Sunday, June 2, 2013

Dah Lamaaaa Dah..! Cina Sudah Lama Boikot Barang Bumiputera

Kempen ‘Buy Chinese Last’ kini dipergiat di kalangan kaum Bumiputera walaupun dikecam oleh kaum Cina.  Media berbahasa Cina dan Inggeris yang pro-Pembangkang juga semakin hebat mengutuk tindakan kaum Melayu memboikot barangan Cina.

Dalam mereka berkata bahawa kaum Cina tidak akan terjejas dengan kempen ini, mereka terus menghentam kerajaan, terutama kepimpinan, kerana tidak mengekangnya.

Di masa yang sama, mereka turut mempamerkan keangkuhan menyuruh kaum Melayu agar jangan bekerja dengan mereka lagi jika benar-benar ingin memboikot mereka.

Malah, mereka juga mengungkit-ungkit bahawa merekalah pembayar cukai terbanyak dan negara tidak akan ke mana tanpa mereka. 

Tanpa sedar, mereka sebenarnya mengesahkan bahawa mereka tidak pernah ditindas dan kerajaan serta kaum Melayu tidak pernah bersikap rasis terhadap mereka selama ini.

Dari mana mereka memperoleh kekayaan dan mampu membayar cukai jika bukan dari dasar Barisan Nasional yang tidak pernah meminggirkan mereka?   

Dari mana mereka mendapat pelanggan jika daya beli itu bukannya datang dari majoriti kaum di negara ini...?

Dari mana mereka mendapat pekerja jika bukan dari berbilang bangsa, terutamanya pekerja bawahan? 

Bukan kita tidak tahu bahawa kaum mereka yang bodoh dan malas sering diberi jawatan dan gaji tinggi di syarikat milik mereka sementara kaum Melayu yang bijak tetap akan diketepikan atas alasan kononnya Melayu itu malas dan bodoh...?

Ini adalah jawapan biasa bagi kaum Cina untuk membela diri atas sikap rasis mereka.  Sudah sampai masanya kaum Melayu menangkis jawapan mereka ini.

Bukan kita tidak tahu bahawa walau sebodoh mana pun seorang Cina yang datang memohon kerja di kilang, beliau akan diberi kerja di pejabat.  Tetapi anak Melayu dengan kelulusan diploma boleh saja diberi kerja ‘operator pengeluaran’.  

Adalah merupakan perkara biasa di dalam sektor swasta jika melihat anak Cina yang buta komputer diberi gaji eksekutif tetapi anak Melayu yang mampu menyediakan laporan kewangan dan membuat ‘presentation’ kepada pelanggan diberi gaji yang lebih rendah dari anak Cina bodoh itu.

Selain itu, melihat bos Cina yang haram tidak tahu membaca laporan berbahasa Inggeris dan bergantung sepenuhnya pada Setiausaha Melayu untuk melakukan kerjanya juga merupakan antara gambaran lazim di sektor swasta.  

Pendek kata, tidak ada seorang pun di dunia ini yang sikapnya sama dan jelas di sini bahawa kaum Cina sendiri ramai yang bodoh malah teramat baghal sehinggakan Bahasa Malaysia yang mudah itu juga tidak dapat mereka kuasai. 

Kerana bodohlah kaum Cina lebih ramai ke Universiti Swasta kerana di sana kelayakan tidak begitu ketat asalkan ada duit.  Kerana bodohlah kaum Cina ramai tergila-gila membuka salon pusat hiburan untuk anak-anak dara mereka yang bodoh bekerja. Kerana bodohlah, kaum Cina terpaksa menghisap kebijaksanaan kaum lain dan kemudiannya menikam belakang mereka untuk mengambil nama. 

Penulis bercakap berdasarkan pengalaman setelah bekerja di enam buah syarikat yang diterajui Cina.  Di syarikat-syarikat ini, walaupun kebanyakannya adalah milik bangsa asing tetapi sekiranya yang menjadi penerajunya adalah Cina, maka sampai matilah tiada Melayu yang dapat menduduki kerusi pengurusan atasan selain dalam Jabatan ‘Human Resource’ atau ‘Hal-ehwal Kerajaan’.

Melihat Cina bodoh mempergunakan akal dan tenaga Melayu bijak untuk mendapat nama adalah perkara yang terlalu amat biasa.

Hakikatnya, Melayu dan Cina sama saja, ada yang bodoh ada yang bijak, dan ada yang malas serta ada yang rajin. 

