Sunday, May 12, 2013

Strategi Najib Untuk 5 Tahun Mesti TEPAT

Pilihan Raya Umum Ke-13 (PRU-13) sudah pun berlalu. PRU kali ini mencatatkan rekod keluar mengundi yang besar, iaitu 80 peratus daripada lebih 13 juta pengundi.

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) berjaya menjalankan tanggungjawabnya dengan berkesan dan berintegriti walaupun sebelum dan selepas PRU-13 ia dikecam dengan pelbagai tohmahan yang tidak berasas.

Parti politik yang bertanding sudah tahu kedudukan masing-masing. Barisan Nasional (BN) terus kekal mentadbir negara ini dengan majoriti mudah.

Prestasi BN terus merosot apabila kehilangan tujuh lagi kerusi Parlimen. BN memperoleh 133 kerusi Parlimen berbanding 140 kerusi pada 2008.

Ini bermakna Pakatan Pembangkang berjaya menambah kerusi Parlimen kepada 89 kerusi. Sabah dan Sarawak masih menjadi penyelamat kepada kedudukan BN di Parlimen.

Pencapaian kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) bagi BN juga tidak memberangsangkan. BN memperoleh 275 daripada 505 DUN yang dipertandingkan di seluruh negara.

MCA dan GERAKAN terus lebur di tangan pengundi Cina, manakala sokongan terhadap UMNO bercampur-campur. Yang menyelamatkan UMNO ialah pengundi di kawasan kampung dan sebahagian pengundi bandar....

Jika dilihat kepada jumlah undi popular, BN berada di belakang Pakatan Pembangkang. Dalam PRU kali ini, BN memperoleh 5.22 juta undi, manakala Pembangkang menerima 5.48 juta undi.

Walaupun BN berjaya menawan semula Kedah dengan majoriti mudah serta mendapatkan mandat baru di Perak, BN gagal menawan Pulau Pinang dan Kelantan.

Malah Pembangkang dilihat memperkukuhkan kedudukan mereka di negeri berkenaan, manakala Terengganu hampir tumbang ke tangan Pembangkang.... Manakala di Negeri Sembilan juga BN menang dengan majoriti mudah.

Di Perlis, Pahang, Johor, Melaka dan Sabah BN berjaya mengekalkan kedudukan dua pertiga. Bagaimana pun semua negeri itu menunjukkan adanya peningkatan undi untuk pakatan pembangkang.

Buat kali pertama PAS mara di Selangor, sekali gus menunjukkan pengundi Melayu dan Cina terus menyokong kuat parti itu. DAP di Selangor terus menyeimbangkan kedudukannya dengan PAS dan PKR juga dilihat terus bertapak di hati pengundi di Selangor.

Berdasarkan kejayaan Pakatan Pembangkang di Selangor, pengundi muda terutama yang berpendidikan tinggi, menyokong pakatan pembangkang.

Pada pengamatan penulis, semangat anak muda di Selangor, termasuk yang bakal menjadi pengundi baru pada PRU-14 nanti, sangat cenderung untuk mengundi Pakatan Pembangkang.

Selain itu, pakatan pembangkang juga mendapat sokongan besar kaum wanita di Selangor.

Hakikatnya, Selangor dan beberapa negeri lain akan terus menjadi cabaran besar buat BN pada PRU-14 nanti. PAS kini boleh dianggap sebagai pencabar utama UMNO dan parti yang asalnya dari ‘tulang rusuk’ UMNO itu berkeupayaan untuk terus mara sekiranya UMNO melakukan pelbagai kesilapan pada masa akan datang.

Generasi lama akan berakhir dan akan terus diganti dengan generasi muda. Generasi muda ini dilihat lebih terbuka dan jujur dalam menilai pemimpin. 

Mereka sukakan pemimpin yang berdedikasi, pragmatik, progresif dan berintegriti serta disiplin.

Kemunculan generasi muda yang semakin berkembang ini akan menyemarakkan lagi amalan demokrasi di negara ini.

BN pastinya sibuk membuat analisis kemerosotan prestasinya, khususnya faktor ‘tsunami Cina’ pada pilihan raya kali ini. Apa pun BN tidak boleh membuat kesimpulan silap dalam analisis itu.

BN kena jujur melihat secara rasional dan berasaskan fakta....

Sebenarnya, sejumlah besar pengundi Melayu juga cenderung untuk mengundi pembangkang, khususnya PAS dan PKR. Contohnya, Parlimen Pasir Gudang, kawasan industri di mana orang Melayu paling ramai di Johor Bahru hampir-hampir menyaksikan BN (UMNO) tewas.

