Tuesday, June 4, 2013

Usah Kita Pedulikan Dong Zong....!!

Anak Melayu Muda
Pendang, Kedah

Saya terdetik untuk mengulas rasa tidak puas hati Dong Zong kerana wakil Cina dalam Kabinet tidak pandai berbahasa Mandarin. Ini jelas menunjukkan betapa dangkalnya pemikiran anggota persatuan itu.

Apa hak Dong Zong mempersoal mahupun menuntut apa-apa lagi daripada kerajaan BN kini sedangkan mereka sendiri menolak calon BN daripada parti komponen Cina?

Sepatutnya mereka bersyukur kerana Perdana Menteri tetap mahu wakil Cina dalam Kabinet selepas parti Cina dalam BN sendiri menolak sebarang jawatan.

Persoalan keperluan anggota Kabinet berbahasa Mandarin juga satu penghinaan kepada rakyat Malaysia memandangkan bahasa kebangsaan adalah untuk semua rakyat Malaysia.

Jika mencari pekerja di sesetengah syarikat Cina mereka mahu kebolehan berbahasa Mandarin. Tetapi wajarkah jawatan Kabinet yang diberi atas keprihatinan Datuk Seri Najib juga diletakkan syarat bahasa tersebut....?

Adakah orang Cina di Malaysia hanya tahu berbahasa Mandarin atau bahasa Inggeris?

Cukuplah penghinaan Dong Zong kepada Perdana Menteri ketika Majlis Tahun Baru Cina sebelum ini. Walaupun Najib memberi pengiktirafan yang tidak pernah diberi mana-mana Perdana Menteri sebelumnya, Dong Zong tetap menuntut pelbagai perkara dan lebih mengalu- alukan Anwar Ibrahim.

Kepada Perdana Menteri, cukup- cukuplah melayan tuntutan kelompok ini. Tidak salah menjaga kebajikan orang Cina tetapi jangan digula-gula lagi mereka yang majoritinya jelas tidak akan kembali kepada BN.

BN perlu kembali mengutamakan hak dan keperluan orang Melayu, bumiputera Sabah dan Sarawak serta penyokong BN.

Biarkan sahaja jika ada yang mahu tuduh kita rasis kerana mempertahankan hak bangsa. Itu cuma perang psikologi songsang kumpulan politik jalanan yang tidak sepatutnya melemahkan semangat perjuangan bangsa dan agama dalam BN, khususnya UMNO.

Pastikan undi Melayu kekal kerana Melayu serta bumiputera Sabah dan Sarawak yang banyak memenangkan BN pada PRU-13. Biarkan Dong Zong dengan 'labu-labunya'.

BN kini perlu mulakan kerja khususnya dalam menarik kembali undi Melayu pertengahan, khususnya di bandar, serta menyedarkan golongan muda serta yang belum mendaftar agar menjalankan tanggungjawab mereka.

Walaupun benar bukan semua Cina ultra kiasu, tetapi kesilapan mereka adalah memilih pemimpin dan parti politik yang ultra kiasu, termasuk Anwar dan pemimpin Melayu liberal lain yang digunakan demi mencapai agenda menjaga kepentingan kaum Cina.

Sama ada menyokong ultra kiasu atau tidak, orang Cina juga tidak boleh menyalahkan orang Melayu jika bangkit menentang dengan perjuangan bersifat 'ultra kiasu' seperti mana pemimpin pilihan mereka itu.

20 comments:

Anonymous said...

Sudah tiba masanya kerajaan UMNO/BN yang telah dipilih dan dimenangkan secara terpaksa oleh majoriti rakyat melayu-bumiputera; berhenti melutut menadah tangan menagih simpati macam pengemis di tanah melayu ini daripada cina babi, ladang ternakan vernakularnya dan juga persatuan2nya. Ini kerana sudah jelas cina babi telah menjadi tersangat kurang ajar dengan memilih untuk bersikap ultra kiasu, ekstremis dan chauvinis setelah apa yang telah diberi dan di manjakan oleh kerajaan UMNO/BN. Kepada Najib, sudah sudah la menjadi Ah Jib Gor. Nak termuntah dah ni....

Anonymous said...

Nampaknya selepas PRU13 ni Kerajaan tidak perlulah lagi menagih simpati dari bangsa yang bernama Cina nih. Tidak usah lagi di layan segala kehendak mereka. Buang masa saja. Mereka ni sama je perangainya. Depan nampak baik, tetapi di belakang kita dia baling parang.

TOK NGAH said...

