Wednesday, May 15, 2013

Akhirnyaaa... Inilah Senarai Rasmi Kabinet Datuk Sri Najib.

Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak hari ini mengumumkan senarai anggota jemaah menterinya, yang disifatkannya sebagai “kabinet berimbang”.

Antara yang menjadi perhatian adalah pelantikan ketua pemuda UMNO Khairy Jamaluddin sebagai menteri belia dan sukan serta, pemimpin Hindraf P Waythamoorthy sebagai Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri.

Berikut adalah senarai menteri dalam kabinet yang diumumkan Najib

Perdana Menteri: Datuk Seri Najib Razak

Timbalan Perdana Menteri: Tan Sri Muhyiddin Yassin

Jabatan Perdana Menteri:
Datuk Seri Jamil Khir Bahrom
Datuk Seri Idris Jala
Datuk Seri Abdul Wahid Omar
Tan Sri Joseph Kurup
Puan Hajah Nancy Shukri
Joseph Entulu
Paul Low Seng Kuan
Datuk Seri Shahidan Kassim

Timbalan Menteri di JPM
Datuk Razali Ibrahim
P Waythamoorthy

Menteri Kewangan 1:
Datuk Seri Najib Tun Razak

Menteri Kewangan II
:
Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah
Timbalan Menteri Kewangan:
Datuk Ahmad Maslan                              

Menteri Pelajaran dan Pengajian Tinggi:
Menteri 1: Tan Sri Muhyiddin Yassin,
Menteri 2: Tan Sri Idris Jusoh                                               
Timbalan Menteri:
Yap Kain Ching
P Kamalanathan

Menteri Pertahanan:
Datuk Seri Hishammuddin Hussein                                                                    

Menteri Dalam Negeri: 
Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi

Menteri Pengangkutan:
Datuk Seri Hishammuddin (pemangku)

Menteri Pelancongan:
Datuk Seri Nazri Abdul Aziz

Menteri Luar Negeri:
Datuk Anifah Aman                                              

Timbalan Menteri Luar:
Datuk Hamzah Zainudddin
 
Menteri Kerja Raya:
Datuk Fadhilah Yusof

Menteri Kesihatan:
Datuk Dr S Subramaniam

Menteri Belia dan Sukan:
Khairy Jamaluddin                                  
Timbalan Menteri:
Datuk M Saravanan

Menteri Sumber Manusia:
Datuk Richard Riot

Menteri Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Hal-Ehwal Pengguna:
Datuk Hassan Malek

Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri:
Datuk Mustapa Mohamad                     

Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani:
Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob

Menteri Sains, Teknologi dan Inovasi:
Ewon Ebin
Timbalan: Datuk Abu Bakar Mohd Diah
                          
Menteri Alam Sekitar dan Sumber Asli:
Datuk Seri G Palanivel

Menteri Tenaga, Air dan Teknologi Hijau:
Datuk Seri Maximus Ongkili   

Menteri Pembangunan Wilayah dan Luar Bandar:
Datuk Shafie Apdal                       

Menteri Industri Perladangan dan Komoditi:
Datuk Douglas Uggah Embas

Menteri Perumahan, Kerajaan Tempatan dan Kesejahteraan Bandar:
Datuk Abdul Rahman Dahlan  

18 comments:

Anonymous said...

Alhamdulillah. Selamat maju jaya untuk Negara Kita yang tercinta. Amin

Anonymous said...

TQ Najib....!

tq sebab tak letak hisham as KDN

Anonymous said...

Datuk Seri Noh Omar

Anonymous said...

Datuk Seri Noh Omar TAKDEKE

Anonymous said...

selamat maju jaya semoga rasuah dibantras habis habisan

Anonymous said...

Lihat senarai.. DAP nak ubah kan!. Sekarang dah ubah pun.

Anonymous said...

Haaa apa lagi buat kerja laaa!

Anonymous said...

Menteri Cina takde! hahaha

Anonymous said...

Kesian Tentera dapat Menteri Amaran, Kalau malaysia kena seranag dgn negera luar.. menteri SAH akan beri Amaran..sakit hati warga Polis akan Tentera rasai..Dia ni dgr suka org tabek dia..bagi dia pakai 13 bintang. Syok gila dia tu nanti

Anonymous said...

Wa kasihan sama pak najib, hsmiddin layak jaga menteri kesihatan.
Wa tak tau apa jadi kat atm nanti, pak najib kena jeling jelingkan sama cik ddin ni.

