Friday, June 7, 2013

Sudah Tiba Masanya Melayu Bersuara Tentang Diskriminasi....





Penemuan oleh dua Pensyarah kanan dari Universiti Malaya, bahawa graduan Melayu didiskriminasi oleh syarikat Cina dan antarabangsa apabila memohon pekerjaan berbanding graduan Cina tidak menghairankan....

Kalangan Melayu sudah pun mengetahui bahawa pemohon Melayu tidak diberikan pertimbangan saksama berbanding pemohon bangsa lain.


Jadi tidak menghairankan kenapa jumlah Melayu yang menyandang jawatan menengah, apatah lagi jawatan tinggi termasuk pengurusan di syarikat milik Cina dan antarabangsa yang dipimpin bukan Melayu (rakyat Malaysia) amat kurang.

Pendedahan kedua-dua mereka itu, Dr Lee Hwok Aun dari Jabatan Pengajian Pembangunan dan Dr Muhammed Abdul Khalid dari Universiti Malaya, bagaimanapun amat menakjubkan.
 


Hasil kajian mereka memberi gambaran bagaimana orang Melayu walaupun jelas didiskriminasi tetapi mereka tidak pula bersuara mengenai keadaan yang tidak harus dipertahankan itu.

Kaji selidik dua pensyarah kanan itu mendapati kedudukan etnik seseorang pemohon diambil kira untuk dipanggil temu duga bukannya kedudukan resume diajukan pemohon.

Penemuan itu dibentangkan oleh Dr Hwok Aun di seminar mengenai ‘Tahap diskriminasi: Pengambilan Graduan dan Bangsa di Malaysia’ yang dianjurkan Institut Kajian Malaysia dan Antarabangsa (IMAS) Universiti Kebangsaan Malaysia di Bangi, Selasa lalu.

Mereka menjalankan kajian selama enam bulan dengan menghantar 3,000 permohonan menggunakan resume rekaan kepada syarikat milik Cina dan antarabangsa, kemudian menganalisis jawapan yang diterima daripada syarikat itu.

Didapati 22.1 peratus pemohon berbangsa Cina dipanggil untuk temu duga oleh syarikat milik Cina berbanding hanya 4.2 peratus pemohon Melayu.



Mereka berhati-hati menghantar resume supaya tidak ada perbezaan ketara antara pemohon Melayu dan Cina untuk mengetahui apakah panggilan untuk temu duga bergantung kepada etnik.

Dr Hwok Aun bagaimanapun menegaskan, ia dilakukan hanya untuk mengetahui kedudukan pengambilan mereka yang baru lulus, bukannya untuk mengetahui kenapa graduan Cina menjadi pilihan. Eksperimen mereka juga menunjukkan bahawa lulusan daripada IPTA ternama seperti UM, UKM, UPM, USM diutamakan berbanding IPTA lain.

Demikian juga antara IPTS mereka lebih cenderung untuk memilih graduan dari Universiti Tunku Abdul Rahman iaitu universiti tajaan MCA.

Mereka berpandangan bahawa kerajaan harus melihat kedudukan yang tidak menyenangkan itu ditangani bagi memastikan diskriminasi tidak berterusan.

Lebih mengharukan, kajian di syarikat antarabangsa mendapati 22.9 peratus Cina dipanggil untuk temu duga berbanding tidak ada satu pun graduan Melayu.

Apakah yang boleh disimpulkan daripada eksperimen itu...?

Nyata sekali kedudukan diskriminasi demikian tidak boleh dipertahankan, malah Dr Hwok Aun sendiri mengakui keadaan demikian perlu ditangani dan memerlukan perbincangan menyeluruh untuk mewujudkan keadaan lebih saksama.

Beliau juga mencadangkan kerajaan menggubal Akta Peluang Saksama serta menubuhkan sebuah suruhanjaya untuk memantau pelaksanaannya.

Apakah yang boleh dirumuskan daripada pendapat itu...?

Apakah ia tidak menunjukkan Melayu biasanya menerima saja diskriminasi terhadap mereka tanpa mengheboh atau mengetengahkannya...?