Calon BN, Normala Abd Samad (BN) mendapat 43,834 undi, manakala calon PKR, Dr Ahmad Faidhi bin Saidi mendapat 42,899 undi.

BN mesti melakukan penilaian yang jujur mengapa parti itu semakin ditolak pengundi. Pemikiran masyarakat yang semakin berkembang juga harus diambil kira.

Samada BN akan berada dalam ‘zon merah’ pada PRU-14 nanti bergantung pada strategi BN untuk lima tahun akan datang. Rakyat pula mesti bersikap adil terhadap kerajaan yang berusaha melakukan yang terbaik untuk mereka.


Mohd Ayop Abd Razid
Penganalisis Media
Bahagian Penerbitan Dasar Negara,
Jabatan Penerangan.

24 comments:

berasiam said...

1. Baguslah kalau orang Jabatan penerangan telah sedar ancaman terhadap kerajaan dan negara. Jabatan Penerangan adalah di antara elemen utama untuk memastikan negara kita terus bergerak progresif. Permainan persepsi yang digunakan dalam strategi pembangkang amat berkesan kerana kurangnya usaha menangkis propaganda mereka.

2. UMNO terlalu banyak kelemahan. UMNO masih terperangkap dalam masa lalunya yang gemilang. UMNO masih dibuai mimpi indah "letak siapa saja tak payah buat apa" pasti boleh menang. Dalam UMNO bahagian dan cawangan, tidak ada strategis yang boleh diharap untuk memacu UMNO. UMNO perlu ditransformasi secara besar-besaran seperti kata Timbalan Presidennya. Sebahagian besar ketuanya, baik di peringkat cawangan mahupun bahagian hendaklah diganti. Masih ramai ketua UMNO yang berebut sampah (kontrak pembersihan). Mereka tidak rahu satu apapun kerja politik melainkan untuk memenuhkan kantung mereka semata-mata. Peruntukan PRU pun dibolot untuk diri mereka sendiri hingga jentera terkapai-kapai tidak boleh bergerak.

3. Strategi kerajaan BN dalam 5 tahun hendaklah bersesuaian dengan sokongan yang diterimanya dalam PRU13. Jika dalam tempoh empat tahun Najib sebagai Perdana Menteri dia lebih banyak melutut, mengemis dan memohon sokongan Cina hingga ke peringkat mengaibkan diri dan Melayu dan Bumiputera, lima tahun mendatang Najib perlu menunjukkan bahawa dia tahu menghargai dan membalas budi sokongan yang diberikan oleh Melayu Bumiputera kepadanya. Bantu Melayu dan Bumiputera secara bersungguh-sungguh untuk mengambil bahagian aktif dalam ekonomi yang sekarang dikuasai oleh Cina. Kerajaan Melayu Bumiputera sekarang berpeluang untuk menyambung kembali perjuangan yang belum selesai melalui DEB iaitu memastikan ekonomi negara tidak dikuasai oleh Cina. Jika kerajaan mengambil mudah saranan ini, Melayu Bumiputera sudah tentu kecewa dan akan diterjemahkan dalam PRU14 nanti.

4. Kerajaan perlu mengajar Cina supaya tahun menjadi rakyat dan warganegara Malaysia yang baik. Cina sombong dengan kuasa ekonomi mereka. Cina tamak mahukan kuasa politik. Sekarang berlaku pertentangan kuasa ekonomi Cina dengan kuasa politik Melayu Bumiputera atas pilihan mereka sendiri. Dalam tempoh lima tahun ini biarlah mereka tanpa kuasa politik. Sebaliknya aturkanlah segala usaha dengan kuasa politik yang ada supaya ekonomi negara ini dikongsi oleh semua secara saksama. Sukar tapi bukan mustahil. Janganlah Wawasan 2020 dijadikan hujah untuk terus memacu ekonomi negara sepantas-pantasnya sedangkan Cina terus kekal menguasainya. Strategikan supaya penguasaan mereka dapat ditamatkan seiring dengan Wawasan 2020 itu sendiri.

5. Rakyat Melayu Bumiputera telah menunjukkan kebijaksanaan politik mereka dengan menyokong BN secara besar-besaran pada PRU13. Sekarang kita menunggu kerajaan Melayu Bumiputera ini pula bertindakn bijak dengan menggunakan sepenuhnya peluang daripada kuasa yang dimiliki untuk menyelesaikan perjuangan yang bermula 43 tahun dahulu dalam lima tahun ini.