INILAH MASANYA KERAJAAN UMNO/BN BERUSAHA SUNGGUH-SUNGGUH MEMBELA NASIB BANGSA MELAYU DAN BUMIPUTERA, YANG TERTINGGAL JAUH. ORANG CINA DIMANA SAHAJA SUDAH TIDAK PERLU DI BANTU, MEREKA SEMUA SUDAH MEWAH DAN BOLEH MEMBANTU SESAMA MEREKA. ( MEREKA TAK PERNAH NAK KONGSI ATAU BANTU MELAYU) DALAM MENGUKUHKAN EKONOMI BANGSA MELAYU. KESOMBONGAN MEREKA MENOLAK UNTUK DILANTIK MENJAWAT JAWATAN DALAM KABINET, SUDAH MENGGURIS HATI ORANG MELAYU.

Anonymous said...

Dong Zong dan sekutu-sekutu nya TIDAK BERHAK untuk membuat sebarang komen berhubung dengan pentadbiran dan pengurusan kerajaan kerana mereka tidak mengundi "government of the day". Apabila kaum cina telah menolak BN sebagai kerajaan, secara automatic mereka telah memilih untuk tidak ada sebarang "link" dengan kerajaan. Mereka boleh berurusan dan bernaung di bawah pentadbiran/ pengurusan kerajaan negeri Selangor, Penang dan Kelantan. Dengan yang demikian, jangan lah Dong Zong menagih dana bantuan, pengitirafan dari kerajaan BN. Cina tak perlukan sebarang pertolongan dari Kerajaan/UMNO/BN/melayu. Cina cuma nak kan kuasa pemerintahan Malaysia supaya mereka boleh tindas melayu dan "dismantle" semua infrstruktur DEB yang telah dibina selama lebih 50 tahun....

Anonymous said...

Kerajaan perlu bertegas dalam melaksanakan sekolah satu aliran untuk penyatuan nasional, kerana sistem pendidikan kita sekarang cuma satu satunya di dunia yang jika dibiarkan lambat laun akan menukarkan kerajaan yang ada, nauzubillah

Anonymous said...

Tlgla sesiapa yg boleh bgtau direct dengan najib ni, berhenti melutut dgn permintaan org yg kalah..dia sepatutnya tumpu dgn org yg sokong dia..kes spr diletak dibwh perlimen betul2 buat org mcm aku makin meluat ngan najib ni...jgn sampai aku pun tukar arah..pru 14 nanti susah najib nak kekal krajaan kalau mcm ni sikap dia. Cina xnak duk dlm kabinet, buat apa nak reserve tmpat lagi. Kasi ajar cina ni skrg..ini kali ajar cukup2

Anonymous said...

Tlgla sesiapa yg boleh bgtau direct dengan najib ni, berhenti melutut dgn permintaan org yg kalah..dia sepatutnya tumpu dgn org yg sokong dia..kes spr diletak dibwh perlimen betul2 buat org mcm aku makin meluat ngan najib ni...jgn sampai aku pun tukar arah..pru 14 nanti susah najib nak kekal krajaan kalau mcm ni sikap dia. Cina xnak duk dlm kabinet, buat apa nak reserve tmpat lagi. Kasi ajar cina ni skrg..ini kali ajar cukup2

Anonymous said...

Bagi Ah Jib Gor mereka ini adalah sebenar nya 'mangsa' di kaca mata dia kerana mereka di 'tipu' oleh janji pembangkang.

Anonymous said...

Esok cukup 30 hari PM yang menang atas Nama 1M yang tranformaci liberal human rights inklusive enggage sahabat baik Michel yeoh dan juga merangkap Ah jib Gor bapak sekolah cina yang di benvana kan dengan Tsunami cina 29 hari dulu dan juga maish tak keluar sekolah bilik darjah 5513.
Maka apa saja semua orang termauk TDM dan TDaim dan TS ZAM, kata untuk memperkuat orang melayu dan bumiputra dan umno, najib tidak akan berganjak sebab dia kata UMNO dengan 88 kerusi adalah parti yang terkuat sekali di PRU13!

Liat degil ketegak buta tuli.
Walau pun saya amat benci akan rancangan 505 IBAI dan dap anak beranak untuk berdemo selama 5 tahun, itu lah saja yang Najib akan ambil kira dan beralah dan tunduk,.
tekanan Dong Zhong dan Hua Zhong dan ACCIM oriental dayly Nanyang Siang pau Sinchew TV 8 dan NTV semua memberi liputan ekosistem cinabeng yang memberi asakkan tekanan yang tidak henti henti.
Najib dengat dan ikut mereka.
Najib sudah tinggalkan orang melayu dah lama dah, yaani semenjak dia buka mulut melaung 1 Malaysia.
Najib bukan melayu lagi.
Najib adalah Malaysia,truly Asia.
UMNO pun nak di bubar kan seuru adnan test MARKET.
PRU 14 akan bukti kan.Lain lah kalau ada orang lain jadi Presdin UMNO di PAU, lepas raya .
arjuna waspasa
changkat lobak.

