Saturday, May 25, 2013

Nah..! Ini Bukti Barua Barua Anwar-Kit Siang Kantoi. Gambar Ciptaan Pembangkang Black Out SPR Sudah Kantoi....

Siasatan awal Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menunjukkan sekeping gambar dimuatkan di internet menunjukkan kononnya berlaku insiden lampu padam semasa pengiraan undi pada Pilihanraya Umum ke-13 (PRU-13) 5 Mei lalu adalah fitnah dan lakonan itu dirakamkan sebelum PRU-13 lagi.

Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, kesimpulan itu dibuat hasil penelitian beliau bersama pegawai-pegawainya.

"Mereka telah melakonkan perkara ini sebelum Pilihanraya lagi untuk disebarkan di internet sebagai helah bagi menunjukkan kononnya berlaku kejadian lampu padam, sedangkan ini semua cerita karut.

"Pada gambar tersebut ditunjukkan kononnya petugas SPR sedang mengira kertas undi dan terpaksa menggunakan lampu bantuan kerana lampu padam sedangkan petugas itu langsung tidak memakai baju SPR," katanya kepada Bernama ketika ditemui baru-baru ini.

Beliau berkata, bukti paling nyata apabila gambar tersebut menunjukkan terdapat ramai pemberita dan jurugambar berada di dalam tempat pengiraan undi sedangkan hakikatnya tidak ada sesiapa yang boleh berada di tempat tersebut melainkan petugas SPR dan ejen calon.

"Prosedur Operasi Standard (SOP) dan tatacara kerja seperti yang ditunjukkan oleh gambar itu langsung tidak betul... mereka sudah terlupa, hendak menipu tetapi tidak faham tatacara kerja dan tidak matang.

"Malah dulang yang digunakan untuk meletak kertas undi juga bukan dulang SPR, bahan dan saiznya berbeza.. banyak perkara dalam gambar tidak ikut SOP SPR," katanya.

Wan Ahmad berkata, sehingga kini tiada sebarang laporan polis dibuat berkaitan dakwaan lampu padam dan itu membuktikan bahawa ia ternyata fitnah pembohongan yang direka-reka dan tidak berasas.

"Kalau ada lampu padam, tentulah ada ejen-ejen parti membuat laporan polis, mereka mewakili calon, mereka ada di tempat mengira undi, jika lampu padam dia yang akan mula-mula sekali berlari buat laporan polis, tetapi tidak.

"Malah pada malam pengiraan undi itu juga, saya apabila mendapat 'tweet' mengatakan lampu padam oleh 'cybertrooper' yang tidak bertanggungjawab, kita terus semak kawasan mana, kita semak dengan pengarah negeri kita, Pegawai Pengurus dan saluran sekolah yang dituduh tetapi ternyata tidak ada apa-apa," katanya.

Dalam pada itu, mengenai dakwaan sebuah akhbar pembangkang bahawa 24 petugas SPR di Besut, Terengganu telah dikurung bagi memangkah kertas undi, Wan Ahmad berkata, beliau menyerahkan kepada pihak polis untuk menyiasat dakwaan berkenaan.

Beliau berkata, namun kesemua mereka dipercayai masuk ke satu bilik itu untukmemangkah kertas undi masing-masing memandangkan kesemua mereka mengundi secarapos kerana bertugas pada PRU-13.

"Salah seorang daripada mereka didapati telah membuat laporan polis... itukeputusan yang bagus dan betul agar polis dapat membuka kertas siasatan.

"Namun dipercayai mereka mendapat sampul surat yang berisi kertas undi untuk mengundi cara pos dan itu hak mereka untuk pangkah di mana-mana lokasi termasuk di dalam bilik yang dikatakan itu.. namun apa yang sebenarnya berlaku kita tidak tahu," katanya.

Katanya, masyarakat tidak harus membuat andaian dan rumusan sendiri dengan hanya membaca melalui media pembangkang sedangkan semua yang dilaporkan berkaitan SPR adalah buruk dan berbaur fitnah.

Sementara itu, Wan Ahmad berkata cadangan pembangkang agar Tribunal Rakyat ditubuhkan adalah amat berbahaya kerana ia membelakangkan perlembagaan dan undang-undang negara.

