Thursday, June 6, 2013

Cinabeng Ah So Yang Menghina DYMM Seri Paduka Baginda Yang Dipertuan Agong Akan Dilepaskan Tanpa Hukuman....?

Penulisan portal mykmu.net

Polis dengan bantuan SKMM telah menangkap, menahan dan menyoalsiasat seorang penghina DYMM Yang Di-Pertuan Agong di Facebook. Penghina tersebut, seorang wanita Cina telah ditahan di Taman Nirwana, Ampang Selangor semalam.

Sehubungan dengan itu, pihak polis turut menamakan empat orang yang lain sebagai individu dicari, diburu dan akan diberkas kerana kes yang sama.

Penghinaan terhadap Raja-Raja Melayu bukan perkara baru. Ada yang sudah ditangkap, sudah dibicarakan dan sudah dihukum. Namun ianya langsung tidak menjadi sebarang halangan buat puak-puak berkenaan untuk menggunakan teknik yang sama untuk meluahkan perasaan mereka.

Dengan hukuman yang ringan dan denda yang sangat kecil, sebenarnya penghinaan terhadap Raja-Raja Melayu khususnya DYMM Yang Di-Pertuan Agong tidak akan berhenti begitu sahaja. Sama ada secara halus dan terselindung sepertimana yang dilakukan oleh DAP, mahupun yang terang-terangan sepertimana pecacai mereka menerusi tulisan di Facebook atau di media sosial lain, tahap penghinaan tersebut akan dipertingkatkan dari semasa ke semasa.

Semuanya kerana undang-undang di Malaysia yang sekadar ada, tetapi gagal mendidik dan menghukum golongan pesalah. Sekaligus pada masa yang sama, menunjukkan bahawa entiti penguatkuasaan dan penggubal undang-undang di Malaysia sebenarnya tidak pernah serius dalam usaha untuk mengekalkan identiti serta ciri-ciri penting yang terdapat di negara ini.

Sebaliknya, mereka lebih leka untuk meledakkan nama agar kekal popular dan kekal menjadi sebutan dan mewujudkan permintaan yang tinggi bagi pemilihan jawatan dalam parti mahupun sebagai calon dan seterusnya pemenang dalam pilihanraya, baik kecil, negeri mahupun umum.

Ramai yang tertanya-tanya, apa pula hukuman kali ini terhadap wanita berkenaan jikalau disabitkan kesalahan...?

Adakah dia akan dimaafkan, dibebaskan atau dikenakan denda yang sangat kecil..? Atau barangkali juga, dia akan mendapat pembelaan yang bertali arus daripada para peguam yang langsung tidak ada batas serta undang-undang untuk menyekat mereka daripada berbuat sekehendak hati di negara ini...?

Sekali air bah, sekali pasir berubah… itulah yang boleh disimpulkan daripada kejadian yang sama di Malaysia. Sekali bising dan hingar, sekalilah kerajaan bertindak. Kalau tak bising, diamlah dan langsung tiada sebarang usaha untuk menguatkuasakan undang-undang.

Persoalannya, apakah sebenarnya kerajaan dan pihak berkuasa sudah mati akal, malah langsung tidak dapat memikirkan kaedah terbaik untuk mendidik rakyat negara ini agar mematuhi Perlembagaan Malaysia dan undang-undang sedia ada?

Sampai bilakah sebenarnya kerajaan akan terus mempersalahkan pihak pembangkang walaupun memang hakikatnya pihak pembangkanglah yang banyak mencetuskan suasana yang lebih kepada tindakan subversif ini...?

Agak aneh, kalau sudah tahu yang menjadi dalang adalah pakatan pembangkang, mengapa pula mereka terlepas bebas, sebaliknya yang kena hanyalah para pengikut yang tidak mempunyai akal serta menurut tanpa usul periksa sebaliknya lebih kepada sentimen?

Apa yang ditakutkan sangat kerajaan terhadap para pemimpin pembangkang yang tidak teragak-agak untuk memainkan pelbagai sentimen sensitif asalkan mereka mendapat nama?

Atau sebenarnya ada mutual understanding antara kerajaan dengan Pembangkang dalam hal ini sehinggakan apa-apa sahaja yang dilakukan oleh para pemimpin pembangkang, mereka bebas daripada sebarang tindakan undang-undang tetapi apabila yang bukan bergelar pemimpin pula, mereka akan dicekup, ditahan, disoalsiasat, dibicarakan dan dihukum...?

