Friday, March 22, 2013

UPDATES Lahad Datu - Majlis Peguam Buat Kerja Gila Apabila Mahu Bela Pengganas...!

Setakat ini seramai 108 orang telah di tahan berdasarkan Akta kesalahan Keselamatan Langkah-langkah Khas 2012 (SOSMA 2012) kerana dipercayai mempunyai hubung kait dengan pengganas Sulu yang menceroboh Sabah.

Laporan berita yang memetik kenyataan Timbalan Ketua Polis Negara Tan Sri Khalid Abu Bakar menyebut sebahagian daripada tahan terbabit akan mula di dakwa bermula 20 Mac 2013.

Baru-baru ini Peguam Negara Tan Sri Abdul Ghani Patail telah mengumumkan satu kerjasama khusus di antara Persatuan Undang-undang Sabah dengan Majlis Peguam Malaysia akan dibentuk bertujuan untuk memberi bantuan guaman kepada mereka yang terbabit.

Secara umumnya, usaha sedemikian boleh dikira baik sesuai dengan kehendak undang-undang antarabangsa dan hak asasi manusia yang mengiktiraf setiap individu yang ditahan memiliki hak untuk membela diri.

Peluang yang terbentang di depan mata ini rupanya tak terbiar lama apabila sepantas kilat disambar oleh Majlis Peguam bila mana Presidennya yang baru dilantik, Christopher Leong segera menyatakan kesanggupan untuk membela kesemua individu tersebut.

Tak pasal-pasal satu negara terpaksa menanggung malu bila dunia luar mendengar ada juga badan rasmi seperti Majlis Peguam yang sanggup menyumbang usaha membantu menyelamatkan tahanan yang mempunyai hubungan dengan para pengganas.

Bagaikan sudah tabii semula jadi Majlis Peguam, pantang ada sahaja yang di tahan atas pelbagai kesalahan maka di situlah mereka segera muncul menawarkan bantuan kepakaran guaman mereka. Semuanya atas alasan hak asasi manusia. 


Waima bila ada segelintir individu mahu murtad dari agama Islam pun mereka bersedia membelanya konon demi hak kebebasan individu, jadi apa sangatlah bila Majlis Peguam tergamak membuat kerja gila untuk turut sama membantu golongan pengganas, tak gitu?

Tapi persoalan besar yang perlu dijawab, layakkah golongan pengkhianat dan tali barut pengganas Sulu yang telah membunuh 10 perajurit dan perwira tanahair di beri pembelaan? Beberapa orang wira kita yang terkorban tidak hanya di tetak malah isi perut juga terburai diperlakukan.

Sedemikian punya kejam pun masih ada yang sanggup mengeluarkan kenyataan untuk membela rakan-rakan si pengganas Sulu, dah kemaruk sangat nak mentekedarah duit upah guaman ke? Memang betul-betul kerja gila.

Sebetulnya, amat tidak perlu dan tidak kena masanya untuk Presiden baru Majlis Peguam itu membuat kenyataan rasmi mahu membela tahanan terbabit, kot ya pun terburu-buru mahu mencari publisiti murahan, tengok-tengok jugalah keadaan sekeliling.

Tolonglah jaga sikit sensitiviti rakyat dan ahli keluarga kepada perajurit kita yang terkorban.

Alasan kemanusiaan mungkin betul dari satu sudut tertentu, tapi kekejaman yang dilakukan oleh pengganas Sulu terhadap beberapa orang perwira kita jelas sekali tiada sedikit pun sifat kemanusiaan.

Jika alasan hak asasi manusia masih juga mahu dijadikan sandaran, Majlis Peguam sepatutnya tak perlu terlibat secara rasmi atau terbuka, cukuplah sekadar menyerahkan tugasan 'kemanusiaan' itu dilaksanakan oleh ahli-ahlinya sahaja.

8 comments:

Anonymous said...

DAPAT DUIT DARI JUALAN SOSO TIRAM KOT

Anonymous said...

Memang dasar Majlis Peguam umpama Pig Council, musuh negara.

AWAS said...

BAR CON- SIAL

Anonymous said...

Barua Counsel kunyit

Gua Benci Lu said...

Dasar Majlis Pengganas Komunis

Anonymous said...

Majlis Peguam Malaysia sepatutnya berasa malu sedikit kpd peguam2 India di India baru2 ini apabila mereka semua tidak mahu membela perogol2 yg telah merogol beramai2 seorang pelajar perubatan perempuan sehingga mati.
Ini pula nak membela pengganas2 yg telah membunuh tentera kita dgn kejam sehingga dipotong kepala dan perut terburai. Nampak sangat Majlis Peguam Malaysia kita tak bertimbang rasa dan tidak ada semangat patriotisma langsung terhadap negaranya Malaysia.
Cari orang yg mengupah Majlis Peguam, maka kita akan dapat dalang di belakang pencerobohan pengganas Sulu ini.

Anonymous said...

Bagi saya ic boleh?
Nanti saya sokong bn....

Anonymous said...

hehehe anon 23 mac buat lawak pulak..ko ni pendatang ker?cukup 20 tahun menetap kat malaysia baru boleh mohon yer..isu kat sabah bukan salah umno tetapi pegawai yg tamak..cuba semak balik rci tu...banyak lagi kebenaran akan muncul