Thursday, July 25, 2013

TABIK SPRING...! Ini Contoh Terbaik Mendidik Anak Suka Ponteng Sekolah... Video Ibu Rotan Anak Cara Betul






24 comments:

Anonymous said...

... tahniah.. baru tunjuk kat anak roper mak yang bertanggung jawab bila anak asyik tengok tv dan main game sampai lupa buat kerja sekolah... bila tegur buat dek ajer.. lepas tu sah rotan singgah macam dek ajer.. elok tunjuk kat mak atau pak mentua yang sensitif dan para psychologist yang kununnya zaman sekarang bukan cara tu mendidik anak... patut ler ramai ada PhD tapi tak leh pikiaq ngan waras bila galakkan kempen blackout... kunun demokerasi.. bila dah jadi macam Mesir dan Syria?... hehehe.. sorry sampai ke situ pulak.. bak perpatah melayu kalau nak lentur buluh.. bior dari rebung..

Anonymous said...

Ibu yang menjalankan tugas penuh tanggungjawab.....Demi kejayaan anak masa akan datang dibuang rasa kasihannya dulu. Biar anak menangis sekarang jangan mak yang menangis di masa akan datang

Anonymous said...

Kena rotan satu perkara biasa zaman dulu, tapi sekarang beza. Kena jentik sikit aje kat sekolah dah kecoh report polis.

Anonymous said...

Pernah rotan anak, sendiri yg nangis, tp kena dilakukan utk pengajaran.

Anonymous said...

Pak aku dulu, dia tak rotan, dia tak pukul, dia belasah !

Anonymous said...

jangan ada sapa2 nak ngada2 repot polis mak dera anak, ini hak ibu nak ajar anak, biar anak tu maki hamun ibunya sekarang, jangan meludah ibunya bila tua kerana tak ajar masa dia buat silap.

Anonymous said...

Jangan jadi Sazali.

Anonymous said...

Terima arwah abah,...terima kasih mak...terima kasih cikgu....terima kasih arwah guru mengaji Quran sebab rotan aku dulu...kalau tidak mungkin aku tak jadi "orang"....

Otak geliga said...

mcm ni la nak didik anak supaya jd orang bila dah besar

ni kalau bg penganut PAS ni habih la mak pak dia kena kondem..maklumlah, kena berlembut & sentiasa memaafkan mcm TUAN Alvivi....haaa masuk ke politik dah...sori naaa...hehehe

spt kata anon pak dia tak pukul, pak dia belasah....sama la mcm aku..biasalah bdk2 ligat kehulu kehilir, makan tghr suma x ingat, smbyg ntah ke mana (hari cuti k), balik dkt2 maghrib mmg makan batang paip segala bagai.

takdanya aku nak benci mak abah aku....lg aku sayang ada...kalau ada yg komen kata zalim la apa bagai, ni mesti tak pernah kena pukul...best ooo badan berbirat...sedih2 jugak, nnt mlm mak dtg sapu ubat, don wori...hehe

Anonymous said...

SAYA TAK SETUJU! Mari saya cerita kisah saya. Bukan nak minta kasihan, tapi untuk pengajaran.

Saya semasa dari kecil sampai 10 thn, anak yang baik. Tapi malangnya waktu 10 thn, masuk sekolah ramai guru Cina walaupun sekolah Kebangsaan. Saya dan seorang lagi Melayu dapat nombor 1 dan dua antara semua kelas walau budak baru - cikgu kelas Cina saya bukan main dengki! Saya yang jenis pendiam terus dibuli sedangkan kawan Melayu saya yang nombor satu Cikgu ini tak berani sentuh sebab dia kuat cakap.

Jadi hari-hari saya ditempeleng kepala dengan Cikgu Cina ini. Tapi saya tak berani beritahu ibubapa sebab takut saya yang disalahkan. Maklumlah anak kecil. Tapi saya mula jadi 'rebel' kat rumah - mula jadi pemarah. Jadi bila ibubapa saya marah saya, saya akan melawan balik sedangkan tak pernah sebelum ini. Jadi maka dan ayah saya meradang kerana saya melawan, teruslah pukul saya. Di sekolah pula, saya yang dulu amat suka melukis, terus hilang kesukaan ini dan peljaran merosot. Mak dan Ayah lagi marah, lagi dipukul kita. Saya juga sering buat alasan sakit tak mahu sekolah.

