Saturday, May 11, 2013

SPR Perlu Siasat Orang China Jadi Pengundi Hantu

Sedang gerombolan pemimpin dan penyokong pembangkang sibuk memperkatakan konon wujudnya rakyat Bangladesh yang diimport sebagai pengundi hantu, diam tak diam ramai rakyat negara ini turut tertanya-tanya perihal kemungkinan kewujudan pengundi hantu dari negara China.

Asas persoalan ini cukup mudah kerana ramai pengundi keturunan Cina yang keluar awal pagi di pusat-pusat pengundian pada PRU-13 baru-baru ini bukan sahaja tak dikenali penduduk tempatan malah kebanyakannya bila disoal selidik agal bertutur dengan baik dalam Bahasa Melayu.

Malah ada banyak kes menunjukkan ramai yang langsung tak boleh bertutur Bahasa Kebangsaan, seolah-olah satu frasa kata pun tak ada dalam kepala mereka. Bukankah senario ini cukup pelik bagi rakyat Malaysia?

Biasanya jarang benar rakyat Malaysia dari pelbagai kaum yang tidak fasih bertutur Bahasa Kebangsaan meskipun ada antaranya sejak kecil belajar di Sekolah Kebangsaan Jenis Cina, namun masing-masing tetap boleh berbicara dalam Bahasa Melayu walaupun ada yang tidak begitu fasih.

Keadaan ini menimbulkan syak wasangka berkemungkinan ada diantara pengundi keturunan Cina ini bukannya rakyat Malaysia sebaliknya di datangkan khas dari negara China seterusnya memperolehi kad pengenalan negara ini secara sindiket atau pemalsuan, kemudian didaftarkan pula sebagai pengundi.

Dua tahun lalu pihak Imigresen pernah mengumumkan terdapat lebih 90,000 warganegara China yang sudah tamat tempoh visa pelawatnya masih tinggal di negara ini termasuklah sebahagian besarnya berkecimpung dalam industri pelacuran, rumah urut, SPA dan lain-lain aktiviti haram.

Tak mustahil angka itu jauh lebih besar dan ada kemungkinannya ada antara mereka yang terlibat dalam pemalsuan kad pengenalan dan menjadi pengundi. Jika perkara ini benar-benar wujud, maka ia merupakan satu ana,man kepada keseloamatan negara.

Mana mungkin masa depan negara ini dibiarkan bebas ditentukan oleh warganegara asing. Justeru itu, pihak JPN dan SPR perlu mengambil inisiatif untuk menyiasat lebih lanjut perkara ini untuk membongkar kebenaran supaya tiada lagi yang tertanya-tanya.

26 comments:

Anonymous said...

sekarang nie baru jelas kenapa kapal sink mencadangkan yang LKS jadi TPM II dan menteri KDN. ini rupa plan depa, nak bagi kerakyatan kepada kaum depa-depa dan sekaligus melayu dan bumiputra jadi minority. dan jugak untuk guna polis tangkap sapa2 yang depa dendam, no.1 ia lah tun M lah. ada baca ka korang?

Anonymous said...

Aku harap pada PRU14 nanti orang melayu kena pakat-pakat untuk berkumpul disemua pusat mengundi awal-awal pagi dan pastikan yang orang cina yang datang diperiksa terlebih dahulu..... kalau x boleh cakap dan nyanyi lagu kebangsaan mesti dihalau..... kasi ajar sama dia orang

Anonymous said...

patut ler xder diorg sebut tang wujudnya pengundi hantu dari Cina, tapi Bangla ...


cilake.

Anonymous said...

Saya pernah bertemu orang cina yang tidak pandai berbahasa melayu semasa saya memasang kabinet dapur dan autogate..mereka sebagai pembantu tauke cina. apabila ditanya kpd taukenya knp tak bolwh ckp melayu..taukenya kata orang susah dan tak sekolah..logik ke?

Anonymous said...

SUDAH TIBA MASANYA GUNA BIOMETRIK SBLM MENGUNDI. BARU BOLEH TAU SIAPA PEMILIK IC TERSEBUT

Anonymous said...

Mana nak cam muka meka lebih kurang aja, da belatih awal suoaya pertugas tak daoat kesn pengunsi hntu warga china, Isu warga bangla dan sabah dan swk tu tektik nak kalih supaya semua rakyat tumpuan isu yg d bawa, guna bio metric ajak, abis cerita , mek bantah sebab ada agenda sulit Spr dan jawatankausa perlimen tak tau atau sedar, Bahaya, Pelik pihak SB dan Perisikan kita tak tau atau buat baut tak tau sebab najib 1 Malaysia nak repot card nkra dan kpi nya yg mana Rakyat tak rasa apa yg doa buat, staff d bawah mampos buat kerja tp bagetbkerap tak ada,

Cencaluk said...

Sebab itu kita mestz menggunakan sistem biometrik.

Hanya cap jari yang boleh mengesahkan siapa mereka sebenarnya.