Yang pastinya, tindakan menangkap dan membicarakan serta menghukum penghina Sultan-Sultan Melayu yang didalangi oleh kaum bermata sepet itu, tidak akan menyelesaikan masalah kerana apa sangatlah dengan denda atau hukuman penjara paling minimum berbanding mesej yang telah disampaikan kepada para penyokong mereka.

Seperti kata Anwar Ibrahim, seorang Anwar Ibrahim ditangkap dan dihukum mahupun dibunuh, sekarang ini akan muncul seribu Anwar Ibrahim yang lain!

Sebabnya tidak lain dan tidak bukan ialah penguatkuasaan yang lemah dan sambil lewa yang telah menjadi rukun selama ini dengan alasan… KEHARMONIAN KAUM....!

13 comments:

Anonymous said...

Cinabeng chauvinis, 'melayu' liberal atau mana2 individu yang telah menghina institusi raja melayu di negara yang berdaulat ni tak sepatutnya di benarkan tinggal di Malaysia dan seharusnya di lucutkan kerakyatannya serta merta. Kerajaan UMNO/BN yang telah dipilih oleh majoriti rakyat melayu-bumiputera dalam keadaan terpaksa, di sarankan jangan berlembut kerana ini adalah salah satu usaha pakatan setan untuk merepublikkan Malaysia.

Anonymous said...

Apa diharapkan kepada pemimpin Melayu sekarang.....adalah lebih baik orang Melayu bertindak sendiri.....ayuh.! mari hapuskan pengkhianat negara.!

Anonymous said...

Ini yg betul2 boring.Masa nak tangkap,bisingnya mengalahkan ayam nak bertelur.Sejam dua ,lepas bebas.Berbaloikah mcm ni.Bukan berfikiran negatif,kenyataannya begitu.Maka,akan datang bentuk penghinaan akan berulang dan lebih menyakitkan.Org akan ketawa memanjang,sinis dan menjengkelkan.Inilah rupa bentuk peraturan dan undang2 Malaysia yg mudah dipersendakan sesuka hati sahaja.

Anonymous said...

pokok pangkalnya adalah kerana pemimpin yang ada pada hari ini tidak mempunyai ketegasan sebab terlalu kemaruk dgn transformasi semata-mata nak ambil hati puak2 cinabeng! kerajaan hari ini terlalu memberi muka kpd cinabeng sehingga perkara sensitif yg ditimbulkan puak2 ini tidak diambil tindakan tegas!

Anonymous said...

perlu diingat PDRM boleh membuat sisatan dan pendakwaan terletak pada jabatan peguam negara dan hukuman terletak dibahagian mahkamah, jangan kita tuduh sebarangan ini menimbulkan tomahan pada PDRM tak buat kerja disebabkan tahan dilepaskan, PDRM tiada kuasa mendakwa dan menghukum kerana diluar bidang kuasa mereka

Anonymous said...

Contohi Thailand..contohi Thailand yg tegas dlm kes kes yg mcm ni!

Anonymous said...

seorang peliwat ditangkap, beribu peliwat yg akan muncul??? hahahaha

Anonymous said...

Betul non..ketuanya tau beribu penyokongnya mcm dia..sebabtu ikut membabi buta

Anonymous said...

