Friday, May 17, 2013

Biarkan Kawasan Yang Dimenangi Pakatan Pembangkang Diuruskan Sendiri Oleh Wakilnya


PRU-13 sudah dua minggu berlalu dan BN yang kembali menerajui Kerajaan Pusat telah pun menamakan anggota kabinetnya, sementara setiap negeri baik yang dimenangi BN mahu pun Pakatan Pembangkang juga sudah selesai upacara angkat sumpah Menteri Besar dan Ketua Menteri.

Itu menandakan masing-masing samada dari pihak BN atau pun PR telah pun menerima keputusan PRU-13, sekali gus menutup suara sumbang segelintir pihak yang mempertikaikan ketelusan proses pilihan raya yang diuruskan oleh SPR.

Di sebalik semua itu, kini tibalah saatnya di mana pihak yang menang di kawasan masing-masing fokus untuk berkhidmat kepada rakyat yang memberi kepercayaan kepada mereka sementara pihak yang kalah pula daripada terus menyalahkan orang lain adalah lebih baik memperbaiki kelemahan sendiri.

Bila bercakap perihal kemenangan, kita tidak boleh menolak faktor dukungan penyokong sebagai ramuan penting kejayaan sesebuah parti politik. Oleh itu amat penting untuk mengekalkan kemenangan maka khidmat bakti perlu diutamakan dahulu kepada penyokong sendiri.

Lantaran itu, BN selaku pemenang PRU-13 yang diamanahkan untuk kembali menerajui Kerajaan Pusat serta menggalas tugas memerintah sebahagian besar negeri-negeri teramat perlu untuk berusaha sedaya mungkin memenuhi pengharapan para penyokongnya sepanjang lima tahun mendatang ini.

Biarkan sahaja kawasan yang dimenangi pakatan pembangkang diuruskan sendiri oleh wakilnya kerana itu yang majoriti pengundi di kawasan itu kehendaki.

Namun dalam soal kebajikan dan khidmat asas sebagaimana peruntukan dalam Perlembagaan boleh saja diteruskan.

Dengan cara ini barulah para pengundi di sesebuah kawasan atau negeri dapat mengenal pasti sejauh mana kemampuan wakil yang dipilihnya.

Polisi BN selama ini memberi khidmat untuk semua lapisan masyarakat tanpa mengambil kira siapa yang disokong oleh seseorang itu amatlah terpuji, tapi adakah ia dihargai oleh semua?

Dilihat pada keputusan PRU-13 yang lalu jelas menunjukkan masih ada sesetengah pengundi yang merasakan pemimpin pembangkang boleh memberi khidmat yang lebih baik untuk mereka meskipun realitinya hanya indah khabar dari rupa.

Justeru itu, apa lagi perlunya untuk BN mengekalkan polisi yang sama berkhidmat untuk semua? 

Bukankah lebih baik BN melakukan sedikit anjakan paradigma dengan mengutamakan dulu khidmatnya di kawasan atau negeri negeri yang dimenangi sebagai tanda penghargaan diatas sokongan yang diterima...?

41 comments:

Anonymous said...

Elok kerajaan UMNO/BN tumpukan lebih pada kawasan yang dimenanginya saja. Kalau semua nak kerajaan UMNO/BN buat kerja, habis pembangkang nak buat..? Tu yang sempat melancap depan facebook takpun sibuk berceramah maki kerajaan keliling negara songlap duit orang ramai.

Anonymous said...

Aku sokong 100% anon di atas. Tu yg sempat tunjuk spendar putih kat org ramai tu.

Anonymous said...

ya saya skong anon di atas juga

Anonymous said...

SOKONG................

Anonymous said...

sokong 100% anon diatas.

Baru padan muka dapat wakil rakyat pembangkang yg cuma buat buat sibok.