Anonymous said...

Harap BN tak terlalu sibuk beri macam2 kpd group yg tak akan mengundi Melayu & BN. Gi mampos sama diorg! Bagi something kpd yg menyokong & berpotensi utk menyokong!

Anonymous said...

BN perlu beri penghargaan kpd Melayu & Bumiputera terutama di Sabah & Sarawak!

Anonymous said...

tolong la jgn layan puak puak cina lancau ni lagi...puak babi ni jenis makan tak pernah kenyang, selagi ada semua nak sapu dan tak tau erti berkongsi...dah hidup mewah sana sini kata dia orang second class citizen...piiiirah!!!

Anonymous said...

Salam...,

Pemimpin BN mesti tidak boleh tidak mendengar pandangan akar umbi. Pihak ketiga jangan campur tangan terutama melibatkan "grass root". Persoalan yang paling mesti diselesaikan tertungkup di hadapan kita di mana rakyat tahu "hati mati" sebahagian pemimpin yang beranggapan rakyat senang digula2kan dan mesti terus memihak kepda mereka (pemimpin hati mati). Berubahlah hidupkan "hati mati" biar "badan mati" mudah kira dan selamat dari cemuhan dan kebencian melampau.

Anonymous said...

Ya saya setuju dgn pandangan saudara...inilah masanya krjn membuka lebih banyak supermarket orang melayu spy org mlyu yg sedar akan masalah ini membeli di kedai melayu. bukan itu shj krjn perlu keluarkan lebih byk produk melayu seperti brgn dapur dan makanan sebagai alternatif kpd produk cina. Manfaatkan felda sbg satu industri utk pengeluaran mknn produk melayu.

mohd ekhsan said...

Kami org sarawak tak kisah. Apa yg kami mahu adalah layanan yg adil. Dgr suara kami di sarawak Apa yg kami tahu kami akan menyokong ds najib sepenuhnya dan jgn khianati keprcayaan kami ds najib

Anonymous said...

Harapan aku Najib akan hargai pengundi Melayu & Bumiputera yg selamatkan BN masa PRU13
Persetankan dgn kaum tidak mengenang budi

Kalau Najib masih layan Cina seperti sebelum PRU13, aku akan undi PAS masa PRU14 nanti
Biar "Rahman" betul2 menjadi kenyataan

Anonymous said...

satu lagi.ambil imam2 drp pondok2 ataupun imam2 yg tidak memihak mana mana parti untuk masjd2 dnegeri negeri yg diperintah bn.berpolitik dmasjid menyebabkan anak2 kariah menjauhkan diri terutama anak-anak muda.

Anonymous said...

Tdak dinafikan kempen menawan selangor amat menjengkelkan pengundi. krjn menggunakan saluran tv khususnya tv3 yg membuat pengundi meluat..ditambah lg dgn sms dan panggilan tfon. knp pas kuat di selangor? krn org selangor agak kuat pendidikan agama terutama di kg atau pinggir bandar. mrk mengutamakan ank2 mrk sek agama berbanding sek harian krn bimbang dgn gejala sosial yg melanda. kebanyakan org kg ahli surau n masjid. siapa yg selalu di surau dan masjid? sudah tentulah ustaz pas..sedangkan bn menjauhi program masjid...elakkan program bn yg dicampuri konsert krn penyokong pas mmg xsuka. oleh itu mrk ttp mmberi kepercayaan kpd pas untuk menegakkan islam wlaupun bersengkongkol dgn dap ! isu pembangunan xpenting di selangor krn selanhor mmg xsedia mmbangun..oleh itu bn mesti ada imej islam untuk menawan pengundi pas di selangor

Anonymous said...

BN perlu secara aggressive mengadakan sokongan dan program usahawan runcit..motor services plus Tayar ..and ect..melata Tanah air...agar kuasa mega ConsuEkomer melayu..dimenafaatkan dan diadakan alternatf..
Hakikatnya Politik telah diimbangkan olih politician non...Maka dah sampai masanya Kuasa perdagangan diimbangi pulak...Kita tak kurang tenaga yg layak..Dasar GLC ..Bank..dll perlu diselaraskan kearah itu..Persatuan Perdagan Melayu..lain perlu di tubuhkan olih generasi ketiga,,,biarkan yg lama dgn cara mereka..50 thn lebih berfungsi msih tak dinamik dan lesu..
Perlu dilancarkan untuk hasil 5 tahun mendatang ini...
Ahli pedagang perlu disatukan arah ..secara micro...