Jika ingin tahu kaum Cina bijak atau bodoh, ajaklah mana-mana kaum Cina dari universiti swasta itu berbincang secara ilmiah tentang pengetahuan am, sejarah dan pemikiran.  Majoriti mereka yang terasa bijak itu, langsung tidak tahu apa-apa selain mengira duit dan keuntungan. 

Dan kerana Cina ada yang bodoh jugalah maka Red Bean Army menghantar beratus-ratus komen terhadap artikel-artikel mengenai ‘Buy Chinese Last’ di internet tanpa seorang pun dari mereka mempunyai wajah identiti diri.  (Ingat orang bodoh macam mereka jugak ke tak tau itu kerja Red Bean Army?)  Sedangkan, jika dilihat dari komen maya bagi artikel-artikel di laman web lain, hampir semuanya merupakan individu berwajah. 

Oleh itu, tidak usahlah kaum Cina berbangga dengan kebodohan sendiri.  Ketahuilah bahawa keangkuhan itu sendiri adalah cerminan kebodohan.  Sudahlah bodoh, hipokrit pula.....
Sudah menumpang, angkuh pula.....

Sudah merampas semua, menafikan pula.  Di mana lagi maruah kaum Cina?  Patutlah Mat-mat Saleh Australia dan Amerika semakin ramai yang meluahkan kebencian terhadap kaum Cina di negara mereka.

Dengan mengecam kempen ‘Buy Chinese Last’ lebih lagilah terserlah bodohnya.  Ini kerana, sudah menjadi pengetahuan umum bahawa semenjak azali lagi kaum Cina memboikot barangan bumiputera.

Bukan kita tidak tahu bahawa hampir semua pasaraya yang dikuasai Cina tidak akan menerima produk bumiputera atas alasan tidak berkualiti dan berbagai-bagai alasan lagi.

Malah, jangankan produk bumiputera tidak akan dijual tetapi peniaga bumiputera juga akan ditindas semahu-mahunya. 

Antara yang telah menjadi heboh ialah ‘Kelantan Delight’ di KLCC dan bagaimana mereka mengekang peniaga bumiputera di Alamanda.  Begitu juga Subang Parade dan di semua kawasan komersial yang dikuasai mereka. 

Mereka melakukannya dengan menaikkan harga sewa sesuka hati ke atas peniaga bumiputera tetapi memberi kelonggaran penuh kepada peniaga kaum mereka.

Di rumah-rumah kedai biasa pula, kaum Cina sanggup memberi sewa RM300 kepada peniaga bangsanya, tetapi RM800 kepada bangsa lain kerana sikap perkauman yang begitu tebal. 

Tidak cukup dengan itu, mereka cukup pantang melihat produk Melayu maju, maka pantaslah mereka mengatur strategi mengsabotajnya. Roti Gardenia adalah antara yang paling hangat diperkatakan kerana Cina memang amat memusuhi Tan Sri Syed Mokhtar yang menjadi pemiliknya, hanya kerana beliau merupakan seorang taikun Melayu.

Kononnya beliau mendapat keistimewaan dan peluang dari kerajaan hanya kerana beliau Melayu, tetapi taikun-taikun Cina yang jauh lebih ramai kerana turut mendapat peluang memonopoli itu dan ini dari kerajaan tidak apa pula. 

Ada kalanya, peniaga Cina terlebih dahulu bertindak membeli atau mengedar produk bagi pihak pengeluar Melayu dan kemudiannya sedikit demi sedikit merosakkan produk tersebut sehingga ia tidak lagi dipercayai sebelum mengambil-alih pengeluarannya.

Soalnya, kenapa kaum Cina perlu mengsabotaj produk bumiputera dan begitu berdendam dengan seorang taikun Melayu yang seorang itu...?

Jawapannya, tidak lain tidak bukan kerana mereka tahu bahawa Melayu punya potensi untuk turut maju seiring dengan mereka. 

Oleh itu walaupun mereka sering melaung akan kepentingan bersaing secara sihat, tindakan mereka memboikot dan mengsabotaj produk bumiputera dengan sendirinya membuktikan bahawa mereka sebenarnya amat takut untuk bersaing.

Walaupun mereka tahu bahawa mereka tidak akan miskin jika turut bersaing dengan kaum lain tetapi mereka sengaja tidak mahu melihat kaum lain turut senang kerana hati mereka terlalu busuk. 

Justeru, walaupun penulis seorang yang tidak suka pada seruan ke arah perkauman, tetapi penulis menyokong penuh kempen boikot barangan Cina.  Bukan kerana rasis, tetapi kerana penulis menyokong ‘persaingan sihat’. 

