MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

Thursday, January 10, 2013

Pengakuan Seorang Janda Sabah Mengenai Pimpinan PAS..... Tolong SEBAARKAANN

Nampaknya, penganut Kristian di Malaysia bersungguh-sungguh benar ingin menggunakan nama ‘Allah’ dalam kitab-kitab agama mereka seolah-olah tanpa menggunakannya maka ajaran Kristian mereka tidak lengkap dan tidak tepat.....

Kita tahu niat sebenar puak-puak ini iaitu untuk menyebarkan agama Kristian di kalangan orang Melayu Islam di mana mereka yang agak cetek pengetahuan agama pasti mudah menjadi keliru dan akhirnya dimurtadkan apabila melihat nama Allah di dalam risalah dakwah dan kitab-kitab Kristian. 

Kita tidak yakin bahawa taktik kotor ini dibenarkan dalam agama Kristian kerana kita percaya yang semua agama mementingkan ketelusan dan keikhlasan.

Bagaimana seseorang dapat menyatakan dia berada di pihak yang benar dalam soal agama jika cara yang digunakan untuk menyampaikannya adalah licik iaitu cara manipulasi atau penipuan halus. 

Cara kotor ini hanya sesuai dikaitkan dengan politik, bukan agama.... 

Justeru, tidak hairanlah yang menjadi juara penyebaran Kristian dengan cara licik iaitu dengan menggunakan injil berbahasa Melayu dan Kalimah Allah sebagai merujuk kepada ‘Tuhan’ Kristian, adalah parti DAP. 

Tidak hairan juga yang ia turut dipersetujui dan disokong oleh PKR, hatta PAS juga, walaupun parti itu kononnya menjadi barisan hadapan atau benteng pertahanan Islam. 

Seharusnya, apabila isu ini timbul, pertubuhan-pertubuhan Islam di Malaysia termasuk para Ulama mengambil inisiatif mengajak puak Kristian ke meja perbincangan dan perbahasan ilmiah bagi mencari penyelesaian.  

Memandangkan isu ini telah menjadi isu politik yang hangat, maka adalah lebih afdal bagi PAS sendiri untuk memulakan perbincangan dan perbahasan dengan sekutunya DAP bagi mengenalpasti apakah signifikannya bagi Kristian untuk menggunakan nama Allah dalam kitab mereka?  

Jika puak Kristian DAP gagal membentangkan alasan yang signifikan, maka jelaslah bahawa isu ini bersifat licik serta wajib ditentang.  Namun, PAS tidak pernah bersemuka dengan DAP untuk memahami alasan mereka tetapi terus sahaja mengeluarkan kenyataan menyokong, kononnya tiada salahnya dalam isu penggunaan nama Allah di dalam kitab agama lain. 

Adalah tidak wajar PAS menyokong perjuangan Kristian DAP ini tanpa terlebih dahulu mengupas tujuannya dan memahami kewajarannya. 

Ini kerana, nama ‘Allah’ tidak digunakan dalam mana-mana kitab Kristian di negara-negara  dengan pengamal agama itu yang paling ramai.  Secara dasarnya, Kristian percaya bahawa Tuhan wujud dalam konsep Trinity iaitu ‘God the Father’ (Tuhan Bapa), ‘God the Son’ (Tuhan Anak) dan ‘Holy Spirit’ (Roh Kudus).

Ketiga-tiga ‘elemen’ ini dirujuk sebagai satu Tuhan dengan panggilan umum, ‘the Lord’. 

Seperti juga Islam, terdapat berbagai mazhab dalam Kristian.  Tiga mazhab utama Kristian ialah Katholik, Eastern Orthodox dan juga Protestant. 

Puak Kristian DAP yang menimbulkan isu kalimah Allah ini adalah dari mazhab Protestant.   Mereka merujuk kepada diri mereka sebagai ‘Evangelist’ iaitu, jika mengikut penerangan Wikipedia, ia bermakna ‘pendakwah’ yang mempunyai misi khas untuk menarik penganut agama lain agar memeluk Kristian. 

Mazhab prostestant juga berpecah kepada beberapa versi yang turut melalui berbagai perubahan dari zaman ke zaman serta berbeza mengikut tempat.  Protestant adalah satu mazhab yang menidakkan pemusatan kuasa ke atas Pope tetapi atas individu sendiri berasaskan ‘keimanannya’ kepada kitab Injil. 