Anonymous said...

aku sokong anon yang diatas juga sempat jual aiscream dlm jamban not at supermarket

Anonymous said...

kawasan pembangkang harus dibiarkan berlobang lobang. bekalan air harus di warna teh tarik. Bekalan air perlu dicatu, kalau ada bencana (banjir, kebakaran,tanah runtuh) jangan dibantu, kerna selama ni wakil rakyat pembangkang tak pernah ambil pusing tentang masalah rakyat.

Just focus on your beloved voters.
Agreed.

non misai said...

Jangan biar wakil rakyat pembangkang makan gaji buta semua kerja mereka x urus yang mereka maki hamun kerajaan..aku sokong cdgn di atas

Anonymous said...

Ada yg konon pergi mesyuarat tapi sondol perempuan simpanan, Ada yg asyik keluar negara sampai 80 kali, nak jengok kawasan sebulan sekali pun payah, Ada yg sondol bini orang dalam keretaapi, Ada yg diberi pensyarah sondol, Ada yg cuma lulusan SRP jadi MP (cakap macam pandai tapi hampeh).

Ni semua Geng Keparat...kalau salah UMNO cepat aje nak diperbesarkan.

MP apa kalau tak hormat undang, lepas tu undang2 dia nak suroh orang ikut..kirim salam pergi mampos lah. Dah kalah kalah lah...mau apa lagi.

kluangman said...

Rakyat perlu diberi kesedaran dan tunjukan contoh kawsan yg ditmenangi bn berbanding kawsan yg di menangi pembangkang. Ada perbezaan

Kalau tidak rakyat tidapat membezakan samada bn menang atau pembangkang kalah sama saja

Anonymous said...

Wakil rakyat ada tanggungjawab tertentu. Mereka yang tahu kena hantar kursus...

DET said...

Kawasan sy dmenangi oleh pembangkang.Sy bersetuju sangat2 kaedah diatas digunakan krn itu memang kehendak pengundi.Kenapa PM bersusah-payah nak membantu. Biarkan sahaja.Pilihan mereka,kesukaan mereka.

arab said...

Yup tul rasanye kena sekat pembangunan kt sana.tp kena tgk gak kalau skolah kerajaan jgn lah pulak diabaikan.. Apa pon biar padan ahh muka penyokong pembangkang ni.nak2 org prmatang pauh,pilih wakil yg xduduk kt kawasan.asyik pergi meroyan satu malaysia pasal blackout.bodoh tul

Anonymous said...

Tolong Melayu,India dan orang di Sabah n Sarawak aje.. jangan tolong sekolah Cina..sekolah orang kaya..mana sekolah yang kurang dari 10 murid.tutup aje ..jangan main politik dengan dia orang.Selain boycott barang dan kedai Cina kita juga jangan bagi Tanah untuk tanam orang dia mampos ..Tanah yang luas adan atas bukit macam kat Nilai tu..perintah semua sekolah buat satu aliran
Ini lah masa nya

Anonymous said...

SETUJU TERAMAT.Kerajaan Barisan Nasional tumpukan perkhidmatan terbaik pada kawasan2 yang dimenangi.Saya tinggal di Selangor dan pembangunan macam2 dah dibuat Barisan Nasional tapi pengundi masih undi pembangkang.Tak payah bantu apa2 di kawasan yang dimenangi pembangkang.Tumpu kawasan yang Barisan menang sahaja.Biar pembangkang urus semua permintaan rakyat yang menyokong mereka.Kita tengok macam mana kerana selama ini mereka kata mereka pandai dan boleh urus lebih baik.Barisan Nasional tumpukan pada agenda Nasional iaitu bantu kaum Bumiputra yang menyokong Barisan Nasional dari segi pendidikan, latihan vokasional, pertanian berteknologi tinggi serta kemahiran.
Bidang pelancongan yang membabitkan orang kampong tonjolkan tradisi Malaysia itu yang pelancong2 luar nak tengok dan promosi lebih pada pelancong tempatan dan tambah baik kebersihan terutama tandas awam.