Boikot perlu dibalas boikot.  Noktah.  

Penulisan Beruang Biru...

18 comments:

Anonymous said...

Aku melayu rasis amat berbangga dengan produk keluaran melayu-bumiputera dan muslim. Produk yamg paling aku suka sekali ialah Ramly.
Aku dah lama mempunyai pemikiran mengutamakan produk melayu-bumiputera jadi takde masalah nak boikot cinabeng kafir babi sampai diorang mampos bunuh diri. Kepada melayu2 rasis yang lain teruskan boikot, sebab kita sahaja yang boleh ajar babi2 yang tersangat kurang ajar ni.

parang terbang said...

wow serius penulisan macam ni aku cari selama ni....

aku pernah praktikal dengan kerja dengan bangsa khinzir ni...aku tau macam mana depa kerja.....

lancau la kata depa semua rajin dengan pandai.....

bangsa khinzir hanya tahu mengula ngan menipu je....

Anonymous said...

Cina kafir/kini DAP dah lama menyusahkan Melayu sejak zaman komunis Chin Peng lagi.Dulu memberontak nak komunis Cinakan Tanah Melayu dan terus memonopoli ekonomi negara sehingga bangsa pemakan daging babi tegar najis mugalazah itu semakin bongkak dan kurang ajar nak merampas segala galanya.Lebarkan senyuman kita kpd mereka tetapi sempitkan keperluan kita terhadap barangan Cina.

Anonymous said...

part yg kata cina tu bodoh memang betul. mereka masuk u swasta sebab grade rendah dan senang nak dapat degree. tapi bila kerja nak buat surat pun tak tau. boikot terus barang dan kedai cina. kemudian kita adakan kempen supaya sekolah cina ditutup. kalau nak sangat belajar cina suruh mereka pergi taiwan. hongkong atau negara cina. dalam dunia tak ada negara selain cina-based countries yg ada sekolah cina.

Anonymous said...

Selepas pru 13 aku tak pernah lagi berbelanja dikedai cina yg biasa aku belanja sebelum pr di pekan tempat tinggalku. Aku ke maiden.aku janji bcl kecuali dah takde.

Anonymous said...

Sebenarnya anak cina ramai yg bodoh...tapi dalam bab keje mereka ni opportunis..ketika diperlukan mereka sentiasa menolong. Contoh: anak mlayu disuruh OT bnyak alasannya...jaga anak lah masak untuk hubby dan mcm2 lg.anak cina tawar diri lagi untu ot. In pengalaman aku kerja sebagai pengurus kilang 10 tahun dulu

Anonymous said...

Cara terbaik usahawan kecil dan sederhana Melayu dan Bumiputera lain lawan PENINDASAN RASIS si Cina bongkak tak sedar diri (asal pendatang di bawa pejajah British durjana) ialah dengan berniaga melalui koperasi Melayu dan Bumiputera lain. Perlu juga ada peguam-peguam bangsa supaya boleh ambil tindakan undang-undang yang lebih berkesan, jika si Cina RASIS buat aniaya - si Cina RASIS lansung tak peduli undang-undang sebab dia tahu kan ramai loya-loya buruk PKR/DAP sentiasa sedia berkerah untuk jaga hak si Cina RASIS - bahkan ada majistret durjana pun dah direkrut PKR/DAP!

Lihat di http://peraktoday.com/?p=119500, Kenalpasti Produk Berpotensi Untuk Diketengahkan, Perak Hari Ini , 31 Mei, 2013:
Pertubuhan koperasi di Perak disaran mengenalpasti produk berpotensi di persekitaran masing-masing untuk diketengahkan agar hasil ekonomi ahli-ahlinya dapat ditingkatkan dari semasa ke semasa.
Pengerusi Jawatankuasa Pendidikan Islam, Pembangunan Sahsiah, Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Mohd Nizar Zakaria, berkata produk berasaskan pelancongan antara bidang yang boleh diketengahkan pihak koperasi kerana sektor itu berkembang pesat saban tahun.
“Selain pelancongan, produk berkaitan Industri Kecil dan Sederhana (IKS) dan peruncitan juga boleh diceburi pertubuhan koperasi di Perak..... Dalam perkembangan berkaitan, beliau memberitahu Suruhanjaya Koperasi Malaysia (SKM) turut menyediakan bantuan berupa pinjaman kepada koperasi di seluruh negara untuk mengembangkan lagi perniagaan mereka.
“Saya akan terus memberi sokongan kepada semua koperasi di Perak untuk menjayakan aktiviti yang dilaksanakan,” katanya lagi.