Walaubagaimanapun, asas Kristian tetap sama iaitu berpegang kepada konsep Trinity dan merujuk kepada Tuhan sebagai ‘the Lord’.  Namun, semua Kristian juga memahami bahawa perkataan ‘Abba’ turut merujuk kepada Tuhan kerana ia adalah panggilan Nabi Isa (Jesus) kepada bapanya.

Ini tidak menghairankan kerana ‘bapa’ di dalam bahasa Arab, berbunyi ‘Abi’.  

Nama ‘Allah’ tidak disebut di mana-mana dalam dokumen yang menerangkan Kristian, sekali gus bermakna tiada alasan yang munasabah bagi DAP untuk bermati-matian memperjuangkannya. 

Jelas sekali bahawa isu ini tidak lain tidak bukan hanyalah satu agenda licik dan berniat jahat semata-mata, dalam usaha DAP untuk mengembangkan agama Kristian. 

Justeru, alasan PAS bahawa parti itu menyokong DAP dalam isu ini selagi nama Allah tidak disalahguna adalah tidak relevan sama sekali kerana sudah terang lagi bersuluh bahawa ia bukan sahaja disalahguna tetapi digunakan dengan niat jahat. 

Dengan itu, sokongan yang PAS tunjukkan terhadap DAP wajar dilihat sebagai satu pengkhianatan terhadap Islam.

Jangan kita lupa bahawa PAS juga yang menghentam kerajaan dalam isu 30,000 kitab injil berbahasa Melayu yang ditahan di pelabuhan tahun 2011 kerana kontroversi kalimah ‘Allah’ di dalamnya. 

Kesimpulannya, PAS adalah kuda tunggangan yang boleh ditunggang terbalikkan sesuka hati oleh DAP untuk mencapai apa sahaja matlamat mereka, termasuk menyebarkan Kristian dan memurtadkan umat Islam.

31 comments:

Anonymous said...

Visit Freemalaysiakini2.com No subscription needed.

Anonymous said...

aku suka tang tajuk dgn gambo aje, isi lari habih mmg lahanat ko ni hahaha

Apa2 pun semua ahli2 PAS dan semua penyokong serta pengundi PAS will go to hell kalau ada muslim murtad disebabkan terpengaruh Allah kristian ni, walaupun hanya seorang sekalipun.

Anonymous said...

PAS yang bodoh.. Tak boleh harap. Dulu saya mengundi juga PAS sekarang jangan haraplah saya nak parti yang yang menjual agama untuk memperolehi laba politik. Parti seperti ini wajar disisihkan dari negara ini.

Anonymous said...

Hoi, apa yang nak kecoh sangat?

Pada 2010, Idris Jala umumkan bagi pihak kabinet BN/Umno setuju impot bible dari Indonesia dengan kalimah Allah.

Pada 2011, Nazri Aziz umumkan kabinet BN/Umno benarkan guna kalimah Allah di Pulau Penang, Wilayah Persekutuan, Sabah dan Sarawak.

Dr Asri kata Kristian di Sabah dan Sarawak dah lama dibenarkan guna kalimah tetapi tidak diwar warkan kerana politik. Beliau saranka
lagu negeri Selangor dan beberapa negeri lain ditulis semula untuk bukan Islam kerana ada kalimah.

Semua keputusan hipokrit BN/Umno!

Anonymous said...

Semua keputusan hipokrit BN/Umno!

------------------------
Weii anon.!!
Ini bukan isu hipokritnya BN..ttp ini isu bab nak pertahankan Aqidah.!!

Soalan utk ko & cai2 PR yg lain..Adakah anda redho & rela sepenuh hati pihak Kristian mggunakan nama Allah utk merujuk kpd tuhan mereka yg terang2 bukan ESA (satu).????!!

Hati2 bro klu korg muslim laa..

Anonymous said...

Bab Kristian di Sabah & Sarawak yg guna kalimah Allah tu JANGANLAH ada saper2 nak ulas klu TAK TAU & FAHAM BETUL2 PERKARA SEBENARNYA.!!!

DARIPADA ORG TAK TAHU BOLEH JADI TAHU BAHAWA ANDA PAK PANDIR YG BODOH NAK MEMANDAI2..!!!

Jgn cuba nak gali merata keliling dunia demi utk MEGHALALKAN BENDA YG HARAM.!!

Anonymous said...

Don't believe that the Christians in Malaysia are so desperate for followers that they "sell" Jesus for Allah. What a despicable act!!Your Lord Jesus is never Allah!

