Saturday, April 6, 2013

PRU 13 - GEMPAARR...! Mbah Dukun Indon Tiba Di Segambut Petang Tadi Ramal Anwar Tak Dapat Jadi Perdana Menteri


MARANG KERAAPPUUU KEPUNDENN   PAARRAANGG SEKEPERR....!

NIAT NGINSONG MATAK AJII SEMARR NGEN SIING.....

6 comments:

Anonymous said...

1. Argentina. Memang pendidkan di negara berkenaan percuma dan terbuka kepada sesiapa sahaja. Tetapi, terdapat banyak kos tersembunyi di negara berkeaan seperti pelajar harus membayar kos pengakutan dan pelbagai kos-kos lain yang mengarut. Pemberian biasiswa di negara berkenaan yang tidak sama rata sebenarnya telah mengabaikan golongan yang berpendidikan rendah untuk masuk ke dalam universiti. 9 daripada 10 pelajar yang memasuki universiti di Argentina datang daripada golongan kaya.

2. Negara dunia ketiga seperti Sri Lanka dan Mauritius mengamalkan pendidikan percuma?

Sebelum nak bercakap mengenai Sri Lanka, fahamkan dulu sistem pendidikan mereka. Hanya 10 peratus sahaja mereka yang layak memasuki university, selebihnya akan terpiggir. Inilah harganya yang perlu dibayar. Mengenai soal Mauritius, hanya orang bodoh sahaja yang membandingkan Malaysia dengan Mauritius. 1,286,340 merupakan jumlah rakyat di sana. Negara mereka pula kecil dan pengajian swasta cuma menjalankan kelas pada hari minggu sahaja memandangkan jumlah pelajar di sana sangat kecil. Jadi, buat apa nak bandingkan epal dengan durian? Sangat tidak adil bukan?

3. Brazil. Ya, pendidikan mereka percuma, tetapi, nah, ambil ni:

"Brazil is known for charging a high tax burden from its citizens and companies established. We will provide an overview of the most common taxes in Brazil, dividing them into Federal, State and Municipal taxes." Rujuk link pada komen saya dibawah.

" Everyday taxes in Brazil: IPVA, IPTU and IPTR!"

4. Bandingkan dengan negara kaya pula? Berapa kerat negara kaya yang ada sistem pendidikan percuma? Denmark? Kadar cukai di negara berkenaan merupakan yang paling tinggi di dunia. Kita perlu bayar untuk sesuatu yang percuma.

5. Turki? Sistem pendidikan negara kita tak ubah macam negara mereka.Turki hanya menawarkan pendidikan percuma pada peringkat sekolah rendah dan menengah daripada gred 1 sehinggalah 12. Serupa dengan negara kita, pendidikan percuma di Malaysia ditawarkan daripada darjah satu sehinggalah ke tingkatan 6 sebenarnya. Dan Malaysia hanya mengenakan 10% bayaran untuk pendidikan tertiaty (universiti, kolej) dengan 90% disubsidi kerajaan.

6. Finland? Saya dah cakap, jangan buat perbandingan epal dan durian. Kita buat sedikit analisis pasal negara Finland. Finland mempunyai 169, 000 orang pelajar dan Malaysia mempunyai 508,256 pelajar yang belajar di IPTA (IPTA sahaja, tidak termasuk IPTS lagi). Malaysia sebenarnya memberikan subsidi sebanyak 95 % daripada yuran pengajian sebenar di IPTA. Pelajar hanya membayar 5 % sahaja. Cukai pendapatan di Finland mencecah 50 peratus ke atas manakala Malaysia hanyalah mencecah 26 peratus maksimun. Dan, kenapa tergamak kalian bandingkan epal dan durian?

Negara-negara yang dibangkitkan oleh Bawini sebenarnya kaya dengan inflasi. Ambil contoh Argentina sudah cukup. 38 peratus inflasi untuk 2 tahun kebelakangan ini. Barang naik sikit kat Malaysia pun dah bising, dan hanya kerana pendidikan percuma, apakah sudah bersedia rakyat Malaysia untuk menghadapi cukai yang tinggi?

Anonymous said...

bomoh sulu dan siam pun tak berkesan..la ni pakai bomoh indon pulak..takut jadi merenglah pulak otak si pak jubung..masuk tanjung rambutanlah gamaknya..

Anonymous said...

Dongalam satu perbicaraan yang melibatkan Anwar pernah dilaporkan bahawa ada kelibat seorang bomoh di dalam mahkamah. Siapakah bomoh yang misteri itu dan apakah tujuannya di sana? Saya ingin minta tolong pembaca sekalian supaya mendedahkan maklumat tentang siapakah sebenarnya bomoh tersebut.

Anonymous said...

Saya di fahamkan al Jubori ni memang dari dulu lagi pakai bomoh indon.dalam kes sodomi pun dia gunakan bomoh indo utk membantu.seorg org kanan beliau meluahkan rasa peliknya pada saya,keran beliau tak sangka org seperti al Jubori boleh terlalu percaya pada ilmu hitam.itu sebabnya saya fikir dia takut nak bersumpah dgn nama Allah,kerana dia dah berakujanji dgn nama syaitan.kalau kerana dosa saya tak fikir al Jubori ni takut nak bersumpah.

Anonymous said...

Orang yang ada masalah mental je yang sokong dia ni jadi PM.

Anonymous said...

BAGUS Kerajaan Malaysia ni sebenarnya. Syabas BN kami bangga dengan kemajuan dan kemudahan yang kami nikmati kini.