Sunday, June 16, 2013

Kak Wan Nak Berak TAPI Taik Dia Tak Nak Keluar.....

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) terpaksa mengadakan pilihan raya kecil sekiranya berlaku kekosongan kerusi ekoran tindakan wakil rakyat pembangkang yang mahu memboikot majlis angkat sumpah di Parlimen pada 24 Jun ini.

Pengerusi SPR, Tan Sri Abdul Aziz Mohd. Yusof berkata, keadaan itu juga sekiranya berlaku akan menyusahkan dan membuang masa rakyat serta kewangan banyak pihak.

"Sekiranya pilihan raya kecil terpaksa dijalankan, memang benar ia memerlukan perbelanjaan yang besar, membuang masa dan tenaga banyak pihak. SPR berharap itu tidak berlaku," katanya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Beliau mengulas kenyataan Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim yang mempertimbangkan untuk memboikot majlis angkat sumpah di Parlimen kerana mendakwa wujud penipuan dalam pilihan raya umum lalu.

Yang Dipertua Dewan Rakyat, Tan Sri Pandikar Amin Mulia menegaskan mana-mana Ahli Parlimen yang gagal mengangkat sumpah pada hari pertama sidang Dewan Rakyat pada 24 Jun ini tanpa alasan munasabah dan dalam tempoh enam bulan selepas tarikh itu, boleh dilucut atau hilang kelayakan sebagai wakil rakyat mengikut Perkara 59(1) Perlembagaan.

Abdul Aziz berkata, walaubagaimanapun beliau difahamkan semua wakil rakyat pembangkang akan hadir mengangkat sumpah di Parlimen pada 24 Jun ini.

Namun, katanya, sekiranya wakil rakyat tidak hadir dalam tempoh demikian, Yang Dipertua Dewan Negara mempunyai kuasa untuk mengambil tindakan mengikut Peraturan-Peraturan Dewan Rakyat memaklumkan kepada SPR bahawa telah berlaku kekosongan kerusi.

"Kemudian SPR akan membuat keputusan muktamad sama ada berlaku kekosongan luar jangka atau tidak dan seterusnya menentukan untuk mengadakan pilihan raya kecil," katanya.

Dalam pada itu, Timbalan Pengerusi SPR, Datuk Wan Ahmad Wan Omar berkata, SPR terpaksa mengeluarkan perbelanjaan mengikut kawasan kerusi yang dikosongkan dengan melihat kepada faktor-faktor seperti jumlah pengundi dan keluasan kawasan.

"Sekiranya keluasan kawasan kerusi besar dan pengundi pula ramai, maka lebih besar perbelanjaan yang perlu dikeluarkan SPR," katanya.

Katanya, tidak pernah berlaku dalam sejarah pilihan raya di negara ini apabila wakil rakyat tidak mahu mengangkat sumpah tanpa sebab yang munasabah sehingga terpaksa diadakan pilihan raya yang lain.

Namun beliau percaya, wakil rakyat pembangkang tidak akan melepaskan dengan mudah kerusi yang telah dimenangi mereka pada Pilihan Raya Umum ke-13 lalu dengan tidak mengangkat sumpah di Parlimen nanti.

Utusan Online


12 comments:

Anonymous said...

..aljuburi sekoq ni kecik2 tak nak mampos.. dah besau menyusahkan organg aje.. lahanat sungguh peliwat tegar tua kutok sekoq ni..

Anonymous said...

selagi allah tak ambik nyawa nya dia tak akan bertaubat lagi tu dia menyusahkan umat islam dan bangsa lain di malaysia ni.

Anonymous said...

Taik kak wan tak keluar2 sebab kak wan frust sangat dengan bang non. Bang non dengan muka stim kejap2 poyo dengan selambanya meboikot parlimen kononnya SPR menipu. Norule Ijah pun menasihati kak wan agar menelan ubat julap banyak2 melebihi dos yang ditetapkan....ptuihhh!!!!

salim hasan said...

MENGAPA TIDAK DIUBAH AKTA PILIHANRAYA YANG MEMBOLEHKAN CALON YANG KALAH YANG MENDAPAT UNDI KEDUA TERTINGGI DILANTIK SEBAGAI MP YANG BARU SEKIRANYA MP YANG JADI PEMENANG
TERLUCUT STATUSNYA AKIBAT DISENGAJAKAN SEPERTI MELETAK JAWATAN DAN MEMBOIKOT ANGKAT SUMPAH SESUKA HATI.APAKAH ADIL KEPADA SPR DAN RAKYAT JIKA PILIHANRAYA DIADAKAN SEMULA???

Anonymous said...

Salim hassan.. Sy stuju..

Anonymous said...

Marilah kita umat Melayu/Islam memohon perlindungan dari ALLAH agar dilindungi daripada kerakusan penjahat seumpama anuar!Semoga kita aman dan selesa dibumi bertuah ini.

Anonymous said...

SEMBELIT (tuan tanah tlupa pkataan,aku tolong ingatkan)

Anonymous said...

Tak perlu pikir pun, 23 Jun nanti Anuar tetap akan hadir, alasan amanah pengundi, bla,bla,blah sure punye. Kulit muka dia kan tebal macam kulit babi.

Anonymous said...

Tajuk mcm siyall

Anonymous said...

Sapa tak kenai Nuaq,No 1 punya hero jalanan rancang lain,cakap lain ,buat lain,ckp putar belit pusing pusing pi mai pi mai tang tut..Orang sekoq ini meroyan gila kuasa,tak habih habis menghasut,buat kacau menyusahkan rakyat jelata yg nak idup tenang.Memang muka entah tak tahu nak gelar apa..buat tak faham dah memang majoriti Rakyat Melayu memang tolak dia.Orang mcm ini kalau tgh nazak sekalipun dia tetap sebut nak jd PM..

Anonymous said...

anuar main politik je...hahaha!!!!

Anonymous said...

..aljuburi main politik mcm main lobang juboq.. celaka sungguh haramjadah sekoq ni..