Thursday, May 9, 2013

Anwar SMS Shamsidar Petang Tadi Nak Jelaskan Kepada Azmin Punca Gagal Ke Putrajaya

Anwar memang terkenal dengan suka bermain dengan angka. Sebagai seorang graduan cukup makan pengajian Melayu, kebolehan memetik angka mampu menaikkan imejnya sebagai seorang yang bijak. 

Namun, Anwar tidak sedar bahawa angka tidak boleh dipetik sesuka hati kerana ia adalah fakta yang tidak boleh dimanipulasi sesuka hati.   Kesilapan memetik angka, akan memperlihatkan bahawa Anwar sebenarnya tidaklah bijak.

Antara angka yang pernah dipetik Anwar ialah, “2 bulan sahaja masalah Kampung Buah Pala akan selesai”,  dan “2 minggu sahaja masalah flat di Padang Kota akan selesai”, atau “16 September saya akan jadi Perdana Menteri”. 

Semuanya ternyata auta belaka bukan fakta. 

Sebelum pilihanraya umum ke-13 Anwar memetik angka berikut pula: 45,000 pendatang asing dibawa dari Sabah Sarawak untuk mengundi BN. 

Malah, lebih spesifik lagi, beliau juga turut ‘menunjuk bukti’ berbentuk dokumen yang dihitamkan di sana sini, yang kononnya menunjukkan bahawa 4,500 pendatang asing masuk melalui KLIA setiap hari.   Malah 40,500 dari mereka sudah pun berada di Malaysia melalui 16 penerbangan sehari bermula dari 25 April 2013.

Malangnya, selepas pilihanraya, Anwar tidak lagi bermain dengan angka spesifik.  Sebaliknya menuduh secara rambang dan rawak bahawa kononnya berlaku gangguan elektrik di beberapa tempat sewaktu proses pengiraan undi.

Tetapi beliau gagal memberitahu di tempat mana dan berapa lama.  Kononnya, selepas gangguan elektrik kotak undi bertambah.  Tetapi beliau juga tidak pula boleh menyatakan berapa kotakkah pertambahan itu. 

Beliau menuduh ramai warga Bangladesh telah didaftarkan sebagai pengundi dengan menggunakan kad pengenalan palsu.  Tetapi, beliau tidak menyatakan berapa ramai secara tepat mahupun pecahan-pecahan tempat di mana mereka mengundi.

Malah, mereka yang kononnya menangkap warga Bangladesh dengan kad pengenalan palsu itu juga gagal membawa walaupun satu bukti dan seorang saksi bagi menguatkan tuduhan. 

Secara tiba-tiba selepas PRU-13, ‘angka’ atau ‘fakta’ sudah tidak memainkan peranan lagi dalam ceramah dan ucapan Anwar.  Sedangkan, jika Anwar ingin membuat bantahan, beliau perlu terlebih dahulu mengemukakan fakta dan angka ke atas semua tuduhan konon berlaku penipuan SPR itu.   

Sebenarnya inilah yang penyokongnya ingin dengar dalam Himpunan Bantah PRU-13 di Kelana Jaya semalam. 

Namun, walaupun Anwar ‘berjaya’ menipu penyokongnya sebelum pilihanraya ternyata Anwar telah gagal menjelaskan kenapa beliau masih gagal membawa Pembangkang ke Putrajaya. Ini kerana, selain menuduh SPR menipu, bersekongkol dengan BN dan Pembangkang patut menang berdasarkan undi popular, Anwar tidak dapat membina satu ‘kes’ yang tulen ke atas semua tuduhannya. 

Apa yang beliau mampu lakukan hanyalah mengajak penyokongnya terus berdemonstrasi di Ipoh dan Pulau Pinang pada Sabtu dan Ahad ini bagi meneruskan bantahan. 

Rungutan di kalangan hadirin terdengar berbunyi “bantahan atas dasar apa...?”
Apakah asasnya?  Tetapi, soalan hanya tinggal soalan di celah-celah keriuhan jeritan semangat mereka-mereka yang belum tersedar.   

Justeru, pulanglah hadirin himpunan itu dalam keadaan keliru, hampa dan marah.  Perlahan-lahan yang belum sedar tadi juga mula menyedari yang mereka telah diperbodohkan atau sememangnya bodoh selama ini. 

