Monday, July 29, 2013

Tak Main AMARAN...! Zahid Hamidi Arahkan KDN Tangguh Penayangan Filem Berunsur Komunis "The New Village"

TIADA Kompromi....!! Full Stop....

Begitulah terserlah sikap tegas seorang Menteri KDN yang tidak mahu sensitiviti kaum dipermainkan oleh sesetengah pihak. Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi mahu filem kontroversi The New Village yang dijadualkan ditayang pada 22 Ogos depan, ditangguhkan sementara Lembaga Penapisan Filem (LPF) menjalankan penelitian plot dan jalan cerita serta mesej tersembunyi di dalam filem itu.

Kerajaan mengarahkan agar penayangan filem itu ditangguhkan dan mengarahkan LPF yang berada di bawah pengawasan Kementerian Dalam Negeri untuk mengadakan penelitian semula.

The New Village diarahkan oleh Wong Kew Lit dan diterbitkan oleh Astro Shaw berkisar tentang darurat di Tanah Melayu pada 1949 serta mempaparkan PKM dan Malayan People Anti Japanese Army (MPAJA) sebagai pejuang kemerdekaan.

Menurut Zahid, berdasarkan rekod Kementerian, permohonan untuk tapisan filem tersebut diterima pada 4 September tahun lalu oleh tiga ahli panel dari LPF sebelum diluluskan tiga hari selepas itu.

Katanya, LPF sebelum ini meluluskan penayangan filem tersebut kerana ahli panel penapis merasakan bahawa babak yang terdapat di dalam filem tersebut mengandungi aksi yang tidak keterlaluan dan perlu dikekalkan untuk menjaga kesinambungan jalan cerita.

Pada hemat Blog MIK, sekiranya kelulusan diberikan pada bulan September 2012, ketika itu KDN bukan dibawah Zahid Hamidi... 

Tabik Spring buat Zahid apabila beliau berani "reversed decision" demi kepentingan menjaga sensitiviti kaum melayu kerana filem ini mahu menggambarkan kunuuuuunnya pihak lahanat Komunis cuba memerdekakan negara kita dari jajahan British...!

20 comments:

Anonymous said...

Tabik kat zahid hamidi ini la pemimpin aku

Anti-MelayuBacul said...

Syabas YB, pemimpin yang tegas macam ini yang kita nak.....without fear or favour.....teruskan usha baik YB. Persetankan mereka yang tuduh YB ni rasis, yang depa rasis tu depa tak Nampak pulak.

Cuba satu saja yang aku nak mintak kat YB dan KDN....biarlah tayangan Tanda Putra tu berlaku secepat mungkin. Harap-harap Menteri Amaran yang dulu tu dan sotong-sotong lembik yag ada dalam kabinet DS Najib boleh ambik iktibar....

Anonymous said...

Sekiranya bersalah spt yg didakwa, maka secara logiknya semua kakitangan & kepala dalam FINAS yg terlibat sewajarnya diambil tindakan keras kerana bersubahat dalam percubaan untuk menerapkan pemahaman komunis dalam negara ini.

Anonymous said...

Tolong pecat orang yg meluluskan tayangan filem tersebut.. siasat , kalau-kalau ada terima komisen....

Anonymous said...

Ada masyuuuukkkkk sebab tu senang lulus...duit dgn cinabeng inarak isi dgn kuku..no money nomuch problem..yg penting lulus..., Ah Gib Gor pun x kesah yg penting mata sepet di utamakan..

Anonymous said...

Kita desak dato Zahid ganti Najib ah gore..

Anonymous said...

Syabas Dato Zahid....anak Jawa yg BERANI berkata TIDAK wp ditentang...Mutakhir ini seolah2 telah 'pupus' pemimpin Melayu yg boleh diharapkan utk mendengar keluhan bangsa Melayu yg keterlaluan diuji oleh manusia durjana kebelakangan ini....Teruskan kekuatan anda Dato Zahid wp terpaksa mengharungi onak & duri....Kami rakyat yg tiada berkepentingan sentiasa menyokong anda.....