Message inilah tafsiran tepat keatas pola pengundian di Malaysia ketika ini...

Jaga jaga..red bean army pasti akan melaga lagakan melayu sesudah berjaya memperdayakan pengundi Cina yg baik...

Kepada Pengundi Cina..apa bolih buat..U sudah mau ini macam..jadi ini macamlah..Pemimpin Dap no problem...sembang ,,dapat gaji dan allowance..
Pemimpin MCA dan Gerakan perlu disokong walaupun jumlahnya kecil untuk tandakan kita kawan setia dan adil...Namun eko Melayu jadi agenda Utama...Umno.

Anonymous said...

Until this hrs...comments bersih dari dakyah red bean army agent...

Berhati susupan dakyah red bean army..jgn layan dan shares difb..they need Ur fb to enlarge readers...

Anonymous said...

Komen pencacai yang masih hidup dalam alam nyanyok.

Terus kan Dan kalau PM dengar nasihat sekali an, PR Akan menang PRU 14 Akan datang dengan Mudah.

Tak erti politik tetapi berlagak pandai dengan hasutan beremosi, rasis Akan tamatkan riwayat BN lebih cepat.

Bodoh Dan bangang. Patut lah seumur hidup tak erti lagi macam mana nak berdikari.

Anonymous said...

70 ke 80% Melayu menyokong UMNO, maknanya daripada 10 orang Melayu cuma 2, 3 orang Melayu saja yang tak sedar diri ditipu oleh bangda yang tebal sifat rasisnya.

Malu aku dengan 2, 3 kerat Melayu yang bising tapi kosong atas, bawah.

Anonymous said...

selain jbt penerangan...kpm jg harus ambil berat tentang kurikulum SRJK ni....aku dengaq depa cikgu2 cina ni sokmo buli guru melayu kat sek depa...dlm meeting pn ckp bhs cina....mcm ne guru melayu nak tahu apa perbincangan depa...

Anonymous said...

ambil pengajaran spt SAR yg PAS buat....habis anak2 melayu disemai anti kerjaan....SRJK pn x mustahil begitu lebih2 lagi dah mak bapak mereka dah ahli DAPigs.....

Anonymous said...

Enko ni sesat ke tony pua kan ada report sama dia la haiya bole jalan la.

Anonymous said...

SAYA MENYOKONG SEPENUHNYA SARANAN DIATAS.CUMA PERLU DITOKOK TAMBAH UNTUK MEMPERKASAKAN EKONOMI KAUM MELAYU,INDIA DAN MASYARAKAT SABAH SARAWAK YANG MEMBERI SOKONGAN PENUH KPD BN.WUJUDKAN SYARIKAT2 SUPLIER BUMIPUTERA YANG MAMPU MEMBEKALKAN BARANG2 RUNCIT,ELEKTRIK,ELEKTRONIK,KOMPONEN2 KOMPUTER,KERETA MOTOSIKAL DAN SEGALA MACAM UNTUK PERUNCIT2 MELAYU/BUMIPUTERA SABAH SARAWAK DAN KAUM INDIAN.INI UNTUK MENJADI SUMBER ALTERNATIF UNTUK MENIDAKKAN PEMBEKAL2 CINA.BERTOLAK DARI SITU,BOLEH KEMBANGKAN PERUNCIT2 KAUM2 INI.KEMUDIAN WUJUDKAN PASARAYA2 BESAR BUMIPUTERA UNTUK DOMESTIK,INI AKAN MENJADI ALTERNATIF BUAT MASYARAKAT BUMIPUTRA MEMBELI BARANGAN KEPERLUAN HARIAN DAN UNTUK TIDAK MEMBIARKAN PASARAYA2 YG NYATA DIKUASAI KAUM CINA.UTAMAKAN TENDER2 KERAJAAN UNTUK DIBERIKAN KPD KAUM BUMIPUTRA DAN INDIA UNTUK MEMAJUKAN KAUM2 INI.HARUS DIINGAT JIKA KERAJAAN BN MASIH LAGI MEMINTA SEDEKAH UNTUK MENAGIH UNDI KAUM CINA,SAYA SALAH SEORANG YG PASTI DAN PASTI AKAN BERPALING KE PIHAK LAIN PD PRU AKAN DATANG.

Anonymous said...

DAN SAYA DENGAN SEPENUH HATI MEMINTA AGAR NGO2 BUMIPUTRA DARI PERINGKAT ATAS HINGGA KE AKAR UMBI MEMPERHEBATKAN KEMPEN AGAR DIHAPUSKAN BANTUAN KE SEKOLAH JENIS KEBANGSAAN CINA.