Tidak seperti bukan Melayu yang sering berkokok bagaimana mereka kononnya didiskriminasi dalam perkhidmatan awam dan syarikat berkaitan kerajaan (GLC). Padahal kedudukan sebenarnya tidak seperti apa yang mereka laungkan.

Demikian juga keadaannya dengan perkara yang tidak habis-habis ditimbulkan apabila beberapa orang India mati dalam tahanan. Gambaran yang diberikan termasuklah oleh media arus perdana tertentu, apatah lagi portal berita yang kononnya bebas tetapi sebenarnya tidak, bahawa tahanan India sering menghadapi kemungkinan maut dalam tahanan.

Walhal, mengikut statistik diberikan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Paul Low, bahawa dalam tempoh 10 tahun antara 2000 dan 2010, seramai 64 orang Melayu meninggal dalam tahanan berbanding 30 Cina dan 28 India.

Sebenarnya kematian dalam tahanan tidak sepatutnya berlaku tanpa mengambil kira etnik tahanan terbabit. Jadi ia amat menjengkelkan apabila gambaran yang diberikan sejak beberapa hari lalu seolah-olah suspek India saja yang menerima layanan buruk dan tidak sepatutnya itu.

Malangnya di Malaysia, gambaran yang sering dipaparkan ialah Melayu selalunya dilindungi atau diberi keutamaan. Walhal keadaan sebenarnya tidak. Orang Melayu sendirilah yang harus dipersalahkan kerana tidak mahu bersuara apabila mereka didiskriminasi.

Ia juga menunjukkan bahawa orang Melayu sememangnya tidak suka menghebohkan keadaan dan terima saja keadaan sebagai takdir.

Mungkin masa sudah tiba bagi orang Melayu tidak lagi berdiam diri tetapi bersuara seperti yang lain apabila merasakan mereka ditindas. Demikian juga NGO Melayu perlu lebih prihatin terhadap apa yang Melayu hadapi.


22 comments:

Anonymous said...

Semua melayu yang waras tahu sikap cinabeng yang ultra kiasu ekstremis chauvinis, tersangat kurang ajar, tak boleh dipercayai dan suka mendiskriminasi melayu dan kaum lain selain cinabeng. Orang melayu dah lama bersuara dan macam2 isu diorang tulis kat internet, suratkhabar hinggakan kat dinding tandas awam pun aku pernah jumpa. Masalahnya adakah Ah Jib Gor dan pimpinan melayu lain ambik pedulik..? Yang aku tengok sana sini sibuk nak jadi cinabeng wannabe. Ada jugak malu nak mengaku melayu, berfikiran liberal dan berkelakuan LGBT. Yang kononnya memperjuangkan Islam pulak berpeluk2 dengan kafir harbi. Habis sapa nak dengar masalah melayu..?

Fazillah said...

Perkara ini bukan baru berlaku. It has been happening for so long. Only difference is dulu tak ketara. Sekarang ni baru nampak sebab blatan discrimination. What can you do? You are at the mercy of the companies that are hiring.

Anonymous said...

aku dulu penah gek keje dgn kompeni kiasu cina dan rasis cina...

yg dlm bilik seme cina.... walo kita tau yg cina tu cuma ada spm jekk...

bila jumpa client melayu dari glc atau majlis bandaran, muka aku yg melayu ni la yg depa tolak suruh attend meeting, dll...

bila buat kerja....gaji aku exec je time tu ....tapi kerja kene mcm senior manager, manager, asst manager, senior exec, kerani, pion dan dispatch.... seme kene buatt...

cina yg duk dlm bilik cuma tau buat2 sibuk, kalau Tanya masalah mmg tak pernah ada jawapan .... kelulusan spm tapi gaji mcm managing director... 10x ganda drpd aku...

tu la pengalaman aku thn 96 dulu...sedeyyy woo.... pakkan la nak cari mkn...

Anonymous said...

Tak habis-habis, si Cina bongkak dan tamak sepanjang masa, buat aniaya kepada BUMIPUTERA MELAYU dan BUMIPUTERA lain, terutamanya yang ISLAM - depa ingat bumi tercinta ini hasil pusaka berzaman nenek moyang Melayu dan Bumiputera lain, dari sebelum dijajah British lagi, bapak-taukeh dia punya!

