Friday, May 31, 2013

Persidangan Agung UMNO 2013 – Jangan Adakan Pertandingan Jawatan Presiden, Timbalan Presiden, 3 Naib Presiden. Anda SETUJU…?



BN yang diterajui oleh UMNO tidak berjaya menang besar pada Pilihanraya Umum ke 13 [PRU 13].

Itu adalah hakikatnya, walaupun pahit namun sebagai Ketua Perang, maka YAB Datuk Sri Najib kena telan jua… BN tak berjaya menang 2/3 majoriti. BN tak berjaya rampas semula Selangor, Pulau Pinang dan Kelantan.

BN juga tidak berjaya meraih undi golongan muda dan paling dahsyat apabila BN menerima “pengkhianatan” daripada 80% pengundi pengundi cina…!

Namun begitu apabila disusun atur secara terperinci pula, calon calon UMNO nampaknya berjaya menambahkan kerusi di Parlimen khususnya di semenanjung tanahair.

Cuma yang masih belum berjaya membuat come-back adalah calon calon MIC. MCA, PPP dan Gerakan mereka semua terus meruyup dan dimandikan oleh pengundi pengundi yang lebih cenderung untuk memilih calon calon DAP, PKR dan PAS.


Parti keramat untuk kaum melayu, UMNO akan bersidang tak lama lagi. Tahun ini akan diadakan pemilihan parti.

BN sudah dapat dilihat kelemahannya…. Maka sekarang ini tumpuan mata semua sudah tentulah melihat kepada UMNO.

Bagaimana pula dengan UMNO…? Apabila ada pertandingan merebut jawatan, maka akan berlakulah senggol menyenggol, siku menyiku, tolak menolak, bentes dan membentes…. Siapa yang tak mahu menang…?

Apatah lagi sudah menjadi tradisi apabila setiap kali diadakan pertandingan dalam mana mana parti sekalipun yang pasti akan kelihatan ahli ahli mula berpuak-puak. Masing masing akan mengikuti war lord yang mereka pilih…..

Ada desas desus, berbunyi juga sok-sek sana sini bahawa ramai Ketua Bahagian UMNO “kemut” duit perbelanjaan PRU 13 kerana dijadikan simpanan untuk “berbelanja” sewaktu pemilihan parti tahun 2013 ini.

Ini adalah antara keluhan beberapa PDM dan juga terkesan buat jentera jentera calon UMNO yang bukan ‘kabilah’ Ketua Bahagian…

Tak lama lagi seluruh ahli ahli akar umbi UMNO dari Perlis sampailah ke Sabah akan mendepani satu lagi Pilihanraya iaitu Pilihanraya UMNO.

Apakah perlu diadakan pertandingan untuk 5 jawatan teratas parti itu…? Ada yang berpendapat untuk mengelakkan daripada berlakunya perpecahan parti, sebaik-baiknya janganlah dipertandingkan jawatan Presiden, Timbalan Presiden dan 3 Naib Presiden.

Kesan daripada perpecahan masih boleh dirasai jika kita singkap sejarah lalu… Sewaktu pertembungan Dr Mahathir dengan Tengku Razaleigh. Sampai ke hari ini masih ada lagi label Team A dan Team B Semangat 46.

Apabila berlaku pertembungan antara Muhyiddin Yasin dengan Tan Sri Muhammad Taib merebut jawatan Timbalan Presiden pada pemilihan yang lepas, kesannya menyaksikan Mike Tyson ‘mufarakah’ seterusnya beliau memilih untuk menjadi ahli PAS kerana mahu jaminan masuk syurga….

Malah di Selangor masih lagi saki baki ‘orang orang Mike Tyson’ yang menimbulkan masalah kepada pucuk pimpinan parti.


Akhir kalam, sekadar mahu menerima pandangan, respon dan komen dari anda para pembaca sekelian….. Apakah wajar untuk TIDAK diadakan sebarang pertandingan merebut jawatan utama dalam UMNO, iaitu Presiden, Timbalan Presiden dan 3 Naib Presiden…?

Apakah benar sekiranya diadakan juga pertandingan untuk 5 jawatan tersebut akan menyaksikan UMNO berpecah teruk menjerumus kearah kehancuran dan parti ini akan menemui ajal menjelang PRU 15…?

