Saturday, June 1, 2013

"Dah Macam Hulubalang...." Itulah Kata Anwar Menghina Khalid Pegang Tombak Depan Sultan Selangor Sewaktu Buat Akujanji.

Dipetik dari blog Gelagat Anwar...

Anwar Ibrahim dalam pertemuan Khas dengan Khalid Ibrahim bersama barisan Exco yang baru telah mengulas tentang akujanji Menteri Besar yang baru.

Anwar kata, ini Akujanji yang tidak mempunyai asas perundangan....! ‘Dah macam hulubalang…" kata beliau apabila Khalid kena pegang tombak sewaktu buat Akujanji.

Akujanji itu termasuk akan menjunjung tinggi prinsip Rukun Negara,  memelihara dan melindungi kesucian serta keagungan agama Islam sebagai  agama negeri, mematuhi kedaulatan institusi Raja dan mempertahankannya  daripada digugat oleh mana-mana pihak serta melaksanakan tugas beliau  dengan integriti yang tinggi, penuh rasa tanggungjawab, amanah, jujur  dan ikhlas.

Menteri Besar didepan tuanku Sultan juga berjanji untuk memelihara keistimewaan orang Melayu  dan kepentingan sah kaum lain seperti termaktub dalam Perlembagaan  Persekutuan dan Undang-undang Tubuh Kerajaan Selangor 1959, mendahulukan rakyat selagi ia tidak menjejaskan kepentingan kestabilan, kemakmuran  dan keselamatan negeri; memelihara hubungan baik kerajaan persekutuan  dan negeri-negeri lain dalam Persekutuan serta memastikan perpaduan  antara kaum dengan menitikberatkan semangat muhibah dan kerjasama antara kaum.

Anwar tidak mahu Exco Selangor terlalu terikat dengan akujanji tersebut...." Kita mewakili rakyat, bukan Istana.." katanya.

Wah, kali ini perlantikan Exco Selangor mendapat perhatian luar biasa, baik dari dalam mahupun luar parti. Dalam PKR, DAP dan PAS, nampaknya amcam tak ada bunyi yang terlalu kuat. Kalaupun ada, hanyalah PAS Dr Rani terkejut beruk apabila namanya tidak disenaraikan sebagai Exco. Tak ada rezeki.

Walaupun keluar kenyataan bahawa dia tidak kisah tidak diberikan amanah yang besar, nampaknya wujud rasa tidak puas hati.

Selain daripada itu, tak ada bunyi. Malahan ada blogger UMNO sendiri mengakui bahawa Khalid membuat tugasan yang bagus. Cekap dan efisien. Mereka memuji pemilihan Exco Selangor sebagai pilihan yang tepat dan baik.

Namun ada beberapa nasihat yang diberikan Penasihat Ekonomi kepada semua Exco. Antara yang diberikan penekanan:-
  • 5 tahun akan datang adalah ‘penggal politik’. Jangan ambil mudah. Gunakan kuasa dengan sebaiknya.
  • Mesti bantu parti dalam apa jua program. Pastikan parti dapat nama dalam segala inisiatif.
  • Bendung kebangkitan UMNO/BN.
  • Wujudkan hubungan direct dengan rakyat.
  • Cari kaedah membantu ahli parti mendapat manfaat politik dan ekonomi
  • Gunakan pejabat Penasihat Ekonomi sebaik mungkin. Keputusan penting mesti dirujuk sama ke Pejabat Penasihat Ekonomi Negeri.

13 comments:

Anonymous said...

WHATEVER!!!!!!!!!!!hehehe...

Anonymous said...

ABAI kan saja orang kuat meroyan tu

Anonymous said...

Hulubalang pun ada negeri... anwar hulumangkuk dan hulucebok ada apa????

Anonymous said...

Khalid gagap patut ambik tombak tu dan sula jubor nuar....isi akujanji tu sebenarnya bukan perkara yang baru. Jadi apa masalahnya...? Mewakili rakyat apa kejadahnya kalau menghasut rakyat ke sana sini memperlekehkan institusi raja.

Anonymous said...

Khalid gagap patut ambik tombak tu dan sula jubor nuar....isi akujanji tu sebenarnya bukan perkara yang baru. Jadi apa masalahnya...? Mewakili rakyat apa kejadahnya kalau menghasut rakyat ke sana sini memperlekehkan institusi raja.

Asal Bukan Cina said...

TSK kena buat dono aje...
Anwar sedang gundah gulana,
apa yg dicita tidak menjadi.

Anonymous said...

tak tahu pula anaa yg anwar ni pandai undang2 bila dia kata tak ada asas undang2...yg dia buat perhimpunan haram ada asas undang2 ke?...dahlah tu macam2 dia dakwa yg dia menang pilihan raya...hakikatnya undang2 pilihanraya malaysia dah menyebut dengan jelas...macam2 lagilah panjang pula....dia langgar undang2yg dah terang2...org yg tak belajar undang2 pun boleh bagi jawapan dengan apa yg dia telah buat selama ini...kalu boleh nak juga tahu dia belajar undang2 di mana...

Anonymous said...

Khalid ada jugak tombak yang nak dipegang.

Nuar nak pegang apa? Yang ada hanya kote bengkok. Lepas tu goncang, goyang ...

Tanya sama Nuar apa pasal goncang, nanti jawab Nuar batang dah tegang.

Anonymous said...

Najib tengah cari buah rambutan dan buah tampoi di indonesia nak buah jamuan di parlimen nanti.

Anonymous said...

Aku janji Nuar tu duk pegang batang bengkok je. Janji2 dia mane pernah di tepati. Bengkok ke lain.

Anonymous said...

Pendubor tu cuma dpt pegang kote jantan gay jer!!!!
Dia jeles tak dpt pegang tombak...
Sapa2 golongan lgbt...silakan hulur kote anda...mamat gay ni sedia memegang dan mgusapnya...

Anonymous said...

Pistol lebih bahaya dari tombak

Anonymous said...

Hulubalang sedap juga bunyinya..kalau nuor sebut pengawal istana..mcm bangla aje..
hehehehe
Mau di hunus kat juboq nuor...hahahaha