Friday, April 26, 2013

Mari Kita Tengok Siapa Yang Kenaa......!

Timbalan Musyidul Am PAS, Datuk Dr Haron Din dalam satu temu bualnya dengan media secara terbuka mengakui PAS akan tetap melaksanakan hudud sekiranya pakatan pembangkang yang terdiri daripada DAP, PKR dan PAS menang PRU-13.

Menurut Haron Din, kesediaan DAP untuk menggunakan logo PAS sekiranya keadaan memerlukan merupakan bukti kukuh bahawa DAP menerima dasar PAS terutama sekali dalam perlaksanaan hukum hudud

Entah bagaimana ia akan dilakukan payah nak difikirkan memandangkan dengan sejumlah 73 kerusi Parlimen yang ditandingi PAS dan hanya 12 sahaja yang putih, sukar sekali untuk PAS mengubah Perlembagaan Negara seterusnya merintis perlaksanaan hudud.

Begitu pun, kenyataan pemimpin PAS itu bagaimana pun agak bertentangan dengan DAP yang mana pada 20 April 2013 lepas, Karpal Singh menyatakan penggunaan logo PAS oleh calon DAP bukanlah bermakna dasar PAS telah diterima tanpa halangan.

Sebaliknya ia hanya menunjukkan betapa mudahnya PAS diperalatkan untuk kepentingan DAP, sama seperti mudahnya PAS tunduk pada kehendak DAP dalam isu kalimah Allah S.W.T yang sehingga kini PR tetap dengan pendirian kalimah suci itu boleh diguna pakai dalam kitab Bible versi bahasa Melayu.

DAP tetap dengan pendirian menolak hudud PAS dan menentang Negara Islam, sebaliknya kerjasama yang dijalin antara DAP dan PAS melalui PR hanyalah untuk mencapai kemenangan dalam pilihan raya.

Tiada yang menghairankan dengan kenyataan Pengerusi DAP itu kerana sebelum ini pun DAP sering mempertahankan pendiriannya berhubung perkara ini. Malah pada 30 Julai 2012, Setiausaha Agung DAP iaitu Lim Guan Eng juga mengeluarkan kenyataan yang sama nadanya.

Dari satu sudut, jika dilihat pada kenyataan tegas Dr Haron Din, ia seperti memberi bayangan keinginan tersirat PAS untuk mengetepikan peranan DAP seandainya PRU-13 kelak PR berjaya menguasai di peringkat Pusat.

Malah ada kemungkinan juga wujud niat tersirat yang lain di mana PAS akan menerajang keluar DAP dari PR seandainya perjuangan melaksanakan hudud PAS terus dihalang oleh DAP, senario ini nampak mustahil tapi logik.

Andai benar sedemikian, kita boleh jangkakan PR tidak akan kekal lama sebaliknya haru-biru dan kecelaruan pula yang menimpa negara disebabkan pertelingkahan sesama sendiri dalam pakatan yang tak sepakat.

Yang pastinya, percanggahan ketara di antara PAS dan DAP hari ini hakikatnya membuktikan ketidaksepakatan PR, ia mungkin dianggap kecil tapi bagi khalayak bagaimana mungkin sebuah pakatan yang tidur sebantal mimpi lain-lain mampu membawa perubahan yang di war-warkan.

9 comments:

Anonymous said...

Ini cuma drama pas Dan dap so tak payahlah kita buang masa bincang perkara ni. Yg penting kita kena bincang cara untuk memenangkankan BN dlm PRU13 disamping menguburkan pkr utk selamanya

Anonymous said...

pas kata nak tarbiah DAP. skang ni usahkan DAP, PKR pun tak terima hudud. lagi2 nak tuduh umno.

Anonymous said...

setuju..nie cume drama...pas xnk hilang undi melayu di kg2 kt kedah klantan n terengganu...dap plak xnk hilang undi non malay...tgk la lps pru nie isu hudud senyap balik..

usin said...

bnyk jugak la yg aku percaya dgn dato dr harun din ni. buku2 ilmiahnya, cara rawatan darul syifa'nya. tp bila bab politik, eh, lain kalilah. knp ntah!!!

Anonymous said...

Banyak lagi bercakap, banyak lagi yang tersasyul keluar dari mulut dia.

Anonymous said...

Tanya tok run din, apa lagi petunjuk yg dia mau Allah tunjukan. Dah banyak dah.... Tak kan nak dengar suara dari langit baru nak percaya.....

Anonymous said...

Aksi Bikin Panas PKR-----------> Mesti Tonton

Anonymous said...

HARUN DIN ULAMAK X DA TELOQ..CKP JA LEBIH HABOK PUN X DA..TIN KOSONG...ULAMAK DAYUS.

Anonymous said...

HARUN DIN ULAMAK X DA TELOQ..CKP JA LEBIH HABOK PUN X DA..TIN KOSONG...ULAMAK DAYUS.