Ataupun ahli akar umbi mahu tetap diadakan pertandingan sebab ada beberapa wajah diantara 5 jawatan utama UMNO itu sudah tidak boleh diangkat lagi sebagai pemimpin….

26 comments:

Anonymous said...

inilah masanya kita nyahkan Najib dr UMno..seseorang kena beranai mencabar najib..

Anonymous said...

Setuju!!!....
Dapig pun boleh menipu dlm pemilihan parti.
So kalau ada anjing2 yg menyalak jgn dilayan.

Anonymous said...

Inilah masanya para perwakilan akar umbi menggunakan UNDI mereka untuk menyingkirkan Golongan PONDAN dan Khunsa yang terlalu Ramai didalam Majlis tertinggi UMNO...Singkirkan parasit ini sebelum mereka bertukar menjadi Barah...MENCEGAH adalah lebih baik dari MENGUBAT...fikir2 kan lah....

Anonymous said...

Untuk jawatan Presiden dengan timbalan presiden tidak dipertandingkan, amatlah setuju.
Tapi bagi jawatan naib presiden tu, kalau ada pertandingan lagi bagus dan baik untuk parti UMNO.
Dalam 3 orang naib presiden sekarang, bukan semua boleh buat kerja. Ada yang perlu ditukar.
Untuk kebaikan UMNO.

Anonymous said...

perbanyakkan pemimpin berani macam zahid dibarisan depan, yg lembut-lembut tu nyahkan.

Anonymous said...

Setuju utk TIDAK PERTANDINGKAN jwtn Presiden dan Timb Presiden...tapi jwtn yg 3 lagi tuh....ELOK SANGATLA DI PERTANDINGKAN....

Kami mahu org yg brani mcm Dato Zahid bkn yg hny tau mnyalak saja ...cakap berdegar2 tapi kerja xnampak pon hasilnya....amarannnnnnnn saje...get rid this person...

berasiam said...

Tujuan pinda Perlembagaan parti adalah untuk lebih terbuka. Kalau nak tutup dengan Persidangan Khas pulak, baik pinda kembali Perlembagaan tu sekali. Tak payah nak susah2. Tiap kali alasannya sama. Dulu sebab PRU nak dekat, tangguh pemilihan. Dah lepas PRU, lain pulak cerita. Memanglah pertandingan adalah adat biasa dalam mana-mana organisasi. Bila Perlembagaan dipinda supaya lebih terbuka, biarkanlah ahli sendiri tentukan siap nai dinaikkan, siapa nak diturunkan. Mengapa mesti ada keistimewaan, sampai ke naib presiden pulak tu. Akan datang, ketua pemuda, wanita dan puteri pulak tak yah bertanding. Lepas tu ketus bahagian pulak tak boleh ditandingi. Jadilah UMNO parti yang reput dan semakin berulat.

Bukan setakat pemimpin tertinggi yang perlu berubah atau diubah, peringkat kepemimpinan bahagian pun, 70% kena digantikan dengan orang baru. Begitu juga di peringkat cawangan. Semuanya perlu diperbaharui. Banyak cawangan yang tak pernah bertukar ketua pun sejak penubuhannya. Sudah sampainya untuk berubah. Bukan ini kali sahaja tetapi sentiasa perlu berubah ke tahap yang lebih baik.

Anonymous said...

Macam langau.

Anjing2 dan babi2 (Dogs And Pigs) Red Pig Army menyalak kat sini. Babi oink, oink, oink.

Pemimpin Pakatan Haram yang gagal dan menipu bila nak dinyahkan?

Red Pig Army cakap melalui pantat.

Jemaah Rockerz said...

Demi survival parti dan bangsa Melayu ketika ini jawatan Presiden dan Timbalan Presiden JANGAN dipertandingkan dulu.

Pertandingan wajar pada level NAIB PRESIDEN kerana pada level tersebut ada penyandang yang WAJIB di lucutkan atas rekod yang SANGAT BURUK hingga bangsa Melayui dihina secara terang2an...

Tidak jadi masalah...untuk KALI INI sahaja sampai parti kembali kuat dan stabil.