Anonymous said...

Tmpt aku parit buntar lg kelakar yb parlimen duduk kl,yb adun duduk ipoh skrg ni pengundi2 pembangkang mengeluh menyesal undi pas sb tk dpt jumpa yb utk mintak apa2.padan muka semata mata nk ikut dap sanggup tk undi bn.

Anonymous said...

Tapi Menteri Sukan kata kena jadi wakil rakyat untuk semua ...

Anonymous said...

Sokong .

Anonymous said...

Masa inilah kerajaan kena pasti semua sekolah hanya ada 1 aliran. Puak cina tak sokong tak ape. Mereka tak sokong pun Bn masih boleh memerintah ( dulu takut nak buat sebab takut tak dpt simple majoriti ) sekarang dah terbukti tanpa sokongan mereka pun BN masih berkuasa...bersusah dahulu pasti 1 hari lahir masyarakat yang betul-betul 1 malaysia. Satu kerajaan tak payah suruh para profesor negara bersusah payah nak fikir mana mana satu semua kaum di Malaysia ni. Pada aku tangkap je Anuar Ibrahim dan LKS habis cerita- gunakan akta perhimpunan Aman yang jelas nampaknya mereka lacurkan demi survival politik mereka. Menteri Dalam Negeri kenelah bertegas sikit arahkan Polis jlnkan tugas ikut peruntukan akta- aku yakin bukti menghasut cukup banyak-facebook, blog dsb - gunakan semuanya. Peguam negera kene segerakantuduhan kemahkamah. Jangan biar barah ini menular. Aku sudah bosan.

Anonymous said...

Betul 1000%........BN Tetap Dihati.......Bantu rakyat yang sokong BN

Anonymous said...

aku sokong...orang dah benci kat kiter...buat aper nok tolong lagikkk...suruh orang yang mereka sayang ajer tolong mereke..

Anonymous said...

masa kempen cakap semua nak laksanakan, kutuk dan perlekeh pemerentah, sekarang dah menang jangan nak berdolak dalik lagi, janji masa kempen sblm pilihanraya hendaklah ditunaikan. YB tau tak cakap dengan buat adalah dua perkataan yg amat berbeza..

Anonymous said...

Gua mahu BR1M3 yang lebih banyak. Duit yang sepatut di beri kepada pembangkang di beri kepada ahli2 yang menyokong BN sahaja. Setuju tak.

Anonymous said...

wakil rakyat untuk semua lah punca bn kalah banyak kerusi pada pru 13 tempohari....banyak kerja di kawasan diselesaikan wakil bn walaupun yb nya dari pembangkang.rakyat tetap cari bn bila ada masalah tapi bila masa mengundi pilih pembangkang?yb pembangkang tak turun kawasan dan hanya nampak muka bila nak dekat pru.mula sekarang perunrukan dari kerajaan pusat harus lebihkan kawasan dan negeri bn

Anonymous said...

Setuju 150%. tutup semua pusat khidmat di kwsn pembangkang. Alang2 dah kalah biar kalah. Tak mejadi kudis pun. biar mereka serik.Tumpukan 150% ke atas kawsn yg dimenangi saja. Biar apa depa nak kata, katalah.

Anonymous said...

Dah pilih buah masam nikmati lah kemasamannya. Takkan lah buah masam jadi manis.

Sendiri pilih sendiri rasa lah.

Kalau semua kemudahan samarata menyebabkan pengundi fikir pilih siapa saja pun nikmatnya sama saja.

BN perlu ada satu wadah perjuangan untuk masyarakat yang telah maju. Di tempat yang belum membangun BN ok tapi di tempat yang telah maju BN tak ok.

Lain dari China ni semua mereka ada satu tujuan iaitu Malaysian Malaysia. Selagi tak tercapai mereka akan terus perjuangkan.

Mereka mahu hak sama rata. Tiba orang sewa rumah nak jadi rakan kongsi tuan rumah ha ha ha.