Kzlau mereka adalah warganegara pasti akan ada data mereka, tapi kalau warga asing yang menggunakan is orangbyang telah mati maka cap jari dan ic akan bertentangan.

Jangan diikut kata-kata pembangkang mereka tahu kalau digunakan sistem biometrik mereka pasti terkantoi.

Harap semua blogger dapat memainkan peranan dalam memaksa SPR menggunakan sistem biometrik bermula dengan PRK sekiranya ada pilihanraya lagi.

Inimdemi keadilan semua pihak jadi tidak ada satu pun pengundi hantu dan tiada siapa yang boleh mempertikaikannya.

Anonymous said...

patut la masa mengundi ari tu ramai ahcai2 yg sibuk2 tanya ic macha2 or mamak2....rupa2 nyer nak cover sebahagian lg cina pendatag supaya org x aspek yg diaorglah yg penghundi hantu DAPigs

Anonymous said...

InsyaAllah, bila kita berniat jahat sedikit demi sedikit akan Allah tunjukkan akan kebenarannya walaupun secara perlahan2 sedikit demi sedikit.. umpamanya macam kes depa kata pengundi Bangla etc nih, now membuatkan kita pulak tertanya2 ttg kesahihan pengundi2 bermata sepet yg langsung xtau bertutor bahasa Melayu sewaktu hari pegundian arituh....dan kebetulan 2 tahun lepas dilaporkan ada lebih kurang 90,000 pelawat Cina dari tanah besar yg masuk keMalaysia tapi tak de rekod keluarrRR!!!! hahhahahha jgn sampai terkantoi yg undi2 simata sepet yg mendadak naik tuh ada kaitan dgn nih......!!

Anonymous said...

*bila kita berniat jahat kepada org lain... Allah akan tunjukkan akan kebenaran kepada yg terinaya walaupun sedikit demi sedikit....*

(macam xkena aje bahasa saya tuh)

Anonymous said...

Saya muka Cina tapi bangsa Melayu...Patutlah anak-anak cina tu tak kisah sangat kehadiran saya asyik usah muka gelap....! Orang melayu kena buat macam puak cina lakukan semasa PRU13....

Anonymous said...

hantu cina singapore

Anonymous said...

Jaga2 sekarang ni dah ada desas-desus aktiviti jual-beli ahli parlimen bn. Mereka nak buat projek 16 sept episod 2.

Anonymous said...

BN tak ada cyber trooper 'red bean army' macam DAP menyebar berita2 palsu secara meluas dan cepat. BN tidak pandai menangkis dakyah2 pembangkang.
Berapa ramai orang yg baca blog ini?
Hanya kita sama kita aje, 100, 200 ratus or 500 orang.
BN harus belajar dari pembangkang benda2 ni.
Kalau benar ada warga cina yg datang tanpa rekod keluar, UMNO/NGO2 melayu dok diam aje tak pandai nak memperbesar2kan isu ini. Wake up...

Anonymous said...

Saya juga penah didatangi oleh dua org pemuda cina apabila saya sefang minum disebuah kedai kopi di Kuala Kurau Perak. Mereka datang menemui saya dan kawan2 saya untuk menjual handfon, mereka tidak tahu langsung berbahasa melayu dan mereka juga taktahu langsung berbahasa inggeris, kami terpaksa mengunakan isyarat tangan untuk berkomunikasi, cara berpakaian pun kita dapat agak mereka ini datang dari negara China. Harap pihak berkuasa dapat bertindak segera kerana ia akan menjadi ancaman kepada negara kita. Saya pasti mereka mempunyai kaitan dengan kaum dapigs.

Pengundi Johor said...

Next PRU mesti guna biometrik, baru confirm pengundi yg hadir adalah pemilik IC sebenar.

Anonymous said...

dap & pap sama ma

Anonymous said...

DAPig & PAPpy

Anonymous said...

Haaa semangat camni la kena ada pada semua iaitu Melayu bersatu dan forum ini kena ramai baca dan komen untuk kebaikan Malaysia sejagat.Kita tak mahu petualang menginap pastu tak rasa negara ini negara mereka pastu nak berkuasa dan nak tindas Melayu plak.Memang rasanya dikalangan kaum Cina yang ramai ni memang ada pendatang dari negara Cina.Masa saya pergi melawat Beijing dua tahun lepas saya berbaik juga ngan Tour Guide rombongan kami. Guide tu isterinya nak beranak kat Malaysia senang dapat kerakyatan.Sekarang baru saya faham hmmmm... Jabatan Pendaftaran senang bagi kerakyatan ke pada pendatang Cina?

Anonymous said...

pehak berwajib kena siasat. jgn ada warga china jd rakyat. mmg pelik bila mereka menang dgn majority yg sangat besar.

Anonymous said...

