Wednesday, July 17, 2013

Ramadhan Tahun 2011 The STAR Siarkan Iklan "Ramadhan Delight" Gambar Masakan Babi... Ingat Lagi..? Ini Semua Sengaja Dilakukan...?


Apakah juadah berbuka anda hari ini.....? Bubur lambuk, ayam golek, nasi Arab, ikan patin atau sekadar kuih muih.

Di mana anda berbuka...? Di rumah, di pejabat, di restoran atau di hotel....?

Biar apa pun menu berbuka anda pada petang ini dan di mana sahaja lokasi berbuka, sudah tentu perkara utama yang diberikan perhatian ialah soal makanan yang halal, selamat dimakan serta tidak memudaratkan kesihatan. Perkara ini sememangnya dalam pengetahuan umat Islam.
‘‘ 
Sesungguhnya yang halal itu jelas dan yang haram itu juga jelas. Namun di antara keduanya ada perkara-perkara yang syubhah (yakni samar-samar antara halal dan haram), yang tidak diketahui oleh kebanyakan manusia (sama ada halal atau haram)"- Hadis riwayat Bukhari dan Muslim.
Makanan dan minuman yang haram tentulah seperti babi dan minuman keras.

Orang Islam malahan bukan Islam terutama di negara seperti Malaysia tentu faham perkara ini. Dalam soal makan dan minum, umat Islam amat menjaga halal haram ini. Walaupun ada ‘seorang dua’ yang tergelincir minum minuman keras, tetapi bab makan, mereka cukup berhati-hati supaya tidak termakan babi.

Sikap berhati-hati ini akan lebih diberi perhatian ketika berada di luar negara. Bagi mereka yang menjalankan perniagaan makanan juga perlu menitik beratkan soal halal haram ini.

Malangnya masih ada segelintir manusia yang sama ada sengaja atau buat-buat tidak tahu mengenai perkara ini. Mereka tidak sensitif dengan halal haram dalam Islam. Mereka yang tidak bersekolah atau tidak belajar pun tahu membezakan halal haram.

Tidak mungkin orang bukan Islam di negara ini tidak mengetahui orang Islam tidak boleh memakan daging babi.....! Malangnya, kadangkala ada yang belajar tinggi-tinggi tetapi fikiran mereka sempit.

Maka tercetuslah idea pasangan bukan Islam Alvin Tan Jye Yee dan Vivian Lee yang mempersendakan bulan Ramadan ini melalui akaun Facebook. Mesej dalam Facebook itu berbunyi Selamat Berbuka Puasa dengan bak kut teh...wangi, enak dan menyelerakan.

Ucapan selamat berbuka puasa itu memang baik tetapi bukannya dengan makanan haram - bak kut teh atau sup tulang babi. Lebih parah lagi dengan menyertakan logo halal. Babi memang haram tetapi dilabelkan halal pula.

Apakah perkataan yang sesuai dilabelkan terhadap perbuatan ini...? Kurang ajar atau biadab....? Perbuatan ini jelas mempersendakan Islam.....!

Mereka secara jelas tidak menghormati kaum dan agama lain sehingga jika tidak dibendung boleh menjejaskan hubungan antara kaum di negara ini.

Mereka juga mempermainkan logo halal yang menjadi panduan umat Islam untuk menentukan penyediaan makanan di sesebuah premis atau keluaran pihak pengeluar benar-benar halal.

Adakah selepas ini, akan ada pihak yang sengaja menggunakan logo halal terhadap barangan keluaran mereka yang sebenarnya tidak halal..?

Kenapa persendaan seperti ini masih berlaku dalam sebuah negara yang majoritinya penganut Islam? Adakah undang-undang kita terlalu longgar atau hukuman yang dikenakan terlalu ringan iaitu sekadar ‘memberi amaran keras’?

Mungkin undang-undang yang ada sekarang tidak mampu mengajar anggota masyarakat kita untuk menghormati agama Islam. Mungkin juga pendidikan kita gagal menjelaskan isu-isu berkaitan menghormati Islam kepada bukan Islam sejak di bangku sekolah.