Matlamat mereka mudah dan terang. HAK SAMA RATA!

Anonymous said...

Mereka akan kata kerajaan tak adil. Tapi... adakah mereka adil setelah semua nikmat mereka sama-sama rasa, mereka balas dengan hamPAS.

Anonymous said...

perkataan tidak memilih fahaman politik yg sering dilaungan pemimpin BN sekarang telah memakan diri,dari k/tangan awam,glc dan ahli perniagaan yg mendapat kontrak dgn glc ramai yg pro pembangkang.apa boleh buat sudah terlajak perahu.

Anonymous said...

Setuju sgt2 semua cadangan diatas..Di Kedah semasa Pemerintahan hamPAS kalau berlaku apa2 musibah pemimpin UMNO yg dulu sampai..MB Dato Azizan mn pi melawat pun.Masa banjir bantuan diagih kat puak2 depa ja..Jgn ditolong kaw PR menang tu.Biaq depa mintak tlg kat pemimpin yg depa pangkah

Anonymous said...

adik ipar saya orang penang dia dapat semua yang bn beri tapi bila mengundi katanya dia pilih pembangkang sebab kalu bn menang adun kawasan tu sibuk dan tak datang melawat mereka dan mereka tak dapat menikmati apa yang bn beri sekarang.jadi mereka pakat tak beri undi pada bn agar jentera bn selalu datang ketempat mereka dan mereka dapat macam-macam habuan dari bn.saya yang sokong bn pun tak pernah dapat walaupun sehelai tshirt dari bn

Anonymous said...

Setuju banget...setuju banget ! walaupon aku orang Indon..aku setuju banget pak.

Anonymous said...

kalau zaman dulu BN tak ambil tahu pun kawasan yang dimenangi oleh pembangkang atau parti bebas tapi trend sekarang ni lain pulak. Barisan pulak yang sibuk buat kerja teruk teruk kat kawasan pembangkang. Bukan dia orang hargai pun tengok saja kawasan lembah pantai siapa yang menang. Yang bersungguh buat kerja Raja Nong Chik tapi ada pengundi lembah pantai hargai jasa beliau.

Anonymous said...

Setuju sgt ......walaupun tempat aku di pegang pembangkang...

Anonymous said...

Ya setuju SEKOLAH SATU ALIRAN dan HUDUD baru Cina apek dan Kapalsink kecut teloq rata2 mereka kapiaq anti HUDUD baru lah Melayu bersatu!

Anonymous said...

Saya rasalah Lembah Pantai tu PR pakai pengundi hantu sebab kawan2 saya kat situ kata ramai penduduk undi BN tapi mereka pelik camne PR menang.Mereka kata Minah Sex Maniac tu tak ambik kisah tentang penduduk yang tahu memekik reformasi keje hampeh!PR yang ada pengundi hantu tu sebab kecoh sana sini mereka sebenarnya dalangnya!

Anonymous said...

Harap DS Najib dan barisan kabinet bacalah forum dari hati rakyat ye toooollllloooooonggggggg baca dan ambik perhatian!!!

Anonymous said...

SOKONG SANGAT SANGAT dgn tajuk ni.....baru kita tahu sape yg tunaikan janji & sape yg auta kan janji.....kerajaan buat keja diaorg...pembangkang buat keja diaorg....x yah nak gaduh2...

Anonymous said...

Setuju sgt. DAP di Penang secara terang2 berkata tidak akan beri bantuan kpd penduduk yg tdk menyokong mrk semasa kempen pru lps. Sudah smpai masanya DSN berikan tumpuan kpd kwsn yg mmberi sokongan kpd BN sj

Anonymous said...

BN jaga orang BN yang dah lepas toksah dikenang fokus bela sapa sokong BN.Muktamad.

Anonymous said...

AMBO SETUJU⊙

Anonymous said...

Wakil rakyat untuk semua (yang beri undi sahaja) lah...