Anonymous said...

Tujuan pertandingan adalah bagi ahli untuk mencari dan memilih yang mana lebih sesuai.

Tempoh masa sebelum pemilihan, ahli hanya kena ikut kata pemimpin. Nah tiba masa KPI Pemimpin diterjemahkan kepada undi dari ahli.

Mengapa takut kalau pemimpin telah menjalankan tugas.

Sudah tentu ahli TIDAK MAHU orang seperti Hishamuddin dan mereka yang tidak berani menegakkan dan mebela Melayu dan Bumiputra.

Diperhimpunan nanti aku berharap, mereka yang layak memilih diminta memberi kata dua kepad Najib dan menlak Hishamudin dan KJ.

Seharusnya yang menjadi pemimpin adakah yang WINNABle and DEFENDER... Kita tidak mahu ada penyerang. Kita mahu Defender od the Malay race and the Constitution dan buka sepert Najib yang mengolahkan Perlembagaan dengan memeberi keistimewaan kepada kaum Cina, sekolah Cina dan biasisawa Cina. 50% tu banyak tu Najib oooi.....

Aku mintak,, Najib berundur lah sebak kau tidak layak untuk dijadikan pemimpin....

Anonymous said...

kerismuddin oleh berambus drpd MT UMNO! org UMNO tidak mahu pemimpin bacul ! patut bilah helikopterr dah sapu leher kerismuddin hari tuuu...

Anonymous said...

Kalau ada pemimpin yang betul2 ganas berani mempertahankan hak2 melayu-bumiputera, tak cium bontot cinabeng dan tak lembut macam kerismudin, aku bole terima pertandingan jawatan diadakan. Kalau takde, tak payah la buat pertandingan jawatan...buang masa sebab takde yang sesuai.

Anonymous said...

Semua jawatan perlu dipertandingkan. Kalau dahulu ada pewakilan boleh rasuah, namun hari ini dgn jumlah yang blh mengundi adalah besar maka tiada lagi unsur rasuah. Biar pewakilan yg menentukan pemimpin mereka. AR

Anonymous said...

Apa kata ko yg lawan DS Najib. Kalau ada telurlah.

Anonymous said...

Biarkan daripada Ketua Cawangan hingga ke Presiden ditandingkan. Barulah kita tahu siapa yg akar umbi pilih.
Najib, Hishamuddin dan KJ must go.
Najib kerana telah terlampau sangat mengikut kata penasihat2nya, telah beri segala2nya kpd puak Cina dan India dan telah mengabaikan kaum Melayu di kampong2.
Hishamuddin kerana terlalu lembik dan asyik memberi amaran saja sehingga Pakatan Rakyat sekarang bertindak melampau.
KJ ni menang kerana rasuah saja. Dia ni sebiji mengikuti kelakuan hidup Anwar yg mementingkan dirinya sendiri.

Anonymous said...

Kalau Najib masih terus2an nak menyusukan Cina2 keparat yang ada kat tanah Melayu dan mengabaikan bangsa Melayu dan pribumi lain kita semua cadangkan kerusi Presiden juga DIPERTANDINGKAN....!!!

Untuk apa Najib nak pimpin UMNO sedang segala 'pemberian' yg berbilion banyaknya diberikan kepada cina2 keparat yang akhirnya org2 Melayu yg jadi melarat.

Najib kena berani MANSUHKAN sekolah2 SRJK dan wujudkan hanya SATU SEKOLAH 1SEKOLAH 1MALAYSIA.

Anonymous said...

Mulai sekarang kita kena kempen jangan naikkan lagi hieraki kedudukan politik kerismudin dalam umno.nanti tak pasal2 dia dapat jadi no 1 lagi parah.

kalau najib boleh jadi macam bapaknya jadi pm takkan kerismudin tak dapat lojik yg sama .

MULAKAN KEMPEN JATUHKAN KERISMUDIN DARI HIRAKI KEPIMPINAN UMNO

Anonymous said...

KELUARKAN PONDAN KERIS DR UMNO !

SINGKIRKAN SEPUPU NAJIB

UMNO HAK KITA. HAK MELAY

BKN HAK MEREKA YG JD BARUA CINA


Anonymous said...