Jadi memendekkan cerita, apa PUNCA saya anak kecil Melayu jadi si'rebel' - Cikgu Cina yang ganas, yang amat benci Melayu itu! Dan yang jadi mangsa juga ibubapa anak yang dianiaya kerana mereka tentu tak faham kenapa anak boleh jadi si 'rebel'. Saya percaya, beribu anak Melayu/Islam yang tercicir sekolah di kampung seperti dilapurkan baru-baru ini, bukan sebab mereka tak mampu, tapi mungkin sebab lain seperti yang telah saya sebutkan.

Maka, anak kecil ini patut disiasat kenapa dia tak mahu ke sekolah. Mesti ada sebab dia tak mahu ke sekolah - dibuli Cikgu, kawan-kawan, ataupun dihasut kawan-kawan yang jahat. Kalau tak siasat punca ini, takut dia jadi 'rebel' kepada apa-apa sistem/pihak berkuasa, dan bila dewasa, macam anak muda Melayu yang berjaya dihasut jadi samseng PKR/DAP.

Anonymous said...

SAMPAI 3 TEMPAT BERALIH ARAH MEMUKUL ANAK ITU..LAST2 LARI ANAKNYA MENINGGALKAN IBUNYA YANG SEDANG NAIK ANGIN...KALAU DITUNGGU LAGI JAWABNYA LAGI TERUKLAH KENA PUKUL..KESIAN ADIK TU..IBU GARANG SELALUNYA ANAK X BERDENDAM TAPI KALAU AYAH TERLAMPAU GARANG KADANG2 ANAK AKAN MELAWAN SERTA BERTINDAK DILUAR BATASAN.

Anonymous said...

Syabas kepada IBU ni.. dia sygkan anak dia sbb tu dia rotan. Umur 10 tahu kalau tk Solat Islam ajar suruh didik anak dengan Rotan.

Rotan tk rosak kesihatan, cuma pedih sj.. cara mak budak tu rotan jelas dia bukan naik angin tapi dia nk DIDIK anak dia. Saya tau sangat budak umur macam tu cukup banyak helah dan tipu bila ponteng atau buat hal di luar rumah.

SYABAS pada IBU ini. Moga berkat di masa depan anak ini jadi manusia yg bertaqwa dan berjaya.

Amin

Anonymous said...

Silapnya jgn rakam sb takut ada yg 'otak liberal' mcm LGBT Ambiga Anwar puak tu takut dgn benda2 mcm ni..so ada yg akan report konon mak tu dera anak dia.

Sedangkan definisi dera tu kena tafsir betul2 dlm undang2. Jika tidak lahir ramailah 'ANAKKU SAZALI' yg akan jd 'BARAH' dm masyarakat..

Sekali lagi TAHNIAH pd IBU ini. Saya akan ikut jejak langkah yg sama jika berhadapan dgn situasi ini.

Budak2 skrg sgt byk PEROSAK, GODAAN, dn 'BYK AKAL', apakah kita masih nk berlembut sehingga semuanya rosak?

Fikir2kan.

Anonymous said...

Budak tu buat kesalahan yg banyak
: TAK PI SEKOLAH
TAK PI MENGAJI
TIPU DUIT MAK DIA
PI CYBER CAFE (pusat budak mula nak jadi rosak)
BOHONG MAK DIA
last sekali.. budak ni PANDAI BERLAKON TERIAK sakan.. padahal kena rotan mcm tu besa saja.. Nasib bek MAK dia bijak dn kenal anak dia macam mana!

Anonymous said...