Anonymous said...

TUMBANGKAN NAJIB PONDAN

PENJILAT JUBUR CINA

KITA PILIH ZAHID

DIA NI BERANI TEGAS

Anonymous said...

kera di hutan di susukan....anak di rumah mati kelaparan......jangan sampai "fix deposit" beralih angin kepada aljuburi...itu YB kena ambil berat juga tau.....JANGAN IKUT TELUNJUK DONG ZONG LAGI.....beralihlah ke zone borneo....

Anonymous said...

Kita memekak nie agak2 si Najib tuh nk dgr ker?? Serius ckp aku semakin hari semakin meluat dgn Najib..di umpama manusia yg buta mata dn hati..tk nampak ke dia bahawa org melayu skg nie semakin di tindas dn merempat di negara sendiri?? adakah Najib terlalu selesa di atas tanpa memikirkn perihal org bawahan nya??
Aku hanya berdoa supaya di bukakan mata dn hati Najib nie..

Anonymous said...

Bukan hanya bahasa Melayu/KEBANGSAAN kita, sejarah pusaka nenek moyang berzaman kita pun si DAP-Dajal-kurang ajar nak bengkokkan dan hapuskan, terutamanya sejarah Melayu/Islam, sebab DAP disyaki sudah diketuai puak PENGGANAS Kristian Zionis yang diterajui Israel-Barat (Christian Zionism)! Puak PENGGANAS Kristian Zionis, yang tujuan utama nak menghapuskan umat Islam dan agama Islam, termasuk di bumi pusaka nenek moyang berzaman Melayu/Islam dan Bumiputera lain kita ini, adalah amat merbahaya buat umat Islam, di seluruh negara Islam, terutamanya yang kaya dengan minyak-gas/sumber asli/tanah subur pertanian!

Lihatlah betapa makin kurang ajarnya golongan Bukan Bumiputera yang makin RASIS – Pulau Pinang, digambarkan diasaskan mereka dan penjajah British durjana/Kristian; macamlah orang Melayu/Islam tak pernah wujud, termasuk dengan sawah padi dan kampung-kampung nelayan yang amat indah, pusaka nenek moyang berzaman Melayu dan Bumiputera lain (Bumiputera juga bemaksud Indigenous/Native/Tribal/Aboriginal/Orang Asal)!

Bahkan artikel di NST ini juga menggambarkan yang kononnya Australia juga diasaskan oleh penjajah British sedangkan lebih satu juta Bumiputera Australia (“Aboriginal Australians”) dibunuh, perkosa, di Kristiankan, di hamba-abdikan macam anjing mereka, dan kebudayaan mereka terus dimusnahkan dengan penyakit, dadah, kebebasan seks, jenayah dan alkohol (ini juga berlaku kepada bangsa Bumiputera “Native Americans-Canadians di Amerika Utara), lansung sejarah kewujudan mereka sebagai orang asal Bumiputera terus dihapuskan. Dan selepas itu ramai Bumiputera Australia dipotong kemaluan oleh penjajah British durjana itu, supaya terhapus jenerasi Bumiputera ini contohnya di Tasmania, lansung terhapus seluruh Bumiputera ini!

Penipuan terhadap sejarah-sejarah Bumiputera di Malaysia dan Australia ini, ini adalah angkara durjana yang halus tetapi ganas oleh Bukan Bumiputera rasis, terutamanya diwakili DAP. Dan kerana itulah juga sebab rakyat Melayu dan Bumiputera lain yang miskin terutamanya makin TERHALAU dari bumi sendiri, termasuk di Pulau Pinang, terutamanya oleh penyokong-penyokong DAP/PKR dengan sekutu kuat penjajah Barat-Zionisnya serta pelabur dan pembeli rumah di bawah program “Rumah keduaku” yang dari pro Barat-Zionis, Singapura/Jepun/Korea Selatan/Taiwan!

Oleh kerana itulah Kementerian Pendidikan mesti memastikan sejarah yang benar diajar, terutamanya di dalam teks dan tidak pula difitnahkan oleh cikgu-cikgu ganas dari Bukan Bumiputera yang RASIS. Sila baca artikel tersebut di
http://www.nst.com.my/nation/general/we-had-a-eurasian-kampung-and-sang-together-1.291579, We had a Eurasian kampung and sang together, By Predeep Nambiar, 02 June 2013:

HERITAGE: Penang's pioneer inhabitants, the Eurasians, seem to have been forgotten by many after being assimilated into Malaysian society….

Captain Francis Light -- often known as Penang's founder -- married a Eurasian, Martina Rozells, who was of Portuguese-Siam descent, and their son, William, founded Adelaide, Australia….

