. Atas sebab itulah beliau memberikan respon-respon yang tidak relevan. Namun, segalanya berubah dalam sekelip mata.

Kita dapat lihat bagaimana Youtube mampu mengubah kehidupan seseorang; dalam masa sekelip mata, Wanita yang bernama Sharifah dianggap sebagai seorang agen kerajaan yang tidak sensitif dan bodoh sementara Bawani dianggap sebagai seorang hero....!

Tiba-tiba, insiden tersebut bertukar menjadi isu politik, lengkap dengan elemen-elemen perkauman, pegawai kerajaan yang tidak bertauliah dan juga mangsa yang berani.

Soalan yang diajukan oleh Bawani bukanlah berbentuk 'killer question'. Sharifah pasti mampu menjawab persoalan tersebut jika beliau berada dalam situasi yang berlainan.

Dengan segala fakta yang cuba diberikan oleh Mahasiswa UUM ini terhadap pendidikan percuma di beberapa negara, mungkin beliau rasa bahawa ianya adalah lebih besar daripada mana-mana kabinet kerajaan. Namun, Bawani adalah seorang anak muda yang belum matang dan naif.....

Memerintah sebuah negara dan memberikan pendidikan percuma bukanlah semudah ibu bapanya memberikan wang belanja kepada dia dan adik-adiknya.

Nampaknya, Bawani sebenarnya tidak begitu arif tentang isu ini. Belia membandingkan Malaysia dengan negara-negara seperti Cuba, Argentina, dan Brazil berkenaan dengan pendidikan percuma...

Mungkin dia tidak tahu bahawa untuk mendapatkan sistem pendidikan percuma, kos untuk perkara-perkara lain akan meningkat. Untuk memberikan pendidikan percuma, Argentina dan Cuba kekal sebagai negara miskin....!

Mereka tidak mampu menggunakan sebarang dana untuk memajukan sektor-sektor lain. Selain itu, pendidikan percuma juga tidak memberikan sebarang jaminan bahawa negara tidak akan dibelenggu masalah lain.

Argentina sebagai contoh, akibat daripada kemiskinan, masalah rasuah adalah terlalu tinggi dan kemudiannya membawa kepada ketidakseimbangan dalam peluang pendidikan yang mana nisbah pelajar dari keluarga kaya dan golongan pelajar miskin untuk mendapat peluang untuk mendapatkan pendidikan tertiari adalan 9:1.

Hanya 10% pelajar-pelajar di Sri Lanka berpeluang untuk mendapatkan pendidikan tinggi, selebihnya hanya mampu mendapatkan pendidikan menengah. Brazil juga memberikan pendidikan percuma, namun, kadar cukai di negara tersebut adalah tinggi.

Hampir kesemua negara-negara maju tidak memberikan pendidikan percuma. Denmark sebagai contoh, walaupun memberikan pendidikan percuma, mereka terpaksa mengenakan kadar cukai yang amat tinggi kepada rakyat. Turki dan Malaysia pula adalah sama, pendidikan hanyalah percuma hingga ke sekolah menengah.

Cukai pendapatan di Finland mencecah kadar 50% berbanding dengan Malaysia pada kadar 26% dan rakyat Malaysia masih mampu menikmati subsidi bagi pendidikan tinggi dimana pelajar hanya perlu membayar 5% daripada kos keseluruhan pembelajaran.

Dissarankan dan disyorkan agar Mahassiwa UUM yang bernama Bawani ini  membuat satu thesis tentang perkara ini dan berikan idea-idea bernas dalam memberikan pendidikan percuma tanpa perlu menaikkan kadar cukai dan memastikan kadar inflasi stabil.....

Jika Bawani berjaya, beliau berpeluang mendapatkan tempat di Kabinet. Pada saat dan ketika itu barulah beliau layak digelar sebagai seorang hero..... Pada saat dan ketika ini Bawani hanyalah hero dimata juak juak murahan Pakatan Pembangkang dan seorang Timbalan Menteri UMNO bernama Saifuddin Abdullah....