UMNO dan NGO-NGO Melayu/Islam, jangan tunduk lagi kepada bangsa PENDATANG yang di bawa BRITISH durjana ini, yang selama ini tak habis-habis tak sedar diri. Sudahlah umat Islam asyik kena tindas di negara Barat dan sekutu mereka, Israel dan Singapura, kat Malaysia yang negara Islam ini pun, si Cina RASIS dan geng penjajah asingnya (yang makin ramai jadi penganut Kristian Zionis diterajui DAP dan sekutunya, penjajah Barat-Zionis), nak aniaya!

Dahlah P.Pinang bawah DAP habis TERGADAI, sekarang Selangor yang juga bawah dia pula - orang Melayu dan Bumiputera lain, terutamanya yang miskin terus TERHALAU! Lihat di http://www.utusan.com.my/utusan/Ekonomi/20130607/ek_17/Outlet-Shoppes-gedung-beli-belah-17-hektar-di-KLIA, Outlet Shoppes gedung beli-belah 17 hektar di KLIA - kerajaan mesti siasat latarbelakang syarikat US ini demi KESELAMATAN negara, apalagi mahu dibina kawasan yang terlalu luas ini di kawasan strategik berhampiran KLIA (syarikat US-barat besar macam ini selalunya ada terlibat si Zionis laknat, apalagi penjajah Barat-Zionis sekutu kuat DAP):

KUALA LUMPUR 7 Jun - Horizon Group Properties Inc dan Mainstay Properties Sdn. Bhd. akan bersama-sama melabur lebih RM180 juta untuk membangunkan fasa pertama 'The Outlet Shoppes', sebuah gedung premium di kawasan Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA) di Sepang.....

Untuk fasa kedua, kami merancang pembangunan kediaman dan komersil, tetapi masih dalam peringkat perancangan. Fokus kami ialah gedung itu....

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).



Anonymous said...

kampeni cina hanya akan ambil pekerja melayu utk bancuh kopi dan lap sampah saja kalau business mereka tidak ada kene mengena dgn org melayu.

Anonymous said...

cuba tgk di genting consortium, yg pakai tie seme cinabeng. tgk di lee rubber, suruh la melayu pas mintak kerja disitu mana tau bleh jadi ceo.,...hehehe

Anonymous said...

Bangangnya wanita-wanita kat atas menangis kerana Melayu tergugat konon. Aurat tak tutup dengan betul. Mmg bodoh wanita-wanita UMNO sama bodoh mcm syarizat lembu

kampong lad said...

mana parti politik yg dok melaung 'hidup melayu', dok bela nasib bangsa, agama & tanahair? (depa tau benda ni tapi apa depa peduli). lagi satu masalah ialah melayu sendiri tak tolong melayu, tak percaya melayu, tak mau terima melayu lain lebih cerdik dari dia. tengok syarikat besaq2 yg dikuasai melayu, sapa duduk dlm senior management? peratus bukan melayu dlm kerajaan adalah jauh lebih tinggi dari peratus melayu dlm sector swasta. diskriminasi ni berlaku 'dah lama dah', kalau kat kilang2, melayu jaga hr saja la. perniagaan atau ekonomi umat islam sendiri pun boleh dikongsi, salah cina atau salah melayu/islam sendiri? melayu ada kuasa politik, guna, jgn salah guna. bagi apa pun, depa tak akan puas hati. memang bangsa barbarians.

SELAMATKAN MALAYSIA said...

AKU TAK SALAHKAN ORANG LAIN MELAINKAN NAJIB!!!!!

Anonymous said...

dah memang syarikat tulin cina..malah syarikat antarabangsapun orang cina punya.......kaum dia jer ler yg berpngkat tinggi..klu ada melayupun takleh lebih bersuara!!!jaga periuk nasi sendiri....ada pekerja bawahan dari kaum melayu sendiri..mengharap mereka jadi pembela....kempunan tak sudah... tak kemana..!

sepatutnya pejabat buruh atau kementerian berkaitan buat kajian dan buat banci di syarikat2 ini...utk mengetahui dilapangan...apa masalah yg berlaku dan ketidakkepuasan pekerja2...

1-berkenaan gaji
2-imbuhan
3-kemudahan
4-kebajikan
5-ihsan

Anonymous said...

