MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

Saturday, January 26, 2013

Ini Kisahnya.... Kenapa Kaum Cina TETAP Mahukan Anwar Ibrahim Sebagai Perdana Menteri

Pusat Kajian Demokrasi dan Pilihan Raya, Universiti Malaya (UMCEDEL) sekali lagi menjalankan kajiselidik mengenai pilihanraya pada 26 Disember 2012 hingga 11 Januari 2013 yang melibatkan 1409 responden.

Sebelum ini, kajiselidik yang sama telah dilakukan pada 31 mac 2012 - 15 april 2012 yang melibatkan 2282 responden dan 1 september 2012 – 16 september 2012 yang melibatkan 1536 responden.

Penemuan kajiselidik UMCEDEL sebelum ini menunjukkan 50% peratus memilih BN dan 30% atas pagar, namun ianya telah disambut sinis oleh penyokong BN sendiri kerana menganggap UMCEDEL sebagai ‘menyambung tugas’ Merdeka Center, iaitu pusat kajiselidik yang didalangi pihak asing dan tidak boleh dipercayai. 

Apatah lagi dengan mengambil latar-belakang Pengarah UMCEDEL iaitu Profesor Datuk Dr. Mohammad Redzuan Othman yang merupakan bekas Presiden ABIM yang juga masih setia kepada Anwar Ibrahim serta bersifat ‘mesra’ dengan idea-idea liberalisasi.

Selain itu, Prof. Redzuan juga dipersoal mengenai kelayakannya untuk mengendalikan banci politik memandangkan beliau adalah dari Fakulti Sejarah dan Sastera. 

Justeru, apabila beliau mengumumkan penemuan kali ini menunjukkan penurunan sokongan terhadap BN, maka ia sebenarnya telahpun dijangka.  

Sudah menjadi strategi standard pihak Merdeka Center untuk menunjukkan  sokongan menurun di saat PRU semakin hampir bagi menjatuhkan moral BN, dan sudah menjadi ‘tugas’ UMCEDEL untuk mengikut langkah yang sama. 

Walaubagaimanapun, bagi berlaku adil, kita wajar mengambil sikap terbuka dan menerima penemuan yang dibentangkan oleh UMCEDEL, yang mana menunjukkan 78% daripada 1409 responden meragui BN atas isu integriti dan salahguna kuasa dan daripada 78% itu, 95% daripadanya ialah kaum Cina, sekaligus memberikan petanda bahawa parti komponen MCA berdepan dengan kesukaran untuk mendapat semula kerusi mereka.

Lebih menarik ialah, isu NFC, Lynas, dan Deepak juga dikatakan menjadi isu besar di kalangan rakyat dan mampu mengancam BN.  

Manakala di pihak pembangkang, isu yang menjadi keutamaan rakyat ialah perbahalan dalaman. 

Walaubagaimanapun, amatlah menghairankan kerana hanya 59% peratus yang menganggap ia sebagai isu utama, manakala 21% tidak pasti dan 20% lagi tidak peduli jika diperintah oleh kerajaan yang sering berbalah sesama sendiri. 

Isu-isu seperti PTPTN, tol percuma dan penurunan harga minyak pula menunjukkan yang 50% responden benar-benar percaya kepada janji-janji pembangkang yang mereka mampu menunaikannya.

Sekali gus menunjukkan bahawa rakyat Malaysia gagal memahami penjelasan dan logik urustadbir ekonomi negara dan juga dunia untuk mempercayai bahawa kerajaan mampu melakukan semua ini tanpa berhadapan dengan masalah kewangan dalam masa yang singkat. 

Apapun, sekiranya kita mengambilkira yang 1409 responden itu benar-benar mewakili suara rakyat Malaysia, maka satu perkara yang perlu diberi perhatian ialah kecenderungan bangsa Cina untuk memilih PR atau menerima Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.

Kita yakin yang kaum Cina tidak semudah itu untuk termasuk dalam 59% yang percaya bahawa PR mampu menunaikan janji-janji manis mereka yang tidak logik sama sekali. 

Sokongan kaum Cina kepada PR, atau Anwar Ibrahim jika benar, dilihat adalah lebih kepada faktor pendirian PR yang liberal dan bersedia untuk menghapuskan klausa ‘Negara Islam’ dalam perlembagaan serta menghapuskan hak keistimewaan Melayu.

Lebih dari itu, PR juga diketahui begitu kuat menyokong aktiviti Kristian sama ada secara langsung atau tidak langsung serta terbuka kepada kumpulan songsang LGBT. 

Walaupun PAS seharusnya menjadi ‘pengimbang’ kepada desakan liberalisasi di dalam PR, tetapi umum tahu bahawa suara PAS tidak laku iaitu tidak punya nilai walaupun satu sen di dalam pakatan itu.  PAS tidak mampu berbuat apa-apa selain menentang secara lisan, atau paling teruk memijak bendera DAP.  Itu saja. 

Ini kerana PAS cukup takut jika ditendang keluar dari PR dan tidak akan bertindak lebih dari sekadar membuat bising di akhbar bagi menunjukkan seolah-olah mereka tidak berdiam diri apabila Islam diperkotak-katikkan. 

Hakikatnya, PAS tidak boleh mengharapkan PKR untuk turut membela Islam walaupun parti itu diterajui oleh Anwar Ibrahim, seorang Melayu Islam.   

