Friday, June 7, 2013

Ini Dia Kisah Sebenar Bagaimana Jambatan Kedua Pulau Pinang Boleh Roboh..... Cinabeng Guan Eng Lu Jangan Manyak Mohong Maa

Artikel Terbaaeek Dari Be Da Man....

Tajuk di Malaysiakini seolah-olah menggambarkan sebahagian jambatan kedua Pulau Pinang runtuh adalah tidak tepat.....!

Berdasarkan gambar dari portal Malaysiakini, nampak bahagian yang runtuh ada lagi struktur2 'scaffolding', maksudnya runtuh masa kerja pembinaan sedang dijalankan, dan bukan masa struktur itu siap sepenuhnya. 

Kemalangan berlaku semasa 'work in progress' berdasarkan struktur2 scaffolding yang turut runtuh.

Berdasarkan pemerhatian dari gambar, penulis berpendapat ia adalah kecuaian dalam pembinaan stuktur2 sokongan. Struktur2 sokongan ini adalah struktur2 sementara yang menjadi 'support' bagi struktur kekal yang sedang dibina. Ini hanyalah pendapat penulis semata-mata.


Sedikit latar belakang mengenai jambatan kedua Pulau Pinang, jambatan ini dibina oleh China Harbour Engineering Co Ltd dengan kerjasama UEM Construction Sdn Bhd.

Rekabentuk jambatan kedua ini dibuat oleh Malaysian Highway Authority dan UEM Builders. UEM Construction da UEM Builders adalah anak syarikat UEM Group (United Engineer Malaysia Berhad) .

Projek2 tempatan UEM Builder dalam pembinaan sekarang ialah KLIA2, Pahang Selangor Raw Water Transfer, MRT V8, MRT S3, 2nd Penang Bridge dan beberapa lagi.

Syarikat ini juga ada mengendalikan beberapa projek luar negara di Brunei, India, Qatar, Saudi Arabia, Singapore dan Indonesia. UEM Group sama seperti Petronas adalah sebuah syarikat berkaitan kerajaan (GLC).

China Hourbour Engineering pula adalah sebuah syarikat dari China yang mempunyai 'track' record projek projek pembinaan di seluruh dunia kebanyakkan kontrak kontrak dari Asia, Afrika dan Europe.

Jelas kedua-dua buah syarikat ini mempunyai track record yang baik untuk projek projek yang lepas. Kejadian sebahagian struktur yang runtuh ini mungkin disebabkan kelemahan dalam 'supervision' semasa struktur dibina dan pelbagai lagi faktor kejuruteraan yang lain.

Tak perlu salahkan parti politik mengenai hal2 berkaitan kejuruteraan ini, agak jelas hal2 sebegini adalah 'human error' .

Bagi mereka yang biasa terlibat dalam industri minyak dan gas, memang banyak kemalangan2 berkaitan 'human error' tak di report pada 'public' (scaffolding runtuh, oil leakage,platform terbakar, tug boat tenggelam dan sebagainya). Takkan semua ni nak dikaitkan dengan politik.....?

Pembinaan jambatan ke 2 Penang adalah sesuatu yang besar, hal-hal berkenaan pembekalan bahan dan sebagainya memang melalui proses proses yang teliti. Perlu ada sijil sijil dan pengiktirafan badan badan tertentu.

Kalau pembinaan jambatan ke 2 Penang ini kurang kualitinya mengapa sekarang baru ada struktur yang runtuh , tetapi struktur yang ada di tengah tengah laut masih teguh...?

Juga perlu diingat, UEM Construction juga adalah kontraktor yang sama membuat kerja2 pelebaran Jambatan Pulau Pinang (yang sedia ada) dan sehingga sekarang tiada struktur yang dilebarkan itu gagal .

Oleh itu tak perlu lah Pembangkang mengambil kesempatan menggunakan isu struktur jambatan kedua yang runtuh untuk menyalahkan kerajaan. Biarlah para juturera dan pakar menyiasat punca puncanya, elok lah dihentikan segala spekulasi spekulais jahat sekiranya kita tidak arif tentang perkara ini.....

UEM Construction dan China Harbour Engineering adalah dua syarikat pembinaan yang terbukti mempunyai track record yang baik dalam kerja kerja mereka dalam dan luar negara. Kalau nak dikatakan syarikat ini gagal, tentulah saja kita boleh lihat struktur struktur lain binaan dari dua syarikat ini turut mengalami masalah yang serupa .

Berikut adalah senarai pakej pakej yang terlibat dalam pembinaan Jambatan Ke-2 Pulau Pinang, pakej yang mengalami masalah ialah Batu Maung interchange di bawah kendalian Cergas Murni Sdn Bhd


Cergas Murni Sdn Bhd adalah syarikat yang ada kaitan dengan Latimer Corporation yang juga banyak pengalaman dalam industri2 pembinaan .

Penulis juga mendapat maklumat bahawa Cergas Murni adalah kontraktor tempatan yang dilantik oleh Penang Development Corporation di mana Lim Guan Eng sebagai Pengerusi (maklumat tak disahkan lagi).