Anonymous said...

najib pernah umumkan allah boleh pakai dlm kitab bible...tapi org yg konon pandai agama islam sanggup lacurkan nama allah demi putraya...pukimak ulamak hadi sial

Anonymous said...

kenapa ada ulama dlm pas menentang penggunaan Allah dlm bible..ko dengo apa taib azamuddin ckp..taubatlah ko org pas monyet

Anonymous said...

demi putraja ...lps ni al quran pun boleh dibawa ke jamban...itu misi hadi...pas terperangkap oleh dap...hadi ingat nak bawa kafir ke islam tapi org islam ke kafir. anuar tu dah murtad..jijah pakai salib kat lehernya.

Anonymous said...

anuar jijah izzah dah mutad..

Anonymous said...

Fuck your Mother pencacai PR!!

Anonymous said...

harap tuan2 banyak2 bersabar...inilah perjuangan PAS yg sebenar2nya setelah hampir 50 tahun berjuang dalam politik.mengkafirkan sesama islam sudah berjaya.dan kini menghalalkan penggunaan kalimah allah oleh pehak kristian..kalau berjaya dlm pru13 ni..tentu byk lagi kejayaan akan dicapai oleh pas dalam melacurkan agama islam..dok gitu usstazz azhor

Anonymous said...

Klu nak terjemah bible ke Bahasa Melayu, knp God tkr kpd Allah, sdgkn sebutan Allah tu, asalnya dr perkataan Arab,iaitu Ilah. Tp krn Allah tu nama khas bg zat yg wajib wujud yg berhak disembah dgn sebenarnya, maka ianya digunakan oleh semua umat Islam samada Mat Salleh, negro, melayu, cina, jepun, india dll. Walaupun Quran diterjemah dlm pelbagai bahasa, kalimah Allah tetap sbg Allah, x blh nak terjemah ke bhs lain. Jd, hujah mana yg kata GOD bila di terjemah ke Melayu jd Allah? sdgkn kalimah Allah tu, asalnya bkn bahasa Melayu. Psl apa bible dlm bahasa lain x pulak gunakan nama Allah? Sdgkn kalimah Allah itu universal. Ini tak lain ada niat jahat yg nak rosakkn Islam dan perpaduan dlm negara ni. Bygkn, nanti ada restoran kafir gantung kalimah Allah, dan kita msk mkn krn sangkakan restoran muslim muallaf, x naya ke? Celakalah org yg menyokong niat jahat ni. Celakalah org yg menjual ugama utk untung dunia ini. Lidah x bertulang, cakap la apa saje sementara msh hidup. Klu x smpt taubat, masuk kubur nanti, tau la nasib kau.

Anonymous said...

Cai PR jgn lah buat perkara sesat lagi menyesatkan. Terpesong aqidah seorang umat Islam kerana perkataan ALLAH disalah gunakan besar dosa yang pihak korang dapat. Astaghfirullah........

Anonymous said...

Cina bersatu, melayu Islam berpecah, cina menang. Ada 3 cina dan 6 melayu Islam, tapi melayu dah pecah 3 jadi 1,1 dan 4. Dua melayu sokong cina akhirnya 3 cina dan 2 melayu kalahkan 4 melayu. Dalam 3 cina dan 2 melayu itu, cina yg majorii. Akhirnya walaupun melayu Islam ada 6 dan cina ada 3, cina yg berkuasa. Pikir2 kan la.............

Anonymous said...

pas lg hipokrit. 2008 dh gadai sbb nak kuasa. http://kembarapolitik.blogspot.com/2010/01/kalimah-allah-kerana-pulut-santan.html

KZSO said...

Semua pengomen-pengomen di sini pengecut belaka sebab memberi komen atas nama "anonymous"!

KZSO said...

Kalau berani, gunakanlah nama sebenar atau nama 'nickname'!

Urang Sabah said...

Janda Sabah tu adalah hasil perzinaan dgn org2 Semenanjung yang suka dtg ke Sabah dan suka mengaku 'bujang'!!!! Senang cerita, yang SUKA MENGKONGKEK!!!

Pandai-memandai letak tajuk yg lain dari isi!!!

Tuan punya blog nih pun hotak mcm mat sabu jugak!!!!

Anonymous said...

kalau berani bukan setakat nickname, bagi no ic dgn alamat rumah sekali.Apa bezanya anonymous dng nickname......masih bukan nama sebenar kan.