Aku tak risau pasal bangla atau indon ni. Tapi aku paling risau pasal cina yang diimport dari Negeri Cina ni. Rupa dia tiga kali pandang pun memang kita tak dapat pastikan sama ada mereka ni pendatang atau tidak. Melainkan bila bercakap dan tak reti bahasa melayu baru kita tahu dia tu pendatang. Saya pernah berkerja mengukur periksa rumah2 cina, ada yang penghuninya tak tahu berbahasa melayu pun. Ada kah mereka ini layak mengundi. Aku Tak pasti.

Anonymous said...

Ni la strategi yakjuj makjuj mata sepet nu nk hcurkn bumi Islam Msia tercinta...hati2 gan trick cina babi ni...pelacur byk import dr china spy byk baby2 babi dia beranak d msia ni....dpt jd rakyat msia...tmbh lg wrisan cina babi depa....si marion carter yg kwin ceo naza ni aku query....kalo dh jdoh arap kekal le Islamnye smp mati...tkut ini trick cina dap babi suh kwin ceo naza ni utk kaut bisnes melayu kita je..nauzubillah...arap xjd le cm2...ati2 ye bgsa melayu!!!

NujumUlatBulu said...

Memang logik dan masuk akal,bersatu kita teguh bercerai kita roboh.Memang patut wajar dan layak kaum Cina jd PM dan mendominasi Kerajaan pada masa depan.Orang Melayu semakin hari semakin galak berselisih fahaman dan berpecah belah manakala kaum Cina yg teguh ekonominya semakin kuat dan bersatu padu.Tak perlu tunggu lama kerana semua tanda pra-syarat adalah jelas,selewat lewatnya PRU 14 perpecahan Melayu akan menyaksikan Perpaduan Cina dlm PR akan menguasai Malaysia sepenuhnya.

Anonymous said...

KENYATAAN YANG DINYATAKAN JELAS ADA RASIONAL DAN KEMUNASABAHAN DARI APA YANG KEMUNGKINAN BERLAKU.
SEBAB ITULAH MEREKA BERIAYA-IAYA SANGAT MENAHAN SESIAPA YANG DISYAKI. SEBAB TULAH SAYA NAMPAK DITEMPAT SAYA MEMBUANG UNDI JUGA TERDAPAT SEKUMPULAN ANAK-ANAK CINA BERKUMPUL DISATU TEMPAT SEOLEH-OLAH SEDANG MEMERHATI DAN MENYEMAK SESUATU. KALAU SAYA TAHU HAL TERSEBUT, SAYA AKAN MAKINYA MEREKA TU. JADI APA HAK MEREKA BERBUAT DEMIKIAN? KUASA APA YANG ADA PADA MEREKA?
PADA KEBIASAANNYA ORANG YANG BERSALAH SAHAJA YANG AKAN MENUDUH ORANG LAIN MELAKUKAN KESALAHAN. JADI UNTUK MEMASTIKAN PERBUATAN MEREKA TIDAK DISYAKI, MEREKA DENGAN BERSUNGGUH-SUNGGUH MENYALAHKAN ORANG LAIN.
KALAULAH INI BENAR, DAN SAYA YAKIN ADA KEBENARANNYA. JADI JABATAN PENDAFTARAN NEGARA, JABATAN IMEGRESAN DAN SPR KENA MEMBUAT PENYIASATAN RAPI UNTUK MEMASTIKAN KEBENARAN AKAN TERBONGKAR (TERUTAMANYA DALAM MENGGUNAKAN 90,000 RAKYAT CINA SEBAGAI PENGUNDI HANTU, SESUATU YANG TIDAK MUSTAHIL BERLAKU. KALAU TIDAK JABATAN IMEGRESAN KENA BERTANGGUNGJAWAB MENYIASAT KEMANAKAH SEJUMLAH 90,000 RAKYAT CINA ITU SEKARANG, YANG MERUPAKAN SATU JUMLAH YANG AMAT BESAR DAN MEMBERI IMPAK KEPADA KEPUTUSAN PRU, DAN KESELAMATAN NEGARA PERLU MENGATASI SEGALA-GALANYA. KESELAMATAN NEGARA SERTA MARUAH NEGARA ADALAH LEBIH PENTING

Anonymous said...

Adakah senang bagi puak pendatang utk mendapatkan mykad or IC? Sebabnya saya bertanya kerana, saya berkahwin dgn rakyat Britain dan telah memohon untuk mendapatkan Malaysian PR untuk suami saya, dah 3 kali turun naik pejabat imigresen dgn borang2 yg telah diselesaikan spt yg diminta dan telah menjalani interview tapi sampai sekarang xde jawapan dan ianya telah memakan masa 13tahun dah pun, dan kami pun dah malas mencuba..xdelah menjadi masaalah kalau xdapat Msian PR pun just dia kena exit and re-entry ajelah tapi kalau dapat mmglah saya alu2kan, so itu yg saya heran macam mana pendatang2 tuh senang mendapat IC or as such, kalau betul....

bourne identity said...

Immigration under that lembik KDN minister Hishamuddin.... no wonderlah the missing chinese have yet to be found.