Anonymous said...

Komen dari Sue: Syukur alhamdullillah.Ini bukan tugas glamor malah berat dan penuh tanggung-jawab.RAKYAT DAH PILIH DAN PERCAYA PADA AKUJANJI PRU13. Lakukan terbaik demi agama bangsa dan negara yang nak capai status negara maju 2020.AMIN

Anonymous said...

MAKCIK KIAH komen plak: Ya tak ye laa risau juga la Dato Seri Hishamuddin jaga Kementerian Pertahanan ni sebab beliau tak berapa tegas dan tak boleh buat keputusan tepat....tapi ye nak letak kat mana hmmmm apa kata jaga hal-ehwal wanita sebab jiwa beliau lembut dan muhibbah.Wanita adalah 50% pengundi PRU kena dijaga dengan baik demi kesejahteraan negara.

Anonymous said...

Cheh.. Bekas hindraf yg baru bersama BN x sampai sebulan pun jd timbalan menteri

Anonymous said...

Dahlah tu cerca org, tak baik. Biarkan mereka yg dilantik menjalankan tugas masing2 dgn amanah dan dipermudahkan Allah demi kecemerlangan masa depan negara kita.

Anak Lenggong said...

Tahniah kepada yang dilantik sebagai menteri ingatlah ini amanah yang telah diserahkan. sekarang ni makna YB bukan lagi yang berhormat tetapi yang berkhidmat. Kepada yang tidak dilantik semula, bukan bermakna kalian tak bagus tetapi inilah yang dinamakan tranfomasi dalam meneruskan agenda negara.khidmat kalian masih diperlukan oleh para pengundi dan sebarang pendapat boleh dikongsi bersama didalam persidangan parlimen.
1. Diucapkan tahniah kepada Datok Abd Wahid Omar yang dilantik sebagai menteri..buktikan keupayaan diri sebagaimana Datuk menaikan nama TM serta Malayan Banking sewaktu Datuk menjadi CEO.
2. Tahniah kepada Datuk Zahid yang dilantik menjaga KDN. Buktikanlah gandingan datuk bersama Datuk Khalid Bakar sebagai gandingan yang berkesan untuk mewujudkan suasana aman didalam negara..cabaran yang menanti terlalu berat dan hebat hasil kerenah puak pembangkang yang sial..gunakan prosidur dan undang2 yang sediada bagai tanganinya..jangan biarkan kadut naik kemata..
3. Tahniah kepada Datuk Najib kerana melantik banyak wakil daripada borneo untuk menjadi menteri dan timbalan menteri..ini lah masanya untuk mengenang budi para pengundi di Malaysia Timur selepas mereka terus memberikan kepercayaan kepada BN didalam pemerintahan.
4. Tahniah juga kepada Datuk Najib kerana melantik wakil muda dalam pembentukan kabinnet baru..yang baru harus memberikan pandangan yang baru manakala yang lama adalah sebagai pemandu arah..ini barulah dinamakan tranfomasi dimana kita tidak ketandusan pemimpin yang berwibawa..

5. Noh omar dan shariman Mansor memang minta tidak dilantik semula..Wakil daripada MCA dan Gerakan tidak dilantik disebabkan kedua-dua parti ini sdah berulang kali mneyatakan bahawa mereka tidak akan menerima sebarang lantikan sebagai menteri, exco,majlis penbandaran sekiranya keputusan calunnya didalam pilihanraya pru13 lebih teruk daripada PRU 2008. Perlantikan exco daripada MCA dinegeri Johor semalam atas lantikan daripada paduka Sultan.

Anonymous said...

Tahniah dan mulakan segera berkhidmat untuk rakyat....(Lepas ni ramai tarik diri nak jadi menteri kerana takleh dapat projek dan mengada)

Anonymous said...

Pesanan pada DS Najib lebihkan budget pada negeri yang menyokong anda.Negeri pembangkang biar mereka urus sendiri sebab selama ini mereka asyik cari salah BN setelah buat baik kepada rakyat Kelantan,Selangor dan Pulau Pinang.Period.

Anonymous said...

Minta tok jib beri perhatian perlantikan setpol2 menteri2 yg akan dilantik. Biasanya setpol2 ni yg menjahanamkan menteri. Ade yg bary aje jadi setpol dah pakai hummer, slk, cayenne dan macam2 lagi. Tok jib kena tengok2 juga....