MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

MARI SAMA SAMA KITA MEDOAKAN YANG TERBAIK

Monday, February 11, 2013

Jawapan SPR Membuktikan Akhbar Sinar Harian Jadi Barua Pencacai Anwar Ibrahim….



Dalam sembang sembang kalangan sahabat sahabat bloggers, kami cuba membuat penilaian untuk menzahirkan sejauh mana pengaruh media cetak boleh mempengaruhi pengundi sewaktu kempen Piliharaya Umum [PRU 13] nanti...

Tidak dinafikan berita yang dihidangkan oleh media cetak seakan-akan suatu maklumat yang akan dijadikan panduan buat sesetetangah pengundi apatah lagi sekiranya mereka adalah generasi awal yang tidak memacu internet sebagai rujukan.

Oleh itu, dalam proses membaca sesuautu pemberitaan ditambah pula dengan tajuk berita yang gempak, sudah pasti ianya boleh merobek pemikiran pembaca untuk merumuskan sesuatu persepsi, dan membuat andaian terhadap isu yang dijelaskan.



Sebagai contoh, akhbar Sinar Harian keluaran 5 November 2012 dibawah tajuk “Cubaan Tipu Daftar Pemilih” menyiarkan dakwaan Bapak Pembohong Negara kita, siapa lagi kalau bukan Anwar Ibrahim…

Anwar berkokok dan menyalak membuat tudahan menggila  babi mengatakan Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia [SPR] cuba menipu Daftar Pemilih ekoran meningkatnya jumlah pemilih yang besar dalam Daftar Pemilih Induk SPR iaitu kira kira 1 juta orang dalam tahun 2011.

Bagi SPR, kenyataan tersebut adalah merupakan fitnah semata-mata dan dipercayai dibuat bertujuan untuk mempertikaikan imej dan kredibiliti SPR. Apa yang sebenarnya berlaku ialah sepanjang tahun 2011, SPR telah menerima permohonan pendaftaran baru dan pertukaran alamat yang paling tinggi berbanding dengan tahun tahun sebelumnya.

Pada tahun 2011, jumlah keseluruhan pendaftaran yang telah disahkan ialah sebanyak 1,319,077 orang terdiri daripada 1,047,218 orang yang mendaftar sebagai pengundi baru dan seramai 271,859 orang lagi yang mendaftar bagi menukar alamat pusat mengundi.

Kesemua nama pemilih yang didaftarkan itu telah melalui proses pendaftaran yang ditetapkan oleh undang undang termasuk dipamerkan untuk semakan oleh pemohon dan pemilih berfadtar mengikut kawasan pendaftaran masing masing.

Dalam tempoh pemeran itu juga, mereka boleh membuat bantahan sekiranya mendapati unsur-unsur yang bercanggah dengan pendaftaran pemilih.

Mana perginya wakil wakil pekerja parti dikalangan Pakatan Pembangkang sewaktu tempoh pameran ini berlangsung..? Kenapa tiada bantahan yang mahu dibuat…?


Justeru itu, SPR menafikan dengan sekeras-kerasnya dakwaan mana mana jua pihak yang cuba mengaitkan pertambahan besar dalam jumlah pemilih pada tahun 2011 sebagai cubaan SPR untuk menipu Daftar Pemilih.

Apa yang jelas ialah peningkatan pengundi yang besar dalam tahun 2011 adalah disebabkan adanya kempen pendaftaran pemilih yang dilaksanakan secara agresif dan berterusan oleh SPR.

Peningkatan ini boleh juga dikaitkan dengan kesungguhan dikalangan orang ramai untuk mendaftar ekoran adanya spekulasi bahawa PRU ke 13 akan diadakan dalam tahun 2011 atau awal tahun 2012.

43 comments:

buding said...

mana lebih hebat, pencacai umno diangkut pegi ke pwtc dan nangis-2 masa ucapan hahaha

Anonymous said...

masa program ini dijalankan kereta plat N9 tiada...semua plate luar dari N9 datang....he3

Anonymous said...

Gadai agama dan aqidah demi sokongan politik lagi dahsyat beb... Tak takut Allah lansung...

Anonymous said...

Anak saya dua orang adalah dianatara satu juta pendaftar sebagai ahli pengundi yang baru. So what.

