Saturday, May 18, 2013

Anwar Kata Barisan Kabinet Najib Lemah....



Barisan Nasional (BN) pimpinan Perdana Menteri perlu melaksanakan transformasi dengan lebih agresif dan radikal sekiranya mahu terus memegang tampuk pemerintahan negara selepas PRU-14.

Walaupun PRU13 sudah berlalu, dan BN telah berjaya memenangi sebanyak 133 kerusi parlimen, namun pola dan ‘mood’ luar jangka pengundi menunjukkan terdapat tanda-tanda yang ia akan menjadikan pilihanraya yang akan datang semakin mencabar dan mendebar.

Kabinet baru yang dilantik perlu memikirkan bagaimana untuk mengikis persepsi negatif yang dilemparkan terhadap kerajaan. Bukan sahaja soal pembangunan tetapi pengisian yang perlu dibuat di dalam pembangunan yang akan dilaksanakan itu perlu ditekankan.

Revolusi politik perkauman, keganasan, kebencian dan campurtangan asing perlu ditangani segera sebelum negara terjerebak di dalam kancah pergolakan.

Pembangkang sebaik sahaja keputusan PRU13 diumumkan, mereka terus melaksanakan gerakkerja untuk menumbangkan kerajaan.

Siri-siri himpunan yang mendapat sokongan besar masyarakat bukan Melayu perlu dikekang dan pihak berkuasa perlu bertegas dengan dengan penganjur yang melakukan sesuatu yang melanggar undang-undang.

Perkara ini jika dibiarkan, ianya akan menjadi suatu budaya dalam masyarakat dimana pada satu tahap ianya agak sukar dikikis. Negara-negara Arab telah mengajar kita, perubahan pentadbiran negara melalui demontrasi jalanan tidak akan menjadikan sesebuah negara itu lebih baik.

Dikenali sebagai 'Arab Spring', negara-negara arab sehingga kini masih bergolak walaupun revolusi yang dibawa itu sudah beberapa tahun berlalu. Pemimpin-pemimpin mereka silih-berganti sehingga tiada kestabilan politik di dalam negara sekaligus menghancurkan ekonomi negara itu.

Adakah perkara yang sama yang kita mahu terjadi di dalam negara ini? Sudah tentu jawapannya tidak. Orang Melayu terkenal dengan budi bahasa dan orang cina tidak akan mampu melakukan demontrasi ini sekiranya tidak mendapat sokongan dari masyarakat Melayu.

Dalam hal ini, keputusan PRU13 yang lalu jelas menunjukkan majoriti Melayu masih sayang dan terus menyokong Umno yang dilihat berjaya mengekal kestabilan di dalam negara.

Kerajaan yang naik melalui jalanraya akan tumbang melalui jalanraya juga. Sejarah telah membukti mereka tidak akan bertahan lama.

Kepada mereka yang mahu menjatuhkan kerajaan melalui demontrasi jalanan adalah sewajarnya memikirkan semula niat itu.

Kepada Anwar Ibrahim..., BERSARA ajer laa...!

15 comments:

Anonymous said...

Muar kalau dah kalah tu kalah ajer ler..awak tak layak jadi kerajaan pusat...malu lah sikit

Anonymous said...

Bang Non kata barisan kabinet kjaan PM lemah....Ko ade.....x de kan bang non....hehehe...

Anonymous said...

Dah tua2 pun masih lagi nak berdemonstrasi ke sana sini...aku ingatkan dia ni sakit belakang...

Anonymous said...

Sudah sudah la....Heran juga nape pihak berkuasa tak tangkap Kit Siang sialan yang telah banyak ceramahnya yang berbau perkauman?Asyik2 macai2 Pakatan Rakyat aka Pemusnah Rakyat yang kena tangkap...Ape ke hei nya Yob???

Anonymous said...

Saya sarankan para Menteri Kabinet yang telah dilantik jalankan kerja segera.Jika perlu dapatkan idea dari para teknorat yang ramai di Malaysia ini di mana mereka ini boleh menyumbang untuk kemajuan negara. Pihak berkuasa pula perlu tegas terhadap parti pembangkang sekiranya mereka nak memecah belahkan antara kaum di negara ini dan ajar orangramai berdemo entah apa tujuan.Nak kata sebab kemiskinan kat Malaysia jarang jumpa orang miskin kecuali malas bekerja la... Kalau rasa runsing kerana mulut mereka tak de kerja lain nak mencemuh san menfitnah hukum tembak mati habis cerita. Mereka ini sampah masyarakat bust menyemak aje!

Cop Mohor said...

Barang diketahui oleh macai-macai BN Abang Non kami adalah Menteri Jalan Raya dan Pembangunan Stadium.

Kedudukanya bertaraf Perdana Menteri Malaysia.

Hidup Bang Non!

Anonymous said...

Lupakan ajela nuar jubo tu. biar dai melalak kat tepi jalan jangan dilayan tapi langgar undang2 cekup.... Macam2 helah dia gunakan layanan....

Anonymous said...

AKU LEBIH PANDAI DARI NAJIB
AKU LEBIH POWER DARI NAJIB
AKU TERLEBIH BANYAK DARI NAJIB


TAPI AKU PUN KENA TIPU JUGAK DAA..

HUHUHUHUHUHU

Anonymous said...

INI DIA BARISAN KABINET YANG GAGAH PERKASA DAN TAK LEMAH...

Perdana Menteri 2 tahun - Anuwat
Perdana Menteri seterusnya - Ling Kuang Engok
Timbalan Perdana Menteri 1 - Limi Kitty Sial
Timbalan Perdana Menteri 2 - Haji Hadis Bawang


Menteri DIJabatan Perdana Menteri - Kapal Sink,,Jijah Sepat Kering,,,Assmin Jamban,,,Ijah Aiskrim

Anonymous said...

nak suruh org gila anwar brahim pencen?....mana ada istilah org gila nak pencen...mengaruk lagi adelah....ada pula ikut dia mengaruk....memang pun budak2 or org2 mereng macam dia suka dengar dia mengaruk...kena panggil ts rahim noor bekas ketua polis negara bagi kaunseling....dulu mata lebam kali ni apa nak lebam entahlah...dulu dapat simpati ramai org melayu...kali org melayu dah tahu rupanya dia gila...gila nak rampas putrajaya...gila nak jadi pm...

Anonymous said...

Kah kah gelak berguling baca komen2 kat sini....Lawak tapi BENAR esp barisan PR wakaka

Anonymous said...

Tangkap dan penjarakan Lim KS dan Anuar Berahim yg menjadi dalang kpd himpunan dan perusuh jalanan.

Anonymous said...

kpd melaun tu.....rehatlah hingga akhir hayat bertaubat...atau gi jilat china doll sampai mampus....

Anonymous said...

Mana tak abang non kata lemah kerana bang non dah terpakai banyak duit Yahudi,hutang keliling pinggang dan Putra jaya masih jauh. Sekarang asyik sakit belakang je le. Muka pun dah kerepot.

Anonymous said...

Lim Pee Sang Penghasut Cina tu asyik berak pisang sekarang ni.