Susah senang mak pak dia yang bela.Apa kalau-kalut dok salah mak pak kalau anak dia sendiri yang dia rotan.Kalau setakat rotan macam tu,3 hari bekas tu hilang.Bukan cucuh dengan puntung rokok,bukan siram air panas.Nak tangkap mak pak boh dalam penjara.Sapa nak jaga anak-anak dia selepas itu?Jabatan Kebajikan?...Bolehkan didik bagi kasih-sayang seperti mak pak yang asal.Anak hilang mak pak...anak alami tekanan saikologi.Penghujungnya adalah anak tersebut boleh hidup dan berjaya seperti orang lain. Fikir-fikirkan.

Nasir Rizah said...

Apa kesan saikologi pada anak setelah video ini tersebar untuk tontonan seluroh dunia. Tidqkkah ini menjatuhkan maruahnya..

Nasir Rizah said...

Apa kesan saikologi pada anak setelah video ini tersebar untuk tontonan seluroh dunia. Tidqkkah ini menjatuhkan maruahnya..

Anonymous said...

tu cara dia...dia dah kene rotan dah rasa peritnya dia akan ingat sampai bila2 tak mau buat salah lagi dah!!!

Anonymous said...

adam reformasi, khalid syiah, pasangan babi dapigs alvin & vivian, rafizi lembu, aljuburi dll...tentu x pernah kena rotan oleh ibubapa mereka....tu yg dah besaq jd mcm skrg......suka menipu jer kerjanyer....hahahaha....

Anonymous said...

Terlampau nak ikut barat,saikologi tu saikologi ni.....last-last masyarakat mereka jadi rosak.Kawin sejenis,sex songsang, LGBT. Saikologi dan maruah mak pak napa tak ambik kira bila berdepan masyarakat, bila anak lahir anak luar nikah,ambil gambar sedang lakukan sex dengan pasangan, jadi bohsia,peragut,penagih.....

Anonymous said...

PAKU DULANG PAKU PAYUNG
MENGATA ORANG ENTAH-ENTAH
DIRI SENDIRI YANG TERJEBAK

TIADA YANG SEMPURNA DIDUNIA MELAINKAN ALLAH YANG MAHA ESA....KALAU KITA SELALU BERFIKIRAN YANG NEGATIF SELAMA2NYA X AKAN MUDAH MENCAPAI KEPUTUSAN POSITIF DALAM HIDUP...

PENCEGAHAN AWAL LEBIH BAIK DARI
PADA MENGUBATI
BERCAKAP SEDIKIT TETAPI MUTU KERJA TINGGI LEBIH BAIK DARIPADA
BERCAKAP BANYAK TAPI MUTU KERJA RENDAH....WALLAHHUALAM.

Anonymous said...

hahahahaaaaa .... anak dia banyak berdrama .... macam anak aku ... kene sikit tapi raung macam keling kene todi!!!

Anonymous said...

Menitis airmata dengar raungan si anak kesakitan. Namun, aku setuju tindakan si ibu..
Teringat masa zaman aku dulu.. bapa bukan hanya memukul malah membelasah dengan kayu api setiap kali aku membuat kesalahan apatah lagi yang melibatkan persekolahan. Disekolah dh kena dengan cikgu/guru besar, bapa dpt tau.. akan dpt tambahan yg amat dasyat dari bapa... ibu hanya memerhati tindakan ayah sbb ibu tau tindakan ayah utk mendidik.. bersyukur dgn tindakan ayah... kenapa..?
Dengan tindakan tersebut.. aku jadi orang.. alhamdulillah sebaik2 orang..
Tq ayah/ibu.. aku sentiasa merindui allahyarham hj ibrahim jumaat & hjh sukimi anang.

Anonymous said...

Aku rase tk sedap hati tengok video nie..masalah bye budak tu...klau orang tanye...knpe bnyk sangat kesan merah kt badan..? Nanti budak tu pulak ckp...mak rotan. Korang bayangkan...makin lame budak tu kena rotan...makin lame lari rumah lah budak tu sbab dh tahan kena rotan..Aku tgh marah bile tengok video kt atas tu!!! Delete!!! Sakit hati tengok!!! Fuck You..Fuck Your Ass!!!

Asshole!!!