Friday, February 15, 2013

Siapa Ajar Leong Pei Koe Jadi Kurang Ajar...? Berani Tunjuk Isyarat Lucah Kepada DYMM Permaisuri Agong

Syabas kita ucapkan kepada Majistret Muhamad Hidayat Wahab kerana menghukum dengan setimpal....!!

Leong Pei Koe seorang warga Malaysia yang baru saja mendapat status penduduk tetap di Singapura atas kesalahan menunjukkan isyarat lucah kepada Raja Permaisuri Agong Tuanku Hajah Haminah ketika kenderaan rasmi baginda melalui balai pelepasan Lapangan Terbang Antarabangsa Bayan Lepas, pada 13 Februari lalu, serta melakukan perbuatan yang sama kepada anggota polis ASP Mohamad Fakhrudin Abdul Hamid di tempat, masa dan tarikh yang sama.

Leong Pei Koe dijatuhi hukuman penjara  30 hari dan denda RM6,000 atau penjara dua bulan jika gagal membayar denda bagi pertuduhan pertama, dan penjara 7 hari dan denda RM2,000 atau penjara sebulan jika gagal membayar denda , bagi pertuduhan kedua.

Leong Pei Koe, bukan anak-anak kecil atau remaja, tetapi telah pun berusia 29 tahun.   Namun, Pei Koe seperti kebanyakan warga Malaysia sebangsa dengannya, iaitu Cina, tidak mampu mencurahkan kesetiaan kepada negara ini kerana jiwa dan raga mereka masih membawa semangat perkauman yang datang bersamanya sikap ‘kiasu’.  

‘Kiasu’ bermakna tidak mahu kalah, dan penubuhan Singapura adalah bertitik-tolak dari sikap ini di mana kaum Cina enggan menerima hakikat yang mereka berada di bawah pemerintahan kerajaan Melayu.  Dari sifat kiasu ini jugalah, lahirnya komunis yang tidak berhati perut. 

Sikap ‘kiasu’ yang keterlaluan dengan sendirinya menghapuskan sifat kemanusiaan.  Nilai-nilai murni seperti merendah diri dan menghormati orang lain tidak wujud sama sekali dalam diri seorang ‘kiasu’ tulen.

Dalam erti kata lain, seorang kiasu juga seorang yang biadap.  Maka tidak hairanlah Pei Koe terus menunjukkan isyarat lucah beberapa kali walaupun setelah diberi amaran dan didekati oleh pihak polis.

Beliau juga turut berkata, ‘Melayu tiada kuasa di Pulau Pinang, kerana negeri ini milik Cina’. 

Pei Koe seolah-olah membawa semangat dan kebencian yang sama yang ditunjukkan oleh DAP ketika kejadian 13 Mei 1969.  Jelas, bahawa semangat dan  kebencian itu tidak pernah padam dan bahawa segala yang diperkatakan mengenai sifat perkauman DAP yang menebal adalah benar. 

Sebenarnya, jika anda pernah bergaul dengan kaum Cina dari negara Cina ataupun kaum Cina di negara lain yang masih kukuh sikap kiasunya, anda akan mendapati bahawa ‘biadap’ adalah sesuatu yang normal bagi mereka.  Meludah di dalam tong sampah, menghembuskan hingus di khalayak, membuang sampah merata-rata, makan dengan lahap adalah budaya bagi mereka. 

Jika anda bergaul lebih dekat lagi, anda akan mendapati bahawa mereka hampir tidak pernah mengucapkan ‘maaf’, ‘terima kasih’ atau ‘tumpang lalu’ dalam pergaulan seharian.

Malah, mereka juga tidak akan sama sekali mengaku kesilapan atau kesalahan sendiri, dan kaumnya, walaupun anda punya bukti untuk menghukum mereka, selagi tidak berada dalam keadaan terpaksa seperti si Pei Koe.

Mereka juga tidak tahu malu jika penipuan mereka terbongkar kerana bagi mereka, mereka adalah jauh lebih bijak dari bangsa lain dan dunia ini adalah hak kaum mereka. 

Ingatkah anda bagaimana Singapura membisu apabila laman web Wikileaks mendedahkan perbualan sulit pemimpin mereka dengan Amerika di mana pemimpin Singapura menggelarkan beberapa pemimpin negara lain sebagai ‘bodoh’, ‘lembab’, ‘tiada kredibiliti’ dan bermacam-macam lagi....?

Sehingga kini, Singapura tidak pernah pun meminta maaf, tetapi mengambil sikap ‘selamba’ sahaja seolah-olah tidak pernah berbuat kesalahan. 