35 comments:

Anonymous said...

kalau dia banyak cekadak sibawang ni suroh dia balik kampong datuk nenek dia kat india tu.tahu lah dia nanti samada bagus atau tidak pemerintah dari BN ni.minta dia daftarkan diri dia kat mana2 U di india dan dia akan tahu beljar dpt belajar free atau kena bayar

MymassaVoice said...

Cuba, Argentina, Venezuela dan Brazil adalah negara-negara Amerika Latin yang kuat fahaman sosialis-komunismenya. So kenalah faham kenapa minah PSM ni kagum sangat dengan 'pendidikan percuma' mereka tu. Hanya anak-anak aristokrat dan elit parti pemerintah jer yang dapat akses pendidikan percuma kerana ibu-bapa mereka orang kuat parti sosialis.
Inilah perangai pencacai mahasewel kufur nikmat dapat PTPTN sapu, dapat kad pun diskaun sapu sokong pun Mat Sapu.

Anonymous said...

Listen , listen, listen . Sharifah Zohra menambahkan lagi liabiliti pada UMNO.

Anonymous said...

Listen, listen , listen. Sharifah Zohra macam kucing kurap. Tiada sesiapa mahu membela beliau. Baik KJ @ Kimma. Presiden Kimma siap keluar kenyataan betina ni sukar dikawal. Yg bela betina ni hanyalah cai UMNO & blogger UMNO yg masyarakat ketahui , mereka ini berotakkan lembu NFC. kah kah kah

Anonymous said...

Sampai bila2 pun pemikiran ahli,penyokong dan pemimpin UMNO/BN mcm nilah...kalau ditegur. dikomen tetap tak boleh diterima...sepatutnya kita mestilah profesional bukan emosional...rakyat semakin jauh dari UMNO/BN nampaknya...

Anonymous said...

tu la, rakyat semakin menjauh dari BN, sebab tu kalah 8 PRK terakhir tu... pilihanraya kampus pun pro BN kalah teruk kesemuanya... wow..

bye BN

Anonymous said...

Anonymous said...
Sampai bila2 pun pemikiran ahli,penyokong dan pemimpin UMNO/BN mcm nilah...kalau ditegur. dikomen tetap tak boleh diterima...sepatutnya kita mestilah profesional bukan emosional...rakyat semakin jauh dari UMNO/BN nampaknya...

--------------------------------------

Cakap mudah la!!!!... Al-Juburi pernah ditanya oleh wartawan mengenai di mana jam omega dia. Ape tindakan Al-Juburi pada wartawan tersebut??? Ditepis mikrofon sambil mengherdik wartawan tersebut siap kata wartawan tersebut adalah PERKAKAS UMNO... tak ingat ke??? Masa tu Al-Juburi jawab dengan CUKUP PROFESIONAL dan BUKAN EMOSIONAL la eh??? Jawab..jawab..jawab...

Anonymous said...

kELI NG NI MEMANG MACAM TU, SEBAB TULAH ALJUBORI MEMILIH BELIAU UNTUK TUGASAN INI. PERKARA INI TELAH DIRANCANG DARI AWAL-AWAL LAGI, TETAPI TIDAK DISEDARI OLEH PIHAK PENGANJUR. MEMANG NAMPAK SANGAT ALJUBORI DAH DESPRATE... MELAKUKAN SERANGAN DILUAR JANGKAAN DAN MENGGUNAKAN MAKHLOK PEMUSNAH BUMI SEBAGAI PELURU MEREKA. WALAU BAGAIMANA SEKALI PUN SYABAH KEPADA SYARIFAH YANG MEMPERTAHANKAN ISU TERSEBUT WALAU PUN DALAM KEADAAN TIDAK BERSEDIA DAN TIDAK MENYANGKA. TETAPI IANYA BUKAN BERERTI SATU KEKALAHAN KEPADA KERAJAAN, INI CUMA MANIFESTASI KEKECEWAAN YANG MELAMPAU, TAK TAHU MACMANA LAGI HENDAK BERTINDAK, TAMBAHAN PULA TERDAPAT SEORANG TIMBALAN MENTERI YANG BARALH MENYOKONG MEREKA. DATUK NAJIB MESTILAH MEMASTIKAN BAHAWA NAMA SAIFUDDIN ABDULLAH TIDAK TERMASUK DALAM SENARAI CALON BARISAN NASIONAL DALAM PRU 13 NANTI.