Anwar berfahaman plural, berjiwa liberal dan lebih selesa bersama DAP Kristian Evangelist-Liberal daripada PAS Islam Wahhabi-Syiah yang sekejap ekstrem sekejap terbuka.

Kekeliruan dan flip-flop PAS menghapuskan terus saki-baki maruah mereka yang tinggal selepas pertama kali Hadi memeluk Kit Siang. 

Dalam kata lain, kewujudan PAS di dalam PR selain dari penyumbang kepada tenaga demonstrasi dan ayam sabung untuk bertemu UMNO, parti itu bolehlah diabaikan saja. 

Justeru, kita tidak hairan kenapa kaum Cina memilih PR dan kita tidak hairan jika mereka sanggup menerima Anwar Ibrahim sebagai Perdana Menteri.  

Memandangkan segala rahsia Anwar di dalam genggaman DAP, penemuan kajiselidik UMCEDEL bahawa kaum Cina lebih cenderung kepada PR mungkin mempunyai kredibiliti untuk dipercayai.  

Namun, yang mungkin perlu dipersoal ialah motif mereka menyokong PR kerana kita percaya bahawa integriti kerajaan bukan isunya.  Jika ini yang menjadi isu, maka integriti DAP dari segi rasuah dan menipu undi adalah lebih teruk lagi, begitu juga PKR dan PAS. 

Kesimpulannya, kaum Cina memilih PR kerana PR sanggup menghapuskan Islam sebagai agama rasmi serta hak istimewa Melayu.

Kaum Melayu pula memilih PR kerana konon ingin menghapuskan rasuah, walaupun ia bermakna menggadaikan Islam dan Melayu.

8 comments:

Anonymous said...

Cina kalo pon menyokong / mengundi PAS bkn krn perjuangan PAS tapi krn UNDI shj...bg mrk PAS cume 'balaci' yg utk mendpt kuasa mmrintah Malaysia...

Dan sbb utama CIna menyokong/mengundi PAS krn dari penganut hinggala ke pemimpin PAS mmg BODDOW....senang di prkudakn/diperanjengkn ...sbb tuh mrk brani dan nyaring menyalak menghina Islam krn PAS mrupakn 'balaci' terbaek mrk utk menyerang balik ssiapa yg akan mnntang mrk...

ANUwar cume Tok Pekong tanpa suara sbb TELOR dia dlm genggaman DAPig...

Jadi kalo undi PAS = undi DAP = undi PKR = sokong komunis / harbi memerintah Malaysia

Anonymous said...

Kalaulah para pemimpin MCA dapat menghayati kembali prinsip penubuhan parti itu yang asal dan prinsip penubuhan BN, mereka pasti boleh memberitahu kaum Tionghua yang kedudukan mereka langsung tidak pernah tergugat dengan UMNO yg memperjuangkan Melayu dan Islam.

UMNO tak pernah sekat mereka dari mencari rezeki, buktinya bukankah mereka yg sedang memonopoli ekonomi negara.

Mereka seharusnya sedar, jika mereka menyokong PR, mereka hanya mengundang lebih ramai Cina Singapura dan Hongkong ke sini dan mahukah mereka terkebil-kebil bila peluang mereka untuk cari rezeki di negara sendiri di ambil alih oleh warga asing? Jangan biarkan apa yg berlaku di P.Pinang sekarang berlaku di seluruh Malaysia.

jonnyszetalk said...

Salam 1 Malaysia.Betul!Pimpinan MCA perlu kembali kepada sejarah penubuhannya dan bekerja kuat untuk memahamkan kaum cina.Cerita panjanh pun tak guna sebab masing-masing kata sokongan rakyat semakin memihak mereka baik BN mahupun PR.Tunggu lepas PRU13 lah.Bersedialah untuk menerima keputusan.Jika kerajaan sedia ada kekal,tak banyak masalah.Jika bertukar kerajaan,bersiaplah untuk menghadapi kebarangkalian yang tak diingini.Semoga selamat hendaknya.

Anonymous said...

..cina2 kapiaq ni tak kira dari dap mca atau gerakan mmg punyai cita2 menguasai msia dgn pertolongan spore serta munapig mcm gay tua kutuk kalau melayu masih tak sedar lagi akan berulang sejarah melaka di dahulu kala..

Anonymous said...

Cina parti RM

Anonymous said...

kaum cina mahukan ANWAR jadi PERDANA MENTERI kerana mereka nak jadikan ANWAR BONEKA mereka.

Anonymous said...

kaum cina mahukan ANWAR jadi PERDANA MENTERI kerana mereka nak jadikan ANWAR BONEKA mereka.

Anonymous said...

Yelah, betul tu.. Be ENd memang maksum, 100% betul.. PR memang pig, 100% salah.. Apa saja yang PR buat semuanya salah.. Pemimpin mereka yang dipilih pun semuanya salah.. Pemimpin Be ENd semua baik-baik belaka.. Biasalah tu politik di Malaysia ni.. Tak macam di UK atau US.. Sini budaya angguk dan budaya Tuah memang diwarisi sejak zaman-berzaman.. Bangkang sikit, adalah satu kesalahan.. 100% salah.. Ye tak? Hehe..