Selepas pru12 2008 saya ada menulis dlm sebuah blog menggesa agar kerajaan buat kajian kedudukan pekerja melayu di syarikat swasta dan perbankan. Juga buat kajian tangga gaji pekerja mengikut kaum. Malangnya tak da org yg baca kot masa tu. Benda ni dah lama dah tapi pihak berwajib tak kiaah pun. Kajian kali ni pun saya rasa akan senyap begitu aje. Bank negara bukan tak tau komposisi pekerja mengikut kaum dlm sistem perbankan tapi mereka peduli apa. Cakap pun tak guna. Buat kajian hasilnya apa? Pi mai pi mai tang tu gak lah

Anonymous said...

Semenjak dari '80an lagi diskriminasi terhadap melayu sudah ada. Organisasi kerajaan, termasuk GLC/GOC masih membuka ruang perkerjaan kepada bukan melayu. Tapi syarikat kepunyaan Cina tidak mengambil melayu kecuali untuk memenuhi kota DEB dan jawatan untuk melayu adalah yang remeh temeh jer, seperti ofis boy, pekerja am, dan sewaktu dengan nya. Dalam scenario syarikat MNC atau syarikat kepunyaan luar negeri, peluang orang melayu pun kesempitan kerana jabatan sumber manusia & pentadbiran di pegang oleh kaum cina. Betul, orang melayu bukan jenis yang melalak dan komplen kepada kerajaan. Oleh kerana zaman 80an - 2000, ekonomi Negara mengembang dengan baik, jadi peluang kerja orang melayu untuk di dalam kerajaan dan juga syarikat2 GLC/GOC baik. Kesimpulan nya, diskriminasi oleh syarikat cina dan syarikat-syarikat di "kuasai" cina masih ketara. Masakini bertambah gampang dengan mensyaratkan pemohon boleh menutur bahasa mandarin. Kerajaan terlalu leka dan lemah untuk memantau pelbagai polisi yang diperkenalkan semasa DEB.

Anonymous said...

Assalamualaikum,

Islam mengajar umatnya bersatu padu namun kita muslim berpecah belah sedangkan bukan islam bersatu

Kalau nak lihat produk muslim atau beli atau jual barang terpakai dan baharu sila ke produkmuslim.info

Kalau tak beli atau jual pun sila daftar sebab ada cabutan bertuah bulan ini

Sekian, terima kasih.

Anonymous said...

AKU PUN TAK SALAHKAN ORANG LAIN MELAINKAN PENDUBOR DAN PEMUKI...
SEJAK MENDUBOR DAN MEMANTAT AMOI CHINA...LALU JADI ANJENG KPD CINA BABI DAP.....
SIAL SIAL

Anonymous said...

Dulu bila cina menyalak....bukan main kita jaga hati pendatang nie takut org kata rasis....layan dan bagi jwtn dan hebohkan satu dunia....
Bodohnya nak jaga hati mrk sedangkan mrk langsung tak bagi peluang baik pon dgn kita!!!!

Anonymous said...

kalu org cina bagi keutamaan kat org dia sendiri biasalah...maaf cakap lah yg orang melayu pula menjunjung junjung graduan cina...jika ada graduan cina datang minta kerja kat perbadanan dia pasti dapat kerja...dia diberi layanan sebaik mungkin....padahal si cina hanya nak dapat pengalaman dan tahu selok belok...bila dah dpt apa yg dimahu dia belah buka busines sendiri...

Anonymous said...

cina tetap china.....x mustahil mereka ada 2 kerakyataan n jadi agen china......negara republik tu kan nak jadi AS asia.....penakluk....

Anonymous said...

apa lagi melayu "murtad" sokonglah dan bantulah rakan karan kamu tu...drp dap dan pkr serta pas.....lepas tu minta ptptn dimansuhkan....apabila sudah tiada dapat kerja.....

Anonymous said...

Hey anonymous, lu ini macam si laknat buas makan GELOJOH babi, biawak dan ular KURAP, kalau lu tak suka BUMIPUTERA Melayu/Islam dan Malaysia pusaka berzaman nenek moyang Melayu/Islam dan Bumiputera lain, dari sebelum dijajah British lagi, lu boleh BERAMBUS! Baik lu pergi balik lubang DAP-si KIT-SIAL/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Zionis tu! Bangsa PENDATANG PENYAMUN di bawa British durjana - si CINA BONGKAK dan TAMAK memang laknat selamanya!