40 comments:

Anonymous said...

kau jgn pandang rendah pada cacai, admin, mereka memang bodoh abadi...

Anonymous said...

sekarang klia sibuk. seratus penerbangan untuk mambawa pengundi hantu balik ke bangla. jika lambat hotel bajet akan mengenakan caj tambahan. makanan sudah di catu kepada pendatang berkenaan. lebih lama lagi mereka tinggal di malaysia kemungkinan mereka akan turut serta berdemo bersama anwar. anwar sudah kalah dalam semua permainan politik. mengaku aja le...

Anonymous said...

Dia kaki auta. Putar alam. Yang bodoh adalah penyoong-penyokongnya termasuk ahli-ahli Parti Ajaran Sesat.

Anonymous said...

Banyak2 bersabar DSAI. Terima lah qada dan qadar. Bahawasanya Allah belum mengkhendaki DSAI menjadi PM Malaysia. Rakyat Permatang Pauh telah memilih DSAI menjadi wakil mereka, dariitu mulakan lah berkerja untuk rakyat dgn penuh tanggungjawab, jangan asyik nak berhimpun di sana sini sepanjang masa. Rakyat yg tak berdosa sudah letih dgn politik himpunan sana sini. Pandangan saya, tidak jadi hina menjadi pembangkang. Sesebuah negara demokarasi memerlukan pembangkang yg bertanggungjawab untuk check n balance.

Anonymous said...

cai2 aljuburi ngn cai2nya sama la bodoh

Anonymous said...

16 penerbangan mana boleh bawa lebih 40 ribu orang ...jumbo 747 kebanyakan boleh bawa 450 orang .. jika 450 darab/ganda 16 baru boleh bawa 7200 orang sahaja..A380 maksimun penumpang hinga 850 kalau 16 penerbangan baru boleh bawa 13600 tapi setakat ini belum ada A380 konfigurasi 850 orang ..yang nyata setakat ini belum ada layanan penerbangan dari Bangladesh atau negara jiran ke KLIA menggunakan pesawat A380....nyata sangat pembohong ..kenapa ada orang nak percaya lagi..PAS tak percaya dengan data ini sila buat semakan banyak tentang pesawat di internet..jangan jadi bodoh asyik kena tipu je..

Anonymous said...

dari segi kebodohan, ternyata totok dan cai pakatan sukar ditandingi

Anonymous said...

Kalau betul ada pengundi hantu Bangla sebut la kat mana tempat diorang mengundi..Boleh tau ada pengundi import dari Bangla tentu boleh tau dimana Bangla tu akan mengundi ...kalau tak betul ini dah fitnah ...PAS selalu kaitkan UMNO suka buat fitnah..yang cerita Bangla import jadi pengundi hantu cam mana...

Anonymous said...

SPR jangan diamkan tentang perkara ini ..ini perkara serius melibatkan intigriti SPR

Anonymous said...

Mana nuar jubor berani cakap spesifik takut kena saman dengan spr. Ramai penyokong cina dap kena tipu dengan nuar jubor

Anonymous said...

Najib mesti letak jawatan BN gagal teruk PRU 13.

Anonymous said...

sebelum PRU13 PR adalah PAKATAN RAKYAT.selepas PRU13 PR bertukar menjadi PAKATAN RANAP dimana dia[pr]bakal meranapkan NEGARA INI.

Anonymous said...

SPR PATUT SAMAN SI LAKNAT INI..DULU FITNAH KEATAS NAJIB DAN ROSMAH MEKA BERDUA DIAM..RAKYAT DAN PELAJAR INGAT SEMUA ITU BETUL..TANYA LAH KAKI TGN KERAJAAN ..MEKA CAYA SEMUA ITU. SEBAB ADA YNAG BERTANYA BETULKAH BL;A BLA..DAN BILA KENA ANUAR MEKA TANAY "BETULKAN ANUAR MELIWAT? " UMNO SAJA FITNAH ANUAR UNTUK SEKAT DIA DARIPADA JADI PM KE 7..YG TANYA TU PEGAWAI POLIS DAN TENTERA DAN CIKGU..HAIRAN JUGAK..AKAU PUN 60 _ 40 PECAYA NUAR D ZALIMI DAN DI FITNAG SEBAB NAJIB DAN ROSMAH DIAM BIAL DI KATAKAN ORG DI BELAKANG KES BUNUH ALTANTYA.. KAU BERLANJA ,,CINCIN 24JUTA..SETYIAP CERAMAH INI LAH MODAL KEMPEN MEREKA..KINI ISU DAKWAT KEKAL, PENGUNDI HANTU, BLACK OUT SEMASA PENGIRAAN UNDI..MASALAHNYA SPR HANYA JAWAP..MANA ORG NAK CAYA DGN SPR LAGI.. SAMAN MEKA TU, PDRM AMBIL TINDAKAN TEGAS. JGN BERI AMARAN AMARAN SEBAB ZAMAN BERI AMARAN DA TAK LAKU DAH BERLALU, KINI BN DA LAYU..KALAU ADA YG LOMPAT PARTI ADUS MATI NAJIB..ROSMAH SAH TAK AKAN JADI "FIRST LADY" TP JADI GILA TODI..