Anonymous said...

sepatutnya pihak2 gereja tuh patut guna perkataan "eli" yg dh pun di dlm old testament(torah) n new testament(bible).
perkataan Allah hanya patut di guna oleh hamba2 Allah s.w.t sahaja, sebabnya hanya di dlm Al-Quran shj yg menggunakan perkataan Allah s.w.t dan pihak agama kristian dan ahli2 kita samawi yg len tidak mengiktiraf dan menerima kitab Al-Quran.
jadi kenapa pihak gereja di malaysia shj tergedik-gedik nk menggunakan perkataan Allah di dlm injil diaorg?
antara len mereka buley guna perkataan tuhan atau rabb.. tp dlm injil mereka sendiri pun dh ada nama khas tuhan mereka iaitu "eli" jd mmg pihak gereja di malaysia ni ada niat tertentu...

Anonymous said...

Dulu Depa buat lawak... Janji di capati. Kini apa depa dapat.. nak kristian ke ape ke.. janji dapat undi.

Anonymous said...

bible bahasa melayu yang dibenarkan kerajaan umno dulu didalamnya tiada tertulis KALIMAH ALLAH.KALIMAH ALLAH yang digunakan olih orang kristian disabah dan serawak sudah lama.sejak 300 tahun dulu.masa tu UMNO belum ditubuhkan lagi.UMNO ditubuhkan pada tahun 1946.

Anonymous said...

Sesetangah lagu kerajaan negeri yg berSultan mmg bercirikan islam..tuh pon nak pertikaikan ke..bodo x sudah2

Anonymous said...

.Pergilah ke Sarawak. Saya pernah berkhidmat di sana. Mereka dah lama guna.

Anonymous said...

Macam mane ni. Pengikut PAS nak undi PAS ke atau nak undi UMNO. Kalau undi PAS bermakna anda sokong, LGBT, Pluralisme, orang melayu boleh murtad, dan sokong agama lain guna kalimah ALLAH. Nak undi DAP atau PKR. Pikir2kan lah dari sekarang.

AMIRUDDIN ALI said...

Aku rasa pengikut pas akan undi bebas atau bt undi rosak..hehe

Anonymous said...

Korang undi sesiapa pung...murtad tetap jadi juga...ruginya bila jadi pemerintah tapi bab berdakwah amat kurang sekali sehingga agama lain giat berdakwah sehingga melayu islam dimurtadkan. Salah siapa?..dah tentunya salah yang memegang tampok pemerintahan sejak sekian lama. Kita hidup di dunia ini berjuang mendapatkan kuasa supaya mudah untuk berdakwah dan jangan leka bercakaran sesama sendiri. Akhlak yang baik akan diikuti oleh mereka yang dahulunya kufur, jika sebaliknya akhlak kita selalu bercakaran dan gemar menggunakan isu-isu lucah, apa bezanya dengan mereka?...Bab Kalimah ini adalah kekalahan dan kesalahan kita kerana tidak mengajak si kafir mengenali Islam lebih dekat, jelas dan terperinci lantas mereka kekal kufur dan memerangi kita. Itu salah pemimpin dan kita sebagai umat yang diseru sepaya menyampaikan walau pun sepotong ayat yang baik-baik dengan muslim dan yang lain-lain ugama supaya Islam terus menarik dan terbaik pada pandangan mereka. Aku berpendapat isu bangsa boleh dipadamkan sekiranya 80 peratus dikalangan warganegara Malaysia memilih Islam sebagai agamanya dan tiada timbul penggunaan kalimah Allah untuk bible mereka. Sekadar renungan.

Anonymous said...

Anon kat atas, ko ni ngok le hujah. Skrg ni isu dakwah PAS yg buat, yg umum dn isytihar Pakatan setuju Allah utk kristian ialah HADI LAKNAT bukannya Najib! Isu nk jdkan 80% rakyat Islam ialah usaha dakwah dn kerja Hidayah milik Allah. Yg PAS makin jd berok, asyik pikir nk demo, nk merusuh, buat statement kufur itu punca Islam makin merudum. Krjn UMNO xlah perfect dlm hal agama tp TV RADIO krjn padat dgn dakwah pg ptg siang mlm. Pakatan Haram bkn dkwah tp cambahkn lg maksiat rumah urut, foruk gereja yg kelieukan Aqidah org muda. PR Loosers inilah menjatuhkan habis maruah Islam krn bertopengkan lebai PAS semua yg Haram kelihatan Halal krn imej palsu PAS tu!

Ayah dan Ibu kamu! said...

I think your statement is just a lame and non-logically findings. So sorry to say that your religion teach you to be like this and for sure its too bad for your parents feeling that you are raised and spoiled with your self-ego on insulting other religion. Mak bapak ko yang ajar sehingga otak kamu menjadi keras macam 'batu'..easy to say, do some research before saying it out loud.. kesian juga ada manusia macam kamu ni..