Anonymous said...

Syabas Dato Zahid. Tindakan Dato akan membuatkan orang2 Melayu tidak berasa malu dan takut lagi untuk mengaku bahawa mereka sebenarnya RASIS DALAM KETAKUTAN ditanah air mereka sendiri..PERCAYALAH...TETAPI kalau Dato pun sama seperti Hisham pondan tu maka hancurlah Melayu keseluruhannya

Anonymous said...

KITA ORANG2 MELAYU TIDAK SEPATUTNYA MENGAKU BAHAWA KITA SEBENARNYA MEMANG RASIS,,APA NAK DITAKUTKAN. JANGAN LAGI KITA MENAFIKAN BAHAWA KITA MEMANG RASIS SEBAB INI TANAH MELAYU

Anonymous said...

Aku racis...aku peduli apa, apa nak takut, ini negara tok nenek mak bapak aku punya. Kalau rasa tak sesuai duduk sini, boleh berambus, lg cepat lg bagus.

Nasir Rizah said...

Aku dah lama mengiktiraf diri aku rasis kalau berkait dgn melay.Aku ajar anak aku jadi rasis bila berdepan dengan cinabeng walaupun disekolah mereka diajar rasis itu salah. Aku fahamkan mereka nilai rasis yang perlu mereka ketahui.
Berdebat dalam forum terqng terang aku bangga mengistiharkan aku rasis dan bertalu kena kutuk tapi aku peduli apa. Hak bangsa ku hak aku .. meraka nak pertikaikan itu hak mereka

Anonymous said...

No more MENTERI AMARAN. Jahanam bangsa & negara jika dibiarkan kepada Menteri x ada wibawa.

aGhaf said...

Kita bukan rasis. Kita nasiolis. Beri amaran keras kepada ASTRO kerana terlibat dalam pembikinan filem ini. Lebih baik suruh mereka yang bertanggungjawab letak jawatan

aGhaf said...

Kita bukan rasis. Kita nasiolis. Beri amaran keras kepada ASTRO kerana terlibat dalam pembikinan filem ini. Lebih baik suruh mereka yang bertanggungjawab letak jawatan

Mohamad Asyraf said...

Filem nih lulus masa Hishammudin sbg Menteri Amaran. Haha Najib apsal sayang sangat kau kat spupu kau tuh. Jangan jadi bodoh sombong. Step down, Muhyiddin ganti Najib, Zahid ganti Muhyiddin.

Mohamad Asyraf said...

Filem nih lulus masa Hishammudin sbg Menteri Amaran. Haha Najib apsal sayang sangat kau kat spupu kau tuh. Jangan jadi bodoh sombong. Step down, Muhyiddin ganti Najib, Zahid ganti Muhyiddin.

Anonymous said...

Mungkin teman dah terlambat.Tapi biar lambat asal selamat.

Syabas datok ! Guacaya lu.

Apa kata kita tubuhkan persatuan yang dinamakan PAJAK = Persatuan Anak Jawa Kebangsaan.!.

Kita perjuangkan nasib bangsa melayu di tanah air sendiri hingga jasad kita kering dan kuntang.

Jangan goyah seinci pun walau dilambakkan intan segunung.
Idios amigo!! Hurrah!!

By:Cikgu"S".

Anonymous said...

nasionalis ke rasis ke... ada aku kisah apa yang musuh kita label kita... yang aku tahu aku mahu jaga hak bangsa melayu, agama Islam dan negara aku; jangan musuh kita lekehkan kita semua... secara senyap musuh memerangi kita, ada melayu semua kisah?

Anonymous said...

Macam mane citer bangsat ni bleh lulus...Hrp SPRM siasat LPF ni...

Anonymous said...

Tabik spring untuk dato . Aku sokong sepenuhnya atas ketegasan dato sebagai