Monday, June 3, 2013

Pengundi Pengundi Kaum Cina Tak Perlu Fasih Berbahasa Malaysia..... Yang Penting Mereka Faham Untuk TIDAK Undi BN

Nampaknya, kaum Cina langsung tidak menghargai tindakan kerajaan untuk tetap melantik wakil mereka di kabinet setelah MCA menolak sebarang jawatan......

Malah mereka mempertikai pula perlantikan itu atas alasan wakil yang dipilih tidak mampu menguasai Bahasa Mandarin. Persoalan ini dibangkitkan oleh Dong Zong dengan menyifatkannya sebagai tidak wajar. 

Kita tidak faham kenapa mereka yang mengaku sebagai warganegara Malaysia dan enggan digelar pendatang memerlukan wakil yang mampu menguasai bahasa lain selain Bahasa Kebangsaan dan Bahasa Kedua negara.  

Nampaknya, Dong Zong telah membuktikan bahawa kaum Cina memang layak digelar pendatang. Dong Zong telah secara tidak langsung mengesahkan bahawa kaum Cina di Malaysia sememangnya tidak fasih berbahasa kebangsaan.

Dalam ertikata lain, mereka telah lama meminggirkan Bahasa Malaysia dan langsung tidak mengiktirafnya sebagai bahasa rasmi negara ini. 

Ini adalah bukti jelas betapa kroniknya kesetiaan kaum Cina kepada negara ini dan perkara ini tidak wajar diambil ringan oleh kerajaan.    

Mengupas isu ini dengan lebih mendalam, inilah dikhabarkan kepada kerajaan bahawa kaum Cina sebenarnya memandang lantikan wakil mereka sebagai tidak bermakna kerana apa yang mereka mahu adalah kuasa yang lebih, iaitu di Kementerian yang lebih signifikan seperti Kewangan, Pertahanan atau Timbalan Perdana Menteri kalaupun tidak Perdana Menteri.

Sedangkan, keadaan yang sama boleh dilihat di mana-mana negara di dunia di mana tidak mungkin kaum minoriti diberi kuasa lebih apatah lagi dalam sebuah negara demokrasi.

Hal yang sama berlaku di Singapura di mana kaum Melayu yang jauh lebih layak juga hanya akan diberi jawatan ‘cikai’ atau bawahan sahaja. 

Amerika pula hanya baru-baru ini sahaja menerima Presiden kulit hitam, itu pun kita cukup tahu bahawa beliau bukannya berkuasa dalam ertikata yang sebenar.

Lebih dari itu, kaum kulit hitam di Amerika dan juga etnik-etnik lain tidak pernah mengambil sikap memencilkan diri dari aspirasi negara.  Mereka tidak pernah memperjuangkan bahasa ibunda atau sekolah berasingan. Malah mereka juga tidak punya akhbar dalam bahasa sendiri.

Pendek kata, mereka tiada bezanya dengan penduduk asal negara itu, maka kerana itu Presiden Obama mampu diterima ramai.

Malaysia tidak mampu mengikut jejak itu kerana soal ‘minoriti’ bukan merupakan satu-satunya masalah yang mengekang kaum Cina dari mendapat kuasa lebih.

Masalah yang lebih besar ialah kaum Cina di Malaysia enggan berasimilasi dengan kaum majoriti, serta enggan menjadi sebahagian dari aspirasi negara ini.

Kaum Cina langsung tidak menghormati asas dan dasar-dasar negara sehingga ke tahap memperlekehkan kerajaan itu sendiri. Malah, kita juga sedia maklum bahawa mereka cukup ‘anti’ dengan perlembagaan negara ini yang meletakkan hak istimewa bumiputera serta agama Islam sebagai agama rasmi.

Mereka juga enggan mengiktiraf struktur negara yang meletakkan Raja-raja di tempat tertinggi. Sehingga ke hari ini, majoriti kaum Cina langsung tidak tahu perbezaan Sultan dan Agong atau memahami adat-istiadat rasmi negara.   

Dalam ertikata lain membawa maksud majoriti mereka tidak pernah menjadi sebahagian dari negara ini.

Lebih buruk, sifat rasis kaum Cina Malaysia begitu terserlah....!

Tiada siapa boleh menafikan bahawa kaum Cina gemar menindas pekerja dan peniaga kaum lain secara halus, mahupun secara terbuka. Justeru, membuka peluang kepada mereka untuk lebih berkuasa bermakna membuka ruang untuk mereka menindas kita. 