Kadang2 aku terpikir yg sebenarnya UMNO nie dah lama mati sejak melihat telatah sebahagian besar menteri2 yg sebenarnya tak tau pon UMNO nie apa...aku boleh bet sekor2 nie bukan tau pon aspirasi melayu nie selain drp berkokok mende yg sama sbb ketara sgt bila aku nengok pendapat org2 lama mcm Tun Mahathir, Tun Daim, geng2 yg seangkatan diorang against yg skrg nie...tapi bila aku nengok geng2 komunis mcm kit siang anak beranak dan aku yakin sampai beranak cucu diorang besok aspirasi diorang tetap sama mcm tok moyang dia dulu yakni KASI RAMPAS KUASA MELAYU...Apa yg akan jadi ialah anak cucu menteri pondan kita akan tetap jadi menteri dgn keris berkarat warisan tok moyang dia...yg anak cucu menteri2 yg merapu nie pulak silih berganti jadi menteri mcm bapak dia...yg melayu pandai2 dikalangan rakyat dipimpin oleh badut2 nie...last2 jadi la UMNO nie sarkas melayu buat selama2 nya. Benar kata ayahanda Tun, Melayu nie benar2 sudah lupa...dan yg sedihnya ada yg dah murtad....terasa mcm bodoh kadang2 tu bila masa nak memangkah calon...calon sarkas nie jugak yg ditonjolkan oleh UMNO...desprate giler smpai Hindraf pon bleh dpt jadi timbalan menteri...aku rasa semua org2 melayu mcm kita makan hati sbb melihat keadaan nasib org2 kita yg PEGANG KUASA tapi senang2 kena main dgn cina. CINA NIE SEBENARNYA JADI BERANI SBB DIA TAU MELAYU DAH JADI BODOH...BUKAN KITA YG BODOH TAPI MENTERI2 KITA smpaikan yg Dipertuan Agong pon bleh dipermainkan. Senang je...buat dulu cerita kemudian...gerenti lepas punya. Harapan aku Pak Zahid dan abg2 polis kita takan tunduk dgn komunis2 tegar nie. Last sekali Ghani Patail tu lagi bagus letak jawatan sbb kalau korang perasan dia nie sejak pegang Peguam Negara nie mcm tak berkesan langsung. Mungkin dia nie peguam 3rd class kut...naik sbb kipas2 org.

pak tua said...

Kalu kerajaan tak mahu bertindak ,kita biar saja lah. kerajaan kita ni lebih sayang pada mata sepek daripada bangsa sendiri. Biar lah mata sepek ni tolong dia pru14 nanti. kita rakyat biasa tidak susah sangat jika sesiapa pun yang memerintah. kita bukan hilang jawatan. kita tanam ubi, tanam pisang pun, simata sepet ini nak makan pisang dia beli juga dari kita.
kita saja melaung semangat kebangsaan, YB yng gaji ribu ribu relek saja dalam mercedes benz!!!.silap gaya kita kena cekup polis jika tersalah bagi pendapat. apa guna? ada kah YB YB ini reti berterima kasih pada kita?
jika sudah ditakdirkan BN akan hancur pru14 nanti, kita tiada kuasa apa apa untuk menghalangnya. mungkin masanya sudah sampai?
sesuatu parti itu hancur atau tidak relevan lagi adalah kerana mainan politik pemimpin parti itu sendiri, bukan kerana ahli partinya. Jadi jika kita sayang parti, dan dapati pemimpin tidak relevan lagi, kita kempen saja untuk turunkan pemimpin berkenaan.

Anonymous said...

Lemah betul kerajaan sekarang ini, itu je yg dapat aku ungkapkan. Sebagai rakyat marhein yg cintakan negara Malaysia. Negara yg dikurniakan oleh Allah swt kepada kita yang kaya dengan hasil buminya serta sumber alamnye. Apakah yg dapat kita lakukan kepada makhluk perosak ini?. Bagaimana nak menghapuskannya?. Apakah kuasa kita sebagai rakyat biasa selain hanya mampu berdoa kepada Allah swt supaya negara kita terus aman dan sejahtera.

Anonymous said...

Geram betul aku baca ni! Samseng dan pengganas PKR/DAP memang tak takut lansung langgar undang-undang termasuk mengapi-ngapikan Cina untuk benci melampau pada BUMIPUTERA Melayu/Raja-raja Melayu/UMNO dan Islam! Mereka diajar jadi pengkhianat durjana, bongkak tak sedar diri yang rumpun asal dari bangsa pendatang dibawa penjajah British durjana.

Polis dan KDN, mesti jangan biarkan hakim-hakim dan peguam-peguam PKR/DAP PIJAK undang-undang macam SAMPAH dan mengajar anak muda Cina yang masih berhingus meleleh terus menjadi samseng atau PENGGANAS macam Cina pengganas ini! Ini disyaki rancangan amat merbahaya si durjana Cina DAP Lim kit-SIAL laknat, yang asyik JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Zionis!

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN paling penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

kalau aku jumpa NONYA ni tau la dia nanti...hahaha.....