Umat Islam pada setiap masa diperintah supaya memakan hanya yang halal. Pentingnya pemakanan halal ditekankan melalui firman Allah SWT dalam al-Quran.
Hai sekalian manusia, makanlah yang halal lagi baik dari apa yang terdapat di bumi, dan janganlah kamu mengikuti langkah-langkah syaitan, kerana sesungguhnya syaitan itu adalah musuh yang nyata bagi kamu - Surah al-Baqarah ayat 168
Begitu juga dengan firman Allah yang bermaksud:
Dan makanlah makanan yang halal lagi baik dari apa yang Allah telah rezekikan kepada mu, dan bertawaklah kepada Allah yang kamu beriman kepadaNya. - Surah al-Maidah, ayat 88

Peristiwa yang hampir sama berlaku pada bulan Ramadan sebelum ini.... Bukanlah bertujuan untuk mengungkit perkara lama tetapi sekadar berkongsi rasa tidak senang dengan apa yang sedang berlaku dan akan terus berlaku.

Mungkin ia akan berulang lagi dua tahun dari sekarang....? Maka ketika itu seperti biasa, muncul pihak-pihak yang membuat kecaman dan laporan polis. Sampai ke mana kecaman dan laporan polis itu....?

Mungkin ramai yang masih ingat bagaimana iklan Ramadan yang ditarik balik penyiarannya di televisyen berikutan kononnya pengumuman khidmat masyarakat (PSA) itu berbaur hasutan.

Dalam tiga klip iklan yang disiarkan, iklan tersebut memaparkan seorang perempuan Cina yang tidak menghormati bulan puasa dan dia digambarkan memakai pakaian seksi, tamak serta tidak beradab ketika mengunjungi bazar Ramadan.

Iklan tersebut turut menyiarkan adab yang sepatutnya dilakukan oleh penganut agama lain bagi menghormati Ramadan. Begitu juga dengan sebuah akhbar harian berbahasa Inggeris yang menerbitkan satu sisipan khas bertajuk Ramadan Delights pada bulan Ramadan pada tahun 2011.

Sisipan itu kononnya mahu menyediakan panduan untuk umat Islam berbuka puasa terutama di hotel dan restoran. Malangnya sama ada ia terlepas pandang atau sebaliknya, turut disiarkan gambar-gambar masakan daging babi panggang sebagai promosi berbuka puasa.

Jika tidak silap ada juga iklan yang memaparkan satu jenama minuman keras pada sisipan itu.

 Apakah maknanya siaran pada sisipan seumpama itu yang mungkin melibatkan sama restoran yang tidak halal?

Jelaslah, masih ada rakyat Malaysia yang tidak tahu menjaga sensitiviti kaum dan agama. Iklan seumpama itu tidak akan menimbulkan kontroversi sekiranya ia berada di luar sisipan Ramadan. Malangnya iklan itu berkait rapat dengan promosi berbuka puasa termasuk di hotel bertaraf lima bintang.

Di manakah silapnya...? Adakah sekali lagi, mereka yang sudah lama tinggal di Malaysia ini tidak faham mengenai mana satu makanan/minuman haram atau halal...?

Mustahil, mereka tidak memahami isu halal haram dalam kalangan masyarakat Islam.

Persoalannya apakah tindakan yang boleh dikenakan terhadap mereka yang mempersendakan Islam seumpama ini...?

Sukar untuk menjawabnya. Apa yang pasti, melalui Facebook atau Twitter, agama Islam semakin dipersenda. Satu persatu perkara berkaitan dengan Islam dipersendakan termasuk penghinaan ke atas Nabi Muhammad SAW, isu azan subuh, bacaan al-Quran, kalimah Allah dan sebagainya.

Dalam menghadapi isu-isu ini, Kementerian Dalam Negeri (KDN) atau Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) akan memanggil mereka yang terlibat. Mereka mungkin diberi amaran atau teguran.....

Mereka yang melakukan ketelanjuran itu sama ada sengaja atau tidak sengaja akan memohon maaf. Tidak lebih daripada itu. Selepas itu apa pula yang akan berlaku...?

Adakah episod seperti ini akan berulang pada Ramadan akan datang?

Jika berulang, sekali lagi, mereka akan dikecam, kemudian dipanggil pihak berkuasa dan akhirnya muncul ‘kami memohon maaf’.

10 comments:

Anonymous said...

Wahai tebuan-tebuan melayu sekalian. Sarang kamu sedang dijolok, tapi kamu wat derk jer. Adakah kamu nak tunggu sehingga sarang kamu dibakar baru kamu nak mengamuk. Masa tu dah takde gunanya dah.

Anonymous said...

Tau ke Anda, orang Hindu tidak makan daging lembu kerana ibaratkan Tuhan mereka disembelih Dan di makan?

Rumah terbuka nanti, elaklah hidangkan daging lembu kalau menjemput orang Hindu.