Hakikatnya, perbuatan Dong Zong mempersoal lantikan wakil Cina tersebut merupakan kenyataan  ‘keangkuhan’ kaum itu.  Dengan mempertikai kefasihan mereka berbahasa Mandarin menunjukkan bahawa Dong Zong enggan meletakkan bahasa kebangsaan lebih tinggi dari bahasa ibunda mereka.

Dong Zong juga mahu kerajaan tunduk sahaja kepada kemahuan mereka itu, tanpa banyak soal.   

Hari ini, kita sedih melihat Perdana Menteri dicaci-hina dan diketawakan semahu-mahunya di laman-laman web dan laman-laman sosial kaum Cina sementara ada pihak di keliling Perdana Menteri sendiri yang meminta agar kerajaan terus berlembut dengan mereka… 

19 comments:

Anonymous said...

Kerajaan UMNO/BN wajib menghapuskan ladang ternakan vernakular di tanah melayu ni yang sepatutnya telah pun di hapuskan ketika zaman mula2 merdeka dulu. Mengapa kerajaan UMNO/BN yang dipilih dan di selamatkan (dalam keadaan terpaksa) oleh rakyat melayu-bumiputera membiarkan persatuan babi ekstremis chauvinis seperti Dong Zong bernafas dan beranak pinak di tanah melayu ni..? Babi2 ekstremis chauvinis tidak akan fasih berbahasa melayu selagi mereka diternak dan beranak pinak secara ultra kiasu, ekstremis dan chauvinis.

Anonymous said...

Ya, jangan lagi ada sekolah Cina di Malaysia ni. Pergi lah berhijrah ke London ke, Amerika ke, Australia ke. Dia ingat ada ke sekolah Cina kat sana. Pikir lah cina oi. Lu ingat ini negeri lu punya ka. Ini negeri Melayu punya, ada raja, ada perlembagaan, Islam agama rasmi. Kalau lu tak mau, boleh balik tongsan lah. Dan mula naik benggang dah ni.

Anonymous said...

Cina ni keturunan bangsat.lancau pun x sembelih.apa guna bicara ttg bangsa berak salat dgn tisu ni.kiita ajar keturunan puaka ni cukup2.depan diorg kita senyum, bila bicara yg baik2.tp blkg diorg kita adalah melayu rasis.kita lancaukan mereka.kita boikot produk mereka.dan yg penting anak kecil mereka kita hasut agar mereka benci kaum mereka sendiri.

Anonymous said...

Ye betul.kita hasut anak2 mereka supaya mereka benci dgn keturunan mereka.itu yg terbaik.

Anonymous said...

Rakan saya dari kaum Bumiputera Melayu di Singapura baru-baru ini, ada memberitahu dengan murung bahawa, hak dan identiti orang Melayu di Singapura makin dipinggirkan, termasuk dengan memberikan kewarganegaraan besaran kepada pendatang asing bukan Islam/bukan Melayu. Mereka juga disyaki diberi subsidi perumahan dan pendidikan. Sampai 17 juta nak jadikan jumlah rakyatnya. Yang ganjilnya, kawan Melayu Singapura saya itu sebut lagi, Singapura itukan kecil, jadi mana nak letak sampai ramai itu? Sebab itulah Johor, Pulau Pinang, Ipoh, Kota Kinabalu, Sandakan, Tawau, Kucing, Miri, Melaka dan Selangor saya syaki akan menjadi tumpuan mereka. Maka kawasan-kawasan strategik ini hilang bangsa bumiputera Malaysia, apabila harga rumah dan tanah meningkat - yang juga murah apabila dibeli oleh rakyat Singapura atau program "Rumah keduaku" untuk bangsa asing lain. Selain dimonopoli oleh penyokong DAP/PKR yang tamak, bongkak dan pengkhianat!

Saya juga mengesyaki yang rejim Singapura, kerana dia fikir DAP akan menang (bahkan saya mengesyaki ini telah lama dirancang dengan DAP), mungkin berjuta rakyatnya termasuk yang baru, terutamanya yang bukan Bumiputera, boleh dapat kerakyatan Malaysia apalagi bila dah beli rumah atau tanah di Malaysia – maka UMNO dan Melayu/Bumiputera tidak akan dapat berkuasa lagi di masa hadapan!