Anonymous said...

wolaweiiii babiiii laa

kalau pembangkang dok sokong minah keling aku x herannn beb

tapi ni si pudin timbalan menteri umno dgn kJ ketua pemuda plak dok jilat jubo keling nie pehaLL...???

betoL La aku pun teringat gak anwar tu tepis microphone tv3 tu boley plak tapi bila sharifah tak kasi microphone tak nak bagi si keling sosialis merapu lebih teruk knpa timbalan menteri umno si pudin tu nak melentinggg...??

Anonymous said...

Puak pembangan neh kalo puak mrk yg biadap , kurang ajar n xreti bahasa depa sikit xkesah....

Betina KOYAK yg dulu trjerit2 menyalak masa demo kat Putrajaya nape xtuntut minta maaf pon..kesian kakitangan kjaan yg kene herdik ngan betina trKOYAK tuh...

Adun TOng GAS dulu pon lagi brlagak samseng siap halau pekedai tuh BALIK INDIA la...ape korng dah lupe ka?

ANUwar jgn cakap lagi..sian reporter kene maki dgn dia...tanye jer soklan yg agak2 mnyakitkn ati dia trs dia rejek...poodaachitt...

Tapi yg paling xleh blah ialah mangkok jamban dlm UMNO tuh si pudin mmg cilako cilako cilako...kalo pru 13 nnt msh ada dia jadi calon BN/UMNO ,,alamat DSN mmg tempah nisan utk UMNO la...

Anonymous said...

ni keling bangsat tak sedar diri...halau saja dr sini...

Anonymous said...

Mana boleh tahan semua nak percuma...Belajar elok2 dapat pointer tinggi boleh demand macam2 k...
Takpe pendapat orang kite kene respek. Biasa ar tu PR memang janji macam2, tapi apepon tak boleh. Jangan risau masyarakat akan pandai menilai. PR dah goyang dah ni...

Anonymous said...

LISTEN, LISTEN, LISTEN..
UMNO DAH NAK MAMPUS

Anonymous said...

Tunggu ulasan Mahathir pasal pemberian IC pd pendatang aing di Sabah. Berani ke org tua ni?

Anonymous said...

Kata DSAI pengkhiat negara, rupanya Mahathir dalang memberi IC pada pendatang asing. ish.. ish..ish
Pencacai UMNO nape tak menyalak pasal isu ni?

Anonymous said...

setan betina terkutuk yg direjam....melalak mencarut tak tentu pasal.

Pengundi Atas Pagar said...

LISTEN LISTEN LISTEN PAKATAN RABAK DAH NAK MAMPOS!!!!! HAHAHAHAHA....

Anonymous said...

Pilihan raya kampus pro BN kalah teruk?? Bodoh kau ni, mana punya sumber kau dapat. Itulah baca haramkah banyak sangat kan dah jadi bangang. Meh sini telinga tu dekat sikit aku nak bisik hhhhhhrrrrrkkkkkkkkk...tuih.

Anonymous said...