Justeru, tidak hairanlah jika ada yang menggelar kaum Cina kiasu ini sebagai Yahudi Asia, iaitu kerana kedua-dua bangsa ini berkongsi keangkuhan dan ketidakberperikemanusiaan yang sama. 

Namun, kita tidak boleh menafikan bahawa bukan semua kaum Cina begitu, seperti juga bukan semua kaum Yahudi itu jahat.   Kaum Cina di Malaysia, terutama di luar bandar dan di kawasan majoriti Melayu telah pun menghayati nilai-nilai peradaban dan  kemanusiaan, sekali gus meninggalkan sikap kiasu. 

Yang lainnya, terutama kaum Cina Singapura, bagaimanapun, majoritinya cukup tegar berpegang kepada sikap dan prinsip seorang kiasu.  Mereka memandang rendah kepada bangsa lain dan tidak mungkin akan memberi peluang kepada bangsa lain untuk menyaingi mereka.  Keikhlasan adalah sesuatu yang hampir mustahil dalam hubungan mereka dengan bangsa lain.  

Malangnya, kaum Melayu di Singapura masih lagi berada di dalam keadaan ‘denial’ atau penafian bahawa sahabat Cina mereka bukanlah sahabat sejati malah, dalam sesetengah kes, kita lihat kaum Melayu Singapura seolah-olah benar-benar percaya bahawa mereka dilahirkan sebagai bangsa kelas dua iaitu kurang bijak, kurang berkebolehan dan kurang segala-galanya, berbanding kaum Cina. 

Masih ramai dari kita terlepas pandang  bahawa walaupun bukan semua kaum Cina bersifat kiasu, namun, satu perkara yang tetap dipegang oleh mereka ialah, mereka tidak akan sekali-kali memberi peluang kepada kaum lain dalam pekerjaan atau perniagaan tidak kira betapa baik hati, tolong menolong, menghormati dan mempunyai adab sopan yang tinggi dalam persabahatan mereka dengan dengan kita.

Oleh itu, sekiranya mereka sanggup membuka peluang untuk kita, seperti menjadi rakan perniagaan, itu adalah kerana mereka ingin menggunakan kita dari segi ‘kenalan’ atau ‘pengetahuan’ dan bukan sekali-kali kerana persahabatan.  

Leong Pei Koe adalah cerminan seorang Cina kiasu yabg tulen di dalam DAP dan juga PAP sekali gus. 

Namun, soalan yang perlu dikemukakan di sini ialah, kenapakah Pei Koe boleh menjadi begitu berani...?

Adakah kerana beliau menyangka akan diberi peluang serta ruang untuk berjumpa Menteri dan kemudiannya mendapat keuntungan serta dilayan bagai anak angkat kerajaan selepas episod ini...?

10 comments:

Anonymous said...

..cina2 kapiaq ni mmg jenis pengotor.. itu pun hadi boroi sanggop pelok demi kertas undi.. taqbir!..

Anonymous said...

Sifunya adalah puak pelampau cina dap. Tolak parti gangster, tolak parti extremist, tolak parti dap!!!!!

Anonymous said...

Jangan salahkan orang lain. Ini disebabkan Melayu bodoh. Melayu bermusuhan sesama sendiri. Tengok perkembangan setiap hari. Memang melayu bodoh dan penakut.

Uruk-Hai said...

salam Tuan,mohon tuan pautkan blog saya Uruk dihalaman tuan...mediauruk.blogspot.com...terima kasih tuan....

nagaman said...

rais yatim ! tayangkan filem TANDA PUTERA sekarang!

Anonymous said...

Mcm mana dgn gambar MB Pahang tunjuk isyarat lucah sebelum ini....sape yg ajar Adnan Yaakob bersifat begitu...takkan nak kata UMNO/BN yg ajar kot???

Anonymous said...

..isyarat lucah mb pahang lu bising ka.. peliwat tua kutok dok tibai cinadol lu buat2 rabun & buta.. hehe.. buta perot betol la lanahat sekoq ni.. taqbir!..

Anonymous said...

Lu la lahanat...[engikut parti syaitan....dulu,kini dan selama2nya...melayu haprak....

Anonymous said...

Extremist cina dap suka kan pas sebab dalam pas dibawah pimpinan tua sekarang ramai puak pelampau. Extremist cina dap hanya perlu buka mulut dan puak pelampau dalam pas akan buat macam lembu kena cucuk hidung. Tolak politik extremist dan tolak pr!!!!!!!!

Anonymous said...

Cina pengotor , kalau ikut pemerhatian saya !