Saturday, June 29, 2013

Nazri Aziz Nak Jilat Cinabeng.....? Cer Tengok Dulu Padang Rengas Tu Bro, Sejak Tahun 2004 Tak Maju Pun.....



Dipetik dari Blog The Flying Kick

Dato' Seri Mohamed Nazri Aziz, Menteri Pelancongan yang baru sudah membuat keputusan. Keputusannya ialah Jonker Street perlu dibuka dan ditutup kepada semua lalu lintas.



Dengan kata lain, Nazri Aziz telah memenangkan Cinabeng dan akur dengan desakan chinabeng untuk menjadi kuasa di kawasan Jonker Street.



Sehari selepas keputusan Ketua Menteri Melaka yang dibuat berdasarkan mesyuarat Exco Negeri Melaka bahawa sebahagian daripada Jonker Street yang mengganggu lalu lintas akan ditutup kepada para peniaga Cina, Nazri membuat satu pengumuman yang amat menarik untuk direnung.



Katanya, apalah sangat Melaka tanpa pelancongan. Jonker Street katanya telah berjaya menarik kedatangan pelancong. Menutup Jonker Street (walaupun sebahagian) akan mengurangkan kedatangan pelancong ke Melaka…..


Barangkali Nazri Aziz terlupa, sepanjang sejarah, Padang Rengas tidak pernah menjadi lokasi pelancongan yang menarik, baik kepada pelancong domestik, apatah lagi luar negara. Mengajar Melaka yang pendapatan utama negeri itu adalah pelancongan, ibarat seorang tukang kasut mengajar tukang rumah membina rumah.



Walaupun Nazri mungkin bercakap atas kapasitinya selaku Menteri Pelancongan dan bukannya Menteri untuk Barisan Nasional, hakikatnya sebelum memandai-mandai di Melaka, lebih baik beliau memikirkan terlebih dahulu Padang Rengas yang sudah menjadi Parlimennya untuk beberapa penggal.

Dengan jawatan Menteri Pelancongan yang disandangnya sekarang, seharusnya Nazri menunjukkan teladan terlebih dahulu dengan memaparkan Padang Rengas yang suatu ketika dahulu cukup terkenal dengan pengajian-pengajian pondok dan sekolah-sekolah agama, sebagai sebuah daerah yang menjana pendapatan, bukannya sekadar sebuah perkampungan yang hasil utamanya adalah pertanian semata-mata...!!

Yang pasti, bukan tidak ada lokasi pelancongan menarik di Padang Rengas. Bahkan kehidupan tradisi yang masih diamalkan di Padang Rengas juga, kalau pandai dan cerdik pengurusan serta pentadbirannya, boleh menjadi modal serta produk yang menarik.

Jangan jadi macam sesetengah pihak... bila dah siap, bila dah wujud depan mata, bila dah nampak kejayaannya, barulah sibuk mendabik dada kononnya, mereka boleh berbuat lebih baik sedangkan sebelum itu, merekalah yang paling cikai dalam serba-serbi dengan pelbagai alasan yang ada kalanya, kalah budak terberak dalam seluar....!!

6 comments:

Anonymous said...

dah lama aku tak balik padang rengas...sejak ayah aku meninggal lebih 10 tahun dulu...apa kabar gapih,keroh hulu,paya lintah?mmmm...harap rancangan nak balik beraya nanti jadi kenyataan...nak mandi kat batu ampo(hampar)

azhar

Anonymous said...

Teman rasa hanya dengan membuka lebih banyak kedai urut, pekan padang rengas akan bertambah maju. Satu cadangan agar padang rengas dijadikan pusat urut negeri perak oleh kementerian pelancongan. Maka dengan itu segala bangunan perang dunia ke2 akan kembali begemerlapan segeliga ahli parlimennya.

Anonymous said...

Aku dah lama benci si Nazri ni. Inilah salah satu pemimpin melayu liberal yang menyembah cinabeng lahanat. Entah kenapa masih ada orang melayu yang suka dia.....PTUUUIIIIIHHHH!!!! CILAKAK LU CINABENG!!!

Anonymous said...

PEMIMPIN UMNO BACUL
PEMIMPIN TELUR SEBELAH
NAZRI ANJING CINA
TAPI AKU TETAP SALAHKAN NAJIB
NAZRI NI ANAK ANJING JE
SALAHKAN BAPAK ANJING

PASAL TU MELAYU FED UP DGN UMNO
BANYAK MONKEY DALAM UMNO
UMNO IS THE BEST PARTY FOR MALAY
I ULANG YE.. UMNO THE BEST PARTY FOR MALAY
BUT PEMIMPIN UMNO THE MOST MORON EVER

TUKAR PEMIMPIN PEMIMPIN BODOH NI
SAVE UMNO
THESE MONKEYS HIJACKED UMNO
LUPA PERJUANGAN MELAYU
TUMBANGKAN PEMIMPIN BODOH BACUL LUPA DARATAN CELAKA

hangkedee said...

Mente Pah lah semua peminat tegar puki cina.penjilat tegar Dapig.

Anonymous said...

Tong kosong yang menanti dimamah karat yang hanyut.Mungkin terjumpa oleh penjual besi buruk adalah sikit harga. kira nasiblah sekarang?.