Monday, June 10, 2013

DEYY TAMBI PALANI....! PUNDEK LAA WEI..... VOKALLAA WOLLII


dipetik dari mykmu.net

Bukan main lagi garang si Palanivel yang enggan bertanding di Sungai Siput, sebaliknya memilih untuk bertanding di Cameron Highland yang merupakan tempat selamat buatnya.

Palanivel yang tidak yakin dengan dirinya sendiri, ternyata memang dari jenis kasta rendah yang bila kaya sedikit, lagaknya mengalahkan Brahmin.

Presiden MIC itu telah menuntut Zambry Kadir, Menteri Besar Perak agar mengekalkan kerusi Speaker DUN Perak untuk MIC. Walaupun MIC hanya nyawa-nyawa ikan dan tidak banyak membantu Barisan Nasional,

Palanivel beranggapan parti yang dipimpinnya itu adalah Murugan yang diturunkan ke bumi untuk menyelamatkan Batu Caves daripada dimusnahkan bagi memberi laluan kepada pembinaan pangsapuri-pangsapuri mewah.

Rupa-rupanya, di sebalik kegagalan MIC memberikan sumbangan lebih bermakna kepada Barisan Nasional, beliau masih ada muka untuk bercakap besar dan hebat.....? Barangkali beliau terlupa untuk melihat dirinya sendiri.....! Barangkali juga Palani gagal melihat, sikapnya itulah yang membuatkan ramai masyarakat India yang cukup menyampah dengan MIC.

Walaupun MIC merupakan parti yang telah menyatukan kaum India kasta rendah yang dijadikan kuli estet-estet getah semenjak zaman sebelum Merdeka lagi, namun pada penghujung hayatnya, sokongan kepada parti ini tidak langsung meningkat. Sebaliknya MIC dilihat tidak lebih daripada kulapuk yang hidupnya hanya menumpang pada entiti lain.

Menariknya, Palanivel gagal mengesan kelemahan ketara dalam MIC terutama sekali penolakan masyarakat India terhadap partitnya itu, malah  sebaliknya menubuhkan beberapa buah parti serpihan yang mereka harapkan boleh memberi perlindungan dan memperjuangkan nasib mereka.

Tentu kita masih lagi ingat bagaimana Palanivel begitu teruja untuk menjadi calon Barisan Nasional sewaktu Pilihanraya Kecil  Parlimen Hulu Selangor walaupun mendapat tentangan daripada masyarakat India dan pengundi-pengundi yang lain pada tahun 2008. Beberapa bulan sebelum itu, beliau adalah calonnya dan kalah di tangan calon Melayu PKR dengan majoriti besar pada PRU 12.

Keputusan pimpinan Barisan Nasional memilih anak muda P.Kamalanathan sebagai calon amat tidak menyenangkan Palanivel dan dia bersama-sama koncon-konconya cuba menjalankan sabotaj terhadap calon pilihan BN....


Mujurlah Ada UMNO!

UMNO telah berjaya memenangkan P.Kamalanathan sedangkan MIC pula tidak banyak menjalankan tugas mereka untuk memenangkan calon dari parti sendiri kerana perangai hodoh Palanivel....!

Sebagai Presiden MIC, beliau tidak seharusnya menunjukkan contoh dan teladan buruk seperti itu. Para penyokong MIC dan BN sudah lama bosan dengan telatah serta gelagatnya yang tidak sedar diri serta enggan mengakui kelemahan MIC di bawah kepimpinannya.

Ancaman dan gertakan kononnya MIC tidak akan menerima sebarang tawaran jawatan dalam Kerajaan Negeri Perak, selagi kerusi Speaker DUN Perak tidak diserahkan kepada MIC, tidak ubah seperti si bodoh yang tidak tahu apa hendak dibuat dengan emas di tangan....

Kemenangan tipis BN dengan UMNO dan parti-parti Bumiputera adalah dominan, seharusnya menyedarkan Palanivel bahawa jawatan yang diperuntukkan kepada MIC selama ini, hanya merugikan sahaja.

Kesombongan MIC untuk mendapat lebih banyak peruntukan kerusi yang dipertandingkan serta jawatan penting, hanya lebih memburukkan keadaan di mana akhirnya parti itu akan menjadi satu lagi parti GERAKAN yang kian pupus dan tandus sokongan.

Kecuali di Cameron Highland, kerusi-kerusi yang ditandingi serta dimenangi oleh MIC hanya bergantung kepada belas ehsan Melayu dan UMNO semata-mata. Kalau UMNO tidak buat kerja lebih awal dan bersungguh-sungguh MIC tidak ada satu kerusi pun di DUN mahupun Parlimen.

Dari tahun 2008 sehingga 2013, apa sangatlah yang dibuat oleh pimpinan dan jentera MIC....?

Penguasaan media sosial MIC begitu lemah.... Kerja-kerja mereka di kalangan masyarakat India, boleh dikatakan hanya untuk menghabiskan bajet....!

Yang mereka cuba lakukan hanyalah menyaingi HINDRAF yang dikatakan mendapat sokongan terbesar daripada masyarakat India walaupun hakikatnya, HINDRAF juga seperti anjing tersepit yang kerjanya hanya menyalak dan apabila dilayan, akan menggigit.

Ancaman dan ugutan Presiden MIC itu menjadikan suhu menyampah kepada Palanivel dan MIC bertambah tinggi. Malang sungguh BN mempunyai pemimpin parti komponen seperti Palanivel yang masih lagi tidur lena dan tidak sedar bahawa parti pimpinannya semakin mengecil dan terpinggir!

7 comments:

AkuPun Tak Faham said...

Hahaha saya ada juga ulas Tsunami India pada 1 Jun

Anonymous said...

Keling pun sama jugak macam cinabeng. Tapi ada sikit lagi la keling sokong BN. Orang melayu sebenarnya kena asak dengan dua2 kaum ni bila dah berpecah dan lemah.

kluangman said...

minta dia balik baik kapal arang

kluangman said...

Naik karpal arang

Anonymous said...

NIE JENIS DRPD ESTATE YG DAH PINDAH BANDAR SENANG SIKIT LUPA DARATAN.....

PRU 13 MENANG TAK BANYAK MANA TAPI DAH PANDAI DEMAND KAT MB PERAK.....

APALAH JENIS PUNYA MANUSIA HANTAR BALIK KAT NEGARA DIA PUN TAK NAK TERIMA ORANG YANG BODOH TAK BOLEH DI AJAR NIE....

Anonymous said...

ni pundek tak sedar diri....
menang majoriti sikit jer tp ni pundek belagak mcm menang besar...


kalau bertanding kat tempat aku dah lama keling pundek ni bungkus.....


puiii.....

Anonymous said...

jenis suke tumpang tui mcm ni dpilih..skrg apa jd?hulu selangor dulu kalah.cameron highland pun nyaris2 telungkup ada ati nk ugut!patotla bangsa dia sendiri pun x suka !