Walaubagaimanapun , pada penulis ini bukanlah berkaitan politik...., lebih kepada 'human error'.

Berikut adalah salah seorang komen pembaca yang agak menarik ;

"It's human error by using that type of scaffolding on a traffic running road.The vibrations of vehicles,especially lorries would have made the scaffolding weak at the bottom.An alternative safer method should have been done,that is by traveling formwork."

Cuma kita terkilan bila mana ada pihak cuba bermain politik dengan insiden sebegini. 

*ralat :

1. Cergas Murni dilantik JKSB , apa yang dipersoalkan samada perlantikan dipengaruhi kerajaan negeri Pulau Pinang.

2. Isu pelantikan timbul apabila ada pihak mempertikai kontraktor binaan yang dilantik JKSB tidak kompeten , seterusnya cuba menyalahkan kerajaan BN.


18 comments:

Anonymous said...

Jambatan dh runtuh pahat masih bbunyi..sabo je la.

Anonymous said...

Pakatan setan akan tetap menuduh kerajaan. Tak kisah la citer tu betul ke tak. Motifnya bukan pasal jambatan runtuh tu sangat tapi untuk menyalahkan kerajaan dan menaikkan kemarahan rakyat.

Anonymous said...

Hahahaha..kena hang semua pakatan cina dap kui..

Takde citer buat citer fitnah..semua salah kerajaan BN..jaja nama kerajaan BN..dah heboh menyalahkan kerajaan..rupa rupanya co di bawah dap...kena sebijik hang semua pakatan

Kenapa tak sebut salah dap ke pakatan ke. KESALAHAN MANUSIA....hahahaha..nanti penyokong taksub sebut kesalahan hantu.. Ada tak org bangla kerja nanti jadi mangsa lagi dijaja nama bangla lagi...hahaha

Allah bayar cash...dah byk tuduhan akhir kena batang idung sendiri

Anonymous said...

KALAU NAK BUAT BUMBUNG LAK ..JANGAN BAGI KAT ARKITEK DARI TERENGGANU...ASYIK BUMBUNG JEEE RUNTUH !

Anonymous said...

KITA TUNGGU TEROWONG LIM GUAN ENG RUNTUH..NK TUNGGU APE REAKSI PAKATAN HARAM..

Anonymous said...

Bukan aje terowong runtuh..heret sekali penang masuk dlm laut..beres semua buat kerajaan dewa dlm laut..10000 tahun kemudian ditemukan..byk la pakar sejarah seluruh dunia heboh.. Penemuan baru..hahahaha

Tapi sebelum berlaku semua umat Islam dah keluar dr penang aminnnnn

kampong lad said...

"It's human error by using that type of scaffolding on a traffic running road....An alternative safer method should have been done....bla bla bla".

bila ada kemalangan di highway salah bn, bila ada rompakan di pulau pinang salah pr.

people tend to be clever only after the incident....sapa kata aku tak ingat

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Islam mengajar umatnya bersatupadu namun kita muslim berpecah belah sedangkan bangsa lain boleh bersatupadu

Kalau nak beli atau jual barang terpakai dan baharu sila ke produkmuslim.info

Kalau tak beli atau jual pun sila daftar sebab ada cabutan bertuah sebulan sekali

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

apa2 yang berlaku kat penang tu dibawah dap komunis dan pakatan haram. so pandai2 lah korang jawab. rakyat nak tau citer sebenar.

Anonymous said...

CIDB . . . Mana bole approve guna scaffolding untuk orang kerja pakai support super structure . . .satu member kecil give way . abis semua fail la . . Dari dulu aku dah nampak Depa overlook benda ni. .. haramkan method ni . .sebelum banyak nyawa lagi akan terkorban. .

Anonymous said...

Jambatan Berhantu.

Anonymous said...

benda dah jadi....ibarat sudah terhantuk baru terngadah.......always gitu...betoi tak YB....

Anonymous said...

Musim runtuh....

Anonymous said...

Sebenarnaya Lim Guan Eng memberi kontrak itu kepada seorang usahawan melayu Pulau Pinang yang menyokong kuat akan kepimpinan Guan Eng. Beliau ialah Dato Izam. Dato Izam mendapat bergitu banyak kontrak2 dari PDC hinggakan terpaksa mengunakan syrikat lain. Bagi mendapat keuntung atas angin maka Izam mengunakan syarikat Cergas Murni Sdn Bhd. Unutk projek tersebut maka 3 pihak terlibat dalam mencari keuntungan. Cergas Murni, Dato Izam dan rakan2 serta sub-kontraktor yang menjalankan kerja2 pembinaan. Ini tidak termasuk utk Guan Eng dan DAP.

Anonymous said...

25 parsen......

Anonymous said...

LGE25%....

Anonymous said...

LGE25%....

Megat Mohd Hisemudin Megat Kasim said...

Sila baca ulasan saya berdasarkan kejuruteraan awam dalam, "Teori runtuhnya jalan susur keluar Jambatan Kedua Pulau Pinang".

http://hisemudinkasim.blogspot.com/2013/06/teori-runtuhnya-jalan-penyambung-susur.html