Tak dapat elak hidangkan daging lembu, jangan jemput orang Hindu langsung.

Tak tau ke?

Anonymous said...

depa kapiaq2 Cina ni 'mainkan' kita dgn 'maaf' ja.. depa tau dah.. hina dulu lepas tu mntk maaf.. yg penting PENGHINAAN tu mau jalan.. hahaha Melayu yg sokong maaf tu mmg haram jadah!!

Anonymous said...

Di Pakistan, hantar sms hina Nabi Pendakwaraya tk pua shati dgn hukuman penjara seumur hidup.. tgh berusaha utk jatuhkan hukuman mati pd lelaki penganut Kristian itu yg hina Nabi..

Di Malaysia.. Ghani Patail.. nama shj Islam tp mcm kafir.. xde jiwa Islam.. kunun nk 'ikut buku'.. pala hotak kau lah Ghani.. nnt di mahsyar Allah ko jwblah dgn LAW yg ko tu!!!

AG Laknatullah!!
PAS Laknatullah!!

hangkedee said...

Pejuang Islam Pas mana pergi.unit anal kemana menghilang.Penceramah Pas kenapa tak bergegar keran Islam.sunyi sepi di ulit mimpi didalam dakapan Dapig.Perjuangan Islam hanya retorik.Ingat pas ingat sependa putih.Di luar putih didalam Hampas.

Anonymous said...

Org kafir HARAM masuk Kota Suci Mekah..
Aku yakin jika lah Krjn Saudi beri org Melayu tadbir Mekah.. nescaya kafir pun boleh masuk Mekah.. atas dasar 'kasih sayang'.. hahaha bangsa plg dayus atas muka bumi Tuhan skrg-Melayu!!

Anonymous said...

The Star yang dikuasai MCA memang telah jadi DALANG DUA MUKA, macam MCA/Gerakan, yang sampai menentang pembelajaran Tamdun Islam di IPTS dan mahu menghapuskan UMNO. Mereka memang MELALAK sebulat macam CINABIAWAK DAP!

Dan logo baru Star adalah disyaki bercirikan bintang, ynag selalunya melambangkan Jesus mereka - sebab itu bintang adalah simbol utama di waktu Krismas! Jadi sepatutnya UTUSAN MELAYU pun kena buat lambang Melayu/Islam kita - kita Melayu/Islam asyik dipaksa jaga hati si Bukan Islam, sedangkan MUSUH ISLAM terus ketawa macam SYAITAN durjana!

Dan penyerangan RAKUS dari MUSUH Islam/Melayu ini pun teruslah makin RAKUS dan GANAS; apabila yang diHINA seolah tak berdaya melawan terus diHINA!

Maka ramai anak-anak anak-anak muda BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain, yang Islam/bukan Islam, serta pekerja asing Islam akan disasarkan untuk DIKRISTIANKAN (makin berleluasa di pendalaman Sabah dan Sarawak) serta
direkrut jadi PENGGANAS (lihat kaum Sulu Islam dari Mindanao yang dihasut menyerang Sabah)/SAMSENG/GENG KONGSI GELAP/PENAGIH ALKOHOL (termasuk tuak di rumah panjang)-DADAH-STEROID-JUDICYBER/SIGILA SEKS TERMASUK GILA SEKS PORNOGRAFI-PELACURAN-HOMOSEKSUAL (termasuk PONDAN)!

MAKCIK Tempurung – Pertahan Islam dan umatnya, UMNO/PM/Raja-Raja Melayu/Bahasa Melayu/K‘jaan BN, hak BUMIPUTERA Melayu dan BUMIPUTERA lain; dan hak orang miskin dari semua bangsa yang hormat Islam, dan bangsa dan hak Bumiputera.

(PERHATIAN TERBARU: ada PENYAMUN penakut disyaki dari PENGGANAS/SAMSENG DAP/PKR/Red Beans militia durjana yang sekarang meniru gelaran saya sebagai “Pakcik/MAKCIK Tempurung/Temporung” untuk mengelirukan pembaca – mereka juga telah menyamar dengan identiti dan tulisan saya kononnya saya benci dan nak menggulingkan PM kita, dan juga saya seolah bersikap lucah, dan saya telah repot terus ke KDN dan Wanita UMNO!)

Anonymous said...