Kenapa serang Anwar pula ni, babi UMNO macam tulah suka sangat dia buat lari tajuk yang dibincangkan. Memang kamu ni pengkhianat bangsa dan agama. Cakap sikit kata menentang kerajaan. Apa ni negara demokrasi ke. Buat ceramah pergi buat kacau bilau dan ganggu tapak ceramah PR. Mu ingat setiap inci bumi Malaysia ni UMNO punya ke. TV#suku dan TV1 tu ingat kamu punya ke. Heei ingat..itu perbelanjaan dari duit rakyatlah. Tau sikit. BNila Haji Hadi nak jelaskan "amantnya"nya kamu pula berdolak-dalih. Man pergi duit NFC lembu bodoh dan RM 207b duit pekerja buruh binaan keretapi Jepun 19442-46. Mana perginya..dah bertahun bayar puak mu tang kedarah. Baik konon nak bagi pada perajutir tak berpencen....kau ingat depa tak tau ke yang itu duit mereka. Jangan anggap semua orang bodoh macam lembu NFC kamu. Semua orang dah celik maklumat. Bangang.

Anonymous said...

biasa la hati hitam

Anonymous said...

tetek minah karan ni senget otak pun senget...

Anonymous said...

Oiik sedapnya kamu marah pada Datuk Saifuddin Abdullah. Ini lah perangai dan tabiat UIMNO dulu, kini dan selamanya..tak boleh ada yang cerdik sikit dan berterus terang dikutuknya walaupun ahli UMNO sendiri. Kao rang ni memang otak beku sebab makan makan najis lembu NFC. Tak boleh berfikir langsung. Tak boleh beza ke yang mana kaca dan mana permata? Inilah pejuang tegar UMNO yang tak tau apa-apa. Betullah kata Tun M bahawa UMNO ni buruk di kepala sehingga ke ususnya. Padanlah ko rang otak buruk dan tiada integriti. Poorah UMINU bongak.

Anonymous said...

Inilah hasil didikan UMNO suka mencarut macam tak ada otak. Pemimpin kamu hanya panadai cakap pembangunan-pembangunan-kemajuan-kemajuan-bangsa Melayu-bangsa Melayu. Bab agama tak disentuh langsung. Apa ni... Islam ajar ke macam ni. Memalukan Melayu-Islam je...Berpemikiran sekular lagi jahilun wal bodo.

Anonymous said...

Sedarlah sikit apa yg anda cakap ni. Jangan nak mencarut je..pulak tu alat sulit kamu sebut. Kamu kata orang lain tak bermoral...kamu tu bermoral sangatke. Makan babi takpe ke...minum arak takpa ke....mencarut kesukaan wahid kamu.

Anonymous said...

Ya betul brother...ingat mati ingat akhirat. Kamu ingat bila penyokong UMNO kamu sedap je nak mengata orang termasuk ulamak. Pandai sangat ke kamu berbanding dengan mereka yang kamu kutuk tu?

Anonymous said...

U=umat M=Melayu N=Niaya O=Orang

Itulah UMNO. Partinya tak salah, tapi pendokongnya salah. Kalau tengok K-PoP dan Kerepok suke la dia. Kalau dengar ceramah agama lari macam iblis takutkan ayat Quran.. Dulu, Kini dan selamanya...Jahil Murakad.

Anonymous said...

Sedarlah sikit apa yg anda cakap ni. Jangan nak mencarut je..pulak tu alat sulit kamu sebut. Kamu kata orang lain tak bermoral...kamu tu bermoral sangatke. Makan babi takpe ke...minum arak takpa ke....mencarut kesukaan wahid kamu.

Anonymous said...

Kamu kata PKR Parti Koyak Rabak, tapi apa yang kamu benci selama ni pun dapatle jugak perintah Selangor..parti yang kamu sokong dan sayang serta tak ada cacat celanya dah kehilangan kuasa pemerintahan di 5 Negeri pasca PRU12 2008..amacam betoi tak. PRU13 nanti hang tengokla lagi teruk kena belasah oleh PR. Hidup PR demi Allah, Bangsa dan Negara.

Anonymous said...