Anonymous said...

Aku pn.....so wat....wtf pr.

Anonymous said...

DAP akan hancurkan org melayu. ramai tak sedar...

Anonymous said...

pendaftar baru di kalangan mereka yg dulu tak kisah nak mengundi...tapi memandangkan nak bagi kemenangan kpd Bn mereka mula mendaftar...sebab sedar bermaknanya undi mereka utk mengekalkan keamanan yg ada...perkara yg sama mungkin berlaku dulu tapi memihak pada anwar...tu yg dia risau

Anonymous said...

Sinar akhbar kampungan tak minat nak baca apatah lagi untuk membelinya. baik beli komek kartun.

Anonymous said...

DAP Parti anti Islam dan Melayu
Parti yg bersekongkol dgn DAP adalah sama.
Boleh pangkah PAS tapi fikir 1000 kali.
Pangkah PKR jangan sekali.
Pangkah BN fikir 100 kali.
Solat sunat Istiarah sebelum buat pilihan.

Anonymous said...

Macam mana daftar pengundi tak meningkat.. tengok ja politik skg.. semua orang bernekad tak mahu anuwar sebagai perdana menteri.. semua orang bernekad nak sokong kerajaan dan saya sendiri pun tak mau anuwar jadi perdana menteri... habis hacur Malaysia kalau dia jadi pemimpin

Anonymous said...

penyokong pr berlambak kat glenmarie tu. kerja macam taik, komplen kerajaan tak habis-habis. sama juga dengan beberapa kerat kat konsesi lebuhraya tu. cari makan dari hasil kutip to, tak sedar kalau pr menang, tol tutup, anak bini merana cari makan. bodoh . nama saja ada kelulusan professional, anak mentekedarah duit kerajaan, bapa menentang kerajaan. Itu sebab pr itu sebenarnya pakatan haram sebab ahlinya makan duit haram. bn pun satu, kat melaka tu, tok sidang macam samseng, pacak signboard merata-rata macam gengster bapa dia punya tanah. pegawai daerah patut tengok sikit apa tok sidang dok buat. kerja macam samseng. pelajaran kurang, itu sebab lah macam samseng.

Anonymous said...

Humm.. Niat di hati nak komen & bantai jugak para penyokong tegar Ahlil Liwat Negara tu.., tapi dah ramai orang dah tak sokong mereka..

Insyaallah.., PRU13 nanti adalah tsunami yang akan menenggelamkan kaum2 yang menderhaka kepada Nabi Luth yang masih ada saki-bakinya di bumi Malaysia ini...

Anonymous said...

Syukur ramai dh sedar skrg ni. Aku pangkah PR masa PRU12. Kali ini, PRU13 aku pangkah BN. Aku dh buat kira2....tolak campur darab bahagi...last2...aku kena pangkah BN juga. Nk kata BN bagus sgt....xde la..BN pn ade isu2 tersendiri....tapi nk dibandingkan dgn PR...PR berkali2 haprak walaupn kononnya dicanangkn mcm bagus sgt.

Anonymous said...

dah kali keempat ngundi tak sikitpun terfikir undi pembangkang....,pasal aper?...apa yg ada dinegara ini lebih 50 tahun BN yg majukan!!...

mereka rompak apa yg telah ada sahaja...bagi pencacai pr kena tipu jer...manafesto bukan janji kata nyer!!

Anonymous said...

sya ketua umno cawangan...sering kali ingatkan kpd ahli2 yg belum daftar tuk daftar mengundi segera...berikan dokumen peribadi..stakat ni yg layak dah ramai yg mendaftar..so..pembangkang nak pe lagi...semua nya dah berjanji akan undi BN...parti low class..kim salam je la....

Anonymous said...

Kalau undi anwar samalah spt kita undi dap.
Kalau anwar jadi pm akan samalah seperti nizar waktu dia jadi menteri besar perak.
Undi bn lebih berbaloi.
Negara aman !

Anonymous said...