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Wanita yg menangis di atas itu berjuang utk Melayu. Hang kata bodoh...bodoh mereka taklah bangang mcm hang konon aurat..hanya dgn sekeping tudung yg lain hang bebas buat apa saja..itulah bangang hang..pemimpin pembangkang pakai tudung kerana tau penyokongnya membabi buta taksub tunjukla islamik. Dlm jual diri ke pelacurpun boleh.. Seleweng duit boleh..miskinkan negeri boleh..gondol tanah kaya diri boleh.. Tabung memali tipu..fatwa sesat boleh.. Laki org bini org boleh..jual badan boleh. Kafir org Islam boleh..mencarut nemaki bersekutu dgn kafir semua boleh..apa saja boleh asal boleh berkuasa. Memecah belah umat Islam org Melayu boleh..hingga kalimah Allah pun digadai bolehhhhh.. Hang pasti masuk syurga ??

Konon aurat..pemimpin hang bukak aurat boleh..berkepit dgn betina cina sexy boleh..anak pemimpin hang ooo baik bersopan mcm syaitan...punya la parti hang semua halal gambaq bulan letak kat.....??????"!!!!!

Perempuan di atas itu lebih mulia dr hang..jgn malu nanti hang dicampak ke neraka kerana merasa bersih kerana sehelai tudung..jadi pengikut LGBT boleh

Anonymous said...

Pakaian mereka yg sopan anda kata bangang...oooooo tengok luar aje... Bangangnya hang..dah bodoh diperbodoh lagi..hahaha
Pakai serban jubah tudung kena betul belakang mengangkang hahahaha islamik.. Hanya org bangangggggg mcm hang aje yg percaya....
Alhamdulillah cn al afghani dah bertaubat bila melihat tok guru dan org pas memutar belit menggunakan ayat Allah. Laki org bini org boleh bebas...hahaha takut rahsia pecah..pakai tudung labuhkannn hahaha

Hang bila nak sedar..hang cina kui tak heran memang syaitan..hang pkr lagi tak heran tempat penadah org kecewa dan gagal dlm Umno hanya utk diri..hang pas benar benar heran mcm hang tak diajar agama dr kecil.. Perbuatan melanggar hukum Allah hang kata betul hahahaha

Anonymous said...

SETELAH KAJIAN RASMI INI DILAKSANAKAN DAN DIBUKTIKAN OLEH UKM, SEPATUTNYA IANYA MENJADI SATU LAPORAN RASMI KEPADA KERAJAAN.... JADI KETUA SETIAUSAHA NEGARA TIDAK BOLEH MEMANDANG ENTING PERKARA DAN ISU INI.
KEMENTERIAN SUMBER MANUSIA PERLU MENGAMBIL LANGKAH BAGI MENGATASI MASALAH INI SEBELUM IANYA MENJADI TERLEBIH PARAH.
MANUSIA YANG SEPATUTNYA LEBIH PRIHATIN IALAH YAB PERDANA MENTERI SENDIRI SEHARUSNYA MEMANDANG SERIOUS PERKARA INI.
LIHATLAH BETAPA TOLORENNYA UMAT MELAYU YANG DIDISRIMINASI TETAPI MASEH BERDIAM DIRI, TANPA ADA PEMBELAAN BAIK DARI PARTI YANG MEREKA SOKONG IAITU UMNO, BN DAN NGO-NGO SEPERTI PERKASA, JATI DLL.
CADANGAN UNTUK MENGUJUDKAN SURUHANJAYA UNTUK MEMANTAU ISU DISTRIMINASI INI PERLU DILAKSANAKAN SEGERA, WALAU PUN ISU INI TELAH LAMA DIDERITAI DAN DITANGGUNG OLEH ORANG-ORANG MELAYU DAN BUMIPUTRA YANG LAIN.
MALANG BETUL NEGARA KU YANG TERCINTA INI MALAYSIA, TIDAK ADA YANG PERDULI.