Anonymous said...

Saya setuju kita jadikan 5 tahun nie kebangkitan ekonomi melayu islam...kedai2 yg org melayu x de dan x ramai seperti kedai hardware, supply spare part kereta untuk peniaga melayu...kedai nie yg saya x nampak langsung org melayu ada...org cina dah x de suara dah, mereka dah tolak 1MSia, ini la masanya federal budget allocation mereka di gunakan utk melayu, india & bumi sabah, sarawak...we are talking about billion in 5 years, betul x?

Anonymous said...

blogger2 melayu islam sila mempergiatkan kempen BUY MALAY FIRST, BUY CHINESE LAST secara bersepadu dan konsisten di alam cyber. teach them. mrk menguasai ekonomi tetapi kita memegang kuasa pembelian. tiada kuasa pembelian runtuh ekonomi.

Anonymous said...

Walaupun saya orang PAS tp saya bersetuju dengan kempen tu.baik untuk umat islam di malaysia.

Anonymous said...

Pandangan saya, dalam keadaan ini beberapa perubahan/transformasi besar harus dilakukan UMNO segera. Antara yg utama:
1) Anjakan paksi perjuangan UMNO drpd Melayu kepada Islam, tanpa meminggirkan Melayu sebagai bangsa teras Islam di negara ini. Harus bermula dengan penubuhan Majlis Syura UMNO yang memandu perjalanan parti. Perjuangan mempertahankan Islam dan Perlembagaan diperteguhkan pada peringkat ini
2) Pembukaan keahlian penuh UMNO kepada Cina Muslim, India Muslim, dan Bumiputera Muslim lain seperti Siam, Orang Asli, serta suku2 di Sabah & Sarawak, berbanding sekadar ahli bergabung kini. Sayap khusus untuk setiap kelompok ini diwujudkan demi memperjuangkan hak masing-masing. Parti-parti Bumiputera di Sabah & Sarawak dijemput bergabung dalam satu Gagasan Mega ini
3) UMNO harus menjuarai isu hudud dan negara Islam, berbanding PAS yang semakin tenggelam. Pelaksanaan secara hemah dan tertib amat penting, mengambil kira kewujudan masyarakat non-Muslim. Ini juga mendekatkan penyatuan UMNO-PAS.
4) Berdasarkan perubahan 1, 2 dan 3 di atas, Cadangan penukaran nama asal UMNO kepada United Muslim & Native Organisation/ Pertubuhan Muslim & Bumiputera Bersatu
5) Imbangan perubahan kepada parti komponen BN yang lain. Dengan UMNO kekal sebagai teras, parti lain harus berusaha kuat memahamkan kaum diwakili masing-masing supaya menerima realiti dan kemahuan masyarakat majoriti tanpa hak minoriti ini diambil
6) Setelah pihak minoriti akur, usaha dakwah kepada mereka harus digiatkan dan mereka diajak menyertai pihak majoriti dengan menerima Islam. Penyusunan ekonomi dan lain-lain sesama masyarakat Islam adalah lebih mudah.
7) Pergi lebih jauh dr itu, keadaan ini akan menjadi teras kekuatan baru di peringkat global yg memungkinkan keupayaan kita utk memecahkan penguasaan negara2 maju dengan adunan harmoni masyarakat berbilang kaum ini
Persoalannya beranikah UMNO melakukan perubahan ini?

Anonymous said...

Tak mustahil kalau UMNO & PAS bolih bersatu. Kita banyak persamaan sebenarnya tapi keadaan yang membuat kita jadi mangsanya. PRU 13 telah memberi kita garis panduan dimana kita bolih cari titik permulaan. Kita bolih ambil iktibar pada apa yang berlaku dengan golongan Katholik dan Protestant yang pada mulanya bermusuhan. Anda misti masih ingat cerita tentang Klu Klux Klan. W/pun permusuhan kita tidaklah sampai ke tahap itu, kita dapat lihat dimana akhirnya mereka sedar yang sengketa tidak mendatangkan faedah kepada mana-mana pihak. Mereka berkompromi malahan bersatu teguh bawah satu Salvation Army untuk menentang musuh sebenar mereka iaitu ISLAM..dari itu mari lah kita semua bangsa Melayu diseluruh pelusuk tak kira samada kita org Malaysia, Indonesia, Kepulauan Borneo, Filifina, Siam atau dimana saja mari kita mulakan kebangkitan umat berkulit sawo matang bermula dari saat ini.