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Satu lagi yang patut kena boikot ialah kedai2 makan penyokong pas/ orang kelantan. Mereka cari makan di negeri orang tapi penyokong tegar pas. dahtu mentaliti serupa cina gak tak tau kenang budi. ni pun patut kena boikot suruh balik kelantan.

Anonymous said...

Alhamdulillah.
Terima kasih kepada MUKMINBRNDS akhirnya secara realiti, kita sudah ada BLOG IKLAN UTK PRODUK MUSLIM. Semua produk Muslim boleh DIKUMPULKAN dalam SATU BLOG. Saya mohon IZIN dari MukminBrands utk mewar-warkan kpd semua saudara kita.

KEPADA SEMUA PARA PENIAGA, USAHAWAN, PENGELUAR, PEMBUAT BARANGAN MUSLIM,
SILA DAFTAR DAN IKLANKAN:-

1) BARANGAN dan PRODUK yang anda keluarkan
2) KHIDMAT atau SERVIS yang ditawarkan
3) PERNIAGAAN yang anda jalankan
4) MAKLUMAT/INFORMASI utk dikongsi bersama

Di http://www.mukminbrands.com

DAFTAR DAN IKLAN ADALAH PERCUMA.

Silalah layari “BLOG mukminbrands.com” utk mendapatkan informasi barang/produk/servis Muslim.

Semoga Allah SWT memberi berkat, rahmat dan melindungi saudara yg mereka-cipta blog ini, yang mana secara amnya dapat memberi manafaat besar kpd berjuta-juta umat Islam.

HALAL ITU FARDHU.
Terima kasih, wassalam.

Anonymous said...

lantaklah cina nk kata apapun. aku rasis dan semakin rasis. pedulik hape aku. strategi aku dgn bermakis muka, cakap sopan santun dgn anak2 cina adalah bagi membalas hipokrit cina terhadap melayu sejak sekian lama. untuk tolong anak2 cina, oh no!!! biar mereka mati kering, namun aku nk tolong, sori naik lori!!! ini kalilah, mampos ko sepet!!!

Anonymous said...

melayu 1st..ini kali laaa..try dlu baru taw..jom2..

Anonymous said...

Tak usah takut dengan kecaman boikot barang cina akan melemahkan ekonomi malaysia.

Lemah tak lemah tetap boikot, biar melayu dan cina sama-sama rasa sengsara akibat ekonomi lemah. aku lebih rela ekonomi malaysia jatuh asalkan menjamin cina dap hancur. Biar sama-sama terbakar, biar sama-sama lesu.

Kalau kita tidak boikot cina, cina akan semakin kaya dan kuat dan melayu semakin diletak di bawah tapak kaki cina.

Anonymous said...

raya akan datang ni, harap semua bumiputra jangan berbelanja di kedai cina. Banyak pilihan untuk beli kain ela, langsir, baju ready made dll di kedai bumiputra atau bangsa bangsa lain. Beli lah keperluan hari raya di kedai melayu. Boleh beli di kedai bangsa lain selain cina. Boleh beli di Jakel, Gulati, Kamdar, mydin, kedai kain 1malaysia. kedai jual tudung bangsa indon, bangla, pakistan dll pun tak pe. Asalkan bukan cina bangsat.

Kalau ketupat belilah faiza ketupat.

Anonymous said...

SETUJU DGN ANON DI ATAS BOIKOT KEDAI ORANG KELATE YG BERNIAGA DI LUAR KELANTAN...MEREKA INI PERANGAI SEBIJIK MACAM CINA ! SETELAH MENJADI KAYA RAYA .

Anonymous said...

btw klu da ade ank didik ank korg dr awl mse kecik ni lg jgn beli dkt cina.bt dr skrng. sbb benda 2 akn terset dkt otak. mcm arwah ayah & mak ako ajar kami adik bradik dr 25 th lps. trust me, akn berjaya.

Stopa said...

Org mulayu mcm kamu semua masih mengharapkan kehadiran china doll urk memuaskan nafsu kamu semua.

Anonymous said...

Pengikut2 PAS sokong penuh DAP. Tp lepas tu bersungut ank2 mereka yg bertudung labuh n berkopiah tiada harapan utk kerja disyarikat Cina. Bengung betul sb mereka tak mampu berfikir n mengaitkan kedua-dua nya.Yg terima ank2 mereka kerja adalah kerajaan yg tanpa henti dihina mereka. Pelik tul aku lihat kebengongan puak ni.

Rafhan said...

Adalah menjadi tanggungjawab orang Islam untuk memajukan ekonomi Orang Islam