Cina perlekeh/hina melayu/Islam-->Kerajaan tak tegas/tak ambil tindakan-->Orang melayu Islam kecewa dan marah-->Cina terus menerus perlekeh/hina melayu/Islam-->Kerajaan terus juga tak tegas/tak ambil tindakan-->Orang melayu Islam semakin kecewa dan marah-->TIBALAH MASANYA MELAYU JUGA TOLAK UMNO.

NOTE: Cina dah mmg tak sokong BN, bila melayu pon dah kecewa dgn UMNO...next PRU bye bye UMNO!!!

Anonymous said...

Hey lu anon, benci sangat UMNO apasal? Baik lu bawa EKOR KURAP lu pergi lubang BIAWAK DAP/PKR yang tak habis JILAT kaki kudis-bernanah Barat-Israel tu, yang macam si PENGGANAS/SAMSENG KONGSI GELAP! Lu ingat orang Melayu/Islam bodoh tak kenal PENYAMARAN BIAWAK lu?!

Anonymous said...

Siapakah dulu yang MEMBUKA JALAN kepada orang kafir MASUK CAMPUR dalam hal-hal Islam? BACA sepotong dua ayat suci Al-Quran, TAFSIRKAN ayat Allah, MEMETIK peristiwa-peristiwa Islam dan berbagai lagi. Sekarang JALAN yang DIBERI sudah digunakan SEPENUHNYA untuk kepentingan kafirun.

Adakah kita nampak kafirun tersebut berjaya DITARBIYAHKAN ke Islam? Jawapnya TIDAK!! Malah yang jelas kafirun ini semakin BERANI menggunakan kesempatan yang DIBERI untuk kepentingan AGENDA mereka, MEMPERSENDAKAN Islam, MENGHINA Allah dan Rasulullah.......kerana mereka merasa TIDAK PERLU ada hormat kpd Islam sebab walaupun kafirun ini TIDAK ada PENGETAHUAN dan PENGERTIAN sebenar mengenai Islam........dan walau dgn hati yg TIDAK IKHLAS pun mereka masih boleh dgn SEWENANG-WENANGNYA mengguna ayat Allah utk kepentingan mereka......malah disambut pula dgn begitu hebat oleh muslimin dan muslimat Islam. Jadi perlu apa mereka hormatkan Islam kalau boleh DIPERMAINKAN dgn sewenang-wenangnya?? Apa lagi yg perlu DISEGANKAN sebab org Islam sendirI menyokong dan MEMBUKA JALAN.

Alhamdulillah........tahniah kepada mereka yang bertanggungjawab. Semoga Allah "merahmati" kalian dengan benih yg kalian tanam sudah mula membuahkan HASIL.

Al Maidah - Ayat 57:
“Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil jadi pemimpin bagimu, orang-orang yang membuat agamamu jadi buah ejekan dan permainan, (yaitu) di antara orang-orang yang telah diberi Kitab sebelummu, dan orang-orang yang kafir (orang-orang musyrik). Dan bertakwalah kepada Allah jika kamu betul-betul orang-orang yang beriman.”

Al-Maidah - Ayat 82:
"Sesungguhnya kamu dapati orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman ialah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik".

An Nisa - Ayat 139:
“Kabarkanlah kepada orang-orang munafik bahwa mereka akan mendapat siksaan yang pedih (yaitu) orang-orang yang mengambil orang-orang kafir menjadi teman-teman penolong dengan meninggalkan orang-orang mukmin. Apakah mereka MENCARI KEKUATAN di sisi orang kafir itu? Maka sesungguhnya SEMUA KEKUATAN KEPUNYAAN Allah."

Sudah terang lagi bersuluh firman Allah dlm Al-Quran tapi kalau hati sudah GELAP TERTUTUP, TERHIJAB pasti tak akan dapat menerima hakikat sebenar.

Fikirkanlah dari mana BERMULANYA dan dari mana PUNCANYA perkara penghinaan Islam ini berlaku dgn begitu buruk sekali. Bagaimana JALAN DIBUKA kpd kafirun.....cakap pun tak guna......umpama menepuk air di dulang, terpercik ke muka sendiri.

Tidakkah kita umat Islam berasa malu dan tercabar dgn penghinaan demi penghinaan? Bukankah menjadi tanggungjawab kita utk mempertahankan KESUCIAN AGAMA ALLAH dan RASUL-NYA? Juga bukankah menjadi tanggungjawab kita menjaga supaya ayat Allah, hadis Rasulullah tidak dipergunakan oleh kafirun?

Allah jualah yang maha mengetahui dan Allah jualah yang maha adil memberi balasan.....wallahualam.