UNMO parti yang keramat dan telah lama wujud. Pelbagai badai telah dilalui tapi UMNO masih 'hidup' dan mampu menang kerusi lebih baik dari PRU 2008.
Sokong semua jawatan dipertandingkan dari Ahli Majlis Tertinggi hingga ke Presiden. Walaupun luka luka dari pertandingan pertandingan lepas cuma tinggal parut sahaja.
Prestasi buruk DSN berbanding dengan Tun Abdullah Ahmad Badawi jangan dibiarkan berlalu begitu sahaja. Cuma pemilihan calon terutama Presiden parti jangan main main. Mesti ada caloin berwibawa di kalangan UMNO yang mungkin lebih baik dari DSN. Si dia dijadikan calon menentan DSN!

Anonymous said...

Ya ampun

mohon pd ibu2 dan bapak2
yg ada di sini

Jgn diganti bapak x ada telur
dgn bapak rasuah umno

Mohon yaaa

Anonymous said...

Kalau tak ada pertandingan,bermakna demokrasi cakap tak serupa bikin.

Anonymous said...

Biarlah anggota umno.diberi peluang utk menyatakan samada setuju cara najib menangani pilihanraya tempoh hari. Samada setuju cara najib terlalu beri muka pada cina. Najib juga perlu mendapat mandat yg baru dari ahli umno.

Anonymous said...

Pendapat kami, Najib , Muhyiddin Zahid Shafee Afdal harus dikekalkan menerajui pimpinan atasan kecuali Hisahmuddin , elok lah digantikan dengan orang lain.

Tetapi tiada siapa pun berhak menghalang beliau dari terus kekal sebagai naib Presiden tetapi undi ahli boleh menetukan siapa yang harus menggantikan tempat beliau

Anonymous said...

Najib diberi kuasa dalam UMNO untuk membela orang Melayu dan Bumiputr yang lain.

Namun apa yang terjadi, kuasa yang diberi dan diamanahkan telah disalahguna, dicemari oleh sifat tamak haloba.

Bangsa Melayu diketepikan dan dipinggirkan. Cina yang diragukan kesetiaan, dijunjung dan dipelihara bagaikan anak emas.

Segala pelusuk ceruk Perlembagaan Negara dicuit, ditinjau dan dicari ruang dan lubang supaya kaum Cina diberi apa yang tiada termaktub.

Kalaulah Perlembagaan Negara boleh diratah oleh Najib, dalam mencari nama dan populariti dikalangan bangsa Cina, jujur dalam hati sendiri, Najib WAJIB undur diri.

Namun sebelum berundur, pulihkan kembali dan tebus lah dosa kamu kepada Bangsa Melayu dan jangan cemarkan nama Allahyarham Tun Razak sebagai pembela bangsa Melayu....

Yang patah tumbuh, yang hilang berganti...Najib, kamu bukan lah seorang pemimpin yang hebat dimata Melayu, bangsa kamu sendiri...

InsyaALLAH akan ada pengganti yang mungkin lebih hebat dari kamu utuk hari hari mendatang...

Anonymous said...

Aku rasa dia tak boleh lawan Najib sbb dia tu Cina bukit, bukan Melayu pun

Anonymous said...

Berapa banyak buat makan2 untuk cina2 keparat kemarin...? siap dihiburkan dengan konsert Gangnam style.
Itu diPenang...
DiSelangor...??? diulang lagi bagi makan besar dekat cina2 pukimak.Siap kena tipu terang2an oleh si Michel Yeoh.

Cuba dengan duit yg cecah ratusan juta tu dibuat kenduri untuk penyokong2 tegar dikampung2 KOMPOM semua ahli akar umbi beri sokongan 1000%

Nak kat bodoh jawatan PM tapi duk bela tukang nasihat keparat yg akhirnya KE PARIT...Betu kata Tun Daim...sack semua penasihat PM...gantikan dengan penasihat yang benar pakar dalam ehwal politik Malaysia...bukannya tukang kipas dan tukang ampu padahal menipu.

Presiden dan Timbalan JANGAN ditandingkan TAPI pertandingan MESTI dibuat diperingkat NAIB PRESIDEN,CAWANGAN dan semua akar umbi.