Saturday, May 4, 2013

BAHAYA..! Arahan KHAS Untuk Petugas Pembangkang..... Baca Dan Sebaaarkaan

Macam-macam hal yang berlaku bila hampir hari pengundian PRU-13, paling jelas kelihatan di pihak Pembangkang yang seperti menggelabah tak keruan jadinya sehingga ada yang bertindak di luar dugaan semasa proses pengundian awal baru-baru ini.

Di Negeri Sembilan umpamanya, seorang wakil calon PAS tanpa berfikir panjang telah mengunci sembilan peti undi di Pusat Mengundi Dewan Hangar, PUSASDA Telok Kemang dengan mangganya sendiri meskipun peti undi tersebut telah dimeterai oleh petugas SPR.

Berikutan tindakannya itu berlaku sedikit kekecohan dan selepas siasatan terperinci oleh pihak berkuasa akhirnya lelaki itu dihadapkan ke Mahkamah Majistret Port Dickson atas dakwaan mengganggu kelancaran proses pengundian.

Dalam kes yang lain di Serdang, Selangor seorang wanita berusia 54, Susan Lee Pek Sim wakil calon DAP bagi Parlimen Serdang juga melakukan aksi serupa mengunci dua peti undi menyebabkannya terpaksa berdepan tindakan undang-undang.

Jika sabit kesalahan, mereka boleh dikenakan denda tidak lebih RM5,000.00 atau hukuman penjara maksimum dua tahun atau kedua-duanya sekali mengikut Seksyen 3(1) Akta Pilihan Raya 1958.

Kedua-dua wakil calon dari PAS dan DAP itu bagaikan sepakat sehati sejiwa apabila enggan mengaku salah atas tuduhan yang dikenakan meskipun amat jelas tindakan yang dilakukan itu di luar bidang kuasa mereka selaku wakil calon.

Mereka mungkin jahil mengenai proses perundingan dan gagal memahami peraturan pilihan raya, tapi ada kebarangkalian di sebalik tindakan bodoh itu terselit muslihat dan agenda jahat misalnya untuk menimbulkan persepsi buruk terhadap SPR.

Kebarangkalian itu agak logik memandangkan pemimpin Pembangkang sering kali melakukan serangan terancang terhadap SPR yang bermaksud untuk menjejaskan kredibiliti badan rasmi pengendali pilihan raya itu. Lagi pun dalam bab merekayasa kisah haru biru sebegini memang sudah sinonim dengan PR.

Ketika proses pengundian awal pun mereka sudah melakukan tindakan sedemikian tak mustahil kejadian yang mirip sama boleh juga berlaku semasa pengundian 5 Mei 2013 nanti, barangkali ada yang bawa mangga bersaiz gajah pula.

Apa pun muslihat atau kejahilan di pihak Pembangkang, ianya tidak berupaya menolak kemaraan BN dalam PRU-13 ini yang terus menerus memacu di hadapan berikutan sokongan yang semakin kukuh dari majoriti rakyat negara ini.

4 comments:

merbah desa sgt said...

ASSALAMU'ALAIKUM.besok pagi kita semua rakyat malaysia keluar MENGUNDI.tetapi sebelum MEMANGKAH kita semua kena tahu bahawa perjuangan UMNO/BN belum selesai lagi.BN;BANGUNKAN NEGARA KERANA ISLAM BUKAN BANGUNKAN NEGARA BERSAMA ISLAM.UMNO SEBAGAI KETUA PARTI DALAM KOMPONEN BN BERBANDING PR YANG TIADA KETUA PARTI KOMPONEN.walau pun UMNO/BN bangunkan negara kerana islam umno tidak pernah MENSISIHKAN penyokong2 parti2 komponen BN yang lain seperti parti MCA,MIC,GERAKAN dan sebagainya dari MENGECAPI NIKMAT dari hasil pembangunan ini.semuanya dapat mengecapinya.sehinggakan KESELAMATAN DAN KEBAJIKAN mereka semua pun KERAJAAN UMNO/BN jaga dengan bagitu RAPI SEKALI.jika BN menang lagi maka saorang lagi anak melayu yang kedua didunia akan dihantar kestesen angkasa lepas[iss].aku sebagai anak melayu amat merasa bangga akan projek ini.janji2 PR macam2,menang dulu fikir kemudian tak bolih diterima sama sekali.ini sangat MERBAHAYA.DARI ITU UNDILAH/SOKONGLAH BN SEPENUHNYA DEMI KEMAJUAN,KESEJAHTERAAN,KEMAKMURAN,KEBAHAGIAN DAN KESELAMATAN KITA SEMUA.AMIN,AMIN,AMIN YARABBAL'ALLAMIN.

Nazeri Razali said...

Golongan kamu bukanlah daripada
umat nabi MUHAMMAD SAW nyata dan
tiada kesangsian lagi.
Istiharlah negara ini KOMUNIS.

Dyll said...

Nampak sangat YB2 pembangkang nie macam dah sakit jiwa. Belum memerintah negara dah tunjuk kuasa samseng mereka. Kalau mereka perintah, pasti huru hara dibuatnya. Mana tidak, suka buat undang2 sesuka hati mereka aje, punah2 tanah air ku...

ROSLI ALI said...

kadang2 aku tengok gelagat pebangkang aku tergelak dia orang macam bangsa yang x bertemadun.. gila macam2 gila. ... orang macam ni dia bolih mati kering aje.