Wednesday, June 12, 2013

Apakah Nurul Izzah TAK Sensitif Dengan Gejala Menghina Raja Raja Melayu....?

dipetik dari portal mykmu.net 

Sebenarnya, saya masih belum puas hati selagi mereka-mereka yang menghina DYMM Yang DiPertuan Agong dan Raja-Raja Melayu tidak menerima hukuman yang setimpal dengan kesalahan yang mereka lakukan.

Saya memandangkan tinggi cadangan bekas Hakim Mahkamah Rayuan, Datuk Mohd Noor Abdullah, yang mahu akta Derhaka digubal bagi membendung penghinaan terhadap institusi yang menjadi “payung” rakyat Malaysia bernaung selama ini.

Pada saya, kebiadapan mereka-mereka ini perlu diajar dengan hukuman yang berat memandangkan ia adalah satu kesalahan serius yang mampu mencetus kemarahan bangsa Melayu dan menjejaskan imej kedaulatan Raja-Raja Melayu.

Kalau di zaman kesultanan Melayu Melaka, mereka-mereka ini sudah tentu akan dipancung. Mungkin hukuman itu agak keterlaluan untuk dilaksanakan di zaman ini, namun hukuman itu melambangkan betapa seriusnya kesalahan tersebut, bukan?

Memalukan, masih ada lagi beberapa pengkhianat bangsa yang tak sedar diri dan masih memandang remeh penghinaan kepada Raja-Raja Melayu itu. Antaranya ialah AJK PAS Pusat, Mujahid Yusuff, Peguam SUARAM, Fadiah Nadwa, Ketua Srikandi PKR, Siti Aishah dan Presiden TERAS, Mohd Azmi Hamid.

Mereka mendakwa, kononnya Akta Derhaka ini melambangkan fikiran yang tidak matang, sempit, menghalang kebebasan bersuara, menyekat kemajuan pemikiran dan rakyat perlu diberikan ruang untuk meluahkan pemikiran mereka.

Saya tertanya-tanya, apakah menghina Raja-Raja Melayu itu melambangkan “luas”nya pemikiran seseorang...? Apakah memperlekeh dan mempersoalkan kedudukan Raja-Raja Melayu itu menunjukkan kebebasan suara yang wajar diperjuangkan...?

Apakah dengan wujudnya akta Derhaka itu maka ia akan menyekat kemajuan pemikiran rakyat dan sekaligus membataskan kotak pemikiran kita semua?

Saya tak tahu dari mana dan bagaimana akal puak-puak Pakatan Haram ini berfikir, namun dari sudut pandangan saya, ada yang tak kena dengan cara puak-puak ini berfikir.

Akta Derhaka itu pada saya dicadangkan untuk menghukum mana-mana pihak yang memiliki kebiadapan melampau dan keceluparan yang mengganggu sensitiviti kedudukan serta kedaulatan Raja-Raja Melayu yang menjadi lambang ketuanan Melayu di negara ini.

Perkara ini sangat penting pada bangsa Melayu. Derhaka pada Raja-Raja Melayu bermakna “mencari pasal” dengan bangsa Melayu. Orang Melayu dulu berparang dan berkeris kerana mempertahankan Raja-Raja Melayu. Dan kini mungkin kerana keris disimpan di dalam sarungnya, maka Akta wajar menggantikan “keris” itu.

Saya ingin bertanya, apakah kebebasan bersuara dan meluahkan pemikiran itu maka mewajarkan seseorang itu menghina Raja-Raja Melayu?

Tidak salah untuk mana-mana pihak bersuara dan meluahkan buah fikiran. Namun, adalah salah sama sekali menghina orang lain, khususnya Raja-Raja Melayu yang memiliki kedudukan dan kedaulatan tersendiri di negara ini.

Pada Peguam SUARAM, sila buka perlembagaan dan fahami kandungan Perlembagaan Malaysia semula. Sia-sia jadi peguam kalau tak faham kandungan perlembagaan negara.

Akta Derhaka wajar dikaji bagi menghentikan tindakan melampau segelintir rakyat yang tidak sedar diri ini. Mereka yang tidak matang, dituduhnya pula orang lain tidak matang. Mereka yang buat salah, dituduh pula orang lain berfikiran sempit…

Pada saya, institusi Raja-Raja Melayu perlu dijaga imej mereka sebagai lambang kedaulatan negara. Malaysia bukan negara republik seperti China atau Singapura. Kalau itu pun gagal dihayati, rasanya elok “migrate” saja ke negara lain dan pohon kerakyatan di sana. Harap maklum......

10 comments:

Anonymous said...

Korang nk tau apa cina2 dap ckp pasal nurul izzah ni? Diorg kata si nurul ni cerdik dan intelligent bila ceramah boleh sambil2 text msg kat dua dua hpone dia dan masih lg boleh jwb org tanya...pandai tk dia?PANDAI MENIPU BOLEHLAH..maaacam bapaknya.

Anonymous said...

Org mati hanya bawak amalan yg diamal semasa hidup dan ilmu yg ditinggal. Ilmu baik.

Mcm manm tu...harta yg ditinggal tak tau halal haram..punca dr mana. Ilmu yg diajar pulak menyimpang dr agama.mmmmmmm

Anonymous said...

Kalau tak silap saya mengenai asal usul keturunan Nurul Izza betul ke dia keturunan dari India (bapa) dan China (Mak)? Saya baca Mak dia tu Amoy jadi anak angkat orang Melayu?


Anonymous said...

setuju di hukum pancung kepala org yg durhaka pada Agong ini biar jadi pengajaran pada org yg durhaka ini...Daulat Tuanku...

Anonymous said...

Berdasarkan kroniknya penghinaan bertubi2 terhadap institusi raja melayu dan kepondanan pemimpin2 melayu untuk mempertahankannya maka wajib la di wujudkan Akta Derhaka. Bagaimana pulak dengan penghinaan bertubi2 terhadap agama kita dan hak kita..? Pun takde pertahanan dan tindakan yang sewajarnya. Pemimpin2 melayu terutamanya yang pakai serban berjanggut lebih selesa untuk mengecutkan telur masing2 daripada bertindak agresif. Mungkin mereka ingin menyimpan tenaga agresif tersebut untuk digunakan atas katil. Norule Izzah anak papa kunyit pulak lebih sensitif terhadap hak kebebasan agama untuk orang melayu dan agenda pluralisme agamanya.

Anonymous said...

Keturunan India tu Tun Mahathir dan Dr Zambry Kader..tapi tak dak apa2 salah asalkan beriman kepada Allah. Lagi best nanti ada orang monggolia keturunan Melayu.

Anonymous said...

mungkin mereka itu telah dilahirkan pada tempat dan masa yang salah, sepatutnya mereka itu lahir di eropah ketika dalam zaman kegelapan.!?!

Anonymous said...

No rule tu harapakan puki dia yg tak berapa sedap tu saja...

Anonymous said...

Kebebasan bersuara sampai tahap kalimah Allah diperkotak-katikan, Nabi Muhammad dihina, Yang Di-Pertuan Agong pun depa hina.. A 'Little Dajjal' punya kerja..menggalakkan rakyat buat semua tu..

Anonymous said...

Aku xleh tgk la muka nurul izzah ni.rasa nak melancap je.bernafsu beb aku tgk perempuan ni.