Stopa said...

Sian abe jib kono koncing ngn cino,katonyo wargo cino sokong bn,tp sokong supayo jadi pombangkang ....!,

Anonymous said...

Beri je lubang kunyit pd Anwar ,dia akan senyap dan terus menerkam.

Anonymous said...

Yang peliknya ramai yang rela diri mereka ditipu oleh lepasan graduan Bahasa Melayu kelas rendah yang ignorant angka ni! Masa jadi mentri kewangan pun, dia masih bertutorkan Daim!. Aduh TIN KOSONG ni memang suka sangat buat kepoh! Jelas Otak DSAI memang terlalu kacau sekarang!

Anonymous said...

Anwar SMS Shamsidar nak jumpa sebab dan ketagih nonok....

Anonymous said...

jika kita kesian/ sayang dgn sedara kita tu.. suruh mahkamah syariah adili dia.. lepaskan dia dari badi/ tulah.. Mahkamah jatuhkan hukuman max rm5999.00 (had maxima hukuman tak boleh rujuk mahkamah persekutuan) saja.

Jika terlepas dari badi/ tulah rasanya dia sedar dan berubah

Stopa said...

Dsai lah manusia yg paling digeruni dan berpengaruh dirantau ini,najib pon x sehebat beliau.

Anonymous said...

laungan jom UBAH yg digembar gemburkan dsai telah menjadi kenyataan, sejak angan2nya nak jadi PM tak jadi kenyataan wajahnya semakin jauh berUBAH, dah jadi pucat kuning dan merah padam akibat kecewa.

Anonymous said...

dh la tuuuuuuuuuuuuu penat la dgr temberang lu DSAI terima la hakikat.kalau tak boleh terima belajar lah terima.jgn asyik nk salah kan org aje macam la lu tu sempurna amat sgt.mcm la lu mr prefect.dari muda ke tua perangai tk berubah ubah,melagakan org aje.mcm budak budak.budak budak pun lebih matang dari lu wahai DSAI.Bertaubat la kembali ke pangkal jalan..kerja yg lu buat ialah keja yg paling senang dlm malaysia kumpulkan org dan api api kan mrk tu aje keja lu.bukan nk pikir kemana arah melayu pas ni nasib melayu mcm mana.lu ni melayu yg tk sayang kan melayu. lu tak abis abis nk protest sana protest sini mcm budak hingusan.lu tak ada matlamat gua tk nampak kemana arah matlamat PKR utk melayu.lu penting kan diri lu aje.

Anonymous said...

KENAPA NK BUAT BANTAHAN DI IPOH DAN PENANG?SBB CINA RAMAI KT SITU..NMPAK SGT BANGSA KOMUNIS NI NK HAPUSKAN KUASA MELAYU..

Anonymous said...

hoi stopa kat atas tu apa kau cakap DSAI orang paling digeruni..piii dah masa saiful buat repot polis lari kat turkey embassy tak keluar keluar kecut telor..dah lupa ke..

Anonymous said...

Terimalah ketentuan Allah swt

Anonymous said...

Ingat apa babi cina kata kat Melayu :
'kasi melayu jadi hamba,
kita cina komunis dan DAP
mahu lihat melayu jadi kasut kita.
kita kasi ini negara komunis perintah"
-- feb1970 -- Chin Peng

Anonymous said...