"Siapa yang akan mewakili Tribunal Rakyat itu? Orang-orang mereka, pemimpin NGO yang selama ini yang menentang sistem dan dasar pilihan raya? Mereka yang menyemai budaya tidak baik dan tidak sopan pada anak muda?," katanya.

Blog MIK :   Sehingga kini tiada sebarang laporan polis dibuat berkaitan dakwaan lampu padam dan itu membuktikan bahawa ia ternyata fitnah pembohongan yang direka-reka dan tidak berasas.

Kalau ada lampu padam, tentulah ada ejen-ejen parti membuat laporan polis, mereka mewakili calon, mereka ada di tempat mengira undi, jika lampu padam dia yang akan mula-mula sekali berlari buat laporan polis, tetapi tidak....

Senangnya juak juak murahan penjilat tegar penyokong Pembangkang kena main dengan Anwar...!

Sudah Kalah Sudah Laah...

18 comments:

Dyll said...

Sudah2lah. Tak payah dilayan cerita bodoh bangang PR nie. Dah meluat dgn perangai gila babi mereka2 semua nie. Pd yg dah berjaya bergelar YB bekerja lah. Cukup2lah melalak macam anjing gila.

Anonymous said...

TAK ADA NAME TAG SPR LANGSUNG...YANG ADA TETEK AJE...BARUA PKR DAN DAP BANGSAT

Anonymous said...

hah..mana dia pencacai2 PR yang bangang nak mampos semua tu? yang percaya bulat2 tanpa usul periksa semua tu? mana? bila nak mintak maaf kat SPR? korang semua tak serik2 ke kena tipu oleh Pengencing Rakyat?

Anonymous said...

pelakon2 ni sape agaknya.....

Anonymous said...

nak bagi ornag melayu/islam diselitan jugak pelakon bertudung.

Anonymous said...

MEREKA TAK BUAT REPORT POLIS TAKUT POLIS AKAN SIASAT DARI ITU MEREKA MEMBUAT FITNAH TERHADAP SPR PR APA YG MEREKA BUAT SEMUA TIADA BUKTI HANYA MENIMBULKAN FITNAH TERHADAP SPR ITU PENYOKONG ANUAR YG BANGANG MASIH PERCAYA PADA DIA KALAH BISING PAGI PETANG NEGERI MEREKA MENANG DIAM BUAT KERJA LAH JAGA PENGUNDI KAMU TU MASIH BANYAK YG BELUM KERAJAAN PKR DAN DAP BELUM TUNAIKAN APA YG KAMU DAPAT DINEGERI YG KAMU MENANG SEMUA NYA HASIL DARI KERAJAAN BN KAMU MASUK SEMUA DAH SIAP DAN CANTIK AMBIL SAJA KERAJAAN HABIS SEMUA KAMU JUAL.

Anonymous said...

Tolong polis siasat..siapa pelakon2 dalam tu..tangkap dan dakwa dimahkamah..kami dah bosan dgn politik tuduh menuduh ni..aku dah bosannnnn!

Othaman Ahmad said...

Kesabaran kita ada hadnya. Kini kita harus bertindak. SPR harus dan saya desak tindakan undang-undang dikenakan kepada pihak pembangkang kerana menghasut dan memfitnah hingga mencemar kredibilti SPR dan negara Malaysia.

Pakatan Rakyat memang Pakatan HARAM kerana sehingga kini Persetubuhan mereka tidak berdaftar. Tindak tanduk mereka selama ini pun mencerminkan mereka HARAMJADAH.

Anonymous said...

Ini bkn pru 13 , tp pemilihan cec dap

Anonymous said...

apa? pemilihan CEC DAP? kah kah kah..

patut pun SALAH KIRA kan???? kah kah kah

Anonymous said...

Saya jadi poling dan caunting agen.

1. Kertas pada kotak tu tulisan hitam putih-takde warna.
2. Logo sahaja, takde tulis PAS, barisan, ia ikut di kertas undi.
3. Jurugambar xleh masuk @ sape2 xleh masuk. Pukul 6 polis dah KUNCI pintu. Pukul 6 cerah lagi (masih siang).
4. Pengiraan selalunya bermula pukul 6.30 - masih cerah lagi.

Anonymous said...