Jika PR memerintah. Anwar Ibrahim akan jadi PM selama setahun. Timbalan PM ialah Lim guang eng dan hj hadi. Cukup setahun anwar jadi PM, karpal sing akan londehkan maruah anwar sehingga anwar letak jawatan . Maka naiklah Lim Guan Eng jadi PM. Mula mula sekali Lim Guan Eng akan laksanakan ialah bubar Rejimen Askar Melayu Diraja. Jadikan Malaysia Republik. Maka tiada lagi raja raja melayu yang berkuasa. Wahai melayu.... Bersatulah, sedarlah,,,, tak akan senang bangsa melayu di malaysia bila ini berlaku,,,,,

Anonymous said...

satu juta pengundi baru dalam setahun adalah manefestasi keazaman rakyat menolak pakatan penyokong gay dan lesbian dan penjual agama demi undi .

SATU UNDI KEPADA PR ADALAH SATU TIKET SOKONGAN MENJUAL KALIMAH ALLAH !!

gen2felda

Anonymous said...

Salam, aku dari awal tidak percaya pada Sinar Harian.. tapi ramai juga rakyat yang bodoh suka beli Sinar konon 'neutral'.. pale hotak le.. dlm dunia ni manusia takkan neutral jika berhadapan dgn DUIT.

Sinar Harian akhbar sekular dr kumpulan NST, buat DUIT dgn 'makan keliling' hasi dr dua kelompok penyokong politik kerajaan dan pembangkang.

Tp analisis berita lebih condong dan banyak menipu pembaca kepada menjadi pencacai PR.

Aku dr dulu sa rakyat setia dgn Utusan. Utusan lahir dr Utusan Melayu yang banyak berjasa kepada sejarah negara.

AntiPakatan Haram said...

Benarkan kalimah Allah SWT dipaka oleh kafir ialah SYIRIK JAALI-Syirik yg tidak diampun Allah.

Beri undi pd Pakatan ialah menyokong gerakan syirik dan murtad.

Usah selindung isu rasuah, RCI atau isu2 lain demi menutup rupa jahat Pakatan Haram.

Anonymous said...

3 orang anak saya pengundi baharu di Parlimen Titiwangsa. Insyallah 5 undi untuk BN dari rumah saya. Maaf dulu saya dan isteri undi Pas, kali ini balik ke BN.

Anonymous said...

Dah lama... kenapa baru sekarang sedar yg SH tu barua....

Anonymous said...

Semuga orang2 yang menghina Allah terang2an iaitu Anwar Ibrahim, anaknya Nurul Izah, Karpal Singh, Lim Kit Siang, Lim Guan Eng dan pemimpin2 DAP serta Hadi Awang, Nik Aziz, Mat Sabu dan yang sekata dengannya dalam PAS AKAN BERKUBUR KARIER POLIRIK MEREKA DI PRU KE 13 NANTI.

YA ALLAH, KAU HINAKANLAH SELURUH PEMIMPIN PAKATAN RAKYAT DIMATA RAKYAT MALAYSIA DAN SELURUH DUNIA SEBAGAIMANA MEREKA MENGHINA NAMAMU YA ALLAH!!!!!!!!!!!

Anonymous said...

AMIN!!!!

Anonymous said...

Sebab tulah dah lama xnak baca suratkhabar sampah spt Sinar Harian.

Anonymous said...

ameen 10X

Anonymous said...

insyallah kali ini undi teman utk bn. hidup pm, hidup bn

Anonymous said...

aku pun buat silap pada PRU12 yg lalu... so, PRU13 aku tebus balik dgn memilih BN.

Anonymous said...

Salah bro sinar harian ni dr kumpukan karangkraf...staf drp atas ke kuli semuanya haramjadah..aku tak pernah beli akhbar ni sbb dah tahu dia pro yahudi

Anonymous said...

SINAR HARIAN nie jenis MAKAN SEMUA..janji syat kabar dia laku...tapi sejak kebelaakangan ini dia lebih jadi PEMCACAI PR sebab dapat lebih kot......

Anonymous said...

SINAR akhbar dua alam. Harus dipijak bukan dibaca.

Anonymous said...

tak kisah la nak baca ke atau nak pijak, tapi akhbar ni jugak jadi rujukan bila nak tibai pembangkang

Anonymous said...