Webportal berita edisi percuma tanpa perlu melanggan malaysiakini

Freemalaysiakini2.com

Anonymous said...

Nuar lu mau jadi PM, langkah mayat saya dulu atau saya langkak mayat lu !

Anonymous said...

Berani apa DSAI ti...Pasang berapa ramai bodyguard ..berani ke macam tu.. Betul belum apa-apa kes Saiful dia lari ke Kedutaan Turki... Mungkin Stopa buta gak nya atau jenis yang tak berapa cerdik

Anonymous said...

aku sokong 200%!

TRUEMAN said...

Saya anwar talak takut sama kau olang.Siapa berani saman? Saya kata penerbangan bawa bagla siapa berani samannnnnn. Saya cakap ada juga betul. Berani saman leeeee. Berani saman leee.. yeee,yeee. saman sama saya nanti saya jawab TARAK TAKUT. Duit saya banyak, saya tarak takut . saya saman sapa saman saya. Beranikeee? Saya bakal PM sape berani samaaaann. Saya amat Bangga laa kat diri saya niii.

Anonymous said...

45000 bangla tu, UMNO dah bayar ke belum, jgn tak bayar, kalau dieorg demo, penuh satu stadium tu.

cahaya pelangi said...

Hanya setan2 je yang nampak pengundi hantu...... anwar dah gilo talak tak dapat jadi PM. umur dah 66, dah tuo. pegilah tunaikan haji.. berdoalah di depan Kaabah.. ni sepanjang umur tak pernah jejak lagi di Mekah.. duit banyak.. kalau kat eropah tu berkali2 pergi.... kenapa ye? sebab Allah tak izinkan anwar jadi tetamu Allah.

stopa said...

desperate dan sgt terdesak dah UMngok ni, sblm PR konfiden je kunun dpt majoriti, last-2 terduduk. berangan nak tawan sgor, tp dpt kedah. janji appa kutty hepi,anak jd MB...wakaaka

dh tu guna zainuddin maiden suh pujuk kit siang join BN...wakakakkaka

sah la muka tebal cai-2 ni, baru sedar tinggi rendah langit tu.!!

micel said...

stopa, baca ni ,

KUALA LUMPUR - Bekas Menteri Penerangan Tan Sri Zainuddin Maidin hari ini menyarankan DAP supaya menyertai Barisan Nasional (BN) bagi memastikan kerajaan Malaysia diwakili kaum Cina.

ini baru pandangan je, aritu nak pinang PAS, tp tak dpt-2...harrrkktuuihhh

Anonymous said...

sapa kah mempunyai rekod terburuk 140 kusi jadi 133 kusi?

sapa kalah undi popular?

sapakah rekod hutang negara tertinggi?

stopa said...

agak-2 ada BR1M tiap-2 taun, atau lg setahun nk menjelang PRU14..wakakak

Anonymous said...

Hello Stopa...Anuar is big loser...Mana maruah diri kalau setakat menang undi dr org cina...Undi melayu majoriti ke Datuk Najib...So...hakikatnya loser tetap loser...berkokok siang malam pun anuar x leh tipu org melayu...5 thn lg 4 org ank sy akan mengundi BN...so undi melayu tetap untuk BN...Anuar g minta sedekh kat pengundi cina...Anuar x da harga diri sebagai seorg lelaki dan islam...BIG LOSER

Anonymous said...

Anwar ni dah sampai tahap sakit jiwa dah ni. Tu lah akibat sumpah laknat Saiful di depan kaabah dan juga solat hajat orang ramai. Sedikit demi sedikit kesasauannya kian menyerlah. Namun penyokong2nya akan menambahkan lagi kecelaruan fikirannya yang masih mendabik dada yang beliau menang PRU13 ini. Lambat laun beliau akan meracau sorang2 di atas jalanan dan seterusnya.......

Anonymous said...

kalau kita perhatikan gelagat pemimpin pakatan rakyat ni, TIDAK ADA SEORANGPUN yang mengucapkan TERIMA KASIH kepada rakyat yang mengundi untuk kemenangan mereka dalam sidang media-sidang media yang dibuat. Macam ni ke "wakil rakyat"??????

Anonymous said...

Pakatan Rakyat (Perasan, saya rakyat yang tak sokong kamu) kalah pilihanraya pun tak boleh terima. Semak diri siapa yang sokong kamu.