UMNO=Melayu-Islam PAS=Melayu-Islam
PKR=Melayu+Cina+ India MCA=Cina Gerakan= Cina+Melayu+India MIC=India
DAP=Melayu+cina+ India

Jadi: PR=PKR+PAS+DAP
BN=UMNO+MCA+MIC+Gerakan
Jawaban: Tang mana orang Melayu akan hilang kuasa kalau PR memerintah Malaysi. Yang hilang kuasa sebenarnya UMNO...ini yang korang jaja seluruh Malaya.Udahla.

Anonymous said...

Dah bg dah.. okey jer... X de pon nk melatah sambil tepis mikrofon... Takde pon nk besarkan bijik mata.. Gentleman jer aku tgk.. x de la byk merapu ataupon elak2 nk jawab... Syabas Tun..kah kah kah...

Anonymous said...

Hmm..isu umum sudah diracits kan and dipolitik kan..

Kenapakah kite tidak merenung

1) Orang india boleh balik India kalau diinginkan and orang Cina boleh balik Cina kalau diingikan. Tetapi inilah negara mereka. They are also contributing to the development of Malaysia. Do compare the contribution of Air Asia and Berjaya group with MASS.

2) Malaysia is not a fully independt country. Please refer to back to our independt agreement. So just imagine if Indians and Chinese get out of this country,what might happen to Malay's. Most probably Malay's will loss out their so called Malay right to the natives. Remember, most of the highly intelectual Malays are laready start migrating.

3) Our education system is becoming poor. With this kind of education system, we are unable to prduce experts. and for sure most of the dumbs are being hired in our government sector which makes sense where the our goverment management is becoming less productive too.
Prof to me if they are not with facts and figure with total university enrollments vs unemployement ratio and import of expertiese from foreign country and also with Malaysia's education level in the world (Do your own research as i have done mine). Don't you feel sad for all these? I feel sad when my country going backward.

4) Bawani has mentioned about Germany in her speach. Why does not include Germany in any of the arguments? Germany's tax maybe high, but their cost of living and the quality of living is far more better that Malaysia. Here, our cost of living is very high. (do not ask me to migrat as no one has the rights to ask me to migrat. THIS IS MY COUNTRY)

5) Our current ruller's financial management is poor. Admit it. That's the fact. I don't have to give example, search for your self. If our financial system managed well, we will be one of the richest.

YES!! I'm an INDIAN, and I'M proud to be an INDIAN MALAYSIAN.

Anonymous said...

Ko akn mati dilanggar lori....babi sial....jgn ungkitkn komen2 rasis...babeng ko...kojilat makayah ko ke?

Anonymous said...

Kudos to u..

Anonymous said...

Ha! Ha! Sikit sikit cakap balik India. Ini negara mereka Dan mereka ada hak untuk menyuarakan pendapat bagi kemaJuan semua. Kita org melayu anak jati tanah melayu ke? Nenek moyang dari indon sulu Dan entah Mana lagi. Lagu kebangsaan pun dari indon. Tolong sedar diri. Masa akan mengubah.

Anonymous said...

Marilah kita ulas secara kritis yg membina serta tengok dr perbagai sudut..Kepada fanatik PR, janganlah defend sangat Bawani yang mentah dan amat tidak matang termasuklah dari sudut timing menjawab soalan, adab susila semasa bertanyakan soalan dan cubaan provokasi. Kepada penyokong BN, sharifah itu tak menngambarkan wanita yang matang juga dengan cara membalas provokasi Bawani. Nampak tak tuan puan sekalian? Janganlah ikut perasaan apabila komen wahai fanatik PR dan fanatik BN. Kita kena lihat cara kedua-dua individu ini membawa diri masing-masing dari segi cara menjawab/mengajukan soalan dan fakta yang hendak disampaikan. Di sini jelas Bawani amat cetek pengetahuannya tentang pendidikan percuma.. Sekian.