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Ah jib Gor ketua kerajaan kpd semua lapisan rakyat Malaysia.kerajaan Melayu-Bumiputra yg ada sekarang turut mengambil kira sumbangan orang Cina yg selama ini menunjangi pembangunan ekonomi negara.Perbezaan fahaman politik sepatutnya tidak menghalang kerajaan dan semua kaum utk sama sama berganding bahu secara langsung atau tidak langsung demi kemakmuran dan kesejahteraan bersama.

Anonymous said...

Berilah sokongan kpd Najib dan BN beliau sedang cuba sedaya upaya utk mentadbir negara dan memuas dan menjaga hati semua kaum demi perpaduan dan kemajuan negara.Orang Melayu dan bumiputra mesti berusaha lebih gigih kerana sudah terlalu banyak peluang dan kemudahan yg disediakan kerajaan sejak dulu.Jgn salahkan Cina semata mata kerana setiap orang berhak memilih parti mengikut kehendak sendiri.Melayulah yg harus bangkit dari mimpi mimpi lama dan lapuk...selamat berjaya

Anonymous said...

Hey Aonnymous yang asyik nak menyalahkan orang Melayu, lu ingat kita tak bikin kerja kuatkah, dari kerja perit nenek moyang kami di lumpur sawah dan laut dulu, hingga sekarang? Baik lu baca ini sebelum lu asyik nak bodek si CINA RASIS dan TAMAK PENYAMUN, yang memang asal kaum pendatang dibawa PENJAJAH British durjana, yang tak tahu mengenang budi - di
http://www.utusan.com.my/utusan/Dalam_Negeri/20130605/dn_02/Graduan-Melayu-didiskriminasi; Graduan Melayu didiskriminasi, Oleh NIZAM YATIM dan AZRUL HAKIMIE ANUER:

KUALA LUMPUR 4 Jun - Satu kajian yang dilakukan seorang penyelidik sebuah universiti awam mengesahkan wujud diskriminasi terhadap graduan Melayu yang memohon pekerjaan di syarikat swasta yang majoriti dimiliki kaum Cina dan asing.

Menurut kajian itu, faktor kaum lebih diutamakan berbanding kualiti pendidikan dengan graduan kaum Cina menjadi pilihan untuk dipanggil temu duga berbanding kaum Melayu yang merupakan penduduk teramai di negara ini.
Kajian selama enam bulan itu mendapati, syarikat yang dimiliki oleh kaum Cina dan pihak asing lebih mengutamakan graduan kaum Cina untuk bekerja dengan mereka.
"Daripada lebih 3,000 resume yang dihantar kepada syarikat terbabit, kaum Melayu hanya mempunyai 4.2 peratus peluang untuk dipanggil menghadiri temu duga.

"Kaum Cina pula mempunyai sebanyak 22.1 peratus peluang walaupun mereka mempunyai kelulusan setara dan lepasan universiti sama dengan kaum Melayu," menurut kajian itu.

...."Graduan kaum Melayu yang boleh menulis, bertutur dan membaca dalam bahasa Cina juga lebih berkemungkinan dipanggil menghadiri temu duga berbanding yang tidak mempunyai kebolehan itu," mengikut kajian itu.

MAKCIK Tempurung.

(PERHATIAN: ada PENYAMUN penakut disyaki dari DAP/PKR durjana yang sekarang meniru gelaran saya tetapi sebagai "Pakcik Tempurung/Temporung" untuk mengelirukan pembaca).

Anonymous said...

Kepada anon yang menyokong Ah Jib Gor, aku yakin ramai yang faham akan peranan PM untuk memastikan perpaduan nasional terus wujud di negara ini. Tetapi jangan naif sangat. Perlu di ingat, buat baik berpada-pada. Jangan sampai yang dikejar tak dapat,yang dikendong berciciran.

Anonymous said...

Semua urusan tender kerajaan beri keutamaan pd Melayu dan bumiputra

Anonymous said...

Cina babi ni nak kuasa saja berbaik2 dgn cina pun berpada2lah. Apa najib dapat beri itu ini kepada cina babi ni. Kalau buang nik ajis, hj hadi Anwaris dlm pas org melayu semua sokong pas biar umno berkubur di sebelah kubur PKR haram jadah tu.

Anonymous said...

Cadangan kepada kerajaan:
1) Di syorkan dalam budjet 2014 nanti tidak ada lagi peruntukkan untuk sekolah2 Cina.

2) Semua SRJK (Cina ) di tukar kepada Sekolah Rendah Kebangsaan sahaja.

3) Pulau Pinang di jadikan pulau bebas dari sebarang pengaruh politik. Tiada parti yang perlu mentadbirkan atau kawalselia Pulau Pinang. Hanya lantik Gabenor sahaja atau Yang di Pertua.