AKU HARAP SPR TOLONG BUAT LAPURAN POLIS UNTUK AGAR PEMFITNAH NI BOLEH DIAMBIL TINDAKAN MAHKAMAH. LAGI BAGUS SPR SAMAN PUAK BODOH NI

Anonymous said...

BETUL KATA ANON DIATAS BERKATA:

LOGO PARTI YANG BERTANDING HANYA BERWARNA HITAM TANPA NAMA PARTI YG ADA DITAMPALKAN KEPADA KOTAK-KOTAK UNTUK PENGIRAAN KERTAS UNDI....

HANYA KERANI PENGIRAAN, WAKIL CALUN/PARTI DAN KETUA PUSAT MENGUNDI YG MEMAKAIN BAJU YG DIBERIKAN KEPADA PETUGAS BERLOGO SPR YG BERADA DIDALAM BILIK SEMASA PENGIRAAN DIBUAT....GAMBAR YANG DITUNJUKKAN DAH SEMACAM RAKAMAN YANG DIBUAT UNTUK MENYALAHKAN SPR.......

JANGANLAH NAK MENIPU YANG MANA SENDIRI YANG AKAN TERTIPU DAN AKAN DI DAKWA.....

SPR KENA BUAT LAPURAN POLIS SUPAYA PELAKON-PELAKON DI GAMBAR TERSEBUT DIDAKWA......BIAR PADAN MUKA DIA ORANG NIE YANG NAK TUNJUK PANDAI...

Anonymous said...

Hanya kambing janapari yg mengenal kotak undi. Letih le kalau nk layan mike ni, yg tolol mmg zahirnya tolol..

Anonymous said...

betoi2 le korang nie sampah... dah nak masuk pru-14 bru spr kate nie lakonan... agak2 le pun..

Anonymous said...

KIta memang dah tau nih semua fitnah dan onar dari pehak pembangkang sejak dari mula ianya tersiar dihari pengiraan undi, walhasil waktu tuh disesetgh tempat undi pun belum habis dikira tapi pic nih dah tersebar secara instantly..semua org dah tau dan mempersoalkan tentang kesahihannya tapi sampai sekarang pembangkang yg diketua oleh Al_Jub masih mempertahankan ttg blackout nih padahal satu lapuran pun tak dibuat, wahai anon diatas, siapkah yg melalak terlolong sampai sekarang tak habis2 buat roadshow blackout 505 tuh???

Lagi satu, pelakon2 dalam pic tuh khasnya sipompuan yg bertudung tuh jelas sekali siapa dia, minta pehak berkuasa cari dia utk bagi kerjasama dimanakah blackout itu..kalau mereka2 yg dalam pic tuh refuse, bole aje pehak berkuasa bertindak utk siatan...

Anonymous said...

BUkan susahpun nak cari mereka2 yg spt dalam pic diatas tuh, sedangkan wajah penjenayah image via CCTV yg kadang2 blur tuh pun dapat ditangkap..inikan pula wajah2 mereka yg dalam gambar tuh jelas....wahai PDRM, sila pastikan mereka2 diatas dipanggil utk siasatan....

1/ dimanakah pic diatas diambil - polling station mana yg blackout ( kalau betui)

2/tanya dia mana SPR tag xpakai? Sedangkan bila kita nak menyertai mana2 exibition pun kena ada tag tertentu baru bole masuk inikan pulak PRU adalah sesuatu yg sgt penting, bole pakai sambil lewa ajekah?


3/bagaimana rakaman dan gambar bole diambil sewakru kiraan dibuat??


4/adakan ketua tempat mengundi benarkan gambar diambil?

5/Nape agen2 mewakili parti/ketua tempat mengundi tak report serta merta bila blackout?

Yg nyata pic diatas nampak cam santai sangat le banyak yg bole dipersoalkan...

Anonymous said...

Wahai babi2 .pkr tak kira ulama haji atau ustaz.
Babi ni tak ada akal sebab semua tuduhan memang tak masuk akal

Babi babi celaka ni sah memang langsung tak berakal

Babi2 ni guna kepala butuh untuk segala perkara termasuk pilih tempat sembahayang macam bapak segala babi anu

Kenapa aku pangggil babi , sebab spesis ni tak berakal dan bertindak membabi butaaaaaa