(Anonymous said...
Salah bro sinar harian ni dr kumpukan karangkraf...staf drp atas ke kuli semuanya haramjadah..aku tak pernah beli akhbar ni sbb dah tahu dia pro yahudi

Monday, 11 February, 2013)

> Masyaallah, jahat sungguh fitnah tuan

Anonymous said...

Sedangkan orang pas pun ramai yang tolak anwar, apa lagi orang BN. Tak pandang sebelah mata beb.

Anonymous said...

Anwar ni guna cara yahudi..

Dia nak rosakkan imej SPR

Nanti kalau kalah, senang nak merusuh..Alasan yg diberi nanti ialah SPR menipu...

Dah faham sgt!!!!

Hidup BN!!! Malaysia terus maju dibawah BN

Anonymous said...

Sembang Politik:

Pakatan Rakyat ni wujud ke???
Siapa ketua? siapa timbalan? Siapa setiausaha? siapa bendahari?......

Jangan tertipu dgn Pakatan Rakyat!!!

Mereka nak menipu rakyat sebenarnya!!!!

Kalau undi DAP, yg berkuasa nanti ialah DAP. Tengok di Pulau Pinang, kenapa tak ada EXCO dari PAS. Padahal Ismail Man pesuruhjaya PAS PP, kenapa tak dilantik jadi EXCO. At least bagilah EXCO agama kepada PAS....SEBENARNYA DAP TAK PERCAYA KEPADA PAS!!!!

Kalau undi PAS, yg berkuasa nanti ialah PAS. Contoh di Kedah. kenapa tak ada EXCO dari DAP???

Wujudkah PAKATAN RAKYAT???? atau pakatan sekadar dimulut aje!!!

Di Selangor, kenapa EXCO agama tak diberi semula kepada PAS selepas Hasaan Ali dipecat???? ...JAWAPANNYA IALAH DAP BAGI WARNING KAT MB SUPAYA JGN LANTIK PAS UNTUK PEGANG EXCO AGAMA. SEBAB DAP TAK PERCAYA KEPADA PAS....

Kepada penyokong PAS dan PKR, masih tak sedar lagi ke????

Pakatn Rakyat tak mampu memerintah Malaysia...hancur dan kacau bilau dibuatnya...mereka saling tak percaya mempercayai sesama mereka!!!




Anonymous said...

Betul kata al juburi, cuba check disubang jaya ramai sangat pengudi baru cina. Agaknya ramai macam cina bangsat leong pei koe......

Anonymous said...

Saya dan suami semasa PRU12 undi PKR kerana teramat kecewa dengan Pak Lah. Tapi untuk PRU13 kali ni saya dan suami tidak akan buat kesilapan itu lagi. Saya pasti akan mengundi BN dan untuk menebus kesilapan dulu saya juga akan pastikan semua saudara-mara dan anak-anak buah saya yang baru mendaftar sebagai pengundi untuk mengundi BN.

Anonymous said...

Sy da puas memperjuangkn manusia yg bernama anwar ni. Sejak zaman reformasi, Sejak perintis2 awl yg mnubuhkn PKR itu sendri.. skrg d mna perintis2 tu. Adakh masih bersama? Ckup la kna tpu dgn manusia yg nma anwar ni. Pengundi2 muda yg bru nk kenal politik ni la yg lantang mnyokong si anwar al juburi ni.. BN mmg ada buruknya.. tp klu PR memerintah 10x ganda buruknya dpd skrg...

Anonymous said...

sape kata DAP hancurkan melayu....DAP pun parti minoriti....sape yg bangang cakap dap bole hancurkan melayu.....org tu lah bangang tahap gaban.....mampooosss lgi baek brooo...

Anonymous said...

Akhbar SINAR bukan barua tetapi akhbar yg membawa berita yg benar utk rakyat.....akhbar barua yg sebenar adalah UTUSAN SEX AKHBAR FITNAH MASA KINI.....

Anonymous said...

Walaupun sinar harian di menyokong pr tp x pernah kena saman dan kalah kat mahkamah mcm utusan ..he..he..
Kat sini kita boleh tengok yg mana satu penipu dan penyebar fitnah dan menperbodohkan org melayu....

Anonymous said...

Jgn undi yg kita buat boleh menyebabkan Anwar yg jelas sokong Kalimah Allah digunakan agama lain jadi PM. Subahat namanya tu....