Di Barat pun, bangsa Bumiputera “Native Americans-Canadians/Aboriginal Australians” walau dilindungi dengan kuat oleh undang-undang dengan hak dan identiti terkecuali, tetapi, sekiranya mereka tidak mempertahankan undang-undang ini dengan lantang dan tangkas, mereka akan dianiaya dengan menggunakan strategi halus seperti diskriminasi di media termasuk industri seni, pendidikan dan budaya, di mana hanya perayaan dan budaya Kristian/Barat yang diktiraf secara rasmi di peringkat nasional sedangkan budaya, agama asal dan bahasa tradisonal bangsa Bumiputera ini telah dipinggirkan. Penduduk Bumiputera ini juga dijatuhkan tamadunnya, dengan menggunakan dadah, pornografi, kebebasan seks, jenayah dan arak, terutamanya melalui jenerasi mudanya!

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Lihatlah betapa kurang ajarnya golongan asal kaum pendatang – Pulau Pinang, digambarkan diasaskan mereka dan penjajah British durjana; macamlah orang Melayu tak pernah wujud, termasuk dengan sawah padi dan kampung-kampung nelayan yang amat indah, pusaka nenek moyang berzaman Melayu dan Bumiputera lain (Bumiputera juga bemaksud Indigenous/Native/Tribal/Aboriginal/Orang Asal)! Bahkan artikel di NST ini juga menggambarkan yang kononnya Australia juga diasaskan oleh penjajah British durjana sedangkan lebih satu juta Bumiputera Australia (“Aboriginal Australians”) dibunuh, perkosa, di Kristiankan, di hamba-abdikan macam anjing mereka, dan kebudayaan mereka terus dimusnahkan dengan penyakit, dadah, kebebasan seks dan alkohol (ini juga berlaku kepada bangsa Bumiputera “Native Americans-Canadians di Amerika Utara), lansung sejarah kewujudan mereka sebagai orang asal Bumiputera terus dihapuskan. Dan selepas itu ramai Bumiputera Australia dipotong kemaluan oleh penjajah British durjana itu, supaya terhapus jenerasi Bumiputera ini contohnya di Tasmania, lansung terhapus seluruh Bumiputera ini!

Penipuan terhadap sejara-sejarah Bumiputera di Malaysia dan Australia ini, ini adalah angkara durjana yang halus tetapi ganas oleh si RASIS Bukan Bumiputera, terutamanya diwakili DAP, dan maka itulah sebab juga rakyat Melayu dan Bumiputera lain yang miskin terutamanya makin TERHALAU dari bumi sendiri, termasuk di Pulau Pinang! Oleh kerana itulah Kem. Pendidikan mesti memastikan sejarah yang benar diajar, terutamnnya dalam teks dan tidak pula difitnahkan oleh cikgu-cikgu ganas dari si RASIS Bukan Bumiputera. Sila baca artikel tersebut di
http://www.nst.com.my/nation/general/we-had-a-eurasian-kampung-and-sang-together-1.291579, We had a Eurasian kampung and sang together, By Predeep Nambiar, 02 June 2013:

HERITAGE: Penang's pioneer inhabitants, the Eurasians, seem to have been forgotten by many after being assimilated into Malaysian society….

Captain Francis Light -- often known as Penang's founder -- married a Eurasian, Martina Rozells, who was of Portuguese-Siam descent, and their son, William, founded Adelaide, Australia….

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

MULAI HARI INI KITA KENA HASUT ANAK2 KITA SUPAYA MEMBENCI KAUM BABI INI KATA KAN MEREKA INI NAJIS KERNA MAKAN BABI DAN MEMBELA ANJING...

Anonymous said...

mari belajar bahasa pasar ... cina stail ...

melayu kata mari ... cina kata mali ...
melayu kata almari ... cina kata almali ...
melayu kata pergi ... cina kata pelegi ...
melayu kata perigi ... cina kata peligi ...

semua orang tahu bahkan budak tadika pun tahu cina amat susah nak sebut huruf r ... bahkan huruf r tiada dalam sebutan mereka ... er meleka ...

kenapa aku tulis perkara ini?
cuba tengok ... cina tulis nama najib sebagai ... ah jib gor ... nama cina tidak ada "gor" ... tetapi goh memang ada ...
kenapa cina perlu tulis "gor"?
sedangkan cina tidak dapat menyebut "gor" ...

jadi apabila cina tulis Ah Jib Gor ... apa yang cina akan sebut ...
tidakkah cina akan menyebutnya sebagai "Ah Jib Go ..."
go ... a gogo ...

hem ... go dalam bahasa inggeris maknanya pergi ... er pelegi ...
semasa cina menyebut "Ah Jib Go", dalam hatinya berkata, "Ah Jib pelegi"
Ini bermakna semasa mereka memberi nama "Ah Jib Go" kepada Najib memang terpendam hasrat mereka yang tersembunyi iaitu "Ah Jib pelegi" ... yang membawa maksud "Ah Jib pergi" ...

Pergi kemana kamu Ah Jib ... Pergi dari persada politik kerana kami (cina) dah menolak kamu ah jib ... tak percaya? ... Ah Jib ... Go ... heh heh heh ...

penasihat ah jib go?
apa dia buat?
dia balun 25% dari Najib ... dia bodek Najib ... dia kata Cina suka sama Najib ... sampai sanggup memberi nama cina kepada Najib ...

kemudian dia balun 25% dari cina ... dia bodek cina ... dia kata najib dah setuju dengan nama ... "Ah Jib Go" ... er "Ah Jib Pelegi" ... er "Ah Jib pergi ..." itu Ah Jib sudah setuju mau pergi ... jadi semua cina tak perlu undi najib ... tapi tunjukan sokongan kepada najib dengan menyebut ... "Ah Jib Go ..." dan semua mesti datang ke majlis najib ramai-ramai kerana "Ah Jib dah nak pergi ..."

Anonymous said...

Bangang punya artikel, mengapa setelah kaum Cina sudah tidak menyokong BN , mcm-mcm telahan buruk dilemparkan terhadap mereka. Selama ini mereka menyokong BN , tak ada pula cai UMNO meroyan menhentam bangsa Cina. Pandangan spt inilah membuatkan kaum Cina makin membenci BN sama mcm PR membenci UMNO. bodoh punya artikel

Anonymous said...

TSUNAMI BABI MELANDA MELYU

IKUT MEMBABI BUTA
SERUPA GILA BABI


HIDUP MELWYU


APA PUN AKU SOKONG CINA JADI PM SEBAB RAMAI MELAYU HIDUP MEMBABI BUTA HINGGA PELIWAT MELIWAT DIANGKAT MENJADI MALAIKAT

Anonymous said...

Hey lu anon yang nak tutup mulut MELAYU kami, kutuk penyangak RASIS Cina yang asal kaum pendatang di bawa penjajah British durjana, baik lu pergi balik lubang DAP-si KIT-SIAL/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Zionis tu!Hidup PERKASA kerana tidak tunduk kepada angkara durjana pengkhianatan DAP/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Zionis!

MAKCIK Tempurung

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Lepas ni najib jangan lagi berucap dalam bahasa inggeris di hadapan kaum cina. Kita mintak najib berucap sepenuhnya dalam bahasa melayu.

Anonymous said...

DAH LAMA DAH.....anak dirumah mati kelaparan...kera dihutan disusukan....

Anonymous said...

CUBALAH MINTAK. TENGOK DIA LAYAN KE TIDAK. NAJIB TU MUSUH MELAYU. LEBIH TERUK DARI CINA. ADATLAH KALAU CINA TU RASIS TERHADAP BANGSA LAIN TAPI BOLEHKAH KITA TERIMA SEORANG PEMIMPIN YG MENDAHULUKAN BANGSA LAIN SEHINGGA BANGSA SENDIRI DISAMPINGKAN SERTA DIABAIKAN.

Anonymous said...

Sbb mereka dah keterlaluan dek fitnah dan hasutan dari juak2 pembangkang. Sedarlah diri wahai bangang...

Anonymous said...

Cina benci bn pun tak de hal punya sebab bn masih menang lagi. Lu imagine nanti umno sama pas gabung lu cina mana mau pelegi? Bodo punya cina masih percaya dengan nuar jubo and geng cina dap laknat racist pelampau.

Anonymous said...

Bodohlah kalau PAS mahu bergabung sama UMNO. Umno parti rasuah & parti porno

Anonymous said...

Boikot wajib diteruskan..dah tak boleh nak buat duit byk..biar dia org berambus ke luar...yg tinggal nenek tua mcn gambar di atas..

Nak buat tongkang....

Anonymous said...

Pulau Pinang sepatutnya kini jadi pulau bebas. Bebas dari segala pengaruh politik. Tidak ada pertandingan pemilihan calon. Semuanya di bawah pentadbiran dan kawalselia oleh Gobenor sahaja. Masa itu baru